מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תורתו של ר' גדליה נאדל

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי לייטנר » ה' יולי 25, 2013 1:44 am

ברזילי כתב:
אגב, עיסוק בפשט (במובן שאנו קוראים לו היום פשט) כמעט ולא נמצא בכלל בחז"ל - השאלות הפשוטות על הפסוקים שהעסיקו את כל מפרשי התורה הקדמונים, בדרך כלל לא נמצאות בחז"ל (ואם כן, התשובות הן מדרשיות). מצד שני כשהגמרא שואלת "ופשטיה דקרא במאי כתיב" התשובה היא בהחלט לא מה שנקרא בפינו היום פשט. מן הסתם כתבו על זה כבר, אבל לא ידוע לי כעת - איך קרה שהתחילו לעסוק בתחום הזה בזמן הראשונים.


ידוע לי, אבל לא נראה לי שהתשובה תמצא חן בעיני כמה מהכותבים כאן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יולי 25, 2013 9:53 am

פרופ' ר' אלעזר טיוטו ז"ל עסק הרבה בנושא זה
ובזכרוני שר"ד הכהן הנשקה כתב מאמר על הגדרת "פשטיה דקרא" בדברי חז"ל

כותב בדמע
הודעות: 105
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:39 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי כותב בדמע » ה' יולי 25, 2013 11:22 am

לייטנר כתב:ל ואף לפסוק לגמרי כמותם כהלכה, ואעפ"כ להסביר פשט אחר בתורה.
דוגמא? הרשב"ם. דוגמא אחרת? רג"נ.


לרשב"ם באמת אין קשר לדיון. הבעיה היא, שבשונה מהראשונים המסבירים על דרך הפשט, רג"נ לא מסביר גם על דרך הפשט, וזה מה שלא ברור, אז על איזו דרך כן?
אלא שהרשבם אינו מהווה דוגמא לדבריך. בגלל זה:
"והראשונים מתוך חסידותם נתעסקו לנטות אחרי הדרשות שהן עיקר ומתוך כך לא הורגלו בעומק פשוטו של מקרא."
לעומת זאת יש ראשונים שמהם וודאי משמע, שהמציאות היא כדרך הפשט אלא שדרך ההגדה והדרש אינם אלא דרכי לימוד בעלמא המסורות ביד חז"ל.

ברזילי כתב:אגב, עיסוק בפשט (במובן שאנו קוראים לו היום פשט) כמעט ולא נמצא בכלל בחז"ל - השאלות הפשוטות על הפסוקים שהעסיקו את כל מפרשי התורה הקדמונים, בדרך כלל לא נמצאות בחז"ל (ואם כן, התשובות הן מדרשיות). מצד שני כשהגמרא שואלת "ופשטיה דקרא במאי כתיב" התשובה היא בהחלט לא מה שנקרא בפינו היום פשט. מן הסתם כתבו על זה כבר, אבל לא ידוע לי כעת - איך קרה שהתחילו לעסוק בתחום הזה בזמן הראשונים.


בעיקרון אתה צודק. אלא שפעמים שהרד"ק מביא שאלות שנתקשו בהם חז"ל ומביא אף את תשובותיהם וכל זה על דרך הפשט. כגון, איך לקח שאול את מיכל לאיש אחר וכדומה. ונראה שגם כשהתבטאו חז"ל כל האומר כך וכך אינו אלא טועה, היינו אפילו על דרך הפשט.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יולי 25, 2013 12:01 pm

תודה לכם. כרגיל, השאלה מתחלקת לכמה שאלות משנה (השאלות המהותיות - מה הגדרת פשט ודרש בעיני חז"ל והראשונים? - והשאלות ההסטוריות - מה הרקע לשינוי, אם אכן היה כזה), אבל אין כאן (לפחות לא באשכול הזה) מקומו של הדיון הזה.

דיון מעניין הנוגע בשאלות מן הסוג הראשון (בעיקר כלפי דרשות הלכתיות, ויל"ע אם באגדה ופרשנות המצב דומה או לא) יש כאן: http://www.biu.ac.il/toramada/parasha/235_shlach.pdf והמשכו http://www.biu.ac.il/toramada/parasha/236_korach.pdf ובעיקר נהניתי כעת מהמהלך שלו בדעת הרמב"ם. מ"מ לא הספקתי לעיין בדבריו כה"צ, ואעכו"כ שאין לי (עדיין) עמדה משלי כלפי הדברים הנאמרים שם, ובלנ"ד כשאפנה אשנה

נ"ב - כעת קראתי את מאמרו של הנשקה http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?100026&page=150 והמשכו http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?100026&page=261 , ואף שיש מה לדון להעיר ולפלפל כדרכה של תורה, וראו למשל תגובתו של (לימים הרב) זאב ויטמן - http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?100027&page=28 , אינני יכול שלא להתפעל מכך שהדברים, על תוכנם וצורתם, נכתבו ע"י בהיותו כבן עשרים אאל"ט...
נערך לאחרונה על ידי ברזילי ב ה' יולי 25, 2013 12:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי לייטנר » ה' יולי 25, 2013 12:07 pm

כותב בדמע כתב:
לייטנר כתב:ל ואף לפסוק לגמרי כמותם כהלכה, ואעפ"כ להסביר פשט אחר בתורה.
דוגמא? הרשב"ם. דוגמא אחרת? רג"נ.


לרשב"ם באמת אין קשר לדיון. הבעיה היא, שבשונה מהראשונים המסבירים על דרך הפשט, רג"נ לא מסביר גם על דרך הפשט, וזה מה שלא ברור, אז על איזו דרך כן?

כאן בדיוק טמון גרעין המחלוקת. האם גם אתה מאלה שחושבים ש'פשט זה מה שאני אומר, ודרש זה מה שאתה אומר'? רג"נ לא פירש את התורה להכעיס ח"ו, אלא מתוך התעמקות בכתוב והבנה שלו את הנאמר.
כותב בדמע כתב:
לייטנר כתב:ל ואף לפסוק לגמרי כמותם כהלכה, ואעפ"כ להסביר פשט אחר בתורה.
דוגמא? הרשב"ם. דוגמא אחרת? רג"נ.


שהרשבם אינו מהווה דוגמא לדבריך. בגלל זה:
"והראשונים מתוך חסידותם נתעסקו לנטות אחרי הדרשות שהן עיקר ומתוך כך לא הורגלו בעומק פשוטו של מקרא."
לעומת זאת יש ראשונים שמהם וודאי משמע, שהמציאות היא כדרך הפשט אלא שדרך ההגדה והדרש אינם אלא דרכי לימוד בעלמא המסורות ביד חז"ל.


הרשב"ם לא מתכחש לכך שהעיקר בתורה הוא הדרשות המביאות לידי הלכה והליכה בחיי התורה, אעפ"כ אין זה סותר את עצם ההבנה שעומק פשוטו של מקרא הוא אכן מה שכתוב בתורה.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' יולי 25, 2013 12:27 pm

לייטנר כתב:מצוין. אז אנחנו מבינים זאת גם ביחס לדברי הרג"נ או שאצלו הדין הוא שונה?
כאן לענ"ד יש איזה חילוק. לפרש פשט אחר בכתובים שלא יסתור את המציאות העולה מהפשט של חז"ל, יכול גם יהודי בימינו לפרש [אך לא ברור מה ההכרח]. אך נראה לי שכדי לפרש פירוש שאומר שהמציאות העולה מפשטם של חז"ל אינה נכונה [אם לא שהוא מפרש בזה מאמר חז"ל אחר שודאי סותר לפירושם של חז"ל], בשביל זה צריך כתפיים רחבות יותר משזכינו להם, ובל נשכח שאפי' בזמן הראשונים לא היתה גישה זו נחלת הכלל. אך אולי אני טועה בכל זה.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' יולי 25, 2013 1:24 pm

מה שהציק לי בספר של הרי"ש, שהספר נראה כולו כאילו הוא כתוב רק בתור דוגמא (ואולי לזה התכוון כותב בדמע שכתב שהוא כתוב בדרך אפשר) - אין כאן פירוש שיטתי של הכתובים בהקבלה לאיזשהי תיאוריה מסודרת עם בסיס מדעי- יש כאן לקט של פסוקים המפורש על פי אי אילו רסיסים מתורת האבולוציה, באופן חסר עקביות לחלוטין, הן מן הבחינה המדעית (מה קרה לפני מה, מתי ולמה), והן מן הבחינה הפרשנית.
אביא דוגמא אחת לדבר שהציק לי - הרג"נ טוען, כי אדם הראשון היה סופה של שרשרת אבולוציונית ארוכה כטענתה של תורת דרוין, והיה , למעשה אחד מתוך אוכלוסיית 'כמעט אדם' גדולה. כשקראתי את הדברים, שאלתי את עצמי, לאן נעלם כל ההמון הגדול הזה? היכן צאצאיהם של כל אותם 'כמעט אדם'? ומתחילה סברתי לתומו שרג"נ מתכנן להרוג אותם במבול, אך משהגעתי למבול, גיליתי שהוא התרחש רק באיזור הסהר הפורה... או שמא טעיתי, ורג"נ מחשיב חלק מאוכלוסיית העולם כיום לכאלה שאינם בניו של אדם הראשון, ואם כן, למעשה אינם בני אדם? הספר פשוט מתעלם מהענין המרכזי הזה, ופשוט ממשיך לפרש כל פסוק באופן מקומי, בלי להוביל מהלך כולל ושלם שיתן איזשהו מסגרת אחידה לדברים. הרושם הכללי הוא שהוא רק מנסה לתת דוגמה איך ניתן לפרש דברים באופן שונה, בלי לנסות באמת ליצור פירוש שהוא באמת עומד מאחוריו.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי לייטנר » ה' יולי 25, 2013 1:29 pm

איש רגיל כתב:
לייטנר כתב:מצוין. אז אנחנו מבינים זאת גם ביחס לדברי הרג"נ או שאצלו הדין הוא שונה?
כאן לענ"ד יש איזה חילוק. לפרש פשט אחר בכתובים שלא יסתור את המציאות העולה מהפשט של חז"ל, יכול גם יהודי בימינו לפרש [אך לא ברור מה ההכרח]. אך נראה לי שכדי לפרש פירוש שאומר שהמציאות העולה מפשטם של חז"ל אינה נכונה [אם לא שהוא מפרש בזה מאמר חז"ל אחר שודאי סותר לפירושם של חז"ל], בשביל זה צריך כתפיים רחבות יותר משזכינו להם, ובל נשכח שאפי' בזמן הראשונים לא היתה גישה זו נחלת הכלל. אך אולי אני טועה בכל זה.


בהחלט טועה.
מאז ומתמיד (מתקופת הראשונים, כמובן) היו שפירשו פשט שונה משל חז"ל ו'סותר את המציאות העולה מהפשט של חז"ל'.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 25, 2013 3:38 pm

ברזילי כתב:וראו למשל תגובתו של (לימים הרב) זאב ויטמן...


כיון שויטמן זה הוא אחד החתומים על היתר אכילת נבילות וטריפות, לא רב יתקרי אלא רע יתקרי. וכן יש להעיר שמכיון שהוא ה"רב" המכשיר של תנובה, הרי שכבר אי אפשר לסמוך על השגחתו.

ראו כאן: http://www.beithillel.org.il/about.asp?id=51663

וכאן: http://www.beithillel.org.il/show.asp?id=60802

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יולי 25, 2013 3:53 pm

אין לי מושג לאיזה היתר כוונתך, ומ"מ נחמתי במעשי שעברתי על דברי חז"ל אל יספר אדם בטובתו של חברו

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 25, 2013 4:03 pm

אין לך מה להנחם. אתה עשית לשם שמים ותקבל שכרך. אבל אין אני רואה שום טעם שבעולם לא לפרסם את קלות דעתו של ויטמן. הוא יכול להתיר איסורים בריש גלי, וכולם אמורים לשתוק? לא ולא! שידעו הוא וחבריו (וברור לי שבכל מקרה לא איכפת להם מאיזה חרדים קיצוניים שחורים), שיש דין ויש דיין, ושעל כל זלזול בקודש שהם מתכננים יקומו כאלה שיפרסמו מעשיהם ברבים ויבקרו אותם.
נערך לאחרונה על ידי תוכן ב ה' יולי 25, 2013 5:10 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי היימישער » ה' יולי 25, 2013 4:50 pm

תוכן כתב:
ברזילי כתב:וראו למשל תגובתו של (לימים הרב) זאב ויטמן...


כיון שויטמן זה הוא אחד החתומים על היתר אכילת נבילות וטריפות, לא רב יתקרי אלא רע יתקרי. וכן יש להעיר שמכיון שהוא ה"רב" המכשיר של תנובה, הרי שכבר אי אפשר לסמוך על השגחתו.

ראו כאן: http://www.beithillel.org.il/about.asp?id=51663

וכאן: http://www.beithillel.org.il/show.asp?id=60802

שמא תוכל להביא את התוכן לחסומים.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 25, 2013 5:12 pm

היימישער כתב:
תוכן כתב:
ברזילי כתב:וראו למשל תגובתו של (לימים הרב) זאב ויטמן...


כיון שויטמן זה הוא אחד החתומים על היתר אכילת נבילות וטריפות, לא רב יתקרי אלא רע יתקרי. וכן יש להעיר שמכיון שהוא ה"רב" המכשיר של תנובה, הרי שכבר אי אפשר לסמוך על השגחתו.

ראו כאן: http://www.beithillel.org.il/about.asp?id=51663

וכאן: http://www.beithillel.org.il/show.asp?id=56061

שמא תוכל להביא את התוכן לחסומים.


תקנתי את הקישור.

הנה תקציר:

פסק הלכה חדש של בית המדרש ההלכתי של בית הלל מעודד התארחות ואכילה בביתו של אדם שאינו שומר כשרות, כדי להרבות רעות ואחדות בעם ישראל

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יולי 25, 2013 5:22 pm

לזה אתה קורא "היתר אכילת נבלות וטרפות"?? נרגעתי, אפשר להמשיך לאכול תנובה (אפשר ואולי צריך להתוכח עם חלק ממה שכתוב שם, אבל וכו')

כותב בדמע
הודעות: 105
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:39 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי כותב בדמע » ה' יולי 25, 2013 5:32 pm

צופר הנעמתי כתב:אביא דוגמא אחת לדבר שהציק לי - הרג"נ טוען, כי אדם הראשון היה סופה של שרשרת אבולוציונית ארוכה כטענתה של תורת דרוין, והיה , למעשה אחד מתוך אוכלוסיית 'כמעט אדם' גדולה. כשקראתי את הדברים, שאלתי את עצמי, לאן נעלם כל ההמון הגדול הזה? היכן צאצאיהם של כל אותם 'כמעט אדם'? ומתחילה סברתי לתומו שרג"נ מתכנן להרוג אותם במבול, אך משהגעתי למבול, גיליתי שהוא התרחש רק באיזור הסהר הפורה... או שמא טעיתי, ורג"נ מחשיב חלק מאוכלוסיית העולם כיום לכאלה שאינם בניו של אדם הראשון, ואם כן, למעשה אינם בני אדם? הספר פשוט מתעלם מהענין המרכזי הזה, ופשוט ממשיך לפרש כל פסוק באופן מקומי, בלי להוביל מהלך כולל ושלם שיתן איזשהו מסגרת אחידה לדברים. הרושם הכללי הוא שהוא רק מנסה לתת דוגמה איך ניתן לפרש דברים באופן שונה, בלי לנסות באמת ליצור פירוש שהוא באמת עומד מאחוריו.


אוציא אותך מן המצוקה. כוונתו שהיה 'אדם' שהוא סוף התהליך האבולוציוני והוא לא אדם אחד אלא שם המין שבו נגמר התהליך האובולצויוני המעביר ממצב של קוף למצב של אדם. כל זה היה בתקופה הפרהיסטורית העתיקה. היה עוד אדם שהיה בגן עדן. הוא לא קשור.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 25, 2013 6:03 pm

ברזילי כתב:לזה אתה קורא "היתר אכילת נבלות וטרפות"?? נרגעתי, אפשר להמשיך לאכול תנובה (אפשר ואולי צריך להתוכח עם חלק ממה שכתוב שם, אבל וכו')


איך אפשר לסמוך על אדם כשהוא מתיר דברים כאלו?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יולי 25, 2013 6:22 pm

תוכן כתב:
ברזילי כתב:לזה אתה קורא "היתר אכילת נבלות וטרפות"?? נרגעתי, אפשר להמשיך לאכול תנובה (אפשר ואולי צריך להתוכח עם חלק ממה שכתוב שם, אבל וכו')

איך אפשר לסמוך על אדם כשהוא מתיר דברים כאלו?
מה זה "כאלו" - על מה בדיוק אתה מלין?

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 25, 2013 6:33 pm

ברזילי כתב:
תוכן כתב:
ברזילי כתב:לזה אתה קורא "היתר אכילת נבלות וטרפות"?? נרגעתי, אפשר להמשיך לאכול תנובה (אפשר ואולי צריך להתוכח עם חלק ממה שכתוב שם, אבל וכו')

איך אפשר לסמוך על אדם כשהוא מתיר דברים כאלו?
מה זה "כאלו" - על מה בדיוק אתה מלין?


על שהוא מתיר לשומרי תורה ומצוות לאכול בבתים של חילונים. שלא משנה כמה סייגים וכמה תנאים יעשה בדבר לא ימלט שהוא מכשיל בידים יהודים לאכול נבלות וטריפות.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יולי 25, 2013 6:57 pm

תוכן כתב:על שהוא מתיר לשומרי תורה ומצוות לאכול בבתים של חילונים. שלא משנה כמה סייגים וכמה תנאים יעשה בדבר לא ימלט שהוא מכשיל בידים יהודים לאכול נבלות וטריפות.

אני לא מסכים בכלל לביקורת הזו. אותו דבר אפשר לומר על מי שמתיר ליהודים לאכול במסעדה של גוי (עם השגחה) שלא ימלט שהוא מכשיל בידים לאכול נבלות וטריפות, ובכלל כל מי שנותן הכשר על בשר לא ימלט שברבות הימים יכשיל מישהו באכילת נו"ט (שהרי כל השגחה שהיא איננה מושלמת וכבר היו דברים מעולם). מה שאסור אסור ומה שמותר מותר, וגם אם נניח שיש מקום לחדש חומרות וגזרות מדעתנו שלא לאכול בבית של חילוני גם מה שמותר מן הדין, בודאי אין מה לבוא בטענות למי שמתיר את המותר. חשבתי שיש לך טענות הלכתיות כלפי ההתרים עצמם (ובחלקם יש באמת מה לדון, אבל על פניו לא ראיתי שם שום דבר שמצדיק לקרוא לנ"ל היתר אכילת נו"ט, או ליצור חששות על מידת היר"ש שלו עד כדי הסרת הנאמנות).

בלי קשר לנ"ל, לשאלתך הקודמת: באופן אישי אני מרגיש הרבה יותר נוח לסמוך על מי שמקל בכל מיני דברים שלא נראים לי אבל שומר על שקיפות והגינות ומודיע לציבור מה הסטנדרטים שלו, מאשר על מי שמחמיר יותר אבל מסרב לתת דין וחשבון לציבור על שיקוליו. אם הוא מקל במחמצות מחלב עכו"ם (סתם דוגמא, לא זוכר מה נהוג בתנובה בענין זה) ומודיע לכל שכך הוא ואף מספק למעונינים רשימה של המוצרים המכילים את המרכיב שבמחלוקת, מי שלא ירצה לסמוך על דעתו יכול לא לאכול. המצב בגופים אחרים רחוק מזה מאד מאד, כידוע. הלואי שכל גופי הכשרות היו לומדים ממנו בכל הנוגע לצורת ההתנהלות מול הציבור, הן זה המחמיר והן זה המקל. זאת ועוד, גם כשנתקלתי בעבר במה שלדעתי היה פרסום מטעה מצידם, פניתי וקבלתי תשובה במייל תוך זמן קצר (אינני זוכר בדיוק, אבל כנראה באותו יום) מהרב ויטמן עצמו (וזו היתה הפעם הראשונה והאחרונה שהיה איזה שהוא קשר בינינו). מגופי כשרות אחרים ("מהודרים" יותר לכאורה או שלא לכאורה) לא קבלתי מענה גם אחרי שנים.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 25, 2013 7:12 pm

ברזילי כתב:
תוכן כתב:על שהוא מתיר לשומרי תורה ומצוות לאכול בבתים של חילונים. שלא משנה כמה סייגים וכמה תנאים יעשה בדבר לא ימלט שהוא מכשיל בידים יהודים לאכול נבלות וטריפות.

אני לא מסכים בכלל לביקורת הזו. אותו דבר אפשר לומר על מי שמתיר ליהודים לאכול במסעדה של גוי (עם השגחה) שלא ימלט שהוא מכשיל בידים לאכול נבלות וטריפות, ובכלל כל מי שנותן הכשר על בשר לא ימלט שברבות הימים יכשיל מישהו באכילת נו"ט (שהרי כל השגחה שהיא איננה מושלמת וכבר היו דברים מעולם). מה שאסור אסור ומה שמותר מותר, וגם אם נניח שיש מקום לחדש חומרות וגזרות מדעתנו שלא לאכול בבית של חילוני גם מה שמותר מן הדין, בודאי אין מה לבוא בטענות למי שמתיר את המותר. חשבתי שיש לך טענות הלכתיות כלפי ההתרים עצמם (ובחלקם יש באמת מה לדון, אבל על פניו לא ראיתי שם שום דבר שמצדיק לקרוא לנ"ל היתר אכילת נו"ט, או ליצור חששות על מידת היר"ש שלו עד כדי הסרת הנאמנות).

בלי קשר לנ"ל, לשאלתך הקודמת: באופן אישי אני מרגיש הרבה יותר נוח לסמוך על מי שמקל בכל מיני דברים שלא נראים לי אבל שומר על שקיפות והגינות ומודיע לציבור מה הסטנדרטים שלו, מאשר על מי שמחמיר יותר אבל מסרב לתת דין וחשבון לציבור על שיקוליו. אם הוא מקל במחמצות מחלב עכו"ם (סתם דוגמא, לא זוכר מה נהוג בתנובה בענין זה) ומודיע לכל שכך הוא ואף מספק למעונינים רשימה של המוצרים המכילים את המרכיב שבמחלוקת, מי שלא ירצה לסמוך על דעתו יכול לא לאכול. המצב בגופים אחרים רחוק מזה מאד מאד, כידוע. הלואי שכל גופי הכשרות היו לומדים ממנו בכל הנוגע לצורת ההתנהלות מול הציבור, הן זה המחמיר והן זה המקל. זאת ועוד, גם כשנתקלתי בעבר במה שלדעתי היה פרסום מטעה מצידם, פניתי וקבלתי תשובה במייל תוך זמן קצר (אינני זוכר בדיוק, אבל כנראה באותו יום) מהרב ויטמן עצמו (וזו היתה הפעם הראשונה והאחרונה שהיה איזה שהוא קשר בינינו). מגופי כשרות אחרים ("מהודרים" יותר לכאורה או שלא לכאורה) לא קבלתי מענה גם אחרי שנים.


כל הטענות הכל טוב ויפה, ועכשיו לעצם הנידון.

אכן דוחק גדול הוא לתת הכשרים למקומות השייכים לאנשים שאינם שומרי תומ"צ. מאידך גיסא, מכיון שהדבר מותר, אפשר לסמוך (בדוחק) על הכשר כזה. פה מדובר במשהו אחר לגמרי. אין פה שחור ולבן, יש פה המון גוונים של אפור. בכלל אין פה חזקה של אומן דלא מרע אמונתיה וכן אין פה משגיח יוצא ונכנס, אין פה כלום, רק שהמתארח הדתי מכיר המארח החילוני "כאדם נאמן". איך בדיוק מגדירים אדם נאמן? זה גדר שהוא כל כך גמיש שחוץ מאהוד אולמרט הכל נכנס לקטוגריה זו. במצב כזה לא ימלט שבמצבי לחץ המארחת תכשיל בין מבושה או מאונס או מחוסר ידיעה את האורחים. ואשר על כן, אין לך פורץ גדר גדול מזה להתיר דבר שהיה מובן מאליו כאסור לגמרי.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יולי 25, 2013 7:44 pm

תוכן כתב:אין לך פורץ גדר גדול מזה להתיר דבר שהיה מובן מאליו כאסור לגמרי.

א. מובן מאליו למי? לי היה מובן מאליו שמותר לאכול אוכל כשר שחומם בתוך אריזה אטומה (רצוי שתיים) בתנור טרף (וכך נהוג למעשה אצל רוב היראים האוכלים אוכל שחומם במטוסים), או שמותר לכתחילה להשתמש בסכו"ם טרף נקי לאכילת מאכלים קרים, וכו' וכו' וכך נהגתי למעשה בכמה הזדמנויות שהיה צורך.
ב. הנושא הבעייתי ביותר הוא ענין הנאמנות, ועל זה אולי צודקת אמירתך שהיה מובן מאליו לולא דבריהם שזה אסור. אמנם, הם סומכים על חידוש של רמ"פ ואחרים (ולדעתי אולי הרחיבו אותו יותר מדי, ואני גם מסכים עמך שבנקודה זו נתנו תורת כ"א בידו, אבל אולי כך הוא הדין).
ג. אחרי הכל, אפשר להתוכח אם נכון להורות כך או לא. אבל השיקול שזה יביא בודאי לאכילת נו"ט בזמן מן הזמנים הוא פשוט לא רלבנטי. יש לדון לפי גדרי ההלכה אם זה אסור או מותר.
ד. יש נידון אחר - מה המוטיבציה להורות הוראות כאלה. הם מסבירים בדיוק מה המוטיבציה מבחינתם. למי שחי בחממה חרדית אולי קשה להבין את הצורך, אבל מי שעובד בחברה מעורבת עם חילונים מוצא עצמו לעיתים קרובות במצבים של אי נעימות אמיתית, כשחברו הטוב לעבודה, או הבוס המתחשב שלו, מנסה באמת ובתמים לעשות כל מאמץ ולבוא לקראתו. זו לא רק שאלה של יחסי עבודה תקינים, אלא של הכרת הטוב פשוטה כלפי מי שמנסה ומשתדל להתחשב בך. אני יכול להבין את מי שחושב שבנסיבות הללו יש להקפיד על גדרי ההלכה, אך לאו דווקא להמציא גזרות חדשות. גם על זה אפשר להתוכח כמובן, אבל אינני רואה על מה יצא הקצף.
ה. מ"מ לקרוא לזה היתר אכילת נו"ט היא הפרזה גדולה, לענ"ד.

הצעיר
הודעות: 46
הצטרף: ד' נובמבר 23, 2011 9:56 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי הצעיר » ה' יולי 25, 2013 8:20 pm

ברזילי כתב:למי שחי בחממה חרדית אולי קשה להבין את הצורך, אבל מי שעובד בחברה מעורבת עם חילונים מוצא עצמו לעיתים קרובות במצבים של אי נעימות אמיתית, כשחברו הטוב לעבודה, או הבוס המתחשב שלו, מנסה באמת ובתמים לעשות כל מאמץ ולבוא לקראתו. זו לא רק שאלה של יחסי עבודה תקינים, אלא של הכרת הטוב פשוטה כלפי מי שמנסה ומשתדל להתחשב בך. אני יכול להבין את מי שחושב שבנסיבות הללו יש להקפיד על גדרי ההלכה, אך לאו דווקא להמציא גזרות חדשות. גם על זה אפשר להתוכח כמובן, אבל אינני רואה על מה יצא הקצף.
והלכו כל אלו שאינם חיים בחממה חרדית והרבו אהבה ואחדות וכל שום וחניכא דאית ליה עד שמרוב אהבה ואחדות נתערבו לגמרי עם עוכרי ישראל ושונאי התורה ו 30% מבניהם של אותם מרבי אהבה ואחדות הורידו את הכיפה כמשאחז"ל גזרו על פיתם ושמנם משום יינם וכו', ולא נצטננה דעתם עד שהובילו בכנסת חוק שיחייב את עקירת בחורי ישראל מהגמרא כדי שגם 30% מאלו שחיים בחממה חרדית גם יורידו את הכיפה והשכינה הקדושה תנהם כיונה ותאמר אוי להם לבנים שגלו מעל שולחן אביהם
אבל מה זה משנה בכלל העיקר שיהיה אהבה ואחדות בין כל חלקי העם (חוץ מעם שחי בחממה החרדית).

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' יולי 25, 2013 8:26 pm

הצעיר כתב:
ברזילי כתב:למי שחי בחממה חרדית אולי קשה להבין את הצורך, אבל מי שעובד בחברה מעורבת עם חילונים מוצא עצמו לעיתים קרובות במצבים של אי נעימות אמיתית, כשחברו הטוב לעבודה, או הבוס המתחשב שלו, מנסה באמת ובתמים לעשות כל מאמץ ולבוא לקראתו. זו לא רק שאלה של יחסי עבודה תקינים, אלא של הכרת הטוב פשוטה כלפי מי שמנסה ומשתדל להתחשב בך. אני יכול להבין את מי שחושב שבנסיבות הללו יש להקפיד על גדרי ההלכה, אך לאו דווקא להמציא גזרות חדשות. גם על זה אפשר להתוכח כמובן, אבל אינני רואה על מה יצא הקצף.
והלכו כל אלו שאינם חיים בחממה חרדית והרבו אהבה ואחדות וכל שום וחניכא דאית ליה עד שמרוב אהבה ואחדות נתערבו לגמרי עם עוכרי ישראל ושונאי התורה ו 30% מבניהם של אותם מרבי אהבה ואחדות הורידו את הכיפה כמשאחז"ל גזרו על פיתם ושמנם משום יינם וכו', ולא נצטננה דעתם עד שהובילו בכנסת חוק שיחייב את עקירת בחורי ישראל מהגמרא כדי שגם 30% מאלו שחיים בחממה חרדית גם יורידו את הכיפה והשכינה הקדושה תנהם כיונה ותאמר אוי להם לבנים שגלו מעל שולחן אביהם
אבל מה זה משנה בכלל העיקר שיהיה אהבה ואחדות בין כל חלקי העם (חוץ מעם שחי בחממה החרדית).

ולא לשכוח שגם הערבים לוטשי העין להתנחלויות הם בסה"כ בני דודים שלנו וגם להם יש צלם, ובאמת אין מה לדאוג, הכל יהיה בסדר! הם אנשים טובים, אולי יקחו לכם קצת שטחים, אבל קודם כל הם הולכים לקראתנו ומשאירים לנו ממש הרבה שטחים, הם אפילו מכירים לראשונה(!) בשטחים יהודיים, וגם מה שהם לוקחים, הצדיקים האלו בסוף יחזירו הכל. רק להיות איתם באחווה ובאהבה. תאמינו לי, הכל יהיה בסדר!!

בין גברא לגברא
הודעות: 180
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » ה' יולי 25, 2013 8:40 pm

ברזילי כתב:הם סומכים על חידוש של רמ"פ.

באגרות משה (יו"ד ח"א סי' נ"ד) כ' באם האב יודע וקים ליה בגוה דבתו וכלתו שלא יכשילוהו באיסור משום דמכיר טבעה בידיעה ברורה ע"י שניסה אותה הרבה פעמים וראה שאינה מכשילתו כו' ולאנשים חלושים יש להקל אם יודע בברור שקים ליה בגוה מצד טבעותיה ומנהגיה באיזה נסיונות שלא תכשילהו לסמוך עליה ולאכול ממה שמבשלת בעדו ואמרה שעשתה בהכשר אבל לאחרים ושלא בשעת הדחק ולבריאים יש להחמיר עכ"ל, וקשה לדמיין שתנאי זה קיים בד"כ. על תנאי של שעת הדחק יאמרו שגדול השלום הוי כשעת הדחק, אבל מה יאמרו על תנאי זה שצריך כמה נסיונות?
לדעתי כל ענין זה לא שייך כאן וראוי לפתוח עבורו אשכול מיוחד, ולהעביר שם כל הנכתב בענין זה.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יולי 25, 2013 9:44 pm

במחילת כולכם, חם היום, שתו קצת מים... אינני רוצה (וגם לא זה המקום כמדומני) לדון בעניני השקפה, ובפרט שלא לדון על השקפות רבני "בית הלל" שעם חלקן אינני מזדהה. מי שמחמת השקפת עולמם רוצה לשלול מהם תואר רב, להכריז ג"פ שהם שותפיו של עמלק או לפנטז על זפת ונוצות, למה לא - אבל זה לא ממש הנושא כאן. היתה כאן ביקורת הלכתית על פסק מסויים, שלדעתי מופרכת מעיקרה (לא שאין מה לבקר שם, אבל צריך פרופורציות), ועל זה (הנידון ההלכתי), ורק על זה, אני מדבר.

ההערה של בין גברא לגברא נכונה - ההתר של הרמ"פ היה רק באופן שנתברר שאפשר לסמוך על אותו אדם. אין הפסק שלהם לפני כעת, אבל נדמה לי שגם הם חילקו כעין זה, ולא אמרו באופן גורף שעל כל אדם שהוא ניתן לסמוך שלא יכשיל אותך. כמובן, איך מבררים על מי אפשר לסמוך, ומהי ידיעה ברורה, הוא דבר התלוי בשיקול הדעת (וכבר כתבתי מה שנ"ל עצמי בזה). גם היתר של נכנס ויוצא, ולא מרע אומנותיה ועוד ועוד משתנים לפי הענין ובסופו של דבר תלויים בשיקול הדעת. הן בזה והן באלה ברור לכל מבין שגם אחרי כל שיקול הדעת, אין אפשרות (וגם לא צריך לפי ההלכה) להגיע למצב שבו אין שום אפשרות של אחד למיליון מקרים לבוא לידי מכשול.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' יולי 25, 2013 11:31 pm

ברזילי כתב:בלי קשר לנ"ל, לשאלתך הקודמת: באופן אישי אני מרגיש הרבה יותר נוח לסמוך על מי שמקל בכל מיני דברים שלא נראים לי אבל שומר על שקיפות והגינות ומודיע לציבור מה הסטנדרטים שלו, מאשר על מי שמחמיר יותר אבל מסרב לתת דין וחשבון לציבור על שיקוליו. אם הוא מקל במחמצות מחלב עכו"ם (סתם דוגמא, לא זוכר מה נהוג בתנובה בענין זה) ומודיע לכל שכך הוא ואף מספק למעונינים רשימה של המוצרים המכילים את המרכיב שבמחלוקת, מי שלא ירצה לסמוך על דעתו יכול לא לאכול. המצב בגופים אחרים רחוק מזה מאד מאד, כידוע. הלואי שכל גופי הכשרות היו לומדים ממנו בכל הנוגע לצורת ההתנהלות מול הציבור, הן זה המחמיר והן זה המקל. זאת ועוד, גם כשנתקלתי בעבר במה שלדעתי היה פרסום מטעה מצידם, פניתי וקבלתי תשובה במייל תוך זמן קצר (אינני זוכר בדיוק, אבל כנראה באותו יום) מהרב ויטמן עצמו (וזו היתה הפעם הראשונה והאחרונה שהיה איזה שהוא קשר בינינו). מגופי כשרות אחרים ("מהודרים" יותר לכאורה או שלא לכאורה) לא קבלתי מענה גם אחרי שנים.
מבלי להכנס כלל להיתר המדובר [שנראה מאד מוזר], ולשאלה אם זה מרע את נאמנותו של הרב ויטמן, שמעתי ממנהל גוף כשרות ידוע ומקובל שהשגחתו של הרב ויטמן היא המעולה ביותר שיש, אלא שלא כל הדברים בתנובה הם 'מהדרין'. אך את מה שהוא מגדיר כ'מהדרין', ניתן לאכול ללא חשש.

בין גברא לגברא
הודעות: 180
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » ה' יולי 25, 2013 11:56 pm

מאחר שאשכול זה נחטף ונהפך לדיון על הרב ויטמן- שמעתי מהרב חשוב מחו"ל שהגיע לארץ במיוחד לברר אודות איזה חומר גלם הנצרך תעשיית חלב שהוא שמע שרב ויטמן עושה החומר הזה למהרדרין. הוא פגש את רב ויטמן ונתברר רמת הכשרות של החומר בכלל לא היה משביע רצונו.
לזכותו של הרב ויטמן - אותו רב החליט לעשות יצור מיוחד בהשגחתו, ורב ויטמן אמר שהוא ידרוש מתנובה להשתמש דוקא בייצור זה כיון שרמת הכשרות שלו גבוה יותר ממה שנעשה עד אז בהכשר שלו. [כך שמעתי מאותו רב, אינו יודע מה הוא עשה למעשה בסוף.]

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי תוכן » ו' יולי 26, 2013 12:23 am

איש רגיל כתב:מבלי להכנס כלל להיתר המדובר [שנראה מאד מוזר], ולשאלה אם זה מרע את נאמנותו של הרב ויטמן, שמעתי ממנהל גוף כשרות ידוע ומקובל שהשגחתו של הרב ויטמן היא המעולה ביותר שיש, אלא שלא כל הדברים בתנובה הם 'מהדרין'. אך את מה שהוא מגדיר כ'מהדרין', ניתן לאכול ללא חשש.


על זה בדיוק הגבתי. מכיון שהוכח מעל לכל ספק שר' וייטמן הוא קל דעת, מעתה אי אפשר לסמוך על הכשרו בכלל.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי תוכן » ו' יולי 26, 2013 12:25 am

ברזילי כתב:א. מובן מאליו למי? לי היה מובן מאליו שמותר לאכול אוכל כשר שחומם בתוך אריזה אטומה (רצוי שתיים) בתנור טרף (וכך נהוג למעשה אצל רוב היראים האוכלים אוכל שחומם במטוסים), או שמותר לכתחילה להשתמש בסכו"ם טרף נקי לאכילת מאכלים קרים, וכו' וכו' וכך נהגתי למעשה בכמה הזדמנויות שהיה צורך.
ב. הנושא הבעייתי ביותר הוא ענין הנאמנות, ועל זה אולי צודקת אמירתך שהיה מובן מאליו לולא דבריהם שזה אסור. אמנם, הם סומכים על חידוש של רמ"פ ואחרים (ולדעתי אולי הרחיבו אותו יותר מדי, ואני גם מסכים עמך שבנקודה זו נתנו תורת כ"א בידו, אבל אולי כך הוא הדין).
ג. אחרי הכל, אפשר להתוכח אם נכון להורות כך או לא. אבל השיקול שזה יביא בודאי לאכילת נו"ט בזמן מן הזמנים הוא פשוט לא רלבנטי. יש לדון לפי גדרי ההלכה אם זה אסור או מותר.
ד. יש נידון אחר - מה המוטיבציה להורות הוראות כאלה. הם מסבירים בדיוק מה המוטיבציה מבחינתם. למי שחי בחממה חרדית אולי קשה להבין את הצורך, אבל מי שעובד בחברה מעורבת עם חילונים מוצא עצמו לעיתים קרובות במצבים של אי נעימות אמיתית, כשחברו הטוב לעבודה, או הבוס המתחשב שלו, מנסה באמת ובתמים לעשות כל מאמץ ולבוא לקראתו. זו לא רק שאלה של יחסי עבודה תקינים, אלא של הכרת הטוב פשוטה כלפי מי שמנסה ומשתדל להתחשב בך. אני יכול להבין את מי שחושב שבנסיבות הללו יש להקפיד על גדרי ההלכה, אך לאו דווקא להמציא גזרות חדשות. גם על זה אפשר להתוכח כמובן, אבל אינני רואה על מה יצא הקצף.
ה. מ"מ לקרוא לזה היתר אכילת נו"ט היא הפרזה גדולה, לענ"ד.


כשרב נשאל שאלה כל שהוא הוא צריך לענות לא רק על עצם השאלה, אלא לקחת בחשבון כל המכשולים שיכולים ליגרם לכאן ולכאן, ועל כך נמצא בלי גוזמא עשרות אלפי דינים בש"ס ובפוסקים שמוכרעים מפני החשש. לא לקחת מכשולים אלו בחשבון, נקרא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה. ובהתאם לכך, הנה התגובות למה שכתבת.

א. כשמגישים ארוחה במטוס, אז בהכשרים הטובים הדיילת מגיעה אליך, מראה לך את האריזה עם השם שלך, מראה לך שזה סגור, מראה לך שזה מכוסה פעמיים, ורק אח"כ מכניסה את זה לתנור. האם יש לך ספק ספיקא שכשדתי מתארח אצל חילוני שהאשה תבוא לפניו לשאול אם זה מכוסה כראוי אם לאו. בודאי ובודאי שלא. במקרים רבים הדתי עצמו לא ידע על דרישה הזו, ואפילו אם כן, הוא לא יעמוד על הדבר מפני שהוא לא ירצה להצטייר כפנאטי, ואשר על כן הוא יסמוך עליה שתכין את האוכל כראוי. ומאן חשיב ומאן ספין ומאן רקיע שזה באמת יקרה. באשר לסכו"ם האם בדקת כל פעם שלא היה דבר חריף בסלט שהגישו לך?

ב. נאמנות זה מושג גמיש ביותר. בפרט אצל רבים מהציבור הישראלי שאין למילה שלהם משקל יתר. הם מבטיחים להתקשר - לא מתקשרים. מבטיחים לשלם - לא משלמים. וכן הלאה וכן הלאה. כשצריך מהם התחייבות כל שהוא הם אומרים "סמוך עלי" וכשהכל קורס יאמרו שהיתה פה "אי הבנה". בתרבות מזרח-תיכוני זו, הרי ברור שכל מילה שלהם שוה כקליפת השום. וא"כ מאי נאמנות שייך הכא. וזה נוגע גם לאורח עצמו שהוא במקרים רבים טיפוס כזה, אז איך הוא יגיד על חבירו החילוני שהוא גם טיפוס כזה שהוא לא נאמן.

ג. גדרי ההלכה זה גם להיות בעל שכל ולהבין מתי אפשר למכשולים לצמוח.

ד. המוטיבציה להורות הוראות אלו הם הרצון לחיות בשלום ובלי יותר מדי חיכוכים עם השכנים. אכן יש הלכות ויש דינים, אבל צריך למצוא את הדרך איך להתגבר על בעיות הלכתיות כדי לא להפריע לחיים נוחים וקלים. אצל רבים מבני הציבור הד"ל עולם ההלכה הוא עולם מכשולים שצריך איך שהוא לעקוף אותו ולהתגבר עליו, בעוד שלמעשה ההלכה היא אורח חיים, והחיים צריכים להתאים עצמם להלכה. כשאדם חייב להתארח אצל חילוני הוא יכול לפנות לרב שלו שידריך אותו כדת מה לעשות, אבל היתר גורף זה בודאי הכשיל המון יהודים באכילת נבילות וטריפות.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי ברזילי » ו' יולי 26, 2013 1:32 am

תוכן כתב:
ברזילי כתב:א. מובן מאליו למי? לי היה מובן מאליו שמותר לאכול אוכל כשר שחומם בתוך אריזה אטומה (רצוי שתיים) בתנור טרף (וכך נהוג למעשה אצל רוב היראים האוכלים אוכל שחומם במטוסים), או שמותר לכתחילה להשתמש בסכו"ם טרף נקי לאכילת מאכלים קרים, וכו' וכו' וכך נהגתי למעשה בכמה הזדמנויות שהיה צורך.
ב. הנושא הבעייתי ביותר הוא ענין הנאמנות, ועל זה אולי צודקת אמירתך שהיה מובן מאליו לולא דבריהם שזה אסור. אמנם, הם סומכים על חידוש של רמ"פ ואחרים (ולדעתי אולי הרחיבו אותו יותר מדי, ואני גם מסכים עמך שבנקודה זו נתנו תורת כ"א בידו, אבל אולי כך הוא הדין).
ג. אחרי הכל, אפשר להתוכח אם נכון להורות כך או לא. אבל השיקול שזה יביא בודאי לאכילת נו"ט בזמן מן הזמנים הוא פשוט לא רלבנטי. יש לדון לפי גדרי ההלכה אם זה אסור או מותר.
ד. יש נידון אחר - מה המוטיבציה להורות הוראות כאלה. הם מסבירים בדיוק מה המוטיבציה מבחינתם. למי שחי בחממה חרדית אולי קשה להבין את הצורך, אבל מי שעובד בחברה מעורבת עם חילונים מוצא עצמו לעיתים קרובות במצבים של אי נעימות אמיתית, כשחברו הטוב לעבודה, או הבוס המתחשב שלו, מנסה באמת ובתמים לעשות כל מאמץ ולבוא לקראתו. זו לא רק שאלה של יחסי עבודה תקינים, אלא של הכרת הטוב פשוטה כלפי מי שמנסה ומשתדל להתחשב בך. אני יכול להבין את מי שחושב שבנסיבות הללו יש להקפיד על גדרי ההלכה, אך לאו דווקא להמציא גזרות חדשות. גם על זה אפשר להתוכח כמובן, אבל אינני רואה על מה יצא הקצף.
ה. מ"מ לקרוא לזה היתר אכילת נו"ט היא הפרזה גדולה, לענ"ד.


כשרב נשאל שאלה כל שהוא הוא צריך לענות לא רק על עצם השאלה, אלא לקחת בחשבון כל המכשולים שיכולים ליגרם לכאן ולכאן, ועל כך נמצא בלי גוזמא עשרות אלפי דינים בש"ס ובפוסקים שמוכרעים מפני החשש. לא לקחת מכשולים אלו בחשבון, נקרא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה. ובהתאם לכך, הנה התגובות למה שכתבת.

א. כשמגישים ארוחה במטוס, אז בהכשרים הטובים הדיילת מגיעה אליך, מראה לך את האריזה עם השם שלך, מראה לך שזה סגור, מראה לך שזה מכוסה פעמיים, ורק אח"כ מכניסה את זה לתנור. האם יש לך ספק ספיקא שכשדתי מתארח אצל חילוני שהאשה תבוא לפניו לשאול אם זה מכוסה כראוי אם לאו. בודאי ובודאי שלא. במקרים רבים הדתי עצמו לא ידע על דרישה הזו, ואפילו אם כן, הוא לא יעמוד על הדבר מפני שהוא לא ירצה להצטייר כפנאטי, ואשר על כן הוא יסמוך עליה שתכין את האוכל כראוי. ומאן חשיב ומאן ספין ומאן רקיע שזה באמת יקרה. באשר לסכו"ם האם בדקת כל פעם שלא היה דבר חריף בסלט שהגישו לך?

ב. נאמנות זה מושג גמיש ביותר. בפרט אצל רבים מהציבור הישראלי שאין למילה שלהם משקל יתר. הם מבטיחים להתקשר - לא מתקשרים. מבטיחים לשלם - לא משלמים. וכן הלאה וכן הלאה. כשצריך מהם התחייבות כל שהוא הם אומרים "סמוך עלי" וכשהכל קורס יאמרו שהיתה פה "אי הבנה". בתרבות מזרח-תיכוני זו, הרי ברור שכל מילה שלהם שוה כקליפת השום. וא"כ מאי נאמנות שייך הכא. וזה נוגע גם לאורח עצמו שהוא במקרים רבים טיפוס כזה, אז איך הוא יגיד על חבירו החילוני שהוא גם טיפוס כזה שהוא לא נאמן.

ג. גדרי ההלכה זה גם להיות בעל שכל ולהבין מתי אפשר למכשולים לצמוח.

ד. המוטיבציה להורות הוראות אלו הם הרצון לחיות בשלום ובלי יותר מדי חיכוכים עם השכנים. אכן יש הלכות ויש דינים, אבל צריך למצוא את הדרך איך להתגבר על בעיות הלכתיות כדי לא להפריע לחיים נוחים וקלים. אצל רבים מבני הציבור הד"ל עולם ההלכה הוא עולם מכשולים שצריך איך שהוא לעקוף אותו ולהתגבר עליו, בעוד שלמעשה ההלכה היא אורח חיים, והחיים צריכים להתאים עצמם להלכה. כשאדם חייב להתארח אצל חילוני הוא יכול לפנות לרב שלו שידריך אותו כדת מה לעשות, אבל היתר גורף זה בודאי הכשיל המון יהודים באכילת נבילות וטריפות.

כל דבריך דברי תימה, ולא אתיחס אלא לעיקר הדברים מחמת האריכות (שלי). על מי מדברים כאן, על מי שרוצה לנהוג כדין, או לא? מי שרוצה לצאת בסדר עם הבוס ומוכן לנהוג שלא כדין כדי לא להצטייר פנאטי הסתדר ויסתדר יפה מאד גם בלי הפסק הזה. הנקודה היא שיש הרבה מאד אנשים שנתקלים בבעיות מעין אלה בחיי היום יום שלהם (גם אם החיים אולי צריכים להתאים את עצמם להלכה, מה לעשות ולא תמיד הם עושים כך), ודווקא מעונינים לנהוג כדין. הם פונים כסדר למורי ההוראה שלהם, ולכן התעורר הצורך להכין תשובה מסודרת ומנומקת במקום תשובות אד-הוק בכל מקרה ומקרה. אתה מציע לומר לשואלים שיחמירו הרבה מעבר לשורת הדין, כדי שלא יצא מכשול אי פעם בעתיד. רעיון נחמד, במיוחד כשאתה לא משלם את המחיר וכל הנושא הוא אקדמי. יש מי שלפניו באים אנשים ריאליים שהענין הוא אכן שאלה חשובה עבורם. המצוקה שלהם לא קלה בעיניו (וגם השיקול של מניעת שנאה מהותי בעיניו, כעין פסק הגרש"ז על נתינת אוכל למי שלא יברך) והוא דווקא חושב שצריך להורות להם כעיקר הדין, ולא לחדש גזרות מדעתנו, ובפרט כשאחד הדברים שצריך פוסק בעל שכל לשקול הוא שבאסרנו את המותר, אנו עלולים להביא אנשים להכשל באסור מדינא.

כפי שכבר אמרתי כל מה שכתבת לעיל אני יכול להעתיק מילה במילה ככתב קטגוריה על בד"צ X שנותן הכשרים לאוכל תעשייתי. גם שם יכולים מכשולים לצמוח (וכבר צמחו), גם שם נאמנות של בעל מפעל ושל משגיח היא לא תמיד מה שצריכה להיות, וגם בזה צריך הרבה שכל ולא תמיד יש. קל מאד לומר - לא צריך אוכל תעשייתי. תחיה כמו הסבתא של הסבתא שלך, ותן לחיים להתאים את עצמם להלכה ולא להפך. בכלל, למה לך לאכול דווקא בשר שיש בו כל כך הרבה חששות, אפשר לחיות יפה מאד מפת (אפויה בבית) במלח. אם מישהו נתקע וחייב מחמת הדחק לאכול מלפפון חמוץ או שוקולד ממפעל, שיפנה לרב שלו בשאלת חכם. היתר גורף שעלול להכשיל (וכבר הכשיל) אלפי יהודים באכילת נו"ט למה לנו? ואם בש"ס ובפוסקים יש עשרות אלפי דינים מחמת חששות, מה ממנו יהלוך להוסיף עוד כמה משלנו ולגזור שלא לאכול כי אם אוכל שהוכן בבית? הסיבה היחידה היא שאצל רבים מבני מגזר צרכני אותו בד"צ X, עולם ההלכה הוא עולם מכשולים שצריך איך שהוא לעקוף אותו ולהתגבר עליו, בעוד שלמעשה ההלכה היא אורח חיים, והחיים צריכים להתאים עצמם להלכה.

כמובן, כל הנ"ל מופרך, כי שכשאתה כותב "הלכה היא אורח חיים, והחיים צריכים להתאים עצמם להלכה" כוונתך בעצם לומר כי ההלכה מתארת את אורח החיים שלך, הצרכים שלך הם טבעיים ונחוצים וצריך למצוא דרך לדאוג להם במסגרת ההלכה ככל האפשר. מי שחי אחרת ממך צריך להתאים את עצמו להלכה וכל הצרכים שלו הם חיפוש דרך לעקוף את ההלכה לשם בקשת החיים הקלים. לכן, אם אתה מעוניין בעוף קפוא ארוז מסופר במקום לחפש שוחט בכל פעם שאתה רוצה שניצל, עוף קפוא עם הכשר הוא צורך טבעי של החיים שראוי לנסות למצוא דרך הלכתית לספק אותו ולא חלילה בעיה הלכתית שמפריעה לחיים נוחים וקלים. אם זולתך מחפש דרך לעשות מנגל משותף לפלוגת המילואים שלו מבלי ליצור סכסוך המוני, זה רק בגלל שהוא מחפש חיים נוחים וקלים. ממילא, לא רק שאתה מצפה ממנו להתאים את עצמו להלכה, אתה גם מצפה ממנו להתאים את עצמו לגזרות שדמיינת מדעתך הרבה מעבר לשורת ההלכה. לא נתקררה דעתך, עד שכל מי שלא מקבל את הלך המחשבה המשונה הזה, גם אם הוא ת"ח ומורה הוראה עשרות בשנים, כלל אינו ראוי לתואר רב. מה נאמר ומה נדבר?

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי תוכן » ו' יולי 26, 2013 2:04 am

נניח כל הפילוסופיה בצד לרגע. רבני ורבניות בית הלל הוציאו פסק דין שמכשיל את הרבים באכילת נבילות וטריפות. זה נתון שא"א להתווכח איתו.

אתה טוען שבכל היתר יש לפעמים מכשולים, זה בודאי נכון. השאלה היא כמה קרובה הכשלון. במקרה הזה הכשלון כל כך קרוב וברור, שאין מנוס מלומר שהוצאת "פסק דין" זה היא קלות דעת מזעזעת.

אני חושב שמיצינו את הויכוח, ויותר אין בדעתי להתייחס לנושא זה, אם לא שיועלו טיעונים חדשים.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי מאיר סובל » ו' יולי 26, 2013 3:26 am

עשוי לנחת כתב:
הצעיר כתב:
ברזילי כתב:למי שחי בחממה חרדית אולי קשה להבין את הצורך, אבל מי שעובד בחברה מעורבת עם חילונים מוצא עצמו לעיתים קרובות במצבים של אי נעימות אמיתית, כשחברו הטוב לעבודה, או הבוס המתחשב שלו, מנסה באמת ובתמים לעשות כל מאמץ ולבוא לקראתו. זו לא רק שאלה של יחסי עבודה תקינים, אלא של הכרת הטוב פשוטה כלפי מי שמנסה ומשתדל להתחשב בך. אני יכול להבין את מי שחושב שבנסיבות הללו יש להקפיד על גדרי ההלכה, אך לאו דווקא להמציא גזרות חדשות. גם על זה אפשר להתוכח כמובן, אבל אינני רואה על מה יצא הקצף.
והלכו כל אלו שאינם חיים בחממה חרדית והרבו אהבה ואחדות וכל שום וחניכא דאית ליה עד שמרוב אהבה ואחדות נתערבו לגמרי עם עוכרי ישראל ושונאי התורה ו 30% מבניהם של אותם מרבי אהבה ואחדות הורידו את הכיפה כמשאחז"ל גזרו על פיתם ושמנם משום יינם וכו', ולא נצטננה דעתם עד שהובילו בכנסת חוק שיחייב את עקירת בחורי ישראל מהגמרא כדי שגם 30% מאלו שחיים בחממה חרדית גם יורידו את הכיפה והשכינה הקדושה תנהם כיונה ותאמר אוי להם לבנים שגלו מעל שולחן אביהם
אבל מה זה משנה בכלל העיקר שיהיה אהבה ואחדות בין כל חלקי העם (חוץ מעם שחי בחממה החרדית).

ולא לשכוח שגם הערבים לוטשי העין להתנחלויות הם בסה"כ בני דודים שלנו וגם להם יש צלם, ובאמת אין מה לדאוג, הכל יהיה בסדר! הם אנשים טובים, אולי יקחו לכם קצת שטחים, אבל קודם כל הם הולכים לקראתנו ומשאירים לנו ממש הרבה שטחים, הם אפילו מכירים לראשונה(!) בשטחים יהודיים, וגם מה שהם לוקחים, הצדיקים האלו בסוף יחזירו הכל. רק להיות איתם באחווה ובאהבה. תאמינו לי, הכל יהיה בסדר!!


אאל"ט הרב וייטמן היה (לפחות בעבר) גם חבר בית דין "מיוחד לגיור" של מינהל הגיור הידוע לשימצה בקלות ראשו להכניס גויים בכרם בית ישראל.
כך שאינני מבין מדוע אותם רבנים נאורים מתנגדים לרצון הערבים (והשמאל) לתת להם חלקים מארץ ישראל? תנו להם תעודות גיור והרי הם יהודים לפי החוק.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי ברזילי » ו' יולי 26, 2013 10:34 am

תוכן כתב:נניח כל הפילוסופיה בצד לרגע. רבני ורבניות בית הלל הוציאו פסק דין שמכשיל את הרבים באכילת נבילות וטריפות. זה נתון שא"א להתווכח איתו.

אתה טוען שבכל היתר יש לפעמים מכשולים, זה בודאי נכון. השאלה היא כמה קרובה הכשלון. במקרה הזה הכשלון כל כך קרוב וברור, שאין מנוס מלומר שהוצאת "פסק דין" זה היא קלות דעת מזעזעת.

אני חושב שמיצינו את הויכוח, ויותר אין בדעתי להתייחס לנושא זה, אם לא שיועלו טיעונים חדשים.

אם כבר הזכרת פילוסופיה - האמירה שעל משהו אי אפשר להתוכח כדרך לסיים ויכוח על אותו דבר עצמו היא משונה קצת, לא? זה שאפשר כבר הוכחנו, נדמה לי. דבריך -- שפסק פלוני "מכשיל את הרבים באכילת נו"ט" (שלא לדבר על דבריך הראשונים "היתר אכילת נו"ט") רק משום שלדעתך יש לרב להורות להחמיר שלא כשורת הדין משום שבנסיבות אלה עלול לדעתך להגרם לידי מכשול -- מופרכים ומוגזמים בכל כך הרבה רמות, שבאמת קשה לי להמנע מהביטוי המתבקש קלות דעת מזעזעת.

באמת אין שום צורך בטיעונים חדשים, אם על הישנים אין כל תשובה בדבריך, ולכן נניח את כל הפילוסופיה (?) בצד, ונחליף בדבריך את המילים "רבני ורבניות בית הלל" ב"רבני ורבניות בד"צ פלוני" (ולמעשה כל פוסק שהוא ממשה רבנו עד ימינו, בהנחה שהוציא היתר כלשהו מפיו). הכל תקף באותה מידה (כלומר מנותק לגמרי מן ההלכה ומן המציאות). המסקנה המתבקשת היא שאצלך הכל סוציולוגיה - רב שגר בשכונה שלי, מתלבש כמוני, ומצביע למפלגה שלי הרי הוא בחזקת יר"ש, בעל שכל וכו' ואם התיר משהו שעלול לצאת ממנו מכשול (ומכל דבר עלול לצאת מכשול) ודאי ששקל הדברים בפלס וראה למרחוק בעיניו הבדולח, וצדיקים אין תקלה וכו' וכו' לו יהי שיש מקום לדון ולחלוק על דבריו מ"מ דעתו ראויה להשמע, והיפוכן בגולם. ובאמת די בזה.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי איש רגיל » ו' יולי 26, 2013 1:45 pm

הרב ברזילי, מבלי להכנס לגוף הויכוח, אך על טענתך האחרונה שאם רבני בית הלל פסולים, אז כך נפסלים כל הרבנים שהתירו משהו מעולם, הרב תוכן ענה כבר בהודעתו האחרונה .
תוכן כתב:אתה טוען שבכל היתר יש לפעמים מכשולים, זה בודאי נכון. השאלה היא כמה קרובה הכשלון. במקרה הזה הכשלון כל כך קרוב וברור, שאין מנוס מלומר שהוצאת "פסק דין" זה היא קלות דעת מזעזעת.

[ואני מדגיש, אינני מכיר את הנושא כלל, ולכן אין בדברי משום נקיטת עמדה]

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי ברזילי » ו' יולי 26, 2013 1:59 pm

איש רגיל כתב:הרב ברזילי, מבלי להכנס לגוף הויכוח, אך על טענתך האחרונה שאם רבני בית הלל פסולים, אז כך נפסלים כל הרבנים שהתירו משהו מעולם, הרב תוכן ענה כבר בהודעתו האחרונה .
תוכן כתב:אתה טוען שבכל היתר יש לפעמים מכשולים, זה בודאי נכון. השאלה היא כמה קרובה הכשלון. במקרה הזה הכשלון כל כך קרוב וברור, שאין מנוס מלומר שהוצאת "פסק דין" זה היא קלות דעת מזעזעת.

[ואני מדגיש, אינני מכיר את הנושא כלל, ולכן אין בדברי משום נקיטת עמדה]

טענה זו אין בה ממש מן הטעמים שהזכרתי (א) גם אם הוא צודק עובדתית, אין זה חשוב כלל להלכה. אם מותר על פי דין לסמוך על נאמנויות ובדיקות כאלה, אז מותר. גם מי שסומך על כל דפריש, חזקות, לא מרע אומנותיה וכדומה יבוא לידי "מכשול", ובחלק מן הדוגמאות מדובר בהסתברות גבוהה מאד למכשול שאינו מכשול כלל אחר שכך מותר לנהוג על פי דין (ב) הקביעה העובדתית שבדבריו היא מגדל הפורח באוויר (אף אחד מאיתנו לא בדק ברצינות, אבל אם כבר מפריחים אמירות חסרות בסיס, נראה לי שמספר מקרי אכילת נו"ט כתוצאה מתעשיית הבשר בכשרות מהודרת גדול לאין שיעור ממספר המקרים שאולי יקרו לאנשים שינהגו בהתאם לפסק המדובר פעם או עשר פעמים בשנה) (ג) לו יהי שצריך לחשוש לדבר כזה, ונניח שהעובדות נכונות, הוא מתעלם מן החששות האחרים שלקחו בחשבון אותם רבנים - מניעת שנאה וכדומה, שאף הם שיקולים וחששות הלכתיים, מבוססים יותר מן הגזרה החדשה שהוא ממציא (ד) גם אם נתעלם מכל זה, ונניח לרגע שהוא צודק, הרי זו טעות בשיקול הדעת. לקרוא לזה "היתר אכילת נבלות וטרפות" נותן פירוש חדש למושג "הפרזה", מחודש אפילו במחוזות הזעזוע הסדרתי.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי איש רגיל » ו' יולי 26, 2013 2:17 pm

ברזילי כתב:נראה לי שמספר מקרי אכילת נו"ט כתוצאה מתעשיית הבשר בכשרות מהודרת גדול לאין שיעור ממספר המקרים שאולי יקרו לאנשים שינהגו בהתאם לפסק המדובר פעם או עשר פעמים בשנה.
סלח לי, אך השאלה היא לא כמה מכשולות קרו מחמת ההכשרים, וכמה מכשולות קרו בעקבות ההיתר הנ"ל. השאלה היא כמה אחוזי סיכוי יש שיכשל מי שיאכל מההכשרים, וכמה אחוזי סיכוי יש למי שיסמוך על ההיתר הנ"ל.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי ברזילי » ו' יולי 26, 2013 2:24 pm

איש רגיל כתב:
ברזילי כתב:נראה לי שמספר מקרי אכילת נו"ט כתוצאה מתעשיית הבשר בכשרות מהודרת גדול לאין שיעור ממספר המקרים שאולי יקרו לאנשים שינהגו בהתאם לפסק המדובר פעם או עשר פעמים בשנה.
סלח לי, אך השאלה היא לא כמה מכשולות קרו מחמת ההכשרים, וכמה מכשולות קרו בעקבות ההיתר הנ"ל. השאלה היא כמה אחוזי סיכוי יש שיכשל מי שיאכל מההכשרים, וכמה אחוזי סיכוי יש למי שיסמוך על ההיתר הנ"ל.
אפשר לומר כך ואפשר כך, מניין לך מה הקריטריון, זה כתוב באיזה שהוא מקום? כמדומני שיש הרבה דוגמאות ביו"ד שדבר שמצד עצמו מותר מחמירים בו באופן קבוע ואילו דבר שקרה רק על צד ההזדמן אין חוששים כי מה שנעשה באופן יומיומי יותר קרוב לידי מכשול. אם כן לא מסתכלים על ההסתברות לכשלון, אלא על המספר האבסולוטי של כשלונות. מצד שני, יש אולי דוגמאות להפך, ואכ"מ. מ"מ אחר שמדובר כאן על גזרה מחודשת שהמציא הרב תוכן לאסור את מה שהתיר בשו"ע, אין לנו בירור גמור מה גדריה.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי איש רגיל » ו' יולי 26, 2013 2:34 pm

ברזילי כתב:למי שחי בחממה חרדית אולי קשה להבין את הצורך, אבל מי שעובד בחברה מעורבת עם חילונים מוצא עצמו לעיתים קרובות במצבים של אי נעימות אמיתית, כשחברו הטוב לעבודה, או הבוס המתחשב שלו, מנסה באמת ובתמים לעשות כל מאמץ ולבוא לקראתו.

ברזילי כתב:אפשר לומר כך ואפשר כך, מניין לך מה הקריטריון, זה כתוב באיזה שהוא מקום? כמדומני שיש הרבה דוגמאות ביו"ד שדבר שמצד עצמו מותר מחמירים בו באופן קבוע ואילו דבר שקרה רק על צד ההזדמן אין חוששים כי מה שנעשה באופן יומיומי יותר קרוב לידי מכשול.

???

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי ברזילי » ו' יולי 26, 2013 3:25 pm

איש רגיל כתב:
ברזילי כתב:למי שחי בחממה חרדית אולי קשה להבין את הצורך, אבל מי שעובד בחברה מעורבת עם חילונים מוצא עצמו לעיתים קרובות במצבים של אי נעימות אמיתית, כשחברו הטוב לעבודה, או הבוס המתחשב שלו, מנסה באמת ובתמים לעשות כל מאמץ ולבוא לקראתו.

ברזילי כתב:אפשר לומר כך ואפשר כך, מניין לך מה הקריטריון, זה כתוב באיזה שהוא מקום? כמדומני שיש הרבה דוגמאות ביו"ד שדבר שמצד עצמו מותר מחמירים בו באופן קבוע ואילו דבר שקרה רק על צד ההזדמן אין חוששים כי מה שנעשה באופן יומיומי יותר קרוב לידי מכשול.

???

הכל יחסי. פעם בחדשיים-שלשה זה לעיתים קרובות או על צד ההזדמן? תלוי למה מתכוונים

כותב בדמע
הודעות: 105
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:39 pm

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

הודעהעל ידי כותב בדמע » ו' יולי 26, 2013 3:56 pm

צדק תרדוף כתב:שדבריו בעניין האבולוציה היו כדברי הראי"ה

היכן הדברים?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 731 אורחים