יעקובזון כתב:האם יש היתר לעבור באופן שמפריע והאם יש איסור למתפלל שמאריך לעמוד מאחורי אנשים?
ברקים רב כתב:זכורני בשם הגרשז"א שאם המתפלל שקוע בסידורו או עוצם עיניו, יש להקל. [ולכאו' זה תלוי בב' הטעמים שאסור לעבור כנגד המתפלל].
חקר כתב:חידוש מעניין בזה מהרב שך זצ"ל שמעתי מהרב אהרן גרוסברד [משגיח בפוניבז'] שמקומו בישיבה היה מאחרי מרן הגראמ"ש והיה נוהג להאריך בתפילתו, אמר לו הרב שך שלדעתו איסור עובר לפני המתפלל הוא מעבירות שבין אדם לחבירו ומהניא בזה מחילה, ואי לכך הוא מבקש ממנו שימחל לו שלא להמתין לו עד שיסיים, כמדומני שדייקתי, וניתן לברר שוב אצל הרב הנ"ל.
עשוי לנחת כתב:ברקים רב כתב:זכורני בשם הגרשז"א שאם המתפלל שקוע בסידורו או עוצם עיניו, יש להקל. [ולכאו' זה תלוי בב' הטעמים שאסור לעבור כנגד המתפלל].
יש להטעים בזה, שלכאו' [לא זוכר מקור ברור] מטעם הפסק לשכינה סגי בד' אמות לפניו, רק דמשום הטעם דבלבול הכונה צריך כמלוא עיניו, ולפי"ז בד' אמות אסור אף אם עוצם עיניו, דיש לחוש לטעם דשכינה, ומאידך יותר מד' אמות יש לחוש לטעם דבלבול התפילה, וממילא אם עוצם עיניו יש מקום להתיר מעבר לד' אמות.
ברקים רב כתב:זכורני בשם הגרשז"א שאם המתפלל שקוע בסידורו או עוצם עיניו, יש להקל. [ולכאו' זה תלוי בב' הטעמים שאסור לעבור כנגד המתפלל].
יעקובזון כתב:האם יש היתר לעבור באופן שמפריע ...?
ערבי פסחים כתב:ובענין המאריך בתפילתו, שמעתי פעם מהגאון ר' יעקב ישראל פוזן שליט"א שהזמן שמותר להאריך הוא עד שהש"ץ מסיים שמ"ע. אבל גם אם מאריך יותר מזה אסור לפסוע, מ"מ מותר לזרזו ולהעיר לו אף שמבלבלו כיון שבאמת אין לו רשות להאריך על חשבון אחרים.
ובאזני שמעתי מכלי ראשון עד ראייה, שראה שאחד חוסם המעבר ע"י תפילתו, והגרד"ל שליט"א ג"כ היה שם ורצה לעבור, ואמר בקול לעבר המתפלל שיסיים ולא חש על בלבול תפילתו [היה כנראה תוספת שאמר גם משהו כמו "זה בור ברה"ר" או משהו דומה אך אינני זוכר מדויק, אבל עיקרי הדברים כך הוו].
רחמים כתב:ערבי פסחים כתב:ובענין המאריך בתפילתו, שמעתי פעם מהגאון ר' יעקב ישראל פוזן שליט"א שהזמן שמותר להאריך הוא עד שהש"ץ מסיים שמ"ע. אבל גם אם מאריך יותר מזה אסור לפסוע, מ"מ מותר לזרזו ולהעיר לו אף שמבלבלו כיון שבאמת אין לו רשות להאריך על חשבון אחרים.
ובאזני שמעתי מכלי ראשון עד ראייה, שראה שאחד חוסם המעבר ע"י תפילתו, והגרד"ל שליט"א ג"כ היה שם ורצה לעבור, ואמר בקול לעבר המתפלל שיסיים ולא חש על בלבול תפילתו [היה כנראה תוספת שאמר גם משהו כמו "זה בור ברה"ר" או משהו דומה אך אינני זוכר מדויק, אבל עיקרי הדברים כך הוו].
אני ממש לא מבין אם מותר להפריע לו ולהלחיץ אותו שיתפלל מהר עדיף כבר לעבור לפניו ובכך להפריע לו הרבה פחות מאשר להעיר לו על תפילתו הארוכה, כי לעבור לפניו יפריע לו לרגע קט והוא ימשיך להתפלל בכוונה אבל אם מעירים לו בקול זה מבלבל אותו לגמרי ועד סוף התפילה הוא יתפלל לא רגוע ובפרט שמישהו עומד לו על הראש ומחכה שיסיים תפילתו.
כנראה שסיפור זה היה עם איזה בחור עם נרווען שגם מתפלל ארוך וגם לא משגיח על זה שזה מפריע לאחרים והרב מצא הזדמנות להעיר או משהו כזה, ואי אפשר ללמוד להלכה ממעשה זה כלל.
אוצר החכמה כתב:זה תמוה להחמיר למעשה כמלא עיניו שהרי רב אמי ורב אסי עברו מחוץ לד' אמות.
אוצר החכמה כתב:כבר הזכרתי פה פעם שששאלתי את הגרי"י פישר אם מותר לעבור לפני המתפלל והשיב לי שמותר משום עשה דוחה ל"ת.
(אני בזמנו תמהתי על דבריו משום שהוא לאו בעידניה ואח"כ ראיתי שבדברי התוספות בתמיד נשחט מבואר שלא צריך כאן בכה"ג בעידניה.)
פנימי כתב:סתם רציתי להעיר בדרך אגב שלפני כמה ימים למדתי בחיי אדם (כלל כ"ה ס"ה) שאם תינוק הטיל מים בביכ"נ באמצע תפילה, ואינו יכול לצאת כי הוא בתוך 4 אמות של המתפלל, ימשיך להתפלל ויסמוך על הרשב"א שמתיר לעשות כן, אע"פ שהשו"ע פסק דלא כהרשב"א, כי בשעה"ד כזה שאין לו ברירה יש לסמוך עליו.
וזה היה בשביי חידוש, שגם במקום צורך מצוה לא הותר לעבור לפני המתפלל.
אני זוכר שבאור לציון ח"ב התיר לעבור לפני המתפלל לכהן שהולך לברכת כהנים, ולפי זה צ"ל שהותר רק במקום מצות עשה דאו' גמורה.
ממרומי היער כתב:ראיתי פעם בספר ערוך השולחן, שאם המתפלל אוחז ב'אלוקי נצור' אפשר לעבור לפניו (לפי טעם אחד כמובן) מכיון שהוא ודאי מכוון וזה לא יפריע לו, מה מקורו והאם כך נוהגים למעשה?
דעת תורה סימן ק"ב סעיף ד' כתב:ונ"ל דאם עמד להתפלל במקום שרבים עוברים כגון באמצע ביהכ"נ, דמי לקבר המזיק את הרבים דמותר לפנותוואינו תופס מקומו, ועי' יו"ד סי' שס"ד סעיף ה', ועדיין צ"ע.
שלחן ערוך או"ח סימן ק"ט סעי' א' כתב:הנכנס לבהכ"נ ומצא צבור מתפללין, אם יכול להתחיל ולגמור קודם שיגיע ש"צ לקדושה או לקדיש, יתפלל. וה"ה אמן דהאל הקדוש ושומע תפלה, דינן כקדיש וקדושה (תוס' והרא"ש ומרדכי פרק מי שמתו ותרומת הדשן סי' י"א). ואם לאו, אל יתפלל אם אין השעה עוברת; ואם נכנס אחר קדושה, אם יכול להתחיל ולגמור קודם שיגיע ש"צ למודים, יתפלל, ואם לאו אל יתפלל; וה"ה אם יכול להגיע למודים, או לאחת מהברכות ששוחים בהם, כשיגיע שליח צבור למודים, יתפלל
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 495 אורחים