מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סליחות בלילה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

סליחות בלילה

הודעהעל ידי כהן » ו' ספטמבר 07, 2012 1:51 am

כתב המאירי בחיבור התשובה עמ' 394 בדבריו על הסליחות

"עד שמקרוב נהגו קלות ראש בעצמם שלאחר שהשלימו הסדר הזה חוזרים לבתיהם ומרבין בשינה וכו' וכבר מחו הגאונים במנהג זה וכו' אם מצד היות אחד הדברים הנכבדים שבאותו מנהג כדי לעמוד בתפילה מתוך דברי סליחה"

ולדבריו מבואר היטב טעם דברי הפוסקים שהמתפלל סליחות מתפלל שחרית
האם ישנם עוד מקורות לזה

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי מורה צדק » א' ספטמבר 09, 2012 1:29 am

המאירי מדבר על כלל הציבור ולאו דווקא על החזן.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' ספטמבר 03, 2013 2:27 am

הקפצה.
---------
האם יש התייחסות בדברי הפוסקים לאמירת סליחות בחצות הלילה, לטב או למוטב.
לכאו' ממוצ"ש ראיה שאין בזה בעיה.

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי איש.dot » ג' ספטמבר 03, 2013 2:56 am

חזרה לנושא הראשי:
סקירה על מנהג זה ישנה בספר "רץ כצבי" (לא, איננו בידי ואיני נוהג ללמדו, אבל בחיפוש הגעתי אליו), אצרף כאן לינק להיברו-בוקס.
מביא שתי סברות עיקריות:
סברת שו"ת בנין שלמה - מקשה איך ניתן לומר כאן טעם "המתחיל במצוה אומרים לו גמור" (המובא בפוסקים), הרי אלו שתי מצוות נפרדות, כמו ש"ץ דשחרית ומוסף. ומבאר בהקדים דברי המשנה (מגילה כד, א) שהמפטיר בנביא הוא עובר לפני התיבה והוא פורס על שמע והוא נושא את כפיו, שכל מצוה שאנשים אינם קופצים עליה מחמת שהיא קטנה, תיקנו חכמים "פיצוי" ונתינת חשיבות לזוכה בה. וכך גם בסליחות, שאין הן נחשבות ואין קופצים להיות בהן ש"ץ, תקנו שיתפלל כל היום כולו.
סברת הגרי"ד סולובייצ'יק - שסליחות הן הקדמה ופתיחה לשאר תפילות כל היום, כענין ריבוי בתפילה ביום תענית (ומשווה זאת גם לתפילת נעילה, עי"ש), ומשום כך הוי כעין מצוה אחת והמשך אחד ושייך שפיר למימר למתחיל במצוה "גמור".

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=47886&st=&pgnum=49

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ספטמבר 03, 2013 9:58 am

איש רגיל כתב:הקפצה.
---------
האם יש התייחסות בדברי הפוסקים לאמירת סליחות בחצות הלילה, לטב או למוטב.
לכאו' ממוצ"ש ראיה שאין בזה בעיה.


מפיוטי מוצש"ק ראשונה מוכח שנהגו בדווקא בחצות, ומפיוטי שאר הימים מוכח שנהגו בדווקא באשמורת

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי משולש » ג' ספטמבר 03, 2013 11:06 am

איך מוכח מפיוטי לילה ראשונה שנהגו בחצות? ומעולם לא היה מנהג כזה בישראל עד המאה האחרונה. (עד כמה ששמעתי)
בפלא יועץ (ערך סליחות) מובא שלא לישון אחרי הסליחות.
וכן לקט יושר (128) שהסליחות הם חייבות להיות קודם התפילה כדי שיהיה התפילה לרצון, והוא אומר שם שבגלל זה אין לישון אחרי הסליחות.
מנהגי פרשבורג (קע) סליחות ביום ראשון מוקדם בבוקר אבל לא בחצות הלילה.
הליכות שלמה (רה ע"ב הערה 6) "אבל לא היה ניחא ליה מה שנתפשט קצת לאמרם מידי לילה אחר חצות".
שערי הימים הנוראים כותב שעניין הסליחות הוא להשכים בבוקר, ולכן לא טוב לאמרם בלילה לפני השינה.
(וכמדומני שכן מובא שם בשם הגרי"ש ויבחלט"א חתנו הגר"י זילברשטיין ומובא שם בשם ר' שמעון שוואב, שצריך להיות "עורו ישנים משנתכם", ועוד כתב שהסליחות מביאות התעוררות תשובה, וכשהולך לישון זורק את כל ההתעוררות הזו לפח. וכן שיש בעיה לומר תחנון באמצע הלילה (רק סמוך לבוקר מותר) וכן שלשונות הסליחות מורות על קימה מוקדם (כמו שחר קמתי וכדו') וחשש דובר שקרים.
ובספר "קדוש אלול" (י-ם תשסח עמ' 289) "פעם רצו לעשות את הסליחות בישיבה (חברון) בלילה, והסבירו לו (לר"מ חדש) את הסיבות והטעמים וסרב לשמוע על כך ואמר שהצורה של סליחות בישיבה זה לפני שחרית".
(ברוב הפוסקים מובא שאומרים סליחות באשמורת. ואצל התימנים קוראים לזה "אשמורות". וכל השאלה על חצות וכו' זה רק אחרי שהמציאו נורה חשמלית והתחילו לישון מאוחר ולא יכלו לקום באשמורת, ואז השאלה אם להתפלל ביום לפני שחרית, או בלילה לפני השינה).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי משולש » ג' ספטמבר 03, 2013 11:24 am

היום היה דיון בבית הכנסת אם המתפלל סליחות דוחה את האבל או להיפך, (והוא מח' המג"א וא"ר, וראה גם במטה אפרים שמעיד על המנהג שאינו דוחה אבל)
אבל כמדומני שכתבו שמתפלל גם מנחה (וערבית שקודם) וזה הרי ממילא לא עושים, אז כבר הכל בטל.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' ספטמבר 03, 2013 11:35 am

משולש כתב:היום היה דיון בבית הכנסת אם המתפלל סליחות דוחה את האבל או להיפך, (והוא מח' המג"א וא"ר, וראה גם במטה אפרים שמעיד על המנהג שאינו דוחה אבל)
אבל כמדומני שכתבו שמתפלל גם מנחה (וערבית שקודם) וזה הרי ממילא לא עושים, אז כבר הכל בטל.

שמא צ"ל אז אולי כבר הכל בטל.

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' ספטמבר 03, 2013 11:44 pm

משולש כתב:איך מוכח מפיוטי לילה ראשונה שנהגו בחצות? ומעולם לא היה מנהג כזה בישראל עד המאה האחרונה. (עד כמה ששמעתי)
בפלא יועץ (ערך סליחות) מובא שלא לישון אחרי הסליחות.
וכן לקט יושר (128) שהסליחות הם חייבות להיות קודם התפילה כדי שיהיה התפילה לרצון, והוא אומר שם שבגלל זה אין לישון אחרי הסליחות.
מנהגי פרשבורג (קע) סליחות ביום ראשון מוקדם בבוקר אבל לא בחצות הלילה.
הליכות שלמה (רה ע"ב הערה 6) "אבל לא היה ניחא ליה מה שנתפשט קצת לאמרם מידי לילה אחר חצות".
שערי הימים הנוראים כותב שעניין הסליחות הוא להשכים בבוקר, ולכן לא טוב לאמרם בלילה לפני השינה.
(וכמדומני שכן מובא שם בשם הגרי"ש ויבחלט"א חתנו הגר"י זילברשטיין ומובא שם בשם ר' שמעון שוואב, שצריך להיות "עורו ישנים משנתכם", ועוד כתב שהסליחות מביאות התעוררות תשובה, וכשהולך לישון זורק את כל ההתעוררות הזו לפח. וכן שיש בעיה לומר תחנון באמצע הלילה (רק סמוך לבוקר מותר) וכן שלשונות הסליחות מורות על קימה מוקדם (כמו שחר קמתי וכדו') וחשש דובר שקרים.
ובספר "קדוש אלול" (י-ם תשסח עמ' 289) "פעם רצו לעשות את הסליחות בישיבה (חברון) בלילה, והסבירו לו (לר"מ חדש) את הסיבות והטעמים וסרב לשמוע על כך ואמר שהצורה של סליחות בישיבה זה לפני שחרית".
(ברוב הפוסקים מובא שאומרים סליחות באשמורת. ואצל התימנים קוראים לזה "אשמורות". וכל השאלה על חצות וכו' זה רק אחרי שהמציאו נורה חשמלית והתחילו לישון מאוחר ולא יכלו לקום באשמורת, ואז השאלה אם להתפלל ביום לפני שחרית, או בלילה לפני השינה).


רוב המקורות שהבאת (חוץ מהלקט יושר) הם כולם מבתראי דבתראי
ומ"מ בכל הראשונים ובספרי מנהגים ישנים נראה להדיא שאמרו סליחות באשמורת הבוקר גם ביום הראשון

(ואם כבר הזכירו את הפזמון - הרי ממה שיסד "בזעקתם בעוד ליל" - נראה דכוונתו לאשמורת הבוקר)

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 08, 2013 10:15 am

במוצאי מנוחה?

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי מאירי » א' ספטמבר 08, 2013 10:30 am

בברכה המשולשת כתב:במוצאי מנוחה?

פשיטא דגם בראשון שחרית עכ"פ "בעוד ליל" קודם שהאיר היום - "במוצאי מנוחה" קרינן ביה (ויתכן שהטעם שמזכירין מנוחת השבת כדי להזכיר זכות השבת).

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 08, 2013 10:33 am

ומה המקור לזה שעדיין נקרא מוצאי מנוחה אחרי שהוא כבר אשמורת דיום הראשון- שהרי בד"כ מוצאי אינו אלא בלילה (ומהבדלה אין ראיה שהרי שם יש שיטה שגם עד יום ג- וממילא אין זה בשל הגדרת מוצש"ק)
(אא"כ נאמר בלילה ראשון דסליחות לא ישנו ועשו משמר ומשם ישר לסליחות באשמורת)

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי מאירי » א' ספטמבר 08, 2013 10:39 am

בברכה המשולשת כתב:ומה המקור לזה שעדיין נקרא מוצאי מנוחה אחרי שהוא כבר אשמורת דיום הראשון- שהרי בד"כ מוצאי אינו אלא בלילה (ומהבדלה אין ראיה שהרי שם יש שיטה שגם עד יום ג- וממילא אין זה בשל הגדרת מוצש"ק)
(אא"כ נאמר בלילה ראשון דסליחות לא ישנו ועשו משמר ומשם ישר לסליחות באשמורת)


בכמה מקומות מצינו בסליחות שהוזכר 'לילה' "בעמדם בלילות" "בעוד ליל", ואחרי שההנחה היא שעיקר המנהג היה על אשמורת ולא בחצות לילה ממילא ל"ק הל' במוצאי מנוחה שכן 'סדנא דלילה חד הוא'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 08, 2013 7:04 pm

מאירי כתב:
בברכה המשולשת כתב:ומה המקור לזה שעדיין נקרא מוצאי מנוחה אחרי שהוא כבר אשמורת דיום הראשון- שהרי בד"כ מוצאי אינו אלא בלילה (ומהבדלה אין ראיה שהרי שם יש שיטה שגם עד יום ג- וממילא אין זה בשל הגדרת מוצש"ק)
(אא"כ נאמר בלילה ראשון דסליחות לא ישנו ועשו משמר ומשם ישר לסליחות באשמורת)


בכמה מקומות מצינו בסליחות שהוזכר 'לילה' "בעמדם בלילות" "בעוד ליל", ואחרי שההנחה היא שעיקר המנהג היה על אשמורת ולא בחצות לילה ממילא ל"ק הל' במוצאי מנוחה שכן 'סדנא דלילה חד הוא'.


כמדומני שיש הבדל בין לשון לילה (הנוהג עד עלות השחר) לבין מוצאי- הקשור לסמיכת הזמן לשבת

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי משולש » א' ספטמבר 08, 2013 10:52 pm

על כל פנים עליך להביא ראיה שמוצאי שבת אינו נמשך כל הלילה אלא רק שעה אחרי חצות.
(דהיינו עד אחד בלילה כולם אומרים סליחות "במוצאי מנוחה" וזה בסדר. אבל החל מהשעה שלוש והלאה כבר לא נחשב מוצאי מנוחה לדעתך).

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי הכהן » ב' ספטמבר 09, 2013 2:42 am

כשם שמוצאי שביעית זה השנה שאחרי השמיטה, כך מוצאי מנוחה זה היום שאחרי שבת!

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ספטמבר 09, 2013 10:53 am

א. בלשון בני אדם- מה שלפני התפילה כבר אינו נקרא מוצאי שבת.
ב. ניתן היה לטעון שכשם שמוצאי שביעית זה שנה- כנגד שנת שמיטה,כך מוצאי שבת זה יום - כנגד שבת. אך כמדומני שפרק זמן קצר של יום אינו גורר אחריו פרק זמן כמוהו

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי הכהן » ב' ספטמבר 09, 2013 5:07 pm

בברכה המשולשת כתב:ניתן היה לטעון שכשם שמוצאי שביעית זה שנה- כנגד שנת שמיטה,כך מוצאי שבת זה יום - כנגד שבת. אך כמדומני שפרק זמן קצר של יום אינו גורר אחריו פרק זמן כמוהו

מדוע שנה יכולה לגרור שנה, ואילו יום אינו יכול לגרור יום?

בראנסוויל
הודעות: 415
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי בראנסוויל » ב' ספטמבר 09, 2013 5:38 pm

לשון הרמב"ם הלכות תשובה פרק ג' הלכה ד':
ונהגו כולם לקום בלילה בעשרה ימים אלו ולהתפלל בבתי כנסיות בדברי תחנונים ובכיבושין עד שיאור היום:

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ספטמבר 09, 2013 5:46 pm

זה נוגע לסליחות של עשי"ת- ועל כך אין חולק שהן נאמרות באשמורת.

מזמור שיר
הודעות: 341
הצטרף: ה' פברואר 17, 2011 12:17 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי מזמור שיר » ג' ספטמבר 10, 2013 2:54 am

וכי מה ההבדל בין סליחות דעשי"ת לסליחות דאלול?
ד"א, הגר"א דיסקין מדייק מלשון הרמב"ם שחלק עיקרי מענין הסליחות הוא הקימה בלילה, שעצם הקימה לצורך הסליחות הוא התכלית הנרצה.
עוד אמר, שמכל מקום גם אלו שלא אומרים בלילה, לא קמים בעוד לילה, באשמורה האחרונה, אלא הרבה אחרי, לבד אולי מער"ה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ספטמבר 10, 2013 9:00 am

סליחות דעשי"ת מקורן הגאונים- והן נאמרו מאז ומעולם באשמורת. סליחות שלפני ר"ה היו תלויות במנהג המקומות בתקופת הראשונים, ואין הן בדווקא הרחבה של הסליחות דעשי"ת (בעשי"ת זה חלק מעניינו של זמן זה המסוגל במיוחד לתשובה- בהיותו קרוב, ואילו הסליחות לפני ר"ה הן הכנה ליום הדין)- ממילא ניתן לומר שסליחות ראשונות למנהג האשכנזים- היו בלילה ממש, ושאר הסליחות באשמורת

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי הכהן » ג' ספטמבר 10, 2013 2:44 pm

יש הנוהגים לומר סליחות לפני ראש השנה בלבד...

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ספטמבר 10, 2013 6:10 pm

הכהן כתב:יש הנוהגים לומר סליחות לפני ראש השנה בלבד...


מי?

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי יתר10 » ג' ספטמבר 10, 2013 8:44 pm

אאל"ט כן הוא מנהג חב"ד

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' ספטמבר 10, 2013 8:46 pm

מנהג חב"ד שאין אומרים סליחות בעשי"ת, חוץ מצום גדליה, ומנהג קרלין ועוד קהילות שאין אומרים סליחות אחרי היום שאומרים בו "שלש עשרה מידות".

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ספטמבר 10, 2013 8:51 pm

למרות שהסליחות של עשי"ת הם מנהג הגאונים וכל הראשונים?

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' ספטמבר 11, 2013 3:16 am

מחולת המחנים כתב:מנהג חב"ד שאין אומרים סליחות בעשי"ת, חוץ מצום גדליה, ומנהג קרלין ועוד קהילות שאין אומרים סליחות אחרי היום שאומרים בו "שלש עשרה מידות".

במקומות אלו הובא מנהג חב"ד שלא לומר סליחות בעשי"ת חוץ מצום גדליה, תמצית דבריהם באימרה בשם הצמח צדק "עד ר"ה מצות אמירה מכאן ואילך מצות עשיה".
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 10_180.pdf
http://www.chabadlibrary.org/books/defa ... /sh4/2/602
http://chabadpedia.co.il/index.php?titl ... 7%95%D7%AA

וכאן דיון האם מנהג זה הוא מנהג חדש בחב"ד
http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.php?t=7882&f=5
נערך לאחרונה על ידי מחולת המחנים ב ד' ספטמבר 11, 2013 6:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי משולש » ד' ספטמבר 11, 2013 4:51 pm

אני לא מבין על מה הדיון?
בכל הראשונים והאחרונים מובא שקמים באשמורת לסליחות מיום ראשון שלפני ראש השנה. יש למישהו מקור אחר שאומרים בחצות?? (חוץ מדקדוק קלוש מלשון הפייטן).

ועדיין לא הבנתי מה ההבדל בין השעה 1:00 שאתה מסכים שהוא נקרא מוצאי שבת, לבין השעה 3:00, שאתה טוען שזה כבר לא. אתה מחלק את הלילה לשנים לפי מטרה שסימנת מראש? (מילא היית אומר שעד חצות זה מוצ"ש, או עד סוף אשמורה ראשונה).

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ספטמבר 11, 2013 6:43 pm

זה לא תלוי בשעה אלא בהגדרה- זאת אומרת שאם היו לומדים רצוף מצאת שבת עד 3:00 אה"נ זה היה נחשב מוצאי מנוחה

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי משולש » ד' ספטמבר 11, 2013 7:07 pm

תביא לי את מי שלומד רצוף מצאת השבת עד 1:00 בלילה. ואני כבר אסדר אתו שיוסיף עוד שעתיים לכבוד ימי הסליחות.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי הכהן » ה' ספטמבר 12, 2013 4:43 am


חרבונה
הודעות: 88
הצטרף: ג' יולי 30, 2013 5:20 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי חרבונה » ב' ספטמבר 30, 2013 12:05 am

ראה פסחים דף קז עמוד א: 'מי שלא הבדיל במוצאי שבת מבדיל והולך כל היום כולו'. משמע שמוצאי שבת הוא דווקא ליל שבת.
ראה עוד רשב"ם בפסחים דף קו עמוד א: 'אבל לא על האור. אם לא בריך על הנר בורא מאורי האש במוצ"ש שוב אינו מברך. כך נ"ל טעם הדבר כדתניא במקום שנהגו (לעיל נד א) אין מברכין בו אלא בליל מוצ"ש הואיל ותחלת ברייתו הוא'. משמע שכל יום ראשון הוא מוצ"ש, והלילה הוא 'ליל מוצ"ש'. אגב, הרשב"ם הביא כן בשם הגמ' בדף נד., אך שם איתא רק 'אין מברכין אלא במוצ"ש'. ואולי עיקר זמנו כל יום ראשון אלא שאין לברך ביום משום 'שרגא בטיהרא מאי אהני'.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי מעט דבש » ש' ספטמבר 05, 2015 11:10 pm

חרבונה כתב:ראה פסחים דף קז עמוד א: 'מי שלא הבדיל במוצאי שבת מבדיל והולך כל היום כולו'. משמע שמוצאי שבת הוא דווקא הלילה שאחר שבת.

ר' דויד יצחקי שליט"א, במאמרו בסוף 'לוח ארש' ליעב"ץ (עמוד תפ), כתב שמפורש בר"ן (פסחים כב. מדפי הרי"ף) על גמ' זו:

"בעל הלכות גדולות כתב שאע"פ שהבדלה אין לה תשלומין אלא כל היום כיון שאי אפשר להבדיל במוצאי שבת מבדיל במוצאי ט' באב והקשו עליו דכיון דנקטינן דאינו מבדיל אלא כל היום כולו נמצא שאין לה תשלומין כלל דכיון שיום אחר הלילה כל יומא מוצאי שבת הוא"

והיינו שזמן הבדלה הוא במוצאי שבת דוקא, ואין לה תשלומין. ומה שאפשר להבדיל ביום ראשון, אינו מדין 'תשלומין', אלא הוא מדין 'מוצאי שבת', שכיון שהיום הולך אחר הלילה, גם כל יום ראשון נחשב 'מוצאי שבת'.

[א.ה.: מכל מקום עדיין מוכח בגמ' שסתם לשון 'מוצאי שבת' משמש ללילה דוקא, אלא שהיום נחשב גם הוא ל'מוצאי שבת', כיון שהוא נגרר אחר הלילה].

ועוד כתב שם שתלמוד ערוך הוא בתענית (כט.) שבית המקדש נחרב במוצאי שבת, והרי נחרב ביום לעת ערב, והיו הלוים באמצע שירתם.

[א.ה.: גם שם הוצרך במיוחס לרש"י שם לפרש: "מוצאי שבת - יום ראשון", והיינו שאינו לשון מורגלת].

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' ספטמבר 06, 2015 3:06 am

מכילתא דרבי ישמעאל בשלח - מסכתא דויהי פרשה ה
ויהי באשמרת הבקר, אתה מוצא שתפלות הצדיקים נשמעים בבקר.
וראה גם כאן

מנחם וואהלינער

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי מנחם וואהלינער » ב' ספטמבר 07, 2015 6:43 am

ברוזין וטשערנאביל המנהג לומר בלילה. בסקווירא ורוב בית רוזין אחרי חצות [בגלל י"ג מדות] אבל בראחמיסטריווקא וכ"ה מנהג קארלין לומר אחרי אשמורה ראשונה [וגם קודם לכן]. וכן המנהג שא"א סליחות אחרי יום י"ג מדות שלעולם חל או ביום ב' או ביום ה' בשבוע. בעריו"כ אומרים [מי שומר] ביחידות לפני שמקיימים מנהג כפרות ולאחמ"כ מתלבשים בבגדי שבת לכבוד יו"ט עריו"כ.
כשבא אדמ"ור הק' מראחמיסטריווקא לשכון כבוד בנ.י. שינה המנהג והתחיל לומר סליחות בבוקר בשעה 6:00 והסביר כיון שמובא בשו"ע שמשכימין ואומרים סליחות ובעצם הם שני דברים נפרדים אפילו כשאין אומרים סליחות ג"כ חייבים להשכים בימים אלו [והרמ"א לא פליג אמחבר רק לענין סליחות ולא לגבי ההשכמה...] וממילא אם כבר יאמרו סליחות בלילה יהיו אנשים שיחשבו שאי"צ כבר לקום באשמורת...
אצל אחיו הרה"צ שליט"א במאנסי עדיין יש מנין בלילה אבל גם בבוקר ובארה"ק אומרים רוב הציבור בלילה אבל יש מנין בישיבה בשש ובשבע והרבי בעצמו אומר מתי שהוא מוכן.. בדר"כ לא בלילה...

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי גימפעל » ב' ספטמבר 07, 2015 7:57 am

במשמרת שלום (קוידנוב) מביא שמנהג הרה"ק מרוז'ין היה לומר לפני חצות,

עמוס התקועי
הודעות: 176
הצטרף: א' נובמבר 28, 2021 9:42 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי עמוס התקועי » א' ספטמבר 29, 2024 5:05 am

באמת בכל המקורות הקדומים (גאונים ראשונים טור ושו"ע) מבואר להדיא שהיו אומרים סליחות בהשכמה ולא לאחר חצות.
היה מעניין מאד לראות המקור הראשון שמזכיר את המנהג לומר סליחות בלילה, ואיך זה התפתח.
לדאבוננו בזמנינו כמעט נשתכח לגמרי המנהג לומר סליחות בהשכמה.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ספטמבר 29, 2024 8:30 am

עמוס התקועי כתב:לדאבוננו בזמנינו כמעט נשתכח לגמרי המנהג לומר סליחות בהשכמה.

זה כי "המנהג" בזמנם [של מתקני המנהג] היה [כל השנה] לישון כששוקעת השמש ["נכבה האור" דידהו] ולקום בעלות השחר. עבורם להשכים לומר סליחות היה לקום חצי שעה-שעה קודם, אחרי שנת לילה די מספקת, ולא שינו כמעט כלום מהרגלם.
לעומת זאת בזמננו השתנו כל אורחות החיים, ולקום באשמורת [כל שכן מי שאומר סליחות כל אלול] משבש את כל היום, גם ברוחניות.

אסמכתא לסליחות בחצות ואפילו בסוף אשמורה ראשונה [אי שלוש הוי הלילה] יש בפסוק שהביאו המפרשים על אמירת הסליחות ותחנונים ודברי כיבושים בלילה, קומי רוני בלילה לראש אשמורות, [הטעם שכתב המג"א לקימה באשמורת שאז הקב"ה שט בעולם והוא עת רצון הוא ממנהגי ר"א טירנא]. וראה בגמרא ריש ברכות שהוכיחו מפסוק דומה שהכוונה שמאותו הזמן והלאה יש עוד ב' אשמורות, וממילא או שהכוונה חצות [למ"ד ד' משמרות הוי הלילה] או שהכוונה סוף משמרה ראשונה [למ"ד ג' משמרות הוי הלילה].

והרי עניין העת רצון ואבלות הקב"ה על החורבן בראש אשמורות הוא המקור לקימת חצות כל השנה, כמו שכתב שם התוספות הרא"ש: "וראוי לו לאדם שיהא מיצר ודואג באותם שעות ולשפוך תחנה על חורבן ביהמ"ק, כמו שנאמר קומי רוני בלילה לראש אשמורות".
וכשם שלגבי אבלות החורבן הוי הזמן חצות, כך גם לגבי סליחות.

ובשו"ע או"ח סימן א, ב להדיא:
המשכים להתחנן לפני בוראו, יכוון לשעות שמשתנות המשמרות, שהן בשליש הלילה, ולסוף שני שלישי הלילה, ולסוף הלילה; שהתפילה שיתפלל באותן השעות על החורבן ועל הגלות, רצויה.

ובגר"א שם:
(טז) המשכים להתחנן. שעיקר הזמן בלילה להתחנן כמ"ש קומי רוני בלילה:
(יז) לשעות כו'. כמ"ש לראש אשמורות ובריש ברכות ג' א' ג' משמרות הוי הלילה ועל כל משמר כו' ואב"א כולהו כו' וז"ש שהתפלה כו':


אמנם במג"א שם:
(ד) המשכים - המקובלים האריכו בעניין תפילת חצות. וברקנטי פרשת בראשית כתב וז"ל: ויש אומרים זמן בקשת רחמים הוא סוף הלילה, ואני אכריע, כי בחצות ראוי לבקש רחמים על כנסת ישראל ועל בניה כו', ובסוף הלילה יבקש צרכיו.

ובזה מובן החילוק בין אבלות החורבן בחצות לסליחות בהשכמה. אבל מאן יימר דכולי עלמא ס"ל כהכרעה זו, ושאפילו בדיעבד ושעת הדחק וכו'.

ואמנם "קומי רוני" אין הכוונה שאח"כ תחזרי לישון, אבל גם לגבי תיקון חצות [שגם הוא נלמד מקומי רוני כנ"ל] מצינו בזה בפוסקים דו"ד לגבי מי שער בנקודת חצות וטרם ישן או שקם לנקודת חצות ואח"כ רוצה לחזור לישן, וכמדומה יש בזה מושג של לומר תיקון חצות ולילך/לחזור לישן.

כללו של דבר:
הכל לפי המציאות ולפי מאי דאפשר.
אילו היינו חיים באורחות החיים של פעם יכולנו גם בזה לנהוג כמו פעם.
מי שיכול - אשריו, ובלבד שלא יזיק לו במקו"א. ומי שלא יכול - עושה מה שכן יכול.
אבל לא לייסר עצמנו [וגם זה ללא תועלת היוצאת מכך] שפעם היה כן מנהג כל העם וכהיום רק יחידים וכו'. כי פעם כל העם חיו אחרת, והיום מי שרוצה לנהוג כן צריך לחרוג לגמרי מכל אורח החיים שלו, ויש בזה גם היפך התועלת.
וגם על זה נאמר אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון את לבו לשמים. ובכל דרכיך דעהו, נמצא האיש ההוא בשינתו עובד את ה', שוא לכם משכימי קום וכו' כן יתן לידידו וכו', כמו בכל נושא אחר. וגם בזה הקב"ה לא "יורד לחיינו" ח"ו.


ולהוסיף שאמירת סליחות אינה חובה אלא זכות, ולכן היא מנהג ולא תקנה.
ולהוסיף עוד את דברי המשנ"ב או"ח א, ג לגבי תיקון חצות, אחרי שהביא בהרחבה את גודל העניין ופרטים בו, סיים:
ומי שאינו יכול להשכים קודם אור הבוקר, מחמת שהוא חלש בטבעו, או שהוא יודע בעצמו שאם יקום באשמורת יישן בעת התפילה, מוטב לישן כל הצורך.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב א' ספטמבר 29, 2024 11:36 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צאנזער
הודעות: 200
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי צאנזער » א' ספטמבר 29, 2024 9:53 am

צופה_ומביט כתב:כללו של דבר:
הכל לפי המציאות ולפי מאי דאפשר.
אילו היינו חיים באורחות החיים של פעם יכולנו גם בזה לנהוג כמו פעם.
מי שיכול - אשריו, ובלבד שלא יזיק לו במקו"א. ומי שלא יכול - עושה מה שכן יכול.

דברי טעם משכנעים ומתקבלים.
לאחר הכרת (שינוי) המציאות נשאלת השאלה מה עדיף: להשכים לסליחות בשבע בבוקר (במקום שחרית רגילה בשבע וחצי) או לומר סליחות באישון ליל לאחר חצות, לפני המפיל?


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים