כתונת_פסים כתב:כתונת_פסים כתב:ראו כאן.
ואף המדפיסים בני בינה שחדשו בו דברים והוסיפו עליו הוספות גם מכתבי יד, רובם לא הוסיפו רק תופסת מועטת, ויסתפקו בהוספת איזה הגהות, איזה ציונים ומסורות וכדומה, מלבד כמה פעמים היוצאים מהכלל אשר הוסיפו איזה הוספות נכבדות, אבל ג"כ מועטות מאוד – וכל אלה פעלו בעת אשר לעיניהם השתפכו אבני קודש ואבנים טובות ומרגליות בראש כל חוצות – בעת אשר כתבי ידי רבותינו הקדמונים גדולי כל המפרשים, ומקוריהם הראשונים היו מצויים ביד כל אדם
הם מאשימים את כל המדפיסים אשר לפניהם ולאו דווקא את המדפיס שהבאתי ממה שכתבו שם בהערה. ובנוגע לביאור הלכה - הרי מלכתחילה טרם ניגש לדפוס השמיט הרבה קטעים מן הביאור הלכה כך שלא היה צורך להאריך שום שטיקל בביאור הלכה. אילו היה רוצה והיה נצרך היה לו ביאור הלכה בשופי.
כמובן שאמרתי את שאמרתי אלא מכוח הסברא וההגיון ומה רע בכך.
כתונת_פסים כתב:באמת שאיני יורד לסוף דעתך מדוע להשמיט מותר ולהוסיף איזה הערה אסור.
ברור שצריך לבקש רשות את המחבר ולהסביר לו שאם לא יוסיפו איזה הערה זה עלול לצאת מכוער. וכל שהבאתי את המ"ב וכו' כוונתי הייתה בזה להראות שמפני אילוצי הדפוס היה משנים בתוכן. ושכן נהג החפץ חיים שהיה מכניס הלכות בשער הציון רק מפני אילוץ תבנית הספר.
ותו לא - והבוחר יבחר.
כתונת_פסים כתב:בא נעשה סדר ובזה סיימתי בנידון ולשבוע זה בל"נ בכלל.
הדבר ברור וכפי שהוכיח הרב א"ס שהחפץ חיים הגיה את המ"ב כאשר היה מצומם מאוד. כלומר, היה בכוחו לשנות עמוד אחד או שנים אך לא לשבש ולשנות את המשך העמודים - היות והיה מגיה לאחר שכבר הודפס וכפי שכותב בנו על הליקוטי הלכות יעו"ש – ומשום כך הכניס הלכות בשער הציון במקום במשנה ברורה. - הרי לך שהחפץ חיים היה מתחשב עם יופי הספר והעימוד שאם לא כן היה לו לשלוח את המעיין לסוף המשנה ברורה ולכתוב שם השמטות מן המשנה ברורה.
כתונת_פסים כתב:אתה הראית לדעת שהמדפיסים לפני האחים ראם היו מכניסים קטעי ראשונים לצורך העימוד – כאשר האחים ראם טוענים שעשו כן כדי למלאות את החלק, כלומר, לא שהשמיטו, אלא לקחו ראשונים מסוימים והיו משתמשים בהם כדי למלאות את החלק – כבודו טוען שמטרתם הייתה כנה ואמיתית להדפיס את הראשונים אך מה לנו כי נלין עליהם שהרי לא היה להם מקום בעמוד – עליך רק להסביר מדוע א"כ לא הדפיסו את המשך הכתב יד בסוף המס'.
ובזה סיימתי לשבוע זה בלי נדר.
ראם כתב:"חכמים" הזהרו בדבריכם
יש בידי את המהדורה המודפסת של הספר שלמת חיים מהדורת תשס"ז עם ביאור שלמה אמרתך - שהיא המהדורה ה"מדוברת"
כל אחד יכול להווכח שהטקסט שם מתוקן ללא כל התקלות המצויינות ב"סקופ" שלעיל
ראה שם עמודים 279 והלאה
אני רואה שהכותב הנכבד לקח את המידע מתוך הספר שנמצא באוצר החכמה שכנראה קיבלו את החומר בדרך עקלתון - ממישהוא שהיה בידו קובץ להגהה וכדו'
אני יכול גם להעלות צילומים של הספר הפיזי וירא הקהל וישפוט
ראם כתב:למי ששואל את עצמו מי יודע מה הכניסו שם..... בשלמת חיים
ובכן
אלו התיקונים שנוספו במהדורה האמיתית
תובנה: עדיין יש מעלה בספר אמיתי גם בימות החול
צבע רגיל הטקס הראשוני, באדום – מה שהוסיפו
בהערה 217: עי' רש"י כתובות ז,ב ד"ה ואמר וז"ל ואף ארוסה לא התירו עד שתיכנס לחופה וכו' [בשורה 1 שבהערה]
בהערה 221: עיין בריטבא כתובות שם שהוכיח כפירושו של רש"י
בהערה 234: הוספה בהערה 233 בספר טעמא דקרא למרן הגרח קנייבסקי שליט"א עמ' קמא בשם מרן בעל הקה"י [כאן אכן תוספת דברים בעלמא - לכבודם של גדו"י?
בהערה 275 שהוסף שם: וראה גם במש"כ הרשב"א…
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 535 אורחים