בברכה המשולשת כתב:א. למי שבאמת רוצה לדעת- אפשר להתחיל במעלת עם ישראל, ובכך שהגויים כולם מקורם משורש הטומאה, כך שמיעוטם מקדש את שמו יתברך ומסיר טומאה מן העלם.
ב. למי שלא רוצה באמת- אין מה להשיב
בברכה המשולשת כתב:א. למי שבאמת רוצה לדעת- אפשר להתחיל במעלת עם ישראל, ובכך שהגויים כולם מקורם משורש הטומאה, כך שמיעוטם מקדש את שמו יתברך ומסיר טומאה מן העלם.
ב. למי שלא רוצה באמת- אין מה להשיב
אבידת עובד עכו"ם מותרת שנאמר אבידת אחיך והמחזירה הרי זה עובר עבירה מפני שהוא מחזיק יד רשעי עולם. ואם החזירה לקדש את השם כדי שיפארו את ישראל וידעו שהם בעלי אמונה הרי זה משובח" (רמב"ם גזילה ואבידה פי"א ה"ג)
פנימי כתב:גר תושב מצוה להחיותו
רק גוי עבריין לא מורידין ולא מעלין דהיינו שאסור להצילו אבל לא צריך להורגו.
בעצם מעיקר הדין היינו צריכים להיות חייבים להרוג כל גוי שעובר על 7 מצוות, שהרי הוא חייב מיתה - וביערת הרע מקירבך, וכתבו תוס' בע"ז שיש היתר מגזה"כ שלא נהיה חייבים להורגו, אבל להציל אותו אין היתר.
פנימי כתב:גר תושב מצוה להחיותו
רק גוי עבריין לא מורידין ולא מעלין דהיינו שאסור להצילו אבל לא צריך להורגו.
בעצם מעיקר הדין היינו צריכים להיות חייבים להרוג כל גוי שעובר על 7 מצוות, שהרי הוא חייב מיתה - וביערת הרע מקירבך, וכתבו תוס' בע"ז שיש היתר מגזה"כ שלא נהיה חייבים להורגו, אבל להציל אותו אין היתר.
בין גברא לגברא כתב:בשו"ת בעי חיי (חו"מ ח"א סי' ע"ד) כ' ורבינו יונה כתב להרמב"ן ז"ל על מה שהיה מתעסק ברפואת נכרית שתלד תבא עליך ברכה שאתה מרבה זרעו של עמלק.
וזילות בחיי גוים, מחלחל גם לזילות בחיי אדם מישראל...
עתניאל בן קנז כתב:צריכים לעשות זאת בצער רב, ועגמת נפש.
שהרי מי לנו גרוע מהמצריים שאבדו את עם ישראל, ואעפ"כ הקב"ה הצטער בשעת מיתתם 'מעשי ידי טובעים בים...'.
אוצר החכמה כתב:וזילות בחיי גוים, מחלחל גם לזילות בחיי אדם מישראל...
הא מנא לך.. היהודים תמיד זלזלו בחשיבות חיי גויים וחשו מאד לחיי כל אדם מישראל.
איש רגיל כתב:אלא שהתנהגות אכזרית כלפיהם מולידה אכזריות בליבנו, וכמו שכתבו הראשונים לגבי שוחט, וכ"ש.
איש רגיל כתב:אוצר החכמה כתב:וזילות בחיי גוים, מחלחל גם לזילות בחיי אדם מישראל...
הא מנא לך.. היהודים תמיד זלזלו בחשיבות חיי גויים וחשו מאד לחיי כל אדם מישראל.
צודק הרב אוצה"ח שזילות בחיי גויים אינה מביאה לזילות בחיי ישראל, וכפי שזילות בחיי בהמות אינה מביאה לזילות בחיי ישראל.
אלא שהתנהגות אכזרית כלפיהם מולידה אכזריות בליבנו, וכמו שכתבו הראשונים לגבי שוחט, וכ"ש.
נמצא שכשיש אסון בפיליפינים, למשל, צריכים לשלוח עזרה לא בשבילם, אלא בכדי שלא נהיה אכזריים הרואים אנשים טובעים ושותקים. והוא פלא.
עתניאל בן קנז כתב:הערה קצרה, שלא ממין הטענה:
בין אם נכריע שיש ענין לאבד גוי, או בסה"כ לא להחיותו (לא מורדין ולא מעלין). בכל אופן צריכים לעשות זאת בצער רב, ועגמת נפש.
שהרי מי לנו גרוע מהמצריים שאבדו את עם ישראל, ואעפ"כ הקב"ה הצטער בשעת מיתתם 'מעשי ידי טובעים בים...'.
לא לשכוח שמדובר בבני אדם, בצלם אלוקים (בהנחה שאדם הראשון היה 'בן נח')...
וזילות בחיי גוים, מחלחל גם לזילות בחיי אדם מישראל...
עתניאל בן קנז כתב:א. האם גוים הם בצלם אלוקים, תליא בפלוגתא (איני זוכר השמות). אבל סתמא דמתני' אבות מורה כדעת הסוברים שכן. // חביב אדם שנברא בצלם. ורק אח"כ 'חביבין ישראל'. מוכח שאדם שנברא בצלם הוא כל אדם.
בברכה המשולשת כתב:כבר הבאתי לעיל שלפני החטא אדה"ר כלל רק את נשמות ישראל ונפשות הגויים היו כלולות בנחש, כך שלגויים אין צלם אלוקים
ד"א "וְכִי יָמוּךְ" הה"ד (משלי יא, יז): "גומל נפשו איש חסד" זה הלל הזקן שבשעה שהיה נפטר מתלמידיו היה מהלך והולך עמם אמרו לו תלמידיו ר' להיכן אתה הולך אמר להם לעשות מצוה אמרו לו וכי מה מצוה זו אמר להן לרחוץ בבית המרחץ אמרו לו וכי זו מצוה היא אמר להם הן מה אם איקונין של מלכים שמעמידים אותו בבתי טרטיאות ובבתי קרקסיאות מי שנתמנה עליהם הוא מורקן ושוטפן והן מעלין לו מזונות ולא עוד אלא שהוא מתגדל עם גדולי מלכות אני שנבראתי בצלם ובדמות דכתיב (בראשית ב, ו): "כי בצלם אלהים עשה את האדם" על אחת כמה וכמה." (ויק"ר לד, ג)
זנב לשועלים כתב:עתניאל בן קנז כתב:הערה קצרה, שלא ממין הטענה:
בין אם נכריע שיש ענין לאבד גוי, או בסה"כ לא להחיותו (לא מורדין ולא מעלין). בכל אופן צריכים לעשות זאת בצער רב, ועגמת נפש.
שהרי מי לנו גרוע מהמצריים שאבדו את עם ישראל, ואעפ"כ הקב"ה הצטער בשעת מיתתם 'מעשי ידי טובעים בים...'.
לא לשכוח שמדובר בבני אדם, בצלם אלוקים (בהנחה שאדם הראשון היה 'בן נח')...
וזילות בחיי גוים, מחלחל גם לזילות בחיי אדם מישראל...
כל מצוה עושים בשמחה. אפילו כשהורגים בבי"ד את המחוייב מיתה כתוב שקרוביו לובשים לבנים וכו'.
צריך להצטער על כך שבן אדם הגיע למצב כזה שמצוה להרוג אותו (או לא להציל אותו) אבל לא על עצם המעשה.
בברכה המשולשת כתב:זה בישראל שחטא, שבפנימיות אין חטא.
משא"כ הגויים שבפנימיות הם טמאים ורשעים- ואדרבה האהבה להם היא להשמידם מן העולם
ארי במסתרים כתב:סבורני שמאוד לא כדאי שאשכול כזה יתנוסס בפורום כאן הזמין לכל יושבי תבל.
עתניאל בן קנז כתב:זנב לשועלים כתב:עתניאל בן קנז כתב:הערה קצרה, שלא ממין הטענה:
בין אם נכריע שיש ענין לאבד גוי, או בסה"כ לא להחיותו (לא מורדין ולא מעלין). בכל אופן צריכים לעשות זאת בצער רב, ועגמת נפש.
שהרי מי לנו גרוע מהמצריים שאבדו את עם ישראל, ואעפ"כ הקב"ה הצטער בשעת מיתתם 'מעשי ידי טובעים בים...'.
לא לשכוח שמדובר בבני אדם, בצלם אלוקים (בהנחה שאדם הראשון היה 'בן נח')...
וזילות בחיי גוים, מחלחל גם לזילות בחיי אדם מישראל...
כל מצוה עושים בשמחה. אפילו כשהורגים בבי"ד את המחוייב מיתה כתוב שקרוביו לובשים לבנים וכו'.
צריך להצטער על כך שבן אדם הגיע למצב כזה שמצוה להרוג אותו (או לא להציל אותו) אבל לא על עצם המעשה.
סליחה, האם עיינת במקור שציינת?
הלא זה ראיה מפורשת לסתור.
שמפורש במשנה שם ובגמ' שם, שכל הטעם שהקרובים לבשו לבנים, זה רק להורות שאין בליבם על הדיינים. ואדרבה הדיינים היו מתענים כל היום. ובמשנה שם מבואר, שאף על מיתת רשעים השכינה בוכה קלני מראשי קלני מזרועי.
נא לעיין שוב!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 241 אורחים