איש_ספר כתב:לפני שמקללים צריך לבדוק שלא להחליפו בזה:
תולדות אדם כתב:ראה גם ערך משה מנדלסון בויקיפדיה, ושם תמצא קישורים לחומר נוסף עליו, שר"י.
בר ששת כתב:אלא שכמו כל הערכים בויקיפדיה הסובלים מאובייקטיביות מרגיזה, המעיין שם עלול שלא למצוא את השר"י...
ויחסו החיובי של רש"ר הירש אליו ידוע.]הנה בא לגבולי איש משה אשר ידענו מה היה לו. כי ידי משה כבדים ויקרים, וכביר מצאה ידו בכל חכמה... הוא אשר שמו כהר"ר משה מדעסא. ואני בראותי אותו אחזתיו והבאותיו אל ביתי אם לבינה וחדר הורתי, ומצאתי נוסף על כל הנ"ל ששכלו שלם בתורה בגמרא וסברא לא יטה לארץ מנהלו, מנחל בדרך ישתה על כן ירים ראש לתורה, ולמצא מקום בינה יתירה בתורתנו העולה על כל החכמות, וכן עשה חיל, ואחת היא ברה כחמה איומה כנדגלות, ודגלו עלי אהבה, אהבת יהונתן אהבתיו, משכתיו חסד.
מרחביה כתב:מה מרגיז באובייקטיביות? אתה מעדיף שכל כותב שם יביע את דעתו שלו בכל תחום, כולל כל קדשי היהדות?!
מרחביה כתב:לסיום חידה קטנה: איזה ספר שלו מופיע באוצר, יותר מפעם אחת?
בר ששת כתב:האוביקטיביות מרגיזה בעיקר כשהיא מגמתית. כך קורה שתמיד דעה אחת תובע באובייקטיביות, ואילו דעה אחרת תיכלל ביש אומרים, או ביש טוענים.
איש_ספר כתב:מרחביה כתב:לסיום חידה קטנה: איזה ספר שלו מופיע באוצר, יותר מפעם אחת?
פירוש מילות ההגיון לרמב"ם?
מרחביה כתב:ויחסו החיובי של רש"ר הירש אליו ידוע.]
ס''ק כתב:מרחביה כתב:ויחסו החיובי של רש"ר הירש אליו ידוע.]
את היחס ה"חיובי" אנו מכירים מאגרות צפון...
ס''ק כתב:מהביאור אין שום ראיה [וכבר רמזו באשכול סמוך על איזה דף שנקרע מחי' מהריל"ד עה"ת בפ' חקת לאחר ההדפסה]
ועוד שדסויער לא כתב את הבי' לכל החומשים [כמדומני רק בחמש שמות]. המבאר לויקרא הוא רנה"ו שרש"ר מצטט ממנו כו"כ פעמים [אז טרם נד' דרשות הנוב"י שנתגלו בשנים האחרונות בקובצי ביאו"י ועץ חיים ד'באבאוב].
ומאחורי הארון הוא עוד תוספת ראיה, שהרי את המו"נ מסתבר שלא הניח שם.. וזה מקום לספרים שאין ראוי שיבואו ליד ילדים כספרי פילוסו' וכדו'.
איש_ספר כתב:לפני שמקללים צריך לבדוק שלא להחליפו בזה:...
הוגה ומעיין כתב:ס''ק כתב:מרחביה כתב:ויחסו החיובי של רש"ר הירש אליו ידוע.]
את היחס ה"חיובי" אנו מכירים מאגרות צפון...
הרשר"ה השתמש ב"ביאור", אותו החזיק בביתו בארון הספרים, במדף העליון, כשהוא מוסתר בספרים אחרים. הספרים עברו בירושה לחתנו הרב ברויאר, וממנו לבנו, (וממנו לבנו?) שסיפר על כך.
איש_ספר כתב:לא התכונתי לביאור אלא לספר של אלייקים.
אלייקים הרי טוען שהנצי"ב השתמש גם בכתב והקבלה למרות שלא הזכירו (וגם בזה אינו מספיק משכנע), ולדבריו הרי הכתב והקבלה מביא ממחברי הביאור. ואולי משם לקח הנצי"ב.
לייטנר כתב:
לענ"ד, מקום שניתן להצביע באופן מובהק על השפעתו פירוש 'הכתב והקבלה' על העמ"ד הוא בויקרא ט יב, והשוו גם לדברי הנצי"ב במרומי שדה ריש ב"מ (מרומי שדה ח"ד, ירושלים תשט"ז, עמ' 79). אמנם גם ב'פנים יפות' הובא פירוש זה (בשם 'שמעתי לפרש'), אך הוא דחה את דבריו והציע פירוש אחר.
יוסי 10 כתב:לגבי הכינוי שר"י, אני לא מכיר מספיק את תולדותיו , אבל, אני יכול להבין גישה חינוכית שתגרוס שאין רע בכך שתהיה התיחסות חריפה כנגד כל סממן של תנועת ההשכלה, ובודאי מי שנחשב כאבי התנועה, והכל כדי להרחיק מכל קשר וזיקה לתנועה, גישה שלא תתיחס בדיוק לאמת שבדברים, אבל יש דברים שיש להם ערך חינוכי, ויהיה מי שיטען שמותר לשנות מפני החינוך.
אבל ,אם נניח לגישה זו וננסה לחשוב בצורה אמיתית, אני לא בטוח שזה יוביל אותנו למסקנה כי יש לקרוא לו שר"י, יש לבדוק היטב את תולדותיו, את אמונותיו, את אורחות חייו, כדי לקבוע האם הכינוי הזה מגיע לו.
אם נשים לב, נראה לי שנמצא שלפחות חלק גדול מאלו שבטוחים שכך יש לכנותו, הם מסתמכים רק על המידע הקלוש שהיה אבי תנועת ההשכלה, אבל האם מישהו בדק כמה באמת הוא זה שגרם לתנועת ההשכלה לפוץ, הרי ברור שתופעה כזו לא נוצרה בגלל איש אחד ויחיד, בודאי שהיו לכך סיבות סביבתיות ועוד סיבות שגרמו לכך,ובודאי שהיו עוד הרבה אנשים שגרמו לכך, כדי לקבוע בצורה אמיתית שתוא זה ראוי אליו לא מספיק במידע מעורפל, ובמוסכמה כזאת שהוא אבי תנועת ההשכלה.
דבר נוסף,גם אם נאמר שהוא היה הגורם לתנועה זו, ובודאי יש לומר שמגלגלין חובה על ידי חייב, אבל זה לא מספיק לקרוא לאדם שר"י, יתכן בעיקרון אדם שאכן נגרמה תקלה חמורה על ידי מעשיו, אבל עדיין זה לא אומר שניתן לקרוא לו שר"י.
נראה לי שגם העובדה שבניו התנצרו, גרמה לכך שאנשים חרצו את גזר דינו לשלילה כה מוחלטת, אבל גם זה, נכון שזה בהחלט נתון שיש להתחשב בו,כשדנים על בן אדם, אבל עדיין זה לא מספיק כדי לקבוע גזר דין מוחלט על אדם,וכי אין גדולים בישראל שהבנים שלהם יצאו לתרבות רעה?
קיצורו של דבר, כדי לקבוע האם באמת,לא מסיבות חינוכיות ,אלא לאמיתו של דבר,האם אכן יש לכנותו בתואר זה, יש קודם לערוך בדיקה מדוקדקת על האיש.
בדיעבד כתב:איני יודע אם זה שייך באשכול זה, אבל מצאתי להרש"ש ביומא (ג:) שמזכיר ביאור רנה"ו שבשולי החומש של מנדלסון.
לגבי יחסו של הרש"ש למנדלסון, לפהי הרבה שנים ראיתי חומש של מנדלדון בהוצאת טעפליץ, ובשמות המתנדבים נזכר שם רבי שמואת שטשון מוילנא. (בספרייה לאומית ישנו סט ממהדורת טפליץ אבל לא הצלחתי למצוא שם את מבוקשתי.) https://rosetta.nli.org.il/delivery/Del ... jA3Mi42MA..
תוכן כתב:מנדלסון לא היה רשע
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 346 אורחים