איש_ספר כתב:באשי, כנראה לא קראת את הסיפור בגרסתו הראשונית. טרם הופחת בו הפרט 'השולי' של בכל שנה ושנה.
שו"ת רב פעלים חלק ג - סוד ישרים סימן ד
ואשר שאלת ששמעת שהיה לרבינו הרש"ש ז"ל גילוי אליהו זכור לטוב, ובקשת להגיד לך השערת שכלי בדבר זה איך הוא, דע כי יש הזהרה לנו מדברי קבלה אל תגעו במשיחי ובנבאי אל תרעו, על כן אין לנו לדבר באנשים גדולים ועצומים בהשערת השכל שלנו, ורק רשאי אני להגיד לך דבר אחד בגילוי אליהו זכור לטוב, דודאי בענין שיזכה האדם לדבר עמו פנים בפנים כמו שהיה לרבינו האר"י ז"ל, דבר זה קשה המציאות אפילו בדורות הראשונים וכ"ש בדורות האחרונים, ברם בזאת אפשר להאמין שיהיה גילוי אליהו זכור לטוב בהשכל של הצדיק, דהיינו יתלבש ניצוץ מן אליהו זכור לטוב בעין השכל של הצדיק ויורה לו האמת, והצדיק אינו מרגיש בגילוי אליהו זכור לטוב בשכלו, אלא חושב שהוא משיג האמת בשכלו, ובאמת אינו כן אלא הוא משיג הדבר ע"י התלבשות ניצוץ מן אליהו זכור לטוב בשכלו, ודבר זה נזכר בדברי מהרח"ו ז"ל בהקדמתו לשער ההקדמות שכתב וז"ל, גם נזכר בהקדמנת התיקונים בכתיבת יד וז"ל ואנת אליהו עתיד לאתגלייא בסוף יומייא, ואית מאן דעתיד לאתגלייא אפין באפין, ואית מאן דעתיד לאתגלייא ליה בטמירו בעין השכל דיליה וכו' עכ"ד ע"ש, על כן חשבתי דרכי לומר כי אצל רבינו הרש"ש ז"ל היה גילוי אליהו זכור לטוב בטמירו בעין השכל דיליה, ועל ידו השיג הכללים בחכמה היוצאים ומוכרחים מדברי רבינו האר"י ז"ל עצמו שעליהם בנה כל הבנין שלו שבנה בנהר שלום ובסידור, ולפ"ז מ"ש בתיקונים הנז"ל אית מאן דעתיד לאתגלייא ליה אפין באפין, היינו כמו גילוי אליהו זכור לטוב לרבינו האר"י ז"ל, ומ"ש ואית מאן דעתיד לאתגלייא ליה בטמירו בעין השכל היינו כמו גילוי שנגלה לרבינו הרש"ש ז"ל וא"ש את"ם. והשי"ת ברחמיו יאיר עינינו באור תורתו אכי"ר.
כמה כרכורים כרכר עד שהסכים לומר שהיה לו לרש"ש איזה בחינה של גילוי.
נהנה מהאוצר כתב:מישהו צריך להוכיח את זה? ולשיטתך פתח אשכול על כל אחד מגדולי ישראל המופלגים שבכל הדורות שהיה להם גילוי אליהו ועוד צדיקים כל שנה ושנה ביום הילולא שלהם, וכשישאלו אותך מנין לך, תשאל האם מישהו יכול להוכיח שלא זכה
מור כתב:והנה, נתקשר ראי"ס עם בית הגריח"ס, [ואין אתנו יודע אם הגר"ד בהגריח"ס שאל את אביו קודם שענה לאי"ס, או שענהו על אתר], ומשם נענה כי מעשה אחר ידוע גם ידוע, לפיו הגר"א נגלה לחזו"א בחלום, מעשה, שעבור אי"ס כנראה לא היה חידוש, משום שמעשה מעי"ז כבר נזכר בהודעתו הראשונה.
איש_ספר כתב:שאלתי עתה את הגאון רי"ד <= רבי יהושע דוד>, בהגר"ח<= בהגאון רבי חיים>
איש_ספר כתב:הסיפור הפראי הנ"ל
בן באג באג כתב:להאמין לא! להאמין ששייך, חובה!,
בן באג באג כתב:איש_ספר כתב:הסיפור הפראי הנ"ל
אם כי הגרח"ק כותב מפורשות שגם אם היה נכון סיפורים כאלו לא היו דולפים מהחזו"א!!
מור כתב:ואני שואל: בשלמא אם היינו מקבלים דיווח שמעשה לא היה ולא נברא, ואפי' משל לא היה, אזי יש לנו לקבל את הביקורת הקטלנית שהוטחה בשמועה כפי שהובאה במקורה. אך מתברר שלחזו"א והגר"א היה קשר כזה או אחר ביום היא"צ של הגר"א, וכעת, אם נקבל בהבנה שבחלום הוא הגיע, אזי לומר שהוא נגלה אליו ממש זה כזה נורא? הוברר, כי 'חלומותי' יש בהם לכה"פ א' מששים, ומי יודע אם לא נגלה על יותר אחוזים בהמשך, ההופכים את הסיפור מ'פראי' לקטסטרופלי ממש. [מיותר לציין שאת המילה האחרונה עדיין לא אמרתי, שכן כעת תורי לבדוק מול מקורותי פשר דברי הגריח"ס. ומשיבואו - אעלם ללא כחל ושרק. בל"נ, אהיה הראשון לומר טעיתי (או יותר נכון הוטעיתי, שהרי כאמור השמועה מתבססת על ידיד טוב, מקורב מאד מאד להגריח"ס [אודותיו אמר לי הגריח"ס פעם: "הוא בקי בספרי יותר ממני"...] ולא עלי תלונותיכם), או לפרוש כשמלה פשרו של ענין].
בור ועם הארץ כתב:יש סיפור אחר שסיפר הג"ר גדלי' רבינוביץ זצ"ל. פעם התפלפל עם ידיד נעוריו הקה"י זצ"ל, והתקשו באיזה ענין. החליטו ליכנס לחדר הסמוך לשאול את פי החזו"א. כשפתחו את הדלת, הביט הסטייפלר פנימה, ומיד סגר, באומרו "א"א ליכנס עכשיו". והעיד ר' גדלי' שבאותו רגע שהיתה פתוחה, ראה כעין מראה אש. ויש לברר אצל צאצאיו הנוסח המדוייק.
בור ועם הארץ כתב:יש סיפור אחר שסיפר הג"ר גדלי' רבינוביץ זצ"ל. פעם התפלפל עם ידיד נעוריו הקה"י זצ"ל, והתקשו באיזה ענין. החליטו ליכנס לחדר הסמוך לשאול את פי החזו"א. כשפתחו את הדלת, הביט הסטייפלר פנימה, ומיד סגר, באומרו "א"א ליכנס עכשיו". והעיד ר' גדלי' שבאותו רגע שהיתה פתוחה, ראה כעין מראה אש. ויש לברר אצל צאצאיו הנוסח המדוייק.
חכם באשי כתב:סתם מעניין,
אם החזו"א ראה את פני הגר"א, וכך יכל להכריע איזו מהתמונות המיוחסות לגר"א היא האמיתית!...
איש_ספר כתב:הסיפור עם ר' גדליה רבינוביץ, מופיע בהקדמת ספרו המצוי באוצר המקוון גידולי הקדש, בהקדמת בנו ר' משה אליעזר שליט"א. ר' גדליה רבינוביץ היה ת"ח מובהק ואיש אמת ואין סיבה לפקפק בדבריו
איש_ספר כתב: ועכ"ז כבר הובהר לעיל גודל הזרות בסיפור בו נפתח האשכול, שאכן הוברר שעיקרו ורובו בדוי.
מור כתב:ונם לי הידיד הנ"ל, כי שמע שב'מעשה איש' יש מעי"ז ג"כ, ולא מצאתי שם
מור כתב:ימחל נא ויטריח להראות באצבע איה מקום ההבהרה המדוברת, על בדיית הסיפור.איש_ספר כתב: ועכ"ז כבר הובהר לעיל גודל הזרות בסיפור בו נפתח האשכול, שאכן הוברר שעיקרו ורובו בדוי.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 357 אורחים