זקן ששכח כתב:רש"י בראשית ז ב:
"הטהורה - העתידה להיות טהורה לישראל למדנו שלמד נח תורה (עירובין יח)".
והנה להלן ז ט כתב רש"י:
באו אל נח - מאליהן".
ולפ"ז לכאורה נימא דלא למד תורה. שאם היה לומד היה מכיר הכשרות ומביאן, אבל עתה שבאו מעצמן אולי זה מפני שלא ידע את מי להביא.
שלום4 כתב:זקן ששכח כתב:רש"י בראשית ז ב:
"הטהורה - העתידה להיות טהורה לישראל למדנו שלמד נח תורה (עירובין יח)".
והנה להלן ז ט כתב רש"י:
באו אל נח - מאליהן".
ולפ"ז לכאורה נימא דלא למד תורה. שאם היה לומד היה מכיר הכשרות ומביאן, אבל עתה שבאו מעצמן אולי זה מפני שלא ידע את מי להביא.
עי' בחזקוני שהקשה כן ותי' דמהבהמה הטהורה ידעינן דלמד נח תורה, אבל עופות פריך בזבחים מנא ידע שהרי מיני עופות טמאים מרובים ואין לעמוד בסודם, וע"ז מת' הגמ' שהעבירן לפני התיבה ומה שהתיבה קלטה ידע שהם טהורים, עי"ש.
ומיושב קושיתך שרש"י לא סתר עצמו, שמש"כ ומאליהם באו הוא על הפסוק שמדבר בעופות, ומה שכ' מלמד שלמד נח תורה הוא על הפסוק מכל הבהמה.
אגב, לא מצאתי כזאת גמ' בעירובין יח.
זקן ששכח כתב:רש"י בראשית ז ב:
"הטהורה - העתידה להיות טהורה לישראל למדנו שלמד נח תורה (עירובין יח)".
והנה להלן ז ט כתב רש"י:
באו אל נח - מאליהן".
ולפ"ז לכאורה נימא דלא למד תורה. שאם היה לומד היה מכיר הכשרות ומביאן, אבל עתה שבאו מעצמן אולי זה מפני שלא ידע את מי להביא.
חיים כתב:זקן ששכח כתב:רש"י בראשית ז ב:
"הטהורה - העתידה להיות טהורה לישראל למדנו שלמד נח תורה (עירובין יח)".
והנה להלן ז ט כתב רש"י:
באו אל נח - מאליהן".
ולפ"ז לכאורה נימא דלא למד תורה. שאם היה לומד היה מכיר הכשרות ומביאן, אבל עתה שבאו מעצמן אולי זה מפני שלא ידע את מי להביא.
לכאורה יש לומר שמהא גופא שאמר לו הקב"ה "מכל הבהמה הטהורה תקח לך וגו', מוכח שידע והבין למה הכוונה.
מענה לשון כתב:מהרמב"ן עה"פ מבואר דרק החיות הטמאות באו אל נח אבל הטהורות היה הוא מחזר אחריהן, ומנין ידע מיהן הטהורות ע"כ שלמד תורה.
ולפי"ז יש לישב דקדוק הלשון שמהטהורה למד תורה, ולכאורה ה"ה מהבהמה שאיננה טהורה דאף אותם היה צריך לדעת ומהו שכתבו בדוקא טהורה, ולדברינו א"ש דהטמאים באו מאליהן, והטהורים לבד היה צריך לחזר אחרקיהן.
זקן ששכח כתב:תודה גלילי.
ודומה שקושייתי אלימתא יותר, שלכאורה סתר רש"י דברי עצמו מהכא להתם.
אשרי יושבי ביתך כתב:בריש אשכול ישן זה הובאו דברי רש"י "למדנו שלמד נח תורה".
ובאמת ששמעתי לשאול, מה עשה נח בכל אותם י"ב חודש בתיבה, שלא היה לו צורך ואפשרות לזרוע ולחרוש וכו', ואף בתה"מ נאסרו. מה עשו שם.
ולכאורה הימ"ל שרוב הזמן עסקו להאכיל את כל מליוני בעלי החיים והבהמות השונים והמשונים, כל אחד ואחת האוכל שלה, והזמן שלה וכו' וכו'. הרי דב"ז בודאי לקח את רוב הזמן שלהם. וכנראה בשאר הזמן, אחרי שאכלו ונחו, למדו ועסקו בתוה"ק.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 278 אורחים