מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור: הכאת הסלע סיבת המחלוקות

חיפושי מקורות וכדומה
יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

מקור: הכאת הסלע סיבת המחלוקות

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ש' ספטמבר 25, 2010 9:41 pm

בס' מאור ושמש פ' חוקת: דאיתא במדרש אלמלא לא הכה משה את הסלע לא היה מחלוקת ופלוגתות בין התנאים ואמוראים וכו'.
האם נמצא בקדמונים מעין הענין הזה?

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מקור: הכאת הסלע סיבת המחלוקות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ש' ספטמבר 25, 2010 9:46 pm

מגלה עמוקות, ואתחנן, אופן עד:
אלו נכנס משה לארץ ישראל, לא היה מחלוקת. וזה סוד סלע המחלוקת. והכאת הסלע גרם המחלוקת. - וסוד המה מי מריבה אשר רבו בני ישראל.

ובהמשך דבריו ביתר פירוט:
והוא סוד סלע המחלוקת, ר"ל מן הסלע בא המחלוקת בישראל, וזה סוד המה מי מריבה אשר רבו בני ישראל (במדבר כ' [יג]), ר"ל בהכאות הסלע גרם משה שהתורה יורדת טיפין טיפין ובא המחלוקת, וזה סוד הפסוק הלא כה דברי כאש נאם ה' (ירמיה כ"ג [כג כט]), דמי גרם הניצוצין שמתחלקין לכמה גוונין, זה בא לנו מן פטיש יפוצץ סלע, הפטיש שהכה משה בסלע גרם שמתפוצצין ורבין המחלוקת בישראל.

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: מקור: הכאת הסלע סיבת המחלוקות

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ש' אוקטובר 02, 2010 7:43 pm

ייש"כ - באיחור - לזקן ששכח

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: מקור: הכאת הסלע סיבת המחלוקות

הודעהעל ידי אליהוא » ב' אוקטובר 04, 2010 2:50 am

עי' צפונות ח' מהרב ויס שהביא כן בשם ספר משיבת נפש להב"ח בשם תיקוני זוהר. ולא בדקתי בפנים.
ועי"ש מה שמפרש לפי"ז וכן הוא בנחל קדומים להחיד"א שהביא כן בשם הראשונים ולא חז"ל!

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מקור: הכאת הסלע סיבת המחלוקות

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יולי 02, 2020 8:37 pm

הגאון רבי משה שפירא זצ"ל בגליון חשבתי דרכי (אוסף גליונות פרשת חוקת תש"פ עמוד ט):
הגר"א חוזר כמ"פ על כך שבגלל שמרע"ה הכה את הסלע, לכן איננו יכולים ללמוד ולהשיג, ולהגיע להשגה אמיתית של ד"ת, אלא רק ב"אדם כי ימות באהל", בשבירת הגוף, בטרחה, בייסורים, וכו'.
ננסה להבין לפי ערכנו, כאשר מכים, לא מפיקים מהמוכה את הדברים שלו, אלא את מה שרוצים להפיק ממנו, בכפיה, אלה לא הדברים שלו, הוא לא מגלה את חיותו שלו, הדין שאין דברי תורה מתקיימים אלא במי שממית עצמו עליהם, התחדש על ידי ההכאה שמשה רבינו הכה את הסלע. אילו משה רבינו היה מדבר אל הסלע, דברי תורה היו מתקיימים במי שמדבר דברי תורה. מי שהיה מתחיל לדבר דברי תורה, דברי התורה היו נובעים והולכים התורה היתה נובעת בלי יגיעה. אחרי שמשה רבינו הכה את הסלע, אנו צריכים להכות את עצמנו, כדי להפיק מעצמנו דברי תורה.


ראה עוד אריכות שם.
מצו"ב
אוסף גיליונות חוקת תשפ.pdf
(10.51 MiB) הורד 245 פעמים


וראה דברי הגר"א באסתר עה"פ והשתיה כדת אין אונס.
[ומרן הגרש"א זצ"ל רגיל היה להזכיר מדברי הגר"א שם ענין השתוקקות לתורה, כיעש"ה, ואכ"מ].

מצויין אצלי בזה גם לעיין בדברי הגר"א לתיקו"ז דק"א ע"ב. וביאוה"ג לזוה"ק פר' פקודי בהיכלות דרנ"ד ע"ב, דכ"ח ע"ד מדה"ס, ולא בדקתי אם הציונים הללו נכונים ושייכים.


ועיין דרושת נחלת דוד דרוש ד' - הובא בהקדמה לספר עינות מים (חולין וע"ז, נדפס תשע"ח), ע"ש עוד בזה.

בשיחות מרן הגרש"א זצ"ל, בגליון רוממות פרשת חוקת תש"פ הובא
רוממות חוקת תשפ.PNG
רוממות חוקת תשפ.PNG (157.39 KiB) נצפה 1836 פעמים


ושם בגליון פרשת בלק
רוממות בלק תשפ הכאת הסלע.PNG
רוממות בלק תשפ הכאת הסלע.PNG (153.81 KiB) נצפה 1836 פעמים


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים