יאיר כתב:כמו שמותר לחלל שבת בפקו"נ ואין זו עבירה, כך גם כאן אם נוטל צדקה אין זו עבירה ולא חילול ה' דכו"ע חזי דנוטל צדקה לקיום נפשו.
איש יהודה כתב:עי' שו"ע יו"ד סי' רנד ובש"ך שם דליטול צדקה מעכו"ם בפרהסיא זה חילול ה', אבל כתוב שם בשו"ע שאם אינו יכול לחיות בלי הצדקה הזו אז מותר לו דכתיב וחי בהם. וצ"ע למה אין בזה יהרג ואל יעבור כמו בכל חילול ה' של כל עבירה בפרהסיא (עי' סנהדרין עד. והא תניא וכו').
במה דברים אמורים בשאר מצות חוץ מעבודת כוכבים וגלוי עריות ושפיכת דמים, אבל שלש עבירות אלו אם יאמר לו עבור על אחת מהן או תהרג, יהרג ואל יעבור, במה דברים אמורים בזמן שהעובד כוכבים מתכוין להנאת עצמו, כגון שאנסו לבנות לו ביתו בשבת או לבשל לו תבשילו, או אנס אשה לבועלה וכיוצא בזה, אבל אם נתכוין להעבירו על המצות בלבד, אם היה בינו לבין עצמו ואין שם עשרה מישראל יעבור ואל יהרג, ואם אנסו להעבירו בעשרה מישראל יהרג ואל יעבור, ואפילו לא נתכוין להעבירו אלא על מצוה משאר מצות בלבד.
יוסי ג כתב:וראה עוד בערוך השלחן שם: "נ"ל דבאמת אין זה מגדר חילול ד' כלל"
יוסי ג כתב:איכא למימר, דפי' כמ"ש הט"ז: "דמבזי נפשיה בפרהסיא" (והוא ל' הגמ'). והיינו, דקבלת צדקה מגוי עצמה - לית לן בה, ורק שבפרהסיא הוא מבזה נפשו (וצ"ע החילוק בזה בין יהודי לגוי (ואוי"ל, דפי' כמ"ש הלבוש שם: "שאומרים הגוים כמה מגונה אומה זו שאין מפרנסין ענייהם").
הכהן כתב:הערה:
שמעתי מהגרא"י נבנצל שליט"א שיש לכתוב 'חילול השם'.
לא לזה הוא התכוון. הוא בא לומר שצריך לכתוב השם ולא ה' כי אין זה במקום שם השם.איש רגיל כתב:מדוע חילול ולא חלול? וכי מה זה שונה מ'חִלֵּל'?
אוצר החכמה כתב:בפשטות הביטוי חילול השם יש לו משמעויות שונות ולאו כולהו בחדא מחתא מחתינהו. ונוגע דבר זה לעוד עניינים.
דניאל כתב:לא לזה הוא התכוון. הוא בא לומר שצריך לכתוב השם ולא ה' כי אין זה במקום שם השם.איש רגיל כתב:מדוע חילול ולא חלול? וכי מה זה שונה מ'חִלֵּל'?
איש רגיל כתב:אוצר החכמה כתב:בפשטות הביטוי חילול השם יש לו משמעויות שונות ולאו כולהו בחדא מחתא מחתינהו. ונוגע דבר זה לעוד עניינים.
ככל שאני מהרהר בנושא אני מסכים יותר ויותר עם הרב אוצה"ח, הלא אין שום מקור שכל חילול ה' נאסר גם במקום פיקו"נ, וכפי שברי לכו"ע שאין צריך לסכן עצמו במיתה כדי שיהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות. אף על פי שיש בזה חילול ה'.
יאיר כתב:איש רגיל כתב:אוצר החכמה כתב:בפשטות הביטוי חילול השם יש לו משמעויות שונות ולאו כולהו בחדא מחתא מחתינהו. ונוגע דבר זה לעוד עניינים.
ככל שאני מהרהר בנושא אני מסכים יותר ויותר עם הרב אוצה"ח, הלא אין שום מקור שכל חילול ה' נאסר גם במקום פיקו"נ, וכפי שברי לכו"ע שאין צריך לסכן עצמו במיתה כדי שיהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות. אף על פי שיש בזה חילול ה'.
השם*...
(ויש לתקן בעוד הודעות)
יכול להיות שאתה צודק באופן עקרוני, אך במקרה כזה איזו זכות תשאר להם? צריך לחשוב גם עליהם ולא רק על עצמינו.המדינאי כתב:אבל נראה לי שכל הדיון והשקו"ט הכול זה רק אם הציבור נותנים בכל הלב ונפש חפיצה, אבל מה שקורה בארצנו הקדושה באחרונה שציבור החילונים התקומם נגד זה שהוא אמור לפרנס את הישובי אוהל, נראה לי שצריכים לשנות גישה ולהגיד "לא מעוקצם ולא מדובשם", ולהפסיק עם כל הריצה הזאת לקבל תקציבים, שזה באמת עושה חילול ה' נוראי.
דברים על דיוקם כתב:יוצא כאן דבר מעניין. שבעצם ישנם ב' סיבות לאסור קבלת צדקה מנכרי.
א. שמתבזה בזה שהוא נצרך לגוי, ואסור ליהודי לבזות עצמו לגוי וזה גורם לחילול ה'.
ב. ביבוש קצירה, כלומר שבזכות הצדקה שיהודי מקבל הוא נותן חיות לגויים. ואנחנו מצפים שלא יהיה להם חיות (רוחני כמובן).
דברים על דיוקם כתב:ב. ביבוש קצירה, כלומר שבזכות הצדקה שיהודי מקבל הוא נותן חיות לגויים. ואנחנו מצפים שלא יהיה להם חיות (רוחני כמובן).
דברים על דיוקם כתב:יש אפשרות לחלק בין ב' הסיבות שבעצם הסיבה הראשונה שייכת רק בלוקח צדקה לעצמו כי אז הוא מתבזה בפני הנכרי, אבל גבאי צדקה האוסף צדקה אינו מתבזה, אדרבה הוא מרגיש מעלה גדולה בזה שהוא גומל חסד עם אחיו, ואז כשהוא בא לבקש צדקה מהגוי, אינו עומד כבזוי ושפל אלא כנכבד וחזק (ראה סיפור נקדימון בן גוריון שביקש ללוות מים מהנוכרי לטובת הכלל ואז אדרבה, הוא התכבד בבקשתו ולא התבזה).
דברים על דיוקם כתב:מאידך הסיבה השניה של "ביבוש קצירה" שייך רק למי שלוקח לצרכי רבים כי אז המצוה היא גדולה ונותנת חיות ובזכות זאת תימשך מלכותם (כמו שפירש רש"י שם). אבל בצדקה דיחיד לא אמרינן ביבוש קצירה.
דניאל כתב:למעשה לא התייחסו כאן לרעיון ששלף המדינאי משרוולו והוא לדמות אפיקורס ישראל לגויים לענין זה. היש מישהו שבידו ידיעה כל שהיא בעניין?
דברים על דיוקם כתב:הרבה שיטות בדבר, וע' פנים לתורה.
אך משום מה לא התייחסת לנקדימון בן גוריון שהלך לבקש צדקה (או הלוואה לפחות) מהשר הנכרי. וזכה לנס גדול ועצום שנקדה לו חמה בעבורו.
זנב לשועלים כתב:ומנלך שיש בעיה בבקשת הלואה מגוי?
זנב לשועלים כתב:יכול להיות שאתה צודק באופן עקרוני, אך במקרה כזה איזו זכות תשאר להם? צריך לחשוב גם עליהם ולא רק על עצמינו.
אבל חילול ה' אין בזה רק בגוי יש חילול ה' במה שיהודי נצרך לגוי, ופשוט.
המדינאי כתב:זנב לשועלים כתב:יכול להיות שאתה צודק באופן עקרוני, אך במקרה כזה איזו זכות תשאר להם? צריך לחשוב גם עליהם ולא רק על עצמינו.
אבל חילול ה' אין בזה רק בגוי יש חילול ה' במה שיהודי נצרך לגוי, ופשוט.
גם פה יש חילול ה' נוראי, פוק חזי מאי עמא דבר. אני לא יודע אם זה מאותו סעיף או מסעיף אחר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 413 אורחים