מזמור שיר כתב:בקובץ בית אהרן וישראל האחרון התפרסם מאמר [שאיני זוכר שם מחברו] שבא להצדיק את מנהג החסידים להדליק בבית, והוא טוען שם שזה לכתחילה וכו' ועיקר דבריו שם שחוץ ממה שמוזכר בגמ' לא היה זמן סכנה להדליק נרות בחוץ, ובכל אופן נהגו להדליק בבית. ראיתי הדברים ממש ברפרוף ואיני זוכר במדויק את הנכתב.
האם מישהו יכול להעלות כאן את המאמר ההוא? [ר' יאיר?..]
עשוי לנחת כתב:לפנים משורת הדין [עדיין לא קוראים לי יאיר...]
בברכה המשולשת כתב:וידוע שבדבר יהושע האריך בזה ובאז נדברו דחה דבריו.
משולש כתב:האם גם היום מדליקים בחו"ל בפנים או שכבר הושפעו מ"מנהג ארץ ישראל". (המנהגים הישנים בד"כ מתקלקלים בא"י וחוזרים לחו"ל לקלקל גם שם).
אתה צודק, סליחה,בברכה המשולשת כתב:משולש כתב:האם גם היום מדליקים בחו"ל בפנים או שכבר הושפעו מ"מנהג ארץ ישראל". (המנהגים הישנים בד"כ מתקלקלים בא"י וחוזרים לחו"ל לקלקל גם שם).
לעשות כדינא דגמ' זה נקרא לקלקל?
פנימי כתב:הסכנה היא בעיקר שגויים ישברו את החנוכיה ויכבו את הנרות, וזה בד"כ שייך בחו"ל גם היום
פנימי כתב:קרה לך פעם?
ההורים שלי בחו"ל אמרו לי ששם זה פחד מוחשי.
ושלחתי את השאלה לכמה אנשים בחו"ל
http://www.forum.ladaat.info/viewtopic.php?f=1&t=3212
איש רגיל כתב:פנימי כתב:קרה לך פעם?
ההורים שלי בחו"ל אמרו לי ששם זה פחד מוחשי.
ושלחתי את השאלה לכמה אנשים בחו"ל
http://www.forum.ladaat.info/viewtopic.php?f=1&t=3212
תנסה להדליק חנוכיה בשכונת פשע בארץ...
איש-אחד כתב:שכונות פשע מאוכלסות בדרך כלל בציבור שומר מסורת, שלא יעז לגעת לרעה בחנוכיה אף שהוא מוכן לדקור את שכנו...
הכהן כתב:איש-אחד כתב:שכונות פשע מאוכלסות בדרך כלל בציבור שומר מסורת, שלא יעז לגעת לרעה בחנוכיה אף שהוא מוכן לדקור את שכנו...
גם אם מדובר במסתננים מברית המועצות לשעבר?
בחיפה יש פחות סכנת כיבוי נרות מאשר בגולד'ס גרין?
ומלבד זאת, מנין שזו הסכנה המדוברת?
משולש כתב:יכול להיות שבתחילת הישוב היהודי בארץ ישראל היו כולם צדיקים וחרדים, וגם כשהגיעו הציונים הם היו חלוצים "נאורים" כביכול, (עוד לפני שהיה לנו "הגנב העברי הראשון) ולא היה בכלל חשש סכנה בארץ ישראל. (כמו שהיום בבני ברק מודיעין עילית ביתר ואלעד וכדומה).
היום ארץ ישראל היא מוכת פשע, (גם מקומי וגם מיובא) ולכאורה אין שום הבדל בינה לבין חו"ל אם לא יותר גרוע.
בברכה המשולשת כתב:משולש כתב:האם גם היום מדליקים בחו"ל בפנים או שכבר הושפעו מ"מנהג ארץ ישראל". (המנהגים הישנים בד"כ מתקלקלים בא"י וחוזרים לחו"ל לקלקל גם שם).
לעשות כדינא דגמ' זה נקרא לקלקל?
בן החבורה כתב:בברכה המשולשת כתב:משולש כתב:האם גם היום מדליקים בחו"ל בפנים או שכבר הושפעו מ"מנהג ארץ ישראל". (המנהגים הישנים בד"כ מתקלקלים בא"י וחוזרים לחו"ל לקלקל גם שם).
לעשות כדינא דגמ' זה נקרא לקלקל?
אני כותב את זה בהסתייגות גדולה, אבל כן, לפעמים לשנות מנהג אבות בשביל לנהוג כדינא דגמ' זה קלקול.
משולש כתב:לא כדאי להכנס לויכוח של חסידים. (אולי מישהו פה נמאס לו מהאשכול הזה והחליט לנעול אותו בצורה עקיפה).
רק אזכיר שהגר"א היה אבי השינויים. (חידש ברכת כהנים, ביטל יראו עינינו ושמרו, שינה נוסחאות, ביטל את שיטת רבינו תם, ועוד הרבה).
עתניאל בן קנז כתב: רק שכיום יש בלבול ענקי בדבר. תלמידי הגר"א (אלו המתיימרים לדבר בשמו), בוחרים מדרכיו רק את הנראה להם. ושאר הדברים פחות ...
בן החבורה כתב:בברכה המשולשת כתב:משולש כתב:האם גם היום מדליקים בחו"ל בפנים או שכבר הושפעו מ"מנהג ארץ ישראל". (המנהגים הישנים בד"כ מתקלקלים בא"י וחוזרים לחו"ל לקלקל גם שם).
לעשות כדינא דגמ' זה נקרא לקלקל?
אני כותב את זה בהסתייגות גדולה, אבל כן, לפעמים לשנות מנהג אבות בשביל לנהוג כדינא דגמ' זה קלקול.
עתניאל בן קנז כתב:אכן כן.
רק שכיום יש בלבול ענקי בדבר. תלמידי הגר"א (אלו המתיימרים לדבר בשמו), בוחרים מדרכיו רק את הנראה להם. ושאר הדברים פחות ...
החסידים, בוחרים מדרכי רבותיהם את הנראה להם...
והאשכנזים הותיקים (מה שנותר מהם) כנ"ל.
עתניאל בן קנז כתב:איך שהגלגל מתהפך...
אחד הטעניות העיקריות נגד החסידים היו, שהם משנים ממנהג המקובל.
כיום דוקא החסידים הם אלו שמשמרים באדיקות את המנהגים, ודוקא תלמידיהם של אלו 'המתנגדים', 'מקוריים' מאוד, ומחדשים הנהגות כפי שהם מוצאים בחז"ל - לפי הבנתם ולא כפי הבנת האחרונים עד הנה - או כפי הנהגות רבותיהם, למרות שהוא בניגוד לשאר הפוסקים...
משולש כתב:האם גם היום מדליקים בחו"ל בפנים או שכבר הושפעו מ"מנהג ארץ ישראל". (המנהגים הישנים בד"כ מתקלקלים בא"י וחוזרים לחו"ל לקלקל גם שם).
בברכה המשולשת כתב:לעשות כדינא דגמ' זה נקרא לקלקל?
בן החבורה כתב:אני כותב את זה בהסתייגות גדולה, אבל כן, לפעמים לשנות מנהג אבות בשביל לנהוג כדינא דגמ' זה קלקול.
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שהשאלה היא אם להדלקה בפנים יש מעמד של מנהג אבות, או שזה היה אונס וממילא להדליק בחוץ כדינא דגמ' אינו שינוי ממנהג אבות
בברכה המשולשת כתב:משולש כתב:יכול להיות שבתחילת הישוב היהודי בארץ ישראל היו כולם צדיקים וחרדים, וגם כשהגיעו הציונים הם היו חלוצים "נאורים" כביכול, (עוד לפני שהיה לנו "הגנב העברי הראשון) ולא היה בכלל חשש סכנה בארץ ישראל. (כמו שהיום בבני ברק מודיעין עילית ביתר ואלעד וכדומה).
היום ארץ ישראל היא מוכת פשע, (גם מקומי וגם מיובא) ולכאורה אין שום הבדל בינה לבין חו"ל אם לא יותר גרוע.
אני מדליק בחוץ שנים רבות ואף פעם לא היתה לי בעיה, ב"ה (ואני לא גר בבני ברק, אלעד, מודיעין עילית או ביתר)
דניאל כתב:אני די מופתע מהאשכול הזה.
אני חונכתי כדבר ברור שהדבר היחיד שמנחה יהודי במעשיו הוא ההלכה. בתוך ההלכה יש גם מקום ל"אל תיטוש" וכמה נתאמצו הפוסקים לתרץ מנהגים מסויימים אבל הצורה שבה הרבנים דפה מתייחסים לדינא דגמרא לעומת מנהג ממש מפליאה בעיני.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים