צריך להפריד בין ההנהגה האישית של כל אחד ובין ההנהגה הציבורית.היא שיחתי כתב:ואולי באמת תפקיד גדול הדור אמור להיות אישי, שכל אדם יבחר את גדוליו
חשבונות רבים כתב: באופן כללי כבכל דבר צריך ללכת אחרי דעת רוב חכמי הדור.
יורם נ. כתב:הציניות כמובן, נועדה לשם סגירת האשכול התמים והמתחסד, שאין ספק שיוצרו מבקש לראות איך ולהיכן יגלשו הגולשים באובייקטיביות זהירה, בין הטיפות הרעילות של הנושא הטעון שממש ממש לא קשור ללבלרי פורומים - חרדיים ככל שיהיו.
תמיד יש מושג של מי בראש? והתשובה לזה היא כנ"ל - מי שרוב חכמי הדור מתייחסים אליו כראש.היא שיחתי כתב:חשבונות רבים כתב: באופן כללי כבכל דבר צריך ללכת אחרי דעת רוב חכמי הדור.
כלומר, אתה טוען שאין גדול הדור אחד, אלא יש דעת 'רוב חכמי הדור'
אני סבור שיש אסמכתא לרעיון כזה מחתימת המשניות שבה החתימה נעשתה לפי דעת רוב התנאים
וכן בפלוגתות בית שמאי ובית הלל כידוע ההלכה נקבעה לפי הרוב, ורק בי"ח דבר נמנו ורבו
אולם, הציבור החרדי אינו הולך בדרך זו מזה זמן רב, והוא כן נוקט שיש גדול הדור אחד, ולא דעת רוב חכמי הדור, ואם כן כיצד אמור להיבחר אותו אחד אם בכלל
אאל"ט ר' חיים וולאז'ינר חלק בתוקף רב על ה"מדד" הזהחכמת המסכן כתב:והם פועלי ישועות או במילים אחרות: צדיקים שגוזרים והקב"ה מקיים.
היא שיחתי כתב:
אשמח למקורות בזה, עדיפים מוקדמים ולא מימרות מה100 שנים האחרונות (על אף שגם הם יתקבלו בברכה)
נא לא לגלוש לפוליטיק, זה ימחק את האשכול
א. זה לא משנה איך קראו לזה אבל תמיד היו רבנים שנחשבו רשכבה"ג והריצו אליהם שאלות מכל מקום.יתר10 כתב:מצחיק, לפני יותר מ100 שנה לא היה קיים מושג כזה 'גדול הדור' ודאי לא במובנו היום. גם היום בארה"ב ובשאר פזורות ישראל אין 'גדול הדור'
חשבונות רבים כתב:א. זה לא משנה איך קראו לזה אבל תמיד היו רבנים שנחשבו רשכבה"ג והריצו אליהם שאלות מכל מקום.יתר10 כתב:מצחיק, לפני יותר מ100 שנה לא היה קיים מושג כזה 'גדול הדור' ודאי לא במובנו היום. גם היום בארה"ב ובשאר פזורות ישראל אין 'גדול הדור'
היא שיחתי כתב:-----למנהלים, נא לא למחוק, כל עוד הנושא נידון ברמת המקורות וההלכה--------
איך אמורים להיבחר גדולי הדור?
ישנה שמועה שלעם יש חוש ריח לבחור את גדוליו, מה מקורה?
[/b]
בן החבורה כתב:חשבונות רבים כתב:א. זה לא משנה איך קראו לזה אבל תמיד היו רבנים שנחשבו רשכבה"ג והריצו אליהם שאלות מכל מקום.יתר10 כתב:מצחיק, לפני יותר מ100 שנה לא היה קיים מושג כזה 'גדול הדור' ודאי לא במובנו היום. גם היום בארה"ב ובשאר פזורות ישראל אין 'גדול הדור'
ובכל זאת לא תכננו מראש איך "להכתיר" את גדול הדור או רשכבה"ג, זה הגיע מאליו ע"י הערצת והערכת הדור ודורשיו, כך שדברי יתר10 הם דברים של טעם.
חיים שמעון כתב:לגופו של ענין מיהו ראוי להקרא גדול הדור
האמת שלולי דמיסתפינא... חוץ מאשר באגדות חסידיות נצרכות לצורך תחזוק וקימום הקהילה\התנועה וכו'.
אגדות עם אלו שלא היו ולא נבראו בהם האדמו"ר עוצם את עיניו ורואה מה שקורה בשמי רום וכו' וכו' שטויות גדולות ע"ז הדרך, השרישו בנו תובנות משונות ומטופשות.
כל ענין וענין שיש לדון בו, יש להאדם נגיעה מסויימת.
כמובן- וכן פשוט- שתנאי קודם למעשה, שכל הישר.
מי שאין לו שכל הישר בדוק ומנוסה שאף אחד לא יתחשב בדעתו, ואף אם יהיה גדול הת"ח שבדור.
באופן שיש לומר מי הוא גדול הדור לפי כח סילוק הנגיעה שלו כך הוא מתקרי יותר גדול הדור.
יש לכל אדם לבחון את הסוגייא ולהעמיק בה ויראה אור יקרות ויותר מזה לא אוכל להאריך מכח כמה טעמים והמבין יבין מדיליה.
יורם נ. כתב:חיים שמעון כתב:לגופו של ענין מיהו ראוי להקרא גדול הדור
האמת שלולי דמיסתפינא... חוץ מאשר באגדות חסידיות נצרכות לצורך תחזוק וקימום הקהילה\התנועה וכו'.
אגדות עם אלו שלא היו ולא נבראו בהם האדמו"ר עוצם את עיניו ורואה מה שקורה בשמי רום וכו' וכו' שטויות גדולות ע"ז הדרך, השרישו בנו תובנות משונות ומטופשות.
כל ענין וענין שיש לדון בו, יש להאדם נגיעה מסויימת.
כמובן- וכן פשוט- שתנאי קודם למעשה, שכל הישר.
מי שאין לו שכל הישר בדוק ומנוסה שאף אחד לא יתחשב בדעתו, ואף אם יהיה גדול הת"ח שבדור.
באופן שיש לומר מי הוא גדול הדור לפי כח סילוק הנגיעה שלו כך הוא מתקרי יותר גדול הדור.
יש לכל אדם לבחון את הסוגייא ולהעמיק בה ויראה אור יקרות ויותר מזה לא אוכל להאריך מכח כמה טעמים והמבין יבין מדיליה.
המתכון המנצח להכנת "גדול הדור". לערבב הכל, ולתבל כל אחד לפי הטעם...
מזל רק שלא כתבת מתכון לעוגה. נקל לשער מה היה יוצא...
חשבונות רבים כתב:ר' חיים שמעון
אינני יודע מה הפריע להרב י"נ אבל מה שכתבת ממש מוזר
אתה מצפה שכל אחד יסתכל (מתוך הנגיעות שלו) על הת"ח שבדור ויבדוק מי מהם עונה עם נגיעות ובאיזו רמה? אתה רציני?
בכור שטן כתב:ספר מלמד התלמידים ד"ה ויקח קרח:
"הזהיר על המחלוקת על כל אדם כנגד הגדול ממנו אף אם כוונתו לדבר טוב, ואף החכמים הגדולים ישמעו לגדולים מהם, או לגדול נבחר אף אם אין לו מעלה עליהם לפי ההנהגה האנושית. כי כל המחזיק במחלוקת מפסיד ההנהגה הישרה ואפילו תהי' כוונתו למצוה אחר שאין מקום למצוה ההיא"
סגי נהור כתב:לא ברור כלל על מה נסוב הדיון. כל קהילה בוחרת את מנהיגיה בדרך זו או אחרת, ויש קהילות המכנות את מנהיגיהן "גדול הדור".
וכי היה במאות השנים האחרונות מנהיג שהיה מקובל על כל עדות ישראל?
בן החבורה כתב:סגי נהור כתב:לא ברור כלל על מה נסוב הדיון. כל קהילה בוחרת את מנהיגיה בדרך זו או אחרת, ויש קהילות המכנות את מנהיגיהן "גדול הדור".
וכי היה במאות השנים האחרונות מנהיג שהיה מקובל על כל עדות ישראל?
ודאי שהיה. השואל ומשיב, החפץ חיים, החזון איש, ועוד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 100 אורחים