מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בנים לאחר החטא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלימות
הודעות: 20
הצטרף: א' ספטמבר 08, 2013 1:58 pm

בנים לאחר החטא

הודעהעל ידי שלימות » ב' ספטמבר 30, 2013 12:53 pm

והאדם ידע. פרש״י קודם שחטא ונטרד מג״ע וכו׳ שאם כתב וידע אדם נשמע שלאחר שנטרד היו לו בנים.
וצ״ב דאכן היו לו כמש״כ וידע אדם עוד וכו׳ ותקרא את שמו שת, וכפרש״י שם שהיה אחרי שנקנסה מיתה ע״י.
וכ׳׳כ ויולד בנים ובנות. וצ״ב

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: בנים לאחר החטא

הודעהעל ידי רחמים » ב' ספטמבר 30, 2013 3:02 pm

לא הבנתי מה קשה, כאשר כתוב 'וידע' הכוונה לאחר החטא וכאשר כתוב 'ידע' הכוונה לפני החטא.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: בנים לאחר החטא

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ב' ספטמבר 30, 2013 4:24 pm

ע' בבית אלהים למבי"ט (שער היסודות פרק כ"ח) שהקשה דאם כבר נולדו קין והבל קודם החטא אמאי לא נענשו הם בפ"ע דמסתמא אם כבר נולדו גם הם אכלו מפרי עץ הדעת ואם לא אכלו אמאי לא חיו לעולם? ועוד הקשה דאין זה כפי סדר התורה שהזכיר לידת קין והבל רק אחרי חטא העץ הדעת ולא קודם לכן? ומכח הני קושיות הכריע המבי"ט כדברי הפסיקתא (אולי זהו המדרש ויקרא רבה פכ"ט ס"א) שעדיין לא נולדו קין והבל עד לאחר חטא העץ הדעת. וזהו שלא כדברי רש"י וצ"ע.

שלימות
הודעות: 20
הצטרף: א' ספטמבר 08, 2013 1:58 pm

Re: בנים לאחר החטא

הודעהעל ידי שלימות » ב' ספטמבר 30, 2013 5:27 pm

רחמים כתב:לא הבנתי מה קשה, כאשר כתוב 'וידע' הכוונה לאחר החטא וכאשר כתוב 'ידע' הכוונה לפני החטא.

הקושי הוא בלשון רש״י שכ׳ שהיינו שומעים שלאחר שנטרד היו לו בנים. והלא אכן היו לו.
ר חיים הקטן יישר כח ואכתי צ״ע

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: בנים לאחר החטא

הודעהעל ידי רחמים » ב' ספטמבר 30, 2013 5:44 pm

שלימות כתב:הקושי הוא בלשון רש״י שכ׳ שהיינו שומעים שלאחר שנטרד היו לו בנים. והלא אכן היו לו.


כוונת רשי היא שאם היה כתוב באותו פסוק במקום 'והאדם ידע' 'וידע אדם' היתה המשמעות שלאחר החטא נולדו ילדים אלו דהינו קין והבל, אבל כיון שכתוב 'והאדם ידע' אז מוכרחים לומר שקין והבל נולדו לפני החטא, אבל אין התיחסות ברש''י לשת ושאר תולדות אדם וחוה שהם באמת לאחר החטא.

שלימות
הודעות: 20
הצטרף: א' ספטמבר 08, 2013 1:58 pm

Re: בנים לאחר החטא

הודעהעל ידי שלימות » ב' ספטמבר 30, 2013 6:53 pm

רחמים כתב:
כוונת רשי היא שאם היה כתוב באותו פסוק במקום 'והאדם ידע' 'וידע אדם' היתה המשמעות שלאחר החטא נולדו ילדים אלו דהינו קין והבל, אבל כיון שכתוב 'והאדם ידע' אז מוכרחים לומר שקין והבל נולדו לפני החטא, אבל אין התיחסות ברש''י לשת ושאר תולדות אדם וחוה שהם באמת לאחר החטא.

תשובה יפה אחר הדוחק דלכאו׳ יכל רש״י לקצר בלשונו ולכתוב:
שאם כתב וידע אדם נשמע שלאחר שנטרד נולדו. ולמה הוסיף תיבות היו לו בנים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 143 אורחים