פנימי כתב:אלא על היתר בספק דאו' למ"ד שספק דאו' מותר מדאו'.
פנימי כתב:עיינתי שם בשערי יושר, ויש שם משמעות שהוא דיבר רק בספק דאו' לדעת הרמב"ם ולא ברוב, והוא רוצה לומר שזה גופא מה שהגמרא הוצרכה להביא רוב שביל להתיר - כדי שלא יהיה חשש גם אם כלפי שמיא שיש איסור.
וצ"ע.
מי שאמר כתב:הנידון כאן הוא על העיקרון - האם יתכן כדבר הזה שהתורה מתירה לי לאכול דבר מה, אם זה מכח ספק, אם זה מכוח רוב, אם זה מפני הוראת בי"ד, ואף על פי כן אצטרך כפרה, במידה ועלה בידו מן הטריפה.
מי שאמר כתב:הנידון כאן הוא על העיקרון - האם יתכן כדבר הזה שהתורה מתירה לי לאכול דבר מה, אם זה מכח ספק, אם זה מכוח רוב, אם זה מפני הוראת בי"ד, ואף על פי כן אצטרך כפרה, במידה ועלה בידו מן הטריפה.
שהרי נהג כפי שהתורה ציוותה עליו ומדוע שיצטרך כפרה.
ומדברי רב שמעון מבואר להדיא שאמנם התירה לו תורה לקחת סיכון ולאכול במקום הספק ואף על פי כן אם האמת היא שעלה בידו מן הטריפה הרי הוא צריך כפרה.
שוב, אין אנו דנים כאן אם רוב הוא דבר המכריע או עניין של הנהגה הנידון כאן הוא כנ"ל הייתכן שאני עושה כפי שהתורה אומרת ואף על פי כן אני צריך כפרה – כפרה על מה והרי עשיתי כפי שאמרה לי התורה לעשות – והתורה התירה לי לקחת סיכון.
יורה_דעות כתב:פנימי כתב:יורה_דעות כתב:לא אמרה ר' שמעון מעולם. ואי איכא ממ"נ מותר ג"כ מן התורה ואסור מדרבנן והם הם ב' שבילים.
ולענין עדים פסולים באשה אי מהימן לי' כבי תרי יחוש ואי לא אין ענין לחוש ואסור לו לחוש דמשועבד לה ולגרש בע"כ א"א
יורה_דעות כתב:
ידידי היקר. ב' שבילין נאמר על שני אנשים שבאים לישאל בבת אחת, וע"ז אמרו התו' והר"ש ושא"ר דהוא מדרבנן, ומן התורה טהורין שניהם אף דודאי אחד מהם עבר על טומאה. כיון שיש חזקה. ומה שבאיש אחד כמובן טמא הוא משום שאין חזקה כי ממ"נ הוא טמא. וחזקה שייכת רק בספק. (אני מקוה שלא שאלת אם מותר לעבור על איסור היכן שהוא ודאי עובר ואין חזקה להתירו). ולכן גם אין שום קשר לבין השמשות שאין בו שום חזקה (כי עשוי להשתנות) ולכן העושה מלאכה בבית השמשות הוא בספק, וכשעשה בשניהם ממ"נ עשה מלאכה, אם כי לענין חטאת צ"ע כי כל מעשה מצד עצמו נעשה בזמן ספקי.
ולענינינו כשיש חזקה או רוב הדבר מותר לכתחלה וכולנו עושים זאת תמיד. ורק היכן שיש דברים הניכרים או מהימן כבי תרי וכו' יש לדון אם מותר לחוש (כי רבינו תורת האשם וכן סולת למנחה (עו' ח') סברי שיש בזה יוהרא וחוצפה לחוש מה שהתירו חכמים, ומסתמך על האו"ה נז' דמצוה לאכול מזה. ולענין ביטול ברוב ידועים דברי הבני יששכר שיש ענין לאכלו לתקן הניצוצות)
איזה ממנ"פ? אין כאן חתיכה אחת שעובר איסור באכילתה שהרי כל חתיכה וחתיכה יכול לאכול מצ"ע שיש עליה חזקה, ע"ז בדיוק התווכח כת"ר.יורה_דעות כתב:יורה_דעות כתב:
ידידי היקר. ב' שבילין נאמר על שני אנשים שבאים לישאל בבת אחת, וע"ז אמרו התו' והר"ש ושא"ר דהוא מדרבנן, ומן התורה טהורין שניהם אף דודאי אחד מהם עבר על טומאה. כיון שיש חזקה. ומה שבאיש אחד כמובן טמא הוא משום שאין חזקה כי ממ"נ הוא טמא. וחזקה שייכת רק בספק. (אני מקוה שלא שאלת אם מותר לעבור על איסור היכן שהוא ודאי עובר ואין חזקה להתירו). ולכן גם אין שום קשר לבין השמשות שאין בו שום חזקה (כי עשוי להשתנות) ולכן העושה מלאכה בבית השמשות הוא בספק, וכשעשה בשניהם ממ"נ עשה מלאכה, אם כי לענין חטאת צ"ע כי כל מעשה מצד עצמו נעשה בזמן ספקי.
ולענינינו כשיש חזקה או רוב הדבר מותר לכתחלה וכולנו עושים זאת תמיד. ורק היכן שיש דברים הניכרים או מהימן כבי תרי וכו' יש לדון אם מותר לחוש (כי רבינו תורת האשם וכן סולת למנחה (עו' ח') סברי שיש בזה יוהרא וחוצפה לחוש מה שהתירו חכמים, ומסתמך על האו"ה נז' דמצוה לאכול מזה. ולענין ביטול ברוב ידועים דברי הבני יששכר שיש ענין לאכלו לתקן הניצוצות)
ולכן מה שהבאת מתו' כתו' ג"כ לא שייך לנושא, כי כשאוכל את אותן הטהרות לא שייך חזקה כי חזקה אינה אלא בספק וכאן יש ממ"נ על אותה חתיכה, משא"כ בבאים לישאל בב"א אין ממ"נ, דאין זה אותו אדם, ולכן זה רק מדרבנן.
ידידיה כתב:מי כאן לא שתה - אכל מאכלי חלב.
ומה מספר הפרות שמהם נחלב מה שאכלתי?
והרי יש X אחוז טריפות, ורק משום רוב כשירות אנו אוכלים חלב (יש בשערי יושר הסבר מדוע עדיין סומכים על רוב לגבי החלב, למרות שיותר ממחצית הבהמות בסופו של דבר אינן מוגדרות כשירות, אך זה לא עניינינו כאן),
וכי אין אנו חוששים שסוף סוף במשך שנים נאכל ח"ו מן המיעוט?
אלא מאי, התורה התירה ואמרה לא לחשוש.
ולענ"ד, מכאן ואילך, לחשוב שיש איזו סירכה במי שנהג כשורה הרי זה בכלל "וכי חשיד" וכו'.
סכינא חריפא כתב:ידידיה כתב:
ואמנם אם כוונת מעכ"ת להוכיח מזה שאין עוון כלל בדבר שהותר עפ"י הנהגה [ולא נתברר אח"כ האיסור, דבכה"ג בטלה כח ההנהגה למפרע] אז אכן דבריו אמיתיים ונכונים.
ידידיה כתב:מי כאן לא שתה - אכל מאכלי חלב.
ומה מספר הפרות שמהם נחלב מה שאכלתי?
והרי יש X אחוז טריפות, ורק משום רוב כשירות אנו אוכלים חלב
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים