חכם באשי כתב:ידועה המעשייה, שהגאון בגלותו הגיע לאיזה ספרייה ושם מצא איזה תלמוד ישן, ועל פיו הוא הגיה חלק מהגהותיו. כך בערך הסיפור. כדומני שבאחד האשכולות דנו במעשייה זו.
אשבמבש כתב:אנשים פה נראים כאילו הם לא קראו הגהות הגר"א בחייהם. כל אחד רואה שמרבית ההגהות נמצואת בנוסחאות אחרות.
סגן המנהל כתב:אשבמבש כתב:אנשים פה נראים כאילו הם לא קראו הגהות הגר"א בחייהם. כל אחד רואה שמרבית ההגהות נמצואת בנוסחאות אחרות.
מכתלי דבריך ניכר כי מעולם לא למדת ירושלמי זרעים עם נוסחת הגר"א.
אוצר החכמה כתב:קצת קשה לחשוב שכוונתם היתה על הירושלמי, שכן בו הנוסחה שבידינו נחשבת כ"כ משובשת שכנראה אין צורך בהרבה ראיות לתקנה.
יאיר כתב:חכם באשי כתב:ידועה המעשייה, שהגאון בגלותו הגיע לאיזה ספרייה ושם מצא איזה תלמוד ישן, ועל פיו הוא הגיה חלק מהגהותיו. כך בערך הסיפור. כדומני שבאחד האשכולות דנו במעשייה זו.
אשמח לקבל הפניה לאשכול/ספר המזכיר מעשה זה.
איש רגיל כתב:אם נסכם את המלל המרובה שלך, נשארנו עם שתי שאלות. א. האם בעדי נוסח יש תמיכה בגירסאות של הגאון? ב.האם הגאון תקן רק מסברא או גם ע"פ כתבי יד? את הספר 'הגהות הגר"א' אתה יודע היכן להשיג?
החזן כתב:ומשכך ניתן להניח שהוא הגיה מסברא ולא ע"פ כת"י. ומכאן סמך לחרמו של ר"ת שלא להגיה מסברא,
אשבמבש כתב:החזן כתב:ומשכך ניתן להניח שהוא הגיה מסברא ולא ע"פ כת"י. ומכאן סמך לחרמו של ר"ת שלא להגיה מסברא,
אתה מניח שאילו היה הגר"א רואה את כתבי היד לא היה מגיה, אני לא כ"כ בטוח.
שמעתי שאומרים שאחד הספרים הכי משובשים שיש לנו הוא ספר הישר לר"ת, כי אף אחד לא העז להגיהו...
אשבמבש כתב:החזן כתב:ומשכך ניתן להניח שהוא הגיה מסברא ולא ע"פ כת"י. ומכאן סמך לחרמו של ר"ת שלא להגיה מסברא,
אתה מניח שאילו היה הגר"א רואה את כתבי היד לא היה מגיה, אני לא כ"כ בטוח.
יאיר כתב:אשבמבש כתב:החזן כתב:ומשכך ניתן להניח שהוא הגיה מסברא ולא ע"פ כת"י. ומכאן סמך לחרמו של ר"ת שלא להגיה מסברא,
אתה מניח שאילו היה הגר"א רואה את כתבי היד לא היה מגיה, אני לא כ"כ בטוח.
אמת!
והחזן, כבר קבעת שהגר"א טעה ח"ו?! ר"ל מהאי דעתא.
(אגב, תודה על הלינק).
איש_ספר כתב:
אבל עצם העובדה ש"כתבי יד" אינם מאששים את גירסת הגר"א אינה בהכרח ערובה לכך שהגהתו אינה אמיתית.
איש_ספר כתב: בקיצור סוגיה רחבה, שמצריכה דיון יותר רציני מאשר הצהרות נאמנות חלולות מחד, וקריאות לחופש מחשבתי מאידך...
אדג כתב:גילוי כתב:כך בלא בושה....והרי הגר"א לא הגיה שום הגהה בלא שהיו לו ט"ו ראיות וי"א מאות ראיות כמבואר בפתיחת האשכול.החזן כתב: שאפילו גאון הדורות הארז בלבנון שכל רז לא אניס לי לא קלע בסברתו לגרסה המקורית,
ולא קלע.
יאיר כתב:ר"ל מהאי דעתא.
איש_ספר כתב:ודואי שהגר"א קלע לעיתים לכת"י שלא יכל היה לראות. (דוגמא מרתקת יש אצל החוקר נפתלי וידר על דברי הגר"א על לדור ודור נגיד גדלך, ומה שנמצא בגניזה)
אבל עצם העובדה ש"כתבי יד" אינם מאששים את גירסת הגר"א אינה בהכרח ערובה לכך שהגהתו אינה אמיתית.
שמא ב'שטורעם'?ארי במסתרים כתב:אדרבה ילכו מכאן וישריצו את צחנתם בבחדרי חרדים
החזן כתב: שאפילו גאון הדורות הארז בלבנון שכל רז לא אניס לי לא קלע בסברתו לגרסה המקורית.
איש_ספר כתב:אבל עצם העובדה ש"כתבי יד" אינם מאששים את גירסת הגר"א אינה בהכרח ערובה לכך שהגהתו אינה אמיתית.
איש_ספר כתב:בקיצור סוגיה רחבה, שמצריכה דיון יותר רציני מאשר הצהרות נאמנות חלולות מחד, וקריאות לחופש מחשבתי מאידך...
חופש מחשבתי הוא לעיתים קרובות בא ביחד עם מגמה של ניתוץ כל הישן, המקודש והמסורתי, ואילו תורת אמת שאין בה משוא פנים, הוא ערך שמגיע דוקא מיחס של יראה לקדושת ואמיתות התורה. אך דומה שבמקרה זה, אין בינינו ויכוח על המהות אלא על הסגנון. ולכן כאן שבת קולמוס.החזן כתב:אגב, איזוהי דרך שבין הצהרות נאמנות חלולות לבין קריאות לחופש מחשבתי. כלומר, האם אתה בהכרזתך "תורה אמת כתיב בה ואין נושאים פנים" אינך מסתמך על חופש מחשבתי?
ישבב הסופר כתב:אם אחד ממצדיקי הרבים יעלה לכאן את מאמרו של רי"ש שפיגל, יצא משהו טוב מכל האשכול הזה.
האם הוא דן שם בנושא הקדמת רבי אליהו מדעליאטיץ זצ"ל לאדר"נ?? בדיוק היום הקרה ה' לפני את המ"מ, אגב ענין נוסח ברכת ראשי חדשים והגהת הגר"א שם. הנושא הזה יודע? זה נוגע מאוד לנושא אשכול זה.
איש_ספר כתב:הניק גילוי נחסם והאשכול טוהר מזוהמתו. העיכוב עד עתה הוא כשלון, שלא היה בו שום שיקול ענייני, אלא הזנחה פושעת וע"כ אני מיצר.
אין לי מושג מי האיש, ובאופן אישי, הודעותיו הילדותיות והמבוהלות, לא יצרו אצלי ענין לעמוד על זהותו, באופן שהחסימה אינה לגופה של איש אלא לגופן של דברים. ולכן אם ירצה לכתוב באופן ההולם את המקום, יוכל לעשות זאת בכינוי חדש.
[/quote]בירור האמת כתב:.
[/quote]בירור האמת כתב:.
בברכה המשולשת כתב:הערה על ההערה- הוצאת האשכול וההערות זה באמת כן ר"ש אלבק ולא בנו ר' חנוך, כידוע
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 354 אורחים