דניאל כתב:איש רגיל כתב:נראה שכת"ר לא עיין מעולם ברצינות במאמר או בחוברת המבארים את טעמם של המדליקים בפנים.
אין לי מושג למה אתה כל כך מתנפל עלי. אני מלכתחילה לא באתי בעניין המנהג הזה בדוקא וכמובן שאינני אומר לכל אלפי ורבבות השואלים אותי לשנות ממנהגם. רק כיוון שדחקתני להתייחס למנהג הזה כתבתי את דעתי.
עיינתי כעת לכבודך בספר מועדים וזמנים שמנסה ליישב המנהג בכה ובכה וכולי האי ואולי ועל אף שמסיק שאפשר להדליק בפנים כותב שעדיף להדליק בחוץ ובשו"ת מנחת יצחק שמנסה לומר כמה טעמים ובסוף נשאר רק בטעם ע"פ קבלה שכתוב בספר בני יששכר ונפלאתי פלאות איך שמח וסמך על טעם זה...
אני לא מתנפל חלילה, ובודאי לא עליך. וזכור נא
זאת...
במועדים וזמנים אכן נשאר בדוחק, אך יש הרבה שהוכיחו כן מראשונים ועוד.
אגב, זכור לי שפעם ראיתי שבמועדים וזמנים דוחק עצמו לומר עפ"י מנהג זקני ירושלים, ומסתמא זה גם היה המנהג בצפת, שהאר"י הדליק בשער החצר שלא היתה בו מזוזה, וכ"ז כדי לדחות את הראיה מהמבואר בכתבי האריז"ל שבכל יום היה הנר החדש שבצד שמאל יותר קרוב לפתח מהנר של אתמול. והוא פלא גדול כמבואר לכל מעיין.
לא ידעתי לאיזו תשובה כוונתך במנחת יצחק, מה שמצאתי בחיפוש מהיר, זה תשובה בחלק ו (סימן סו) בה הוא מביא (בסו"ד) טעם להדליק בפנים בשם תשובות אמרי נועם, עוללת אפרים ובני יששכר, והוא אינו טעם ע"פ קבלה. ולא נראה שם ששמח יותר משאר עסק בתלמוד תורה המשמחת לב ועינים מאירה, ולא סמך על טעם זה לבד כמבואר בסוף התשובה "סו"ד מכל הנ"ל מצינו טעמים מספיקים ונכונים להנוהגים להדליק בפנים".
אגב, במנחת יצחק שם הביא מהאור זרוע ה' חנוכה (אות שכ"ג), וז"ל והאידנא דליכא סכנה לא ידענא מאי טעמא אין מדליקין בחצירות. ע"כ. ודברי האור זרוע הם ראיה לטענתי שאף אם אין מבינים את המנהג, מ"מ צריכים לנהוג כמותו.
דניאל כתב:מ"ש מר על המהרי"ח לא הבנתי, מצטער :(
פשוט מאד, עזוב את הנושא המדובר, תחשוב שהוא מדבר על הלכות נ"ט בר נ"ט, ברכת כהנים או כל הלכה אחרת העולה בראשך. ליקוטי מהרי"ח מביא פסק של האליה רבה, ודוחהו מפני שראה לגאונים וקדושים שנהגו אחרת. האין זה ראיה שכך היא המידה, לנהוג כפי המנהג ולא לפי העולה לי מלימוד ההלכה [אא"כ מוכח שהוא מנהג של טעות. ופשוט]. (: