ת"ר אין קורין אבות אלא לשלשה ואין קורין אמהות אלא לארבע אבות מאי טעמא אילימא משום דלא ידעינן אי מראובן קא אתינן אי משמעון קא אתינן אי הכי אמהות נמי לא ידעינן אי מרחל קא אתינן אי מלאה קא אתינן אלא עד הכא חשיבי טפי לא חשיבי
בברכה המשולשת כתב:ברזל= בלהה רחל זילפה לאה (כך זכור לי מהאר"י הקדוש ויש שם דרוש על זה)
ויביאו את קרבנם לפני ה' שש עגלות צב וגו' שש כנגד ששת ימי בראשית שש כנגד ששה סדרי משנה שש, כנגד אמהות אלו הן שרה ורבקה רחל ולאה בלהה זלפה
אם יש לכת"ר גישה לחפש באוצר החכמה תוכל לעשות כמוני ולחפש קורין-אמהות +זלפה ותמצא שהריא"ז וריבב"ן כתבו לאפוקי בלהה וזלפה וכ"כ ר"א בעל שם ועוד רבים והקושיא מן המדרש רבה ג"כ כבר הילכו בה הנמושות. עיי"ש ות"נ.איש רגיל כתב:ולגופו של נידון: בפרי צדיק (בהר) כתב שמה שאמרו בברכות (טז:) אין קורין אמהות אלא לארבע, אין הכוונה למעט את בלהה וזילפה, כיון שזילפה נכללת לאה ובלהה נכללת ברחל. ויש לדייק כן מלשון הריטב"א (יבמות מו.): "שכן מצינו באמהות. פרש"י ז"ל בנשיהם של יוצאי מצרים, ויש מקשים דהא קי"ל שאין קורין אמהות אלא לד' כדאיתא במס' ברכות, ותירצו דההיא בתפלה לומר מרים אמנו ויוכבד אמנו". ומדוע לא כתב שלא לומר זילפה אמנו ובלהה אמנו, אלא ע"כ שבלהה וזילפה נכללות ג"כ באמהות.
דניאל כתב:אם יש לכת"ר גישה לחפש באוצר החכמה תוכל לעשות כמוני ולחפש קורין-אמהות +זלפה ותמצא שהריא"ז וריבב"ן כתבו לאפוקי בלהה וזלפה וכ"כ ר"א בעל שם ועוד רבים והקושיא מן המדרש רבה ג"כ כבר הילכו בה הנמושות. עיי"ש ות"נ.איש רגיל כתב:ולגופו של נידון: בפרי צדיק (בהר) כתב שמה שאמרו בברכות (טז:) אין קורין אמהות אלא לארבע, אין הכוונה למעט את בלהה וזילפה, כיון שזילפה נכללת לאה ובלהה נכללת ברחל. ויש לדייק כן מלשון הריטב"א (יבמות מו.): "שכן מצינו באמהות. פרש"י ז"ל בנשיהם של יוצאי מצרים, ויש מקשים דהא קי"ל שאין קורין אמהות אלא לד' כדאיתא במס' ברכות, ותירצו דההיא בתפלה לומר מרים אמנו ויוכבד אמנו". ומדוע לא כתב שלא לומר זילפה אמנו ובלהה אמנו, אלא ע"כ שבלהה וזילפה נכללות ג"כ באמהות.
באיזה אות הפרי צדיק?
איש רגיל כתב:הפרי צדיק הוא באות ט.
לענ"ד המשמעות הפוכה!והמכוון עפמ"ש ואין קורין אמהות אלא לארבע ואף דזלפה ובלהה ג"כ אמהות לשבטים אך זלפה נכללת בלאה ובלהה ברחל
דניאל כתב:איש רגיל כתב:הפרי צדיק הוא באות ט.
כוונתך למילים הבאות?לענ"ד המשמעות הפוכה!והמכוון עפמ"ש ואין קורין אמהות אלא לארבע ואף דזלפה ובלהה ג"כ אמהות לשבטים אך זלפה נכללת בלאה ובלהה ברחל
ור"ל דמכיוון שהן נכללות אין קורין להן אמהות.
דניאל כתב:אני לא בטוח שהבנתי במדויק את דעת כבודו אבל לפענ"ד אין לומר (בתפילה לכה"פ) זלפה אמנו ובלהה אמנו ומלשון כת"ר הבנתי להפך
מי שאמר כתב:חיפשתי ולא מצאתי מי שעמד בזה - אם השפחות קיבלו גט שחרור מלאה ורחל. והאם נחשבו לעבדים - הייתכן שאף אחד לא עמד בזה.
דניאל כתב:מלבד זאת זכור לי שיש אור החיים שמחלק בין הגר שנשארה שפחה גם אחרי שנשאת לאברהם ובין השפחות שיצאו לחירות
עשרה יוחסין עלו מבבל וכו'מי שאמר כתב:ואם כדברי האור החיים שרחל ולאה שיחררם מה הפשט בזוהר ומדוע דרגתם פחותה.
א צענטער כתב:עשרה יוחסין עלו מבבל וכו'מי שאמר כתב:ואם כדברי האור החיים שרחל ולאה שיחררם מה הפשט בזוהר ומדוע דרגתם פחותה.
בברכה המשולשת כתב:האריך בזה בפרשת דרכים
אני מבין שכוונת א צענטער לכך שחרורים פחות מיוחסים מישראלאיש רגיל כתב:א צענטער כתב:עשרה יוחסין עלו מבבל וכו'מי שאמר כתב:ואם כדברי האור החיים שרחל ולאה שיחררם מה הפשט בזוהר ומדוע דרגתם פחותה.
השאלה היא מדוע אכן יש הבדל במעמדן, הלא נישאו כדין ליעקב, ומה פסול מצאו בהן.
איש רגיל כתב:בברכה המשולשת כתב:האריך בזה בפרשת דרכים
היכן?
כבר אמרתי לך שמשוחררת היא פחות מיוחסתמי שאמר כתב:רש"י תולדות כה,כו בזה הלשון.
ושפחה לא רצה לישא לפי שנתקדש בהר המוריה להיות עולה תמימה.
האם מישהו עמד על כך מה בעיה יש בשפחה שהרי אפשר לה להשתחרר ולהתגייר וכפי שהיה אצל בלהה זילפה והגר וראה ברא"ם הנ"ל.
מי שאמר כתב:ומה עם גיורת שהרי רבקה גיורת הייתה.
מה אתה מתכוין?מי שאמר כתב:ומה עם גיורת שהרי רבקה גיורת הייתה.
א צענטער כתב:ויצחק התקדש כמו כהן לכן הוא לקח משוחררת ולא שפחה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים