היא שיחתי כתב:תודה
אני רוצה לברר נקודה זו:
כיום השיטה הנפוצה לקבוע זמן צאת הכוכבים היא בשיטת ה"מעלות"
כלומר בודקים את היחס בה נמצאת השמש בארץ ישראל בזמן עלות השחר, ולפי"ז קובעים בכל העולם את זמן עלות השחר
שיטה זו כפי הנראה מניחה שאין זמן מוחלט אימתי "ראוי" שתהיה עלות (למשל 72 דק' או 90 דק') אלא שהזמן הוא רק סימן למציאות מסויימת של עלות
ואם כן לפי מה נקבע עלות וצאת הכוכבים בקוטב
בשלמא לשאר השיטות יש לקחת היום בקוטב כקבוע בן 24 שעות ולחשב עלות 72 דק' לפני הנץ
אבל לשיטה שלנו הלא היא שיטת המעלות לכאו' אין מקום לכזה חישוב
וא"כ קשה איך יקבעו עלות וצאת
אודה לתשובה
היא שיחתי כתב:כיום השיטה הנפוצה לקבוע זמן צאת הכוכבים היא בשיטת ה"מעלות"
בין גברא לגברא כתב:היא שיחתי כתב:כיום השיטה הנפוצה לקבוע זמן צאת הכוכבים היא בשיטת ה"מעלות"
על סמך מה נקבע מה השיטה הנפוצה היום?
ברזילי כתב:בין גברא לגברא כתב:היא שיחתי כתב:כיום השיטה הנפוצה לקבוע זמן צאת הכוכבים היא בשיטת ה"מעלות"
על סמך מה נקבע מה השיטה הנפוצה היום?
זו השיטה התואמת את המציאות הנראית לעין...
בין גברא לגברא כתב:זאת אומרת כיון שלדעתך זה השיטה התואמת את המציאות זה עושה אותה השיטה הנפוצה. [איני בא לקבוע בזה שום דבר, בסה"כ רציתי לדעת אם זה באמת השיטה הנפוצה.]
ברזילי כתב:בין גברא לגברא כתב:זאת אומרת כיון שלדעתך זה השיטה התואמת את המציאות זה עושה אותה השיטה הנפוצה. [איני בא לקבוע בזה שום דבר, בסה"כ רציתי לדעת אם זה באמת השיטה הנפוצה.]
זאת לא אומרת. אם רצית לדעת מדוע שיטה זו הפכה לנפוצה, התשובה היא שהיא הנכונה, כמו שכבר כתבו האחרונים מזה מאות בשנים. אם רצית לדעת האם היא נפוצה - בארץ זמן מוצ"ש (הרגיל, לא חזו"א, ר"ת וכו') המפורסם בלוחות הוא כשהשמש 8.5 מעלות מתחת לאופק.
היא שיחתי כתב:ברזילי,
אכן הבעיה בקוטב היא שאין שקיעה וזריחה
אבל במקרה, הנידון שלי הוא על צאת הכוכבים ועלות השחר, שכן בזה אני עוסק
האם בזה הרב ביניש מדבר שם?
היא שיחתי כתב:הייתי מציע קודם ש"בין גברא לגברא" יודיע איך לדעתו קובעים שיטה כ"נפוצה" ולאחר מכן יהיה ניתן להשיב לו
כל עוד לא ברור לו כיצד נקבעת שיטה ל"נפוצה" יקשה עד למאוד להוכיח לו אם שיטה זו אכן "נפוצה"
ברזילי כתב:היא שיחתי כתב:ברזילי,
אכן הבעיה בקוטב היא שאין שקיעה וזריחה
אבל במקרה, הנידון שלי הוא על צאת הכוכבים ועלות השחר, שכן בזה אני עוסק
האם בזה הרב ביניש מדבר שם?
לא הבנתי בדיוק מה שאלתך בנוגע לצאה"כ ועלוה"ש (ולכן אינני יודע אם הספר מדבר עליה) -- כמו שיש מקומות שאין בהם זריחה ושקיעה, כך גם יש מקומות שאין בהם עלוה"ש וצאה"כ. לדעת הגאונים הבעיה לא כל כך חמורה, כי מקומות שבהם אין צאה"כ לגאונים הם צפוניים מאד (איסלנד נניח). אבל לדעת ר"ת (במשמעותה הפשוטה, 72 דקות אחרי השקיעה באופק א"י, שהם כ-16 מעלות מתחת לאופק) באמת הבעיה קיימת גם במקומות בהם היה יישוב יהודי מאות בשנים, וזו בדיוק קושיית הגר"א באו"ח רסא כמדומני. אם זה הנושא, הוא עוסק בהרחבה בשיטת ר"ת, כולל מן הצד ההיסטורי - כיצד נהגו בפועל בקהילות ישראל
בין גברא לגברא כתב:היא שיחתי כתב:הייתי מציע קודם ש"בין גברא לגברא" יודיע איך לדעתו קובעים שיטה כ"נפוצה" ולאחר מכן יהיה ניתן להשיב לו
כל עוד לא ברור לו כיצד נקבעת שיטה ל"נפוצה" יקשה עד למאוד להוכיח לו אם שיטה זו אכן "נפוצה"
השיטה הנפוצה ביותר הוי השיטה שרוב אנשים נוהגים כן. לפעמים זה באמת קשה לקבוע מה השיטה הנפוצה, משום זה רציתי לדעת ע"פ מה נקבע שזה השיטה הפוצה. קבלתי תושבה למה זה נפוצה, אבל עדיין לא קבלתי תשובה ע"פ מה נקבע שזה השיטה הנפוצה.
היא שיחתי כתב:אני משער שעל פי הלוחות הנחשבים כטובים ועל פי המומחים לנושא
בספרו של הרב מנת וכן בסוף לוח עיתים לבינה נראה לי שנוקטים בשיטת המעלות
היא שיחתי כתב:הגר"א והביה"ל ברסא עומדים על כך שבמקומות צפוניים יש בעיה לשער מתי צאת הכוכבים לשער ולכן מחמירים
שאלתי היא על מקומות יותר צפוניים שם אין כלל צאת הכוכבים, כקוטב הצפוני, על מקומות אלו לא דיבר הגר"א ולא הביה"ל שכן אין מה להחמיר שם, פשוט צריך לקבוע הלכה
ובזה באה שאלתי היאך שיטת המעלות קובעת שם את עלות וצאת
בשלמא אם נאמר ש72 דק' היא קביעה לכשעצמה ללא קשר לאיזו מציאות שפיר יש לומר כן אף בקוטב, אבל לשיטת המעלות אין זה מובן
יש חילוק גם בא"י עצמה - לפי שיטת המעלות ביה"ש ארוך יותר בחורף מאשר בימי השוויון, לפי שיטת הדקות השוות הוא שווה בכל השנה, ולפי שיטת הדקות הזמניות הוא ארוך יותר בימי השוויון מאשר בחורף.בין גברא לגברא כתב:לא מובן איך שייך לקבוע ע"פ לוחות עבור אופק א"י. בא"י אין חולק, הרי כל שיטת ר"ת מבוסס על הגמרא לגבי מקום רחוק לקרבן פסח. שיטת המעלות הוא שאין זה קבוע בכל מקום בעולם אלא מתרגמים משך הזמן למעלות וזה נשתנה לפי האופק. אבל בא"י לא שייך לחלק.
ברזילי כתב:ג. מה לנהוג למעשה במקום כזה, זו כבר שאלה אחרת
היא שיחתי כתב:ברזילי כתב:ג. מה לנהוג למעשה במקום כזה, זו כבר שאלה אחרת
על השאלה הזו אני מחפש תשובה
ולזה נפתח האשכול
בין גברא לגברא כתב:היא שיחתי כתב:הייתי מציע קודם ש"בין גברא לגברא" יודיע איך לדעתו קובעים שיטה כ"נפוצה" ולאחר מכן יהיה ניתן להשיב לו
כל עוד לא ברור לו כיצד נקבעת שיטה ל"נפוצה" יקשה עד למאוד להוכיח לו אם שיטה זו אכן "נפוצה"
השיטה הנפוצה ביותר הוי השיטה שרוב אנשים נוהגים כן. לפעמים זה באמת קשה לקבוע מה השיטה הנפוצה, משום זה רציתי לדעת ע"פ מה נקבע שזה השיטה הפוצה. קבלתי תושבה למה זה נפוצה, אבל עדיין לא קבלתי תשובה ע"פ מה נקבע שזה השיטה הנפוצה.
משולש כתב:אני חושב שהמנהג נקבע על פי לוחות שסמכו גדולי ישראל את ידיהם עליהם. ולכן אי אפשר לומר שזה מנהג של ההמון כיון שנתייסד על ידי גדולי תורה.
משולש כתב:אני חושב שהמנהג נקבע על פי לוחות שסמכו גדולי ישראל את ידיהם עליהם. ולכן אי אפשר לומר שזה מנהג של ההמון כיון שנתייסד על ידי גדולי תורה.
היא שיחתי כתב:תודה
אני רוצה לברר נקודה זו:
כיום השיטה הנפוצה לקבוע זמן צאת הכוכבים היא בשיטת ה"מעלות"
כלומר בודקים את היחס בה נמצאת השמש בארץ ישראל בזמן עלות השחר, ולפי"ז קובעים בכל העולם את זמן עלות השחר
שיטה זו כפי הנראה מניחה שאין זמן מוחלט אימתי "ראוי" שתהיה עלות (למשל 72 דק' או 90 דק') אלא שהזמן הוא רק סימן למציאות מסויימת של עלות
ואם כן לפי מה נקבע עלות וצאת הכוכבים בקוטב
בשלמא לשאר השיטות יש לקחת היום בקוטב כקבוע בן 24 שעות ולחשב עלות 72 דק' לפני הנץ
אבל לשיטה שלנו הלא היא שיטת המעלות לכאו' אין מקום לכזה חישוב
וא"כ קשה איך יקבעו עלות וצאת
אודה לתשובה
אם כבר מחליטים שכל כ"ד שעות מתחלף התאריך, אך אין מושג של יום ולילה, הזמן הטבעי להחלפת התאריך הוא כשהשמש בגובהה המינימלי.לחם_יומם כתב:...אם ננסה לצעוד צעד נוסף, דהיינו את אותן כ"ד השעות שהחלטנו שהוא חילוף יום שבועי, נחלק לשני חלקים - חלקו האחד נקרא לו יום ונקיים בו מצוות התלויות ביום, ואת חלקו השני נקרא לילה לקיים בו מצוות התלויות בלילה. אמנם זהו דבר שלא מצאנו מרבותינו, כמדומני, דעה כזו. אבל אם נניח הנחה זו, אז תתעורר לנו השאלה, מה גודל החלק שנקרא יום ומה גודל החלק שנקרא לילה. כי אכן היום ההלכתי הוא יותר מי"ב שעות, שתחילתו לכו"ע מעלות השחר, וסיומו מוטל בספק של בין השמשות, אם משקה"ח או מצה"כ.
אבל, כאמור, עדיין אין אנו יודעים ממתי מתחילים למנות את הכ"ד שעות לחילוף ימי השבוע, (לענין ימים טובים יש עוד לעיין אם לדברי המו"ק והתפא"י, ג"כ מונין כ"ד שעות). ועדיין אין לנו הכרעה שמחלקים את הכ"ד שעות הללו חציו לדין יום וחציו לדין לילה.
לחם_יומם כתב:אולי יחכימני מר, האם יש מי שסובר שהיום ההלכתי והלילה ההלכתי שוים בגודלם?
הרי ביום השוה, תקופת ניסן ותקופת תשרי, היום הוא לכולי עלמא בכדי הילוך ח' מיל יותר גדול מהלילה. (מהנה"ח עד שקה"ח י"ב שעות שוות, וד' מיל נגרעים מן הלילה ההלכתי לטובת היום ההלכתי, נמצא היום י"ב שעות וד' מיל, והלילה י"ב שעות חסר ד' מיל). ויש לנו עדיין את ספק ביהשמ"ש להגר"א, ועוד ג' מיל ורביע כפול שתים לר"ת.
דניאל כתב:לחם_יומם כתב:אולי יחכימני מר, האם יש מי שסובר שהיום ההלכתי והלילה ההלכתי שוים בגודלם?
הרי ביום השוה, תקופת ניסן ותקופת תשרי, היום הוא לכולי עלמא בכדי הילוך ח' מיל יותר גדול מהלילה. (מהנה"ח עד שקה"ח י"ב שעות שוות, וד' מיל נגרעים מן הלילה ההלכתי לטובת היום ההלכתי, נמצא היום י"ב שעות וד' מיל, והלילה י"ב שעות חסר ד' מיל). ויש לנו עדיין את ספק ביהשמ"ש להגר"א, ועוד ג' מיל ורביע כפול שתים לר"ת.
זה אמנם לא שייך לנושא האשכול אבל למען הדקדוק טעות ביד כת"ר.
הח' מיל אשר כתב מר הם עד צה"כ דר"ת, אבל להגר"א היום גדול מן הלילה רק בד' מיל (מעה"ש לנה"ח- ונחשב יום רק בדיעבד) ועוד שלושת רבעי מיל בין השמשות.
ברזילי כתב:דניאל כתב:לחם_יומם כתב:אולי יחכימני מר, האם יש מי שסובר שהיום ההלכתי והלילה ההלכתי שוים בגודלם?
הרי ביום השוה, תקופת ניסן ותקופת תשרי, היום הוא לכולי עלמא בכדי הילוך ח' מיל יותר גדול מהלילה. (מהנה"ח עד שקה"ח י"ב שעות שוות, וד' מיל נגרעים מן הלילה ההלכתי לטובת היום ההלכתי, נמצא היום י"ב שעות וד' מיל, והלילה י"ב שעות חסר ד' מיל). ויש לנו עדיין את ספק ביהשמ"ש להגר"א, ועוד ג' מיל ורביע כפול שתים לר"ת.
זה אמנם לא שייך לנושא האשכול אבל למען הדקדוק טעות ביד כת"ר.
הח' מיל אשר כתב מר הם עד צה"כ דר"ת, אבל להגר"א היום גדול מן הלילה רק בד' מיל (מעה"ש לנה"ח- ונחשב יום רק בדיעבד) ועוד שלושת רבעי מיל בין השמשות.
כוונתו היתה שאם מורידים שיעור ד' מיל מהלילה ומעבירים ליום, נמצא שהיום ארוך מן הלילה כשיעור הילוך ח' מיל (ועוד מיל וחצי כתוצאה מהעברת ביה"ש)
איש-אחד כתב:הקשה הגר"א (או"ח רסא) על שיטת ר"ת שלשיטתו במדינות הנוטין צפונה אין בקיץ צאה"כ כלל. לכאורה אם באיזורים הצפוניים עוד יותר שאין כלל שקיעה וזריחה חודשים רבים, עדיין יש דיני יום ולילה ע"פ הלכה אף ללא זריחה ושקיעה, א"כ במדינות הצפון עליהם קאי הגר"א אף שיש שם שקיעה אך לגבי צאה"כ נקבע הלכה כמו שנקבע באיזורים צפוניים יותר.
איש-אחד כתב:הקשה הגר"א (או"ח רסא) על שיטת ר"ת שלשיטתו במדינות הנוטין צפונה אין בקיץ צאה"כ כלל. לכאורה אם באיזורים הצפוניים עוד יותר שאין כלל שקיעה וזריחה חודשים רבים, עדיין יש דיני יום ולילה ע"פ הלכה אף ללא זריחה ושקיעה, א"כ במדינות הצפון עליהם קאי הגר"א אף שיש שם שקיעה אך לגבי צאה"כ נקבע הלכה כמו שנקבע באיזורים צפוניים יותר.
היא שיחתי כתב:לדעתך מי שנולד וחי בקוטב בחודשי הלילה אין מצווה ויכולת למולו שכן מילה ביום, וימתינו ששה חודשים עד שיהיה יום כדי שיוכלו למולו
וכן מי שנמצא בחודשי האור אין צריך לספור ספירת העומר לדעות שאין ספירה ביום, וכן אינו צריך לאכול מצה ולאכול בסוכה בלילה ראשון שכן אלו מצוות התלויות בלילה
אני משער שתסכים שזה אינו ובוודאי אף בקטבים יש יום ולילה
סגן אלוף כתב:היא שיחתי כתב:לדעתך מי שנולד וחי בקוטב בחודשי הלילה אין מצווה ויכולת למולו שכן מילה ביום, וימתינו ששה חודשים עד שיהיה יום כדי שיוכלו למולו
וכן מי שנמצא בחודשי האור אין צריך לספור ספירת העומר לדעות שאין ספירה ביום, וכן אינו צריך לאכול מצה ולאכול בסוכה בלילה ראשון שכן אלו מצוות התלויות בלילה
אני משער שתסכים שזה אינו ובוודאי אף בקטבים יש יום ולילה
במחילת כבודו, אתה מערבב ב' נושאים, דיני יום ולילה השייכים לענין תחולת התאריכים דהיינו להכנס לעצמה של היממה עד כדי היום ולא הלילה כמו תקיעת שופר ונטילת לולב או בדיקת ז"נ [לדעת התוס'] וכן לחילופין מקום שצריך דוקא את תחילת היממה כמו אכילה בסוכה מצה וספירת העומר פשיטא ששייכים גם במקום שתמיד יש אור או חושך והחלוקה תהיה כנראה עפ"י י"ב שעות או עפ"י נטיית השמש [ובמק"א הסברתי], משא"כ דין מילה שצריך יום ולא לילה בלא שייכות ליממה [שהרי גם ביום תשיעי ועשירי לא מלים בלילה] נראה שבאמת אין בחדשי החורף בקוטב הצפוני.
והגע עצמך לשיטת סמ"ע שאפשר לדון בלילה לאור הנר הרי פשיטא דשלא לאור הנר לא יוכלו לדון בקוטב הצפוני כל ימות החורף.
ובעניני דיומא יש לחקור לענין אכילת מצה דהנה כתבו התו' בר"פ ערבי פסחים שא"א לאכול מצה בתוספת יו"ט לפי שיש דין לילה מצ"ע דכתיב בערב תאכלו מצות ויש לחקור אם הכוונה בזה שתוספת סגי רק לומר שהתחילה קדושת היום והתחיל היום אבל אין כאן לילה, ולפי"ז בקוטב א"א לקיים במקרה שנפל ליל הסדר לפני התקופה, או שהוא סתם מיעוט לתוספת יו"ט לענין זה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 286 אורחים