הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' אוקטובר 22, 2013 8:19 pm
שו"ת אפרקסתא דעניא חלק א סימן פט
אי נכון לתקן לומר סליחות בשובבי"ם קודם אור הבוקר כבימים נוראים
שלמה רבא לכבוד ש"ב יד"נ הרב הגאון חו"ב צמ"ס כש"ת מוהר"ר יוסף הכהן שווארץ שליט"א רו"מ בק"ק אראדעא יצ"ו.
הנני לתשובת יקרתו שקבלתי היום, בדבר מנהג בית מדרשו ביומי דשובבי"ם לומר סליחות ומתענים, ויען כי יום ה' הוא תמיד יומא דשוקא, ורובם ככולם יוצאים בחפזון לבקש פרנסתם ואינם ממתינים עד גמר התפלה מחמת הסליחות שאומרים בתוך תפלת י"ח, וישנם דמח"ז אינם באים כלל ביום זה לבהכ"נ, אם נכון לתקן לומר הסליחות קודם אור הבוקר כבימים נוראים, דמיד כשיאיר היום יניחו טלית ותפלין ויתפללו בצבור בלי חטיפה, וכבר אירע שבקושי גדול הי' יו"ד לגמור תפלת י"ח.
הנה בגוף המנהג האשכנזי לומר סליחות בתוך התפלה, כבר הקשו בתוס' ע"ז ח', ותי' דצבור שאני, ע"ש ובב"י או"ח סי' תקס"ו ובש"ע שם ס"ד כ' נוהגים להרבות סליחות בברכת סלח לנו, ויש שאין נוהגים לומר סליחות עד אחר סיום י"ח ברכות, וכן הנהיגו הקדמונים בא"י והוא המנהג הנכון, עי' בבאה"ג שם סק"כ בשם ב"י, ובגוף דברי הב"י ודו"ק, הרי דבלא"ה דעת ב"י יותר נוחה שלא לומר בתוך י"ח, א"כ ניהי דבליכא עוד טעם וסיבה, אין נכון לשנות המנהג, מ"מ בדאיכא סיבה דהשינוי הוא תיקון למעוות המתהוה מחמת המנהג, מסתבר ודאי דראוי לשנות שינוי לטובה, וכבר כ' הנחלת שבעה סי' כ"ז או"ז דאם ברוב ימים נסתבב במנהג קלקולו יתר על תיקונו יש לבטלו, ובנ"ד כן הוא.
ואף על גב דהנוהגים שלא לומר בתוך י"ח אין אומרים קודם אור הבוקר אלא אחר י"ח, מ"מ לענ"ד סברא פשוטה היא, דלעולם הי' ראוי לומר סליחות קודם אור הבוקר דאז עת רצון ורחמים גוברים, ומה"ט הנהיגו קדמונינו נ"ע כך בסליחות קודם ר"ה ובכל"ע, ומה דבשאר ימות השנה אומרים בתוך התפלה או אחרי', נראה דהוא כדי שלא להטריח על הצבור להשכים ושלא לבטל הת"ח מעסק התורה באשמורת הבוקר ואסמכינהו אתפלה, וממילא אתיא דכשהציבור נאותים להשכים לסליחות קודם אור הבוקר, אפי' בלי סיבה אחרת תע"ב, כ"ש בנ"ד.
ואף על גב דסברא הוא ל"ל קרא (כתובות כ"ב), מ"מ מצאתי און לי במ"ש המ"א שם סק"ג בשם אגודה, ז"ל לפעמים גזרו רבותי תענית ולא קראו בתורה רק אמרו סליחות כמו שעושין לפני ר"ה ע"ש, אף על גב דבפשיטות כונתו דכמו דקודם ר"ה אומרים סליחות ומתענים ואין קורין בתורה, ה"נ עבדי הני רבוותא, מ"מ מסתבר דכולל בזה ג"כ זמן אמירת הסליחות כמו קודם ר"ה, ועי' א"ר ריש סי' תרפ"ה, הובא בפמ"ג שם א"א ד"ה עי' לבוש, מעשה ביו"ד טבת שלא התפללו בבוקר מחמת מחלוקת, לערב אמרו סליחות של שחרית ע"ש הרי דאין הסליחות קשורים בתפלת י"ח, ומ"ש "לערב" נראה ודאי דר"ל במנחת ערבא).
ע"כ לענ"ד אחרי שכת"ה רואה תיקון בשינוי זה לומר הסליחות קודם אור הבוקר יאי ויאי, ואז יוכלו לומר גם "אל רחום שמך וכו'", עי' מ"א תקס"ו סק"ו.
ידידו ש"ב דושת"ה באה"ר ומחכה בבנין אריאל בביא"ס דוד שפערבער