גדליה כתב:איך ליפא שמלצר יופיע במישקולץ?
בפרסומות של שמחת בית השואבה השנתי של חסידות מישקולץ מופיע כי הזמר ליפא שמלצר יופיע.
וכאן הבן שואל: הרי האירוע במוצאי חג ראשון, והאיך שמלצר שהוא תושב חו"ל ומציין יו"ט שני של גלויות יכול להופיע??
חסידי חב"ד נוהגים לפי פסק אדה"ז ששומרים יו"ט בהתאם למקום שבו אתה נמצא. וזה לא משנה אם אתה עם האשה או בלי. אתה בארץ ישראל אתה שומר יום אחד. אתה בחו"ל אתה שומר יומיים.
האומנם?
גדליה כתב:והאם יש באמת שיטת אדמוה''ז שמתירה?
אוצר החכמה כתב: כי הרי המנהג אבותינו בידינו הוא רק לנהוג את מה שנהגו אבותינו, ובני חו"ל בזמן שהיו שלוחים יוצאים כשהיו מזדמנים למקום שבו כולם יודעים את התאריך מחמת שלשם הגיעו השלוחים וודאי לא היו עושים יומים.
.
אוצר החכמה כתב:א. מה הכוונה גם לולי שיטת שו"ע הרב.
ב. הייתי מאד שמח אם החכ"צ היה אומר את הטענה הזאת ותמיד התפלאתי למה הוא לא אומר את זה, אבל זה לא מה שהוא אומר.
יתר10 כתב:במהדו"ב בתחילת או"ח מדובר רק על בן א"י ששוהה בחול, יש עוד מ"מ בענין?
יתר10 כתב:הרי כותב להדיא "כמו שנתבאר בהלכות יום טוב" ובפשטות כונתו למה שנת' שם דבן א"י השוהה בחו"ל נותנין עליו חומרי מקום שהלך לשם.
שמחה כתב:אתה לץ .....
שמחה כתב:אתה לץ .....
מנין כתב:בשנה שעברה הביאו את ליפא שמלצר, והוא עמד שם ונאם שלמרות שדעתו לחזור לחו"ל, מ"מ הוא חלק מעם ישראל וכו' וכו' עפ"ל
עזריאל ברגר כתב:מנין כתב:בשנה שעברה הביאו את ליפא שמלצר, והוא עמד שם ונאם שלמרות שדעתו לחזור לחו"ל, מ"מ הוא חלק מעם ישראל וכו' וכו' עפ"ל
אני מקווה שלר"ח ולרדב"ז לא היית מצמיד את אותו תואר שהצמדת לליפא...
בין גברא לגברא כתב:עזריאל ברגר כתב:מנין כתב:בשנה שעברה הביאו את ליפא שמלצר, והוא עמד שם ונאם שלמרות שדעתו לחזור לחו"ל, מ"מ הוא חלק מעם ישראל וכו' וכו' עפ"ל
אני מקווה שלר"ח ולרדב"ז לא היית מצמיד את אותו תואר שהצמדת לליפא...
א"א למצוא איזה פסק בראשון או פוסק מלפני מאות שנים ולהחליט שפסק זה משתלם לי ואנהוג ע"פ. יש מוסכמות בכלל ישראל, וכשיש פסק שרובא דרובא של הפוסקים פסקו כן וכן נוהגים כמעט כל כלל ישראל ברור שאסור לנהוג אחרת.
בחב"ד מקילים ביותר ביו"ט שני לבני חו"ל בא"י ע"פ הבנתם בשו"ע הרב [הגם שאינו ברור שהוא הקיל למעשה, ואולי אדרבה, ואין בדעתי לכתוב יותר בענין זה באשכול זו], אבל רק החושב שכל כלל ישראל צריך לקבל דעתו יכול לטעון שיש היתר לאנשים מקהילות אחרות לנהוג כן נגד המוסכם בכמעט כל שאר קהילות ישראל מימים קדמונים.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=1553
עזריאל ברגר כתב:בין גברא לגברא כתב:א"א למצוא איזה פסק בראשון או פוסק מלפני מאות שנים ולהחליט שפסק זה משתלם לי ואנהוג ע"פ. יש מוסכמות בכלל ישראל, וכשיש פסק שרובא דרובא של הפוסקים פסקו כן וכן נוהגים כמעט כל כלל ישראל ברור שאסור לנהוג אחרת.
בחב"ד מקילים ביותר ביו"ט שני לבני חו"ל בא"י ע"פ הבנתם בשו"ע הרב [הגם שאינו ברור שהוא הקיל למעשה, ואולי אדרבה, ואין בדעתי לכתוב יותר בענין זה באשכול זו], אבל רק החושב שכל כלל ישראל צריך לקבל דעתו יכול לטעון שיש היתר לאנשים מקהילות אחרות לנהוג כן נגד המוסכם בכמעט כל שאר קהילות ישראל מימים קדמונים.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=1553
אתה צודק עקרונית (אגב, בתוך חב"ד יש בזה מחלוקת גדולה, ודעתי האישית שבדעתו לחזור יש לנהוג כמקום שבא ממנו), אבל:
א. טרם ביררנו על מי הוא באמת סומך (ובפרט אינני יודע אם הוא בא לבדו או עם כל המשפחה - שאם בא עם כל המשפחה רבו הפוסקים האומרים שדעתו כמי שאין דעתו לחזור).
ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.
עזריאל ברגר כתב:כנראה שהזמרים האלו אינם מחויבים ביוט"ש, אם מצד הדעות השונות שיש בזה (כמדומני שהעומד בראשם הוא רבינו חננאל) ואם מצד שבאים לארה"ק עם ב"ב ונוקטים כהרדב"ז שהבא עם ב"ב נקרא אין דעתו לחזור.
או מנימוקים אחרים כיו"ב, וכפי שהאריכו רבים (ואני הק' בתוכם) בסוגיא זו.
עזריאל ברגר כתב:ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.
מנין כתב:עזריאל ברגר כתב:ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.
הנה ציטוט מאותו יהודי:
"...כיום אין טעם לחגוג "יו"ט שני של גלויות" בישראל. אני חלק מהעם היהודי, ואני חושב שאם אני לא מופיע במוצאי חג ראשון זו סתירה, כי כל העניין שיש יום טוב שני הוא מכיוון שפעם לא היו יודעים מה התאריך של ראש חודש בארץ ישראל, אבל היום לא רק שיודעים, אלא יש זכות להגיע לארץ ולהיות עולה רגל בארץ ישראל הקדושה והטהורה."
מקור
מנין כתב:ויהודי שאוכל כבד עוף מטוגן בחמאה, ואומר בפני אלפי אנשים שהיום כבר אין צורך להחמיר בכך, האם מותר לאחל לו שיכנס עפר לפיו, או שכיון שר' יוסי הגלילי סובר כמותו, הרי הוא צדיק גמור??
מנין כתב:עזריאל ברגר כתב:ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.
הנה ציטוט מאותו יהודי:
"...כיום אין טעם לחגוג "יו"ט שני של גלויות" בישראל. אני חלק מהעם היהודי, ואני חושב שאם אני לא מופיע במוצאי חג ראשון זו סתירה, כי כל העניין שיש יום טוב שני הוא מכיוון שפעם לא היו יודעים מה התאריך של ראש חודש בארץ ישראל, אבל היום לא רק שיודעים, אלא יש זכות להגיע לארץ ולהיות עולה רגל בארץ ישראל הקדושה והטהורה."
מקור
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 309 אורחים