בן באג באג כתב:התורה נדרשת בכללים מוגדרים, ולהפך הינו מגלה פנים בתורה שלא כהלכה
האם כלי הלימוד הינם רק בחלק הפשט, או כמו שמסתבר שישנם כללים בכל חלקי הפרד"ס,
אם כך, האם תאוריית צופן הדילוגים, שאינה מסורה לנו מקדמת דנא אלא נתגלתה ע"י הר' ויסמנדל, יתכן ואסור לעסוק בה?
ומגלה פנים מסתבר שאינו רק לפוסק ומוציא הלכה, אלא גם ללימוד לצורך לימוד,
וכן מהו המקור לכמויות הפרפראות שאנשים דורשין מדעתן ללא מתודיקה ברורה על דרך דרשתן.
ומהו המקור לרמזים החסידיים שגדולי האדמורים זיע"א דרשו על דרך המליצה, הפילולוגיה, ושאר דרכים, שנראים כהררים התלויים בשערה?
או הקיצוני מכולם, היושבים ומחפשים גימטריאות מהתנ"ך שיותאם לצרכים אטרקטיביים מוזרים, (כגון "סאדאם ימות")
בצלאל כתב:פשוט וברור שאיסור גילוי פנים בתורה שלא כהלכה הוא רק בדבר הנוגע הלכה למעשה. כל מה שנשאר במסגרת הדרש והפרפרת, גם אם הוא חסר טעם ותפל וגסות הרוח, אינו בכלל האיסור. והרי מדרשים רבים יש שאינם לפי פשוטו של מקרא ולא עלה על דעת אדם לומר שהם אמת, ועדיין אינם אסורים.
והרי מדרשים רבים יש שאינם לפי פשוטו של מקרא ולא עלה על דעת אדם לומר שהם אמת, ועדיין אינם אסורים.
בצלאל כתב:פשוט וברור שאיסור גילוי פנים בתורה שלא כהלכה הוא רק בדבר הנוגע הלכה למעשה. כל מה שנשאר במסגרת הדרש והפרפרת, גם אם הוא חסר טעם ותפל וגסות הרוח, אינו בכלל האיסור. והרי מדרשים רבים יש שאינם לפי פשוטו של מקרא ולא עלה על דעת אדם לומר שהם אמת, ועדיין אינם אסורים.
אוצר החכמה כתב:אבל אני מקווה שטעות קולמוס היא וכוונתך לומר שלא עלה על דעת איש שזהו פשוטו של מקרא.
בן באג באג כתב:ומהו המקור לרמזים החסידיים שגדולי האדמורים זיע"א דרשו על דרך המליצה, הפילולוגיה, ושאר דרכים, שנראים כהררים התלויים בשערה?
בן באג באג כתב:ומהו המקור לרמזים החסידיים שגדולי האדמורים זיע"א דרשו על דרך המליצה, הפילולוגיה, ושאר דרכים, שנראים כהררים התלויים בשערה?
או הקיצוני מכולם, היושבים ומחפשים גימטריאות מהתנ"ך שיותאם לצרכים אטרקטיביים מוזרים, (כגון "סאדאם ימות")
מן הסתם אין מצוות תלמוד תורה ליושב וממשמש בגימטריאות להנאתו וגם עוון ביטול תורה יש בידו,
אוצר החכמה כתב:מן הסתם אין מצוות תלמוד תורה ליושב וממשמש בגימטריאות להנאתו וגם עוון ביטול תורה יש בידו,
אם מדובר בגימטריאות ראויות כדרך רבותינו מדור דור ובייחוד עם פירוש המתווסף אליהם הרי הן פרפראות לחכמה כמבואר במשנה ואין בהם עוון אלא מצווה
כמובן הכל לפי הזמן שמקדיש והיכולת שלו לעסוק בנגעים וטהרות.
סענדער כתב:אוצר החכמה כתב:מן הסתם אין מצוות תלמוד תורה ליושב וממשמש בגימטריאות להנאתו וגם עוון ביטול תורה יש בידו,
אם מדובר בגימטריאות ראויות כדרך רבותינו מדור דור ובייחוד עם פירוש המתווסף אליהם הרי הן פרפראות לחכמה כמבואר במשנה ואין בהם עוון אלא מצווה
כמובן הכל לפי הזמן שמקדיש והיכולת שלו לעסוק בנגעים וטהרות.
בשו''ת בית אפריים סוף חלק או''ח כותב שהיכול ללמוד לעומק ובעיון ולומד בשטחיות עוון ביטול תורה.
כתב זאת כדי ליישב את ההלכה 'מבטלין תורה למקרא מגילה' ומדוע מקרא מגילה נחשב 'ביטול'.
בן באג באג כתב:ומהו המקור לרמזים החסידיים שגדולי האדמורים זיע"א דרשו על דרך המליצה, הפילולוגיה, ושאר דרכים, שנראים כהררים התלויים בשערה?
אוצר החכמה כתב:ראיתי אבל חשבתי שדבר זה מחייב כל אחד להגיב בבירור (גם רציתי לכתוב תגובה שאינה מתיחסת לגופו של כותב אלא לגופם של דברים!)
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 570 אורחים