חכם באשי כתב:על תורת הצל של חסידות אשכנז האריך פרופ' יוסף דן, בספרו תורת הסוד של חסידות אשכנז.
על מנהג בדיקת הצל, כתב החוקר המוצלח שנפטר בדמי ימיו, יאיר וינשטוק בספרו 'במעגלי הנגלה והנסתר' (הוצאת מוה"ק, מצוי באוצר?)
ונוספו על דבריו, בעיקר מדברי חסידי אשכנז, באחד הנספחים שבספר גימטריאות לר' יהודה החסיד, כרך שני (מצוי באוצר).
שפיפון בן ליש כתב:חכם באשי כתב:על תורת הצל של חסידות אשכנז האריך פרופ' יוסף דן, בספרו תורת הסוד של חסידות אשכנז.
על מנהג בדיקת הצל, כתב החוקר המוצלח שנפטר בדמי ימיו, יאיר וינשטוק בספרו 'במעגלי הנגלה והנסתר' (הוצאת מוה"ק, מצוי באוצר?)
ונוספו על דבריו, בעיקר מדברי חסידי אשכנז, באחד הנספחים שבספר גימטריאות לר' יהודה החסיד, כרך שני (מצוי באוצר).
צ"ל ישראל. ויאיר הוא 'מוצלח' אחר. מאמרו על הצל בהושע"ר נדפס באחד מכרכי שנה בשנה וניתן למוצאו באוצר.
הוגה ומעיין כתב:העניין מופיע כבר בזוהר וכפי שמביא גם בשנה בשנה שם, ומשכך תליית הענין בחסידי אשכנז אינה אלא לענין ריבוי החומר ולא לענין מקור הרעיון. וקצת כפרנית לשונו של וינשטוק שם עמ' 253. (1)
למעשה גם מהפן המחקרי טעה וינשטוק בייחסו את המנהג למקורות הבבליים או הארץ ישראלים שהשפיעו על מנהגי אשכנז הקדומים, ואילו החוקרים טוענים במקרה זה להשפעה של הסביבה האשכנזית-גויית (2), ראו במאמרו המפורט של י"ד וילהלם, ״סדרי תיקונים״, עלי עין לכבוד ש״ז שוקן, ירושלים תש״ח־תשי״ב, עמי 125-146.
אכשר דרא כתב:הרמ"א בשו"ע מזכיר את מנהג הראשונים לבדיקת הצל. מהם המקורות לענין זה? איך מבצעים את הבדיקה הלכה למעשה?
כתבו הראשונים ז"ל שיש סימן בצל הלבנה בליל הושענא רבה מה שיקרה לו או לקרוביו באותה השנה; ויש מי שכתב שאין לדקדק בזה, כדי שלא ליתרע מזליה, גם כי רבים אינם מבינים הענין על בוריו; ויותר טוב להיות תמים ולא לחקור עתידות כנ"ל
בצלאל כתב:http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%95%D7%A9%D7%A2%D7%A0%D7%90_%D7%A8%D7%91%D7%94#.D7.9E.D7.A0.D7.94.D7.92_.D7.94.D7.A6.D7.9C
ושמעתי שמועה (לא מוסמכת מאוד, אבל גם לא אינה מוסמכת) שרב משה שטרנבוך נוהג כך כמדי שנה בשנה, ומקיים את המנהג על גג ביתו שבהר נוף.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים