הודעהעל ידי סייג לחכמה » ג' נובמבר 15, 2022 6:15 pm
אעלה מה שנפל ברעיוני בענין עקידת יצחק
וירא את המקום מרחוק, ואני והנער נלכה עד כה ונשתחוה ונשובה עליכם
לכאורה יש לעיין דסותר מיניה וביה דמקודם אמר מרחוק ואח"כ אמר עד כה, ועוד מהו ונשובה בלשון רבים הלא הולך לשחוט את יצחק עי' ברש"י, ועוד הקושיא הידועה מה היה הנסיון הכי גדול של העקידה אחר ששמע ציווי מפורש יוצא מפי הקב"ה, מהו הלשון ונשתחוה היכן מצינו שעשוי השתחוואה שם.
ונראה לבאר הענין לפי"מ דכתב הגה"ק מקוזיגלוב הי"ד זצ"ל בספרו ארץ צבי (תרפ"ה) לבאר דהסיבה שהשי"ת אמר לאאע"ה 'אל תשלח ידך אל הנער', עפ"י מאמר הרה"ק הרבי ר' בונם זי"ע מפרשיסחא, שהשי"ת בוחר בשיירי זמרה - בשיריים של הזמרה, מה שנשאר בלב ואינו יכול להוציאו אל הפועל. וביאור הדבר, כי בצאת המחשבה אל הפועל יוצא הדבר מלבו, אבל כל זמן שאינו מוציאה לפועל, נשארה התשוקה בלב ותלהט לבו באהבה ודבקות ברשפי אש שלהבת יה, והקב"ה רצה שתישאר השתוקקות אברהם אבינו ויצחק בנו בלי כליון, על כן לא הניחו לגמור הדבר בפועל.
וזה מה שפירש רש"י (כב, יב) שהקב"ה השיב לו דמחמת שאני רוצה שלא אחלל בריתי ומוצא שפתי לא אשנה, היינו שתישאר תשוקת המצוה אצלך ואצל יצחק בנך, כמו שהיתה בשעת מוצא שפתי, היינו בשעת הציווי להם, על כן אני אומר 'אל תשלח ידך אל הנער'. ע"כ
ונראה לבאר עפי"מ דמבאר הגה"ק מסוכטשוב זי"ע בספה"ק שם משמואל (מועדים שנת תרע"ד עמוד ק"ט) וז"ל: ונראה דהנה איתא במדרשות הובא בתוס' שלהי מנחות שאחר החורבן מיכאל עומד ומקריב בשמים בכל יום כבשים של אש, ונראה הפירוש שמההתלהבות ורשפי האש שישראל משתוקקין לעבודת קרבנות וקורין הפרשיות בהתלהבות אש, מזה נעשים למעלה כבשי אש ומיכאל מקריבן.
ולפי"ז אתי שפיר דכתב בספר בגדי אהרן (אשכנזי דף י"ז:) על המדרש וזה לשונו: אתמול אמרת לי כי ביצחק יקרא לך זרע (בראשית כ"א, י"ב) ועכשיו אתה אומר לי והעלהו שם לעולה (בראשית כב, ב) אמר לו הקב"ה לא אמרתי לך שחטהו אלא העלהו, אסיקתיה אחתיתיה העלית אותו הורד אותו, ומביא שם דברי השל"ה (וירא מאמר הר המוריה) אסיקתיה נשמתו למעלה ונשמה אחרת מעלמא עילאי אחתיתיה, כי הנשמה שפרחה ממנו הקריב מיכאל למעלה, ועוד כתב בסמוך משם הזרע ברך ז"ל כי יצחק קודם עקידה היה מסטרא דנוקבא ולא היה ראוי לבן זוג ואחר כך בשעת העקידה ניתן לו נשמה דדכורא עיין שם.
ואף בזמן שביהמ"ק היה קיים היה מיכאל מקריב בביהמ"ק של מעלה כדאיתא בילקוט ראובני (פרשת ויקרא אות פ') בשם בספר סודי רזיא לר"א מגרמיזא (אות ס) ליישב סתירת המדרשים דעד שלא חרב הביהמ"ק היה מיכאל מקריב בדמותן קרבן ישראל לפני ה', ואחר החורבן אמר לו הקב"ה לא תקריב לפני דמות קרבן שור וכשב ועז, כי לא אכנס לירושלים וכו' (תעניח ה.) כי אם נפשות הצדיקים ותינוקות שלא חטאו, הם העולים לריח ניחוח עכ"ד, וכן הביא בספר רב פעלים להר"א בן הגר"א ז"ל (דף סד:) בשם ספר חכם הרזים (סימן ש) ע"ש. וכן מובא דברי חכם הרזים בביאור הגר"א (לתפלת יעלה ויבא נדפס בסוף שו"ע או"ח).
וזה הי' נסיון העקידה דאברהם ידע והבין דהעיקר הציווי של הקב"ה היא להעלות נשמת יצחק לעולה ע"י מלאך מיכאל בבית המקדש של מעלה שהוא מכווין כנגד מקום המקדש למטה כמבואר בגמ' תענית (ה.) מי איכא ירושלים למעלה אין דכתיב ירושלם הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו, ומבואר במדרש תנחומא (פרשת ויקהל פרשה ז') שמקדש של מטה מכוין כנגד מקדש של מעלה, אבל לקיימו מכח אל הפועל אי אפשר לקיימו רק על ידי תשוקה להקריבו כאן למטה, והובא ברש"י (בראשית כח יז) וע"י רשפי אש כמבואר בשם משמואל הנ"ל שמההתלהבות ורשפי האש שישראל משתוקקין לעבודת קרבנות וקורין הפרשיות בהתלהבות אש, מזה נעשים למעלה כבשי אש ומיכאל מקריבן, כמו"כ יהא מיכאל מקריב נשמת יצחק,
ומדויק הכתוב וירא את ה'מקום' מרחוק זה בית המקדש של מעלה שנקרא מקום כמבואר ברש"י עה"פ ולהביאך אל המקום אשר הכנתי (שמות כג, כ) וז"ל: ומדרשו אל המקום אשר הכינותי כבר מקומי ניכר כנגדו וזה א' מן המקראות שאומרים שבהמ"ק של מעלה מכוון כנגד בהמ"ק של מטה, ומש"ה אמר אל נעריו נלכה עד כה דהא כבר הגיע אל הר המוריה, ואמר גם כן ונשובה עליכם, דידע שישיבו שניהם.
והוסיף אברהם ואמר ונשתחווה שזה ביטוי על השתחוואה פנימית ודביקות, לפי"מ דכתב התניא זללה"ה (בסידורו שער החנוכה) במה שאנו אומרים בתפילת מוסף דיו"ט ואין אנו יכולים לעלות ולראות ולהשתחות לפניך, והדבר פלא, דבשלמא לעלות ולראות אין אנו יכולים אבל להשתחוות מדוע לא נוכל גם עכשיו והלא מלא כל הארץ כבודו, אך יש השתחואה חיצונית ויש השתחואה פנימית, דהיינו ביטול והכנעת הנפש לגמרי, וזה אי אפשר רק בבית המקדש על ידי גילוי שכינתו אשר שם, וזהו הכוונה אין אנו יכולים להשתחוות לפניך דייקא החוקר לב דהיינו השתחואה פנימית, עכ"ד.
ונקדים עוד דמבואר ברש"י (עה"פ תחת בנו) וז"ל: על כל עבודה שעשה ממנו היה מתפלל ואומר יה"ר שתהא זו כאלו היא עשויה בבני כאלו בני שחוט כאלו דמו זרוק כאלו בני מופשט כאלו הוא נקטר ונעשה דשן.
וא"ש כמין חומר דמאותו ההתשוקה בלב ודבקות ברשפי אש שלהבת יה שהתפלל אברהם נעשה למעלה קרבן של אש והקריב מיכאל נשמת יצחק, בבית המקדש למעלה נשמת יצחק, וזו היתה עקידת יצחק.
ובימי האבות הקריבו קרבנות על במות, ולא היו צריכין לונשלמה פרים שפתינו, והראשון שהקריב קרבן ע"י אמירה ותפילה במקום הקרבה היו אברהם, וזה שאמר אברהם לאחר העקידה 'אשר יאמר היום בהר ה' יראה' דהא ראה אברהם דע"י השתוקקות והתלהבות ורשפי אש, מזה נעשים למעלה כבשי אש, ומיכאל מקריבן, על כן אמר אשר יאמר היום דמהיום והלאה על ידי אמירה ותפילה, בהר ה' יראה למעלה במקום המקדש שמיכאל מקריבן
ובזה יש לבאר שפיר הגמ' מס' תענית (כ"ז:) קחה לי עגלה משולשת ועז משולשת וגו' אמר לפניו רבש"ע תינח בזמן שבית המקדש קיים בזמן שאין בית המקדש קיים מה תהא עליהם אמר לו כבר תקנתי להם סדר קרבנות בזמן שקוראין בהן לפני מעלה אני עליהם כאילו הקריבום לפני ואני מוחל להם על כל עונותיהם, ופירש רש"י (ד"ה כבר תקנתי להם כו') כל זמן שקורין בהן כו' מהיכא יליף לה להאי גמגום: עיין במהרש"א בח"א.
ולפי הנ"ל מצינו מקור לסדר קרבנות על ידי אמירה ותפילה, כבר מזמן העקידה, וזה שאמר הקב"ה לאברהם כבר תקנתי להם סדר קרבנות, ודו"ק כי קצרתי.