yankev כתב:ראה מעשה דרבן חנינא בן דוסא, התרנגולים, העיזים, והדובים, ומשם תשובה יוצאת לשאלתך.
(תענית כה.)
ולמעשה, מן הדין אתה צריך לחכות עד שתראהו, ועד אז אין לך לעשות בכסף דבר.
ולעניין הרווח, אתה צריך להשאיר את הכל בשבילו- כי הוא היה מרויח את זה לולי שמכרת לו אותם. אולם מצד אחר יכול אתה לכאורה לתבוע ריוח, וזאת בתנאי שסיכמת איתו שיבוא לקחת את החפץ ביום פלוני, והוא אינו בא, במקרה כזה היה לך לומר שזו טירחה בשבילך לשמור את החפץ, ואתה רוצה על כך ריוח, אלא שהמציאות מוכיחה שאין בזה טירחה, וכשאדם לוקח חפץ (שאינו גדול) מחבירו אין טירחה בזה שישאיר את זה אצלו, וממילא כשנטלת ממנו את זה, נטלת את זה ממנו אדעתא דהכי, וכן נמי הוא נתן בידך את החפץ אדעתא דהכי, ולפיכך לא מגיע לך שום ריוח בזה.
הנלענ"ד כתבתי.
מאיר חכמים כתב:אם הסגריות עמדו למכירה, הרי זה יורד לשדה חברו שלא ברשות, שנוטל את מה שההנהו.
שליטא כתב:yankev כתב:ראה מעשה דרבן חנינא בן דוסא, התרנגולים, העיזים, והדובים, ומשם תשובה יוצאת לשאלתך.
(תענית כה.)
ולמעשה, מן הדין אתה צריך לחכות עד שתראהו, ועד אז אין לך לעשות בכסף דבר.
ולעניין הרווח, אתה צריך להשאיר את הכל בשבילו- כי הוא היה מרויח את זה לולי שמכרת לו אותם. אולם מצד אחר יכול אתה לכאורה לתבוע ריוח, וזאת בתנאי שסיכמת איתו שיבוא לקחת את החפץ ביום פלוני, והוא אינו בא, במקרה כזה היה לך לומר שזו טירחה בשבילך לשמור את החפץ, ואתה רוצה על כך ריוח, אלא שהמציאות מוכיחה שאין בזה טירחה, וכשאדם לוקח חפץ (שאינו גדול) מחבירו אין טירחה בזה שישאיר את זה אצלו, וממילא כשנטלת ממנו את זה, נטלת את זה ממנו אדעתא דהכי, וכן נמי הוא נתן בידך את החפץ אדעתא דהכי, ולפיכך לא מגיע לך שום ריוח בזה.
הנלענ"ד כתבתי.
יש לחלק בין מצות אבידה לבין שומר חינם..
חוץ מזה במקרה שלי היתה טרחה (כי שגעו לי את המח מהסיגריות הזולות האלו..
ומצד שני לא היה לי את הטלפון להודיע לו כו' כו' והייתי צריך למכור מחוסר נעימות וזה טרחה לא קטנה)
ולא נטלתי את זה ממנו אדעתא דהכי כוון שהודעתי לו שיבוא לקחת את זה "מהר"..
שליטא כתב:מאיר חכמים כתב:אם הסגריות עמדו למכירה, הרי זה יורד לשדה חברו שלא ברשות, שנוטל את מה שההנהו.
אפשר שאינו דומה..
כי בשדה אין לבעל השדה מה להפסיד..
משא"כ כאן שמפסיד את שעות הטירכא שלו..
כלומר את הריוח שהיה אמור לקבל..
אולי..
מיימונד כתב:שליטא כתב:yankev כתב:ראה מעשה דרבן חנינא בן דוסא, התרנגולים, העיזים, והדובים, ומשם תשובה יוצאת לשאלתך.
(תענית כה.)
ולמעשה, מן הדין אתה צריך לחכות עד שתראהו, ועד אז אין לך לעשות בכסף דבר.
ולעניין הרווח, אתה צריך להשאיר את הכל בשבילו- כי הוא היה מרויח את זה לולי שמכרת לו אותם. אולם מצד אחר יכול אתה לכאורה לתבוע ריוח, וזאת בתנאי שסיכמת איתו שיבוא לקחת את החפץ ביום פלוני, והוא אינו בא, במקרה כזה היה לך לומר שזו טירחה בשבילך לשמור את החפץ, ואתה רוצה על כך ריוח, אלא שהמציאות מוכיחה שאין בזה טירחה, וכשאדם לוקח חפץ (שאינו גדול) מחבירו אין טירחה בזה שישאיר את זה אצלו, וממילא כשנטלת ממנו את זה, נטלת את זה ממנו אדעתא דהכי, וכן נמי הוא נתן בידך את החפץ אדעתא דהכי, ולפיכך לא מגיע לך שום ריוח בזה.
הנלענ"ד כתבתי.
יש לחלק בין מצות אבידה לבין שומר חינם..
חוץ מזה במקרה שלי היתה טרחה (כי שגעו לי את המח מהסיגריות הזולות האלו..
ומצד שני לא היה לי את הטלפון להודיע לו כו' כו' והייתי צריך למכור מחוסר נעימות וזה טרחה לא קטנה)
ולא נטלתי את זה ממנו אדעתא דהכי כוון שהודעתי לו שיבוא לקחת את זה "מהר"..
אז זהו שאין לחלק במקרה הזה, כי מדובר כאן באבידה לכל דבר, אינך יודע מי הוא שומר ומה כאן חנם, הלזה יקרא 'שומר חנם'? (לא מיניה ולא מקצתיה).
מיימונד כתב:שליטא כתב:מאיר חכמים כתב:אם הסגריות עמדו למכירה, הרי זה יורד לשדה חברו שלא ברשות, שנוטל את מה שההנהו.
אפשר שאינו דומה..
כי בשדה אין לבעל השדה מה להפסיד..
משא"כ כאן שמפסיד את שעות הטירכא שלו..
כלומר את הריוח שהיה אמור לקבל..
אולי..
ההשגה כלל לא ברורה. (בפרט בעניין 'הטירחא שלו').
(וד"א כותבים טירחא ולא טירכא)
שליטא כתב:אז זהו שאין לחלק במקרה הזה, כי מדובר כאן באבידה לכל דבר, אינך יודע מי הוא שומר ומה כאן חנם, הלזה יקרא 'שומר חנם'? (לא מיניה ולא מקצתיה).
שליטא כתב:אני לא מכיר אותו..
אבל לא הבנתי מה הקשר בין מכיר לבין לא מכיר לענין חיוב השמירה..
מיימונד כתב:שליטא כתב:אני לא מכיר אותו..
אבל לא הבנתי מה הקשר בין מכיר לבין לא מכיר לענין חיוב השמירה..
ראה את הרמב"ם עצמו איך הוא משווה את הכל לאבידה (בפירוש). זה מדהים איך שאתה מתעלם מדבריו (יש לך עניין להתנצח ח"ו? או שאתה באמת רוצה להבין?).
שליטא כתב:מיימונד כתב:שליטא כתב:אני לא מכיר אותו..
אבל לא הבנתי מה הקשר בין מכיר לבין לא מכיר לענין חיוב השמירה..
ראה את הרמב"ם עצמו איך הוא משווה את הכל לאבידה (בפירוש). זה מדהים איך שאתה מתעלם מדבריו (יש לך עניין להתנצח ח"ו? או שאתה באמת רוצה להבין?).
אני שואל באמת ובתמים..
ולכאו' אין דמיון בין המקרים..
ברמב"ם מדובר בסתמא שהסכים הנפקד לעשות טובה למפקיד..
ולהיות שומר חינם על פקדונותיו מבלי להודיעו על זמן קצוב ועל הטירחה שבזה..
ומשום כך הוא צריך לשמור ולא לאבד את הפקדון..
אצלי הסכמתי בתנאי..
(כלומר אני מסתפק א- האם זה חשיב בכלל לתנאי..
ב-גם אם זה תנאי האם אפילו הכי השבח של המפקיד או גם של הנפקד..)
ואפשר אולי לדקדק יותר (אני חושש שאולי זה כבר דקדוקי עניות) בין מפקיד אצל חבירו - מקרה דרמב"ם..
לבין מפקיד ביד חבירו - מקרה דנן..
אצל פרושו בביתו ברשותו..
כך שהדרך היא בכך..
ביד עניינו מראש כדבר זמני משום שזו טרחא לסחוב את הפקדון לבית (מאומן לארץ ומהארץ לבית) וזה דומה יותר לעבודה..
אלא אם כן המפקיד עומד בזמנים שאז כל העבודה הזו מעיקרא היתה בחינם..
אבל אם אינו עומד בזמנים -צריך לשלם שכר טרחה לכאו'..
שליטא כתב:הייתי באומן ושם מישהו הביא לי להעביר לו סגריות..
בסדר אבל הוא אמר לי שהוא יבוא לקחת אותם..
וכבר עד עכשיו הוא לא בא!
לי אין את המספר שלו..
וכבר אמרתי לו שיבוא ביום פלוני לקחת..
שאלתי אותו כמה הוא מוכר קופסא- הוא אמר לי 15 ש"ח..
מאותו יום שאמרתי את זה לאנשים..
הם באו אלי וקנו ממני את הסגריות..
(נח לו בזה כי מטרתו למכור אותם)
השאלה האם הוא צריך לשלם לי אחוזים מהרווח..
כוון שאני "עבדתי אצלו"..
ואמרתי לו שיבוא לקחת!
או שלא...
תודה רבה לכל מי שעונה או מפנה אותי למקורות בענין..
שמואל ברמה כתב:שליטא כתב:הייתי באומן ושם מישהו הביא לי להעביר לו סגריות..
בסדר אבל הוא אמר לי שהוא יבוא לקחת אותם..
וכבר עד עכשיו הוא לא בא!
לי אין את המספר שלו..
וכבר אמרתי לו שיבוא ביום פלוני לקחת..
שאלתי אותו כמה הוא מוכר קופסא- הוא אמר לי 15 ש"ח..
מאותו יום שאמרתי את זה לאנשים..
הם באו אלי וקנו ממני את הסגריות..
(נח לו בזה כי מטרתו למכור אותם)
השאלה האם הוא צריך לשלם לי אחוזים מהרווח..
כוון שאני "עבדתי אצלו"..
ואמרתי לו שיבוא לקחת!
או שלא...
תודה רבה לכל מי שעונה או מפנה אותי למקורות בענין..
לפני שאתה שואל שאלה זו שאל עצמך, האם מותר בכלל למכור סיגריות?
שליטא כתב:מיימונד כתב:שליטא כתב:אני לא מכיר אותו..
אבל לא הבנתי מה הקשר בין מכיר לבין לא מכיר לענין חיוב השמירה..
ראה את הרמב"ם עצמו איך הוא משווה את הכל לאבידה (בפירוש). זה מדהים איך שאתה מתעלם מדבריו (יש לך עניין להתנצח ח"ו? או שאתה באמת רוצה להבין?).
אני שואל באמת ובתמים..
ולכאו' אין דמיון בין המקרים.. יש דמיון בין המקרים
ברמב"ם מדובר בסתמא שהסכים הנפקד לעשות טובה למפקיד..
ולהיות שומר חינם על פקדונותיו מבלי להודיעו על זמן קצוב ועל הטירחה שבזה..
ומשום כך הוא צריך לשמור ולא לאבד את הפקדון..
אצלי הסכמתי בתנאי..
(כלומר אני מסתפק א- האם זה חשיב בכלל לתנאי..
ב-גם אם זה תנאי האם אפילו הכי השבח של המפקיד או גם של הנפקד..) אז כבר ענו לך שזה לא חשיב בכלל לתנאי אא"כ סיכמת איתו בפירוש בפיך
ואפשר אולי לדקדק יותר (אני חושש שאולי זה כבר דקדוקי עניות) בין מפקיד אצל חבירו - מקרה דרמב"ם..
לבין מפקיד ביד חבירו - מקרה דנן.. אכן צדקת, מדובר בדקדוקי עניות ממעלה ראשונה
אצל פרושו בביתו ברשותו..
כך שהדרך היא בכך..
ביד עניינו מראש כדבר זמני משום שזו טרחא לסחוב את הפקדון לבית (מאומן לארץ ומהארץ לבית) וזה דומה יותר לעבודה.. אז זהו, שלא! זה לא דומה לעבודה בכלל, הוא נתן לך את הפיקדון בידיעה שאתה הולך לעשות לו את זה בחינם ולא תמורת תשלום או שום הנאה אחרת. במילים אחרות, אף אחד לא ביקש ממך שתתנדב להעביר לו את זה לארץ, אתה מרצונך ומטוב לבך בלבד הסכמת לכך, כעת אינך יכול להפוך לבעל אינטרס של ריוח.
אלא אם כן המפקיד עומד בזמנים שאז כל העבודה הזו מעיקרא היתה בחינם..
אבל אם אינו עומד בזמנים -צריך לשלם שכר טרחה לכאו'..
שליטא כתב:[color=#FF0000 הוא יהיה חייב לך שכר טירחה בתנאי שזה נאמר בפירוש בשעת ההפקדה, (בלאו הכי לא!) הרי כולם יודעים שאין בזה טורח להשאיר קופסא אחת קטנהאו שנים בבית החבר ואדעתא דהכי מתעכבים][/color]
במקרה שלי אמרתי לו בהתחלה שזה טרחה בשבילי מכל מיני סיבות אבל לא דברתי על תשלום...???
זקן ששכח כתב:יש עוד נקודה קטנה שלא הועלתה לדיון. עצם הפרסום שנתת לכך שבידיך סיגריות למכירה, היא ורק היא הסיבה לטרחתך. אם כן, מהיכי תיתי לחייב את הלה על טירחה שגרמת לעצמך במו ידיך? אינני פוסק על פי זה מאומה, אבל כדאי לחשוב גם על כך.
שליטא כתב:זקן ששכח כתב:יש עוד נקודה קטנה שלא הועלתה לדיון. עצם הפרסום שנתת לכך שבידיך סיגריות למכירה, היא ורק היא הסיבה לטרחתך. אם כן, מהיכי תיתי לחייב את הלה על טירחה שגרמת לעצמך במו ידיך? אינני פוסק על פי זה מאומה, אבל כדאי לחשוב גם על כך.
לגבי זקן ששכח- דע לך שמלכתחילה אמרתי לו שאבא שלי ירצה לקפוץ על המציאה הזו..
לכן תבוא לקחת את זה מהר..
ואכן אחרי כמה ימים אבא שלי גילה שיש לי סגריות..
מיימונד..
קשה במקרה שלי לומר רוב..ב-הוא הבין שאבא שלי ירצה לקנות זאת בזול לכן הרוב כאן לא כל כך ברור.. לא?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים