ספר סופר וסיפור כתב:בדברי חז"ל מצינו את הכינויים המורגלים אצלינו לחמשה חומשי תורה, והם בראשית, שמות, ויקרא, במדבר, דברים. אמנם מצינו בחז"ל גם כינויים שאינם לפי המילה הראשונה של החומש, אלא לפי תוכנו, (כמו שופטים מלכים) והם: תורת כהנים לחומש ויקרא, חומש הפקודים לבמדבר, משנה תורה לדברים. אבל לבראשית ושמות לא מצאנו!
ראיתי בשבת משהו מעניין בעניין זה, לפני אשכתוב אשמח למשוע אם יש למישהו מידע בענין.
ספר סופר וסיפור כתב:בדברי חז"ל מצינו את הכינויים המורגלים אצלינו לחמשה חומשי תורה, והם בראשית, שמות, ויקרא, במדבר, דברים. אמנם מצינו בחז"ל גם כינויים שאינם לפי המילה הראשונה של החומש, אלא לפי תוכנו, (כמו שופטים מלכים) והם: תורת כהנים לחומש ויקרא, חומש הפקודים לבמדבר, משנה תורה לדברים. אבל לבראשית ושמות לא מצאנו!
ראיתי בשבת משהו מעניין בעניין זה, לפני אשכתוב אשמח למשוע אם יש למישהו מידע בענין.
אא"כ נאמר ש'מאי ספר הישר' פירושו, מפני מה נקרא כך ספר הישר."וידום השמש וירח עמד עד יקום גוי אויביו, הלא היא כתובה על ספר הישר" (יהושע י, יג), מאי ספר הישר? אמר רבי חייא בר אבא, אמר רבי יוחנן: זה ספר אברהם יצחק ויעקב (היינו: ספר בראשית, שמעשי אבות כתובים בו - רש"י), שנקראו ישרים. שנאמר: "תמת נפשי מות ישרים" (במדבר כג, י) (בלעם מבקש על עצמו שימות מיתה של גויעה כמותן - רש"י)
ספר סופר וסיפור כתב:מרחביה. דוקא משם מבואר שכינוי ספר הישר לבראשית לא היה מוכר לחז"ל ואינו אלא דרש:
ספר סופר וסיפור כתב:סמ"ק, מה שלך ברור אנחנו עוד לא זכינו. יה"ר שנזכה. ודוקא מהקטע המעניין שהבאת עלתה צדקתי, הלא יש שם כמה מ"ד, וכ"א דורש את ספר הישר על חומש אחר ! מכאן שהכינוי ספר הישר לא היה ידוע בכלל, ולא היה מקום אלא לדורשו. וזו תשובה שאין אחריה כלום!
ספר סופר וסיפור כתב: אא"כ נאמר ש'מאי ספר הישר' פירושו, מפני מה נקרא כך ספר הישר.
ספר סופר וסיפור כתב:חכם באשי, מר"מ שכאלו לא עוזרים לי כלום.
איש_ספר כתב:האם מצינו עוד למי שיכנה את התורה כולה, ולא רק בראשית, ספר הישר?
וזאת הפליאה כתובה על ספר הישר והוא ספר תורת משה והוא מה שאמר הקב"ה יתברך נגד כל עמך אעשה נפלאות וגו' כמו שפירש א"א ז"ל כי שתי אותות אמר לו בפסוק ההוא קרינת פני משה והוא מה שאמר כי נורא הוא אשר אני עושה עמך ועמידת השמש ליהושע והוא מה שאמר נגד כל עמך אעשה נפלאות ונתן לו אות קרוב להאמין באות רחוק.
חכם באשי כתב:כבר הקלירי בסילוקו 'ויכון עולם' (לתשעה באב; נדפס במחזורים האיטלקיים) מכנה את כל התורה 'ספר הישר':
(המובאה מתוך מאמרו של פליישר, לפתרון שאלת זמנו ומקום פעילותו וכו', תרביץ, נד, תשמה, עמ' 390.
הלא היא כתובה על ספר הישר תרין אמורין חד אמר זה ספר בראשית וחרנה אמר זה חומש הפיקודים מאן דאמר זה ספר בראשית ניחא ומאן דאמר זה חומש פיקודי'
איש_ספר כתב:וז"ל הרמב"ם באיגרת תימן שהיו החכמים מבקשים מהבורא שלא יהיו מצויים בהם, וגם הנביאים היו מרעידים בהעלותם אותם על רעיוניהם, כמו שאמר ישעי' הנביא (כא-ד) "תעה לבבי פלצות בעתתני" וגם בספר הישר אמר הבורא, אוי למי שיהיה מצוי באותו הזמן משומו א-ל, עכ"ל.
וכמובא לעיל מהרמב"ן, שֶׁקְּרָאוֹ 'ספר הגאולה'.ספר סופר וסיפור כתב:שמות: אקסודוס = יציאה. וכך נקרא חומש שמות גם בתרגום הסורי הנקרא 'פשיטתא': מפקנא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים