אוצר החכמה כתב:אפשר להסביר שהמאירי התקשה הרי אלו דברי שטות, ואחר תשובתו שזה מועיל משום שאם מאמינים בזה זה עובד א"כ אין קושיה כי זה כבר לא שטות באופן מעשי. משל למה הדבר דומה לרופא שנותן תרופות הומפטיות ואומר כי כיוון שבפועל הן מועילות הוא נותנן ולא איכפת לו אם זה בגלל אפקט הפלצבו, כי סו"ס החולה מקבל תועלת.
(נא לא למשוך אשכול קצר זה לנושא תרופות הומופטיות, או לנושא מוסריות הרופא הזה ואם זו דרך נכונה בימינו לנהוג כך)
איש רגיל כתב:מה זה בד"ד? ואולי מישהו יוכל להעלות תרגום.
דבר שהוא טעות במציאות הוא עוד פחות אמיתי ו"תורה" ממה שרק נחלקו עליו (גם הש"ס עצמו מלא מימרות שיש עליהם מחלוקת, האם משום כך אינן תורה?), וזה מה ששאלתי לעיל.איש רגיל כתב:לא הבנתי את כל דבריך, אם ניתן לחלוק על ראשונים זה אומר שאין דבריהם בעצם דברי תורה, אלא רק פירוש לדברי תורה, וככל שהפירוש אמיתי הרי זה דברי תורה.
אחזור שוב בקיצור - וראה למעלה. בדוגמא שלך, יש הבדל בתוכן וכוונת הדברים. יש מי שאומר אסור לאכול חזיר, והסבטקסט שלו הוא "כי הקב"ה צוה את ישראל בתורתו" ויש, להבדיל, מי שאומר את אותו משפט, בכוונה "כי הקב"ה אמר כן למחמד". אלו שני משפטים שונים. בדוגמא שלנו, מדובר באותו משפט.איש רגיל כתב:הדוגמה שלי מחזיר כן קשורה לענין. אדרבא, תסביר למה לא, למעלה לא מצאתי שום תשובה בעניין זה.
ראה למשל הקדמת הרמב"ם ליד - "אבל כל הדברים שבגמרא הבבלי חייבין כל ישראל ללכת בהם וכופין כל עיר ועיר וכל מדינה ומדינה לנהוג בכל המנהגות שנהגו חכמי הגמרא ולגזור גזירותם וללכת בתקנותם. הואיל וכל אותם הדברים שבגמרא הסכימו עליהם כל ישראל". לאמור, הקבלה היא על הלכות ומנהגות, גזרות ותקנות. לא על נוסח, או כל תג ותג. (בכלל, לא ברור לי מה שייך קבלה על אמיתות עובדתיות. קבלה מועילה מטעם נדר או משהו שדומה לנדר, וזה שייך על איסור והיתר. אין מקום לדבר על קבלת הציבור שעכשיו יום, או עכשיו לילה. אם זה נכון לא צריך קבלה, ואם לא, וכי מועילה קבלת הרבים להפוך שקר לאמת?)איש רגיל כתב:ולגבי קבלת עם ישראל את הש"ס, אולי תאמר לי היכן מבואר בדיוק מה קיבלו ומה לא קיבלו? בפשטות קבלו כל תג ותג. אתה הוא המוציא בעניין זה.
(ההדגשה בקו תחתון היא שלי) אין לי מה להוסיף. דבריך כפי שהבנתי אותם נראים לענ"ד מופרכים לחלוטין.איש רגיל כתב:ומה שאמרתי בפירוש דברי אביי לדעת המאירי, אתה שוב מכניס דברים שלא אמרתי ושוב אענה לך, אם הדברים היו הבל קודם לכן הם ישארו הבל גם אחר שנכתבו בש"ס, רק אדם שיאמר שבש"ס כתוב בשם אביי הבלים שאמרה אמו-מניקתו, יקיים בזה מצוות תלמוד תורה, אף שהוא יודע ואומר שדבריה הם הבלים.
אני חושב שטעית בהבנת דבריו, המאירי לא נותן שתי תשובות חלופיות, אלא נימוקים מצטברים. ראשית הוא אומר שרפואות אלה אין בהם חשש ע"ז, אלא רק הבל. וע"ז עדיין קשה למה ללמד רפואות הבל, ומה עם דרכי האמורי, ולכן הוא מוסיף שהן גם מועילות לטפשים שמאמינים בהם, ואין שום צורך להעמיס בדעתו פירוש פנימי שחסר מן הספר.דניאל כתב:אם השאלה היא מצד שהם שטות אז מה המאירי עונה?? לענ"ד ברור בדעת המאירי שהבין שהדברים נאמרו לאיזשהו פירוש פנימי ורק שואל כיצד רמזו חז"ל את הדברים באופן שיש בו משום דרכי האמורי ועלול להחטיא וע"ז מתרץ שלא יבואו לטעות. איך אפשר להבין במאירי אחרת??
ברזילי כתב:אני חושב שטעית בהבנת דבריו, המאירי לא נותן שתי תשובות חלופיות, אלא נימוקים מצטברים. ראשית הוא אומר שרפואות אלה אין בהם חשש ע"ז, אלא רק הבל. וע"ז עדיין קשה למה ללמד רפואות הבל, ומה עם דרכי האמורי, ולכן הוא מוסיף שהן גם מועילות לטפשים שמאמינים בהם, ואין שום צורך להעמיס בדעתו פירוש פנימי שחסר מן הספר.דניאל כתב:אם השאלה היא מצד שהם שטות אז מה המאירי עונה?? לענ"ד ברור בדעת המאירי שהבין שהדברים נאמרו לאיזשהו פירוש פנימי ורק שואל כיצד רמזו חז"ל את הדברים באופן שיש בו משום דרכי האמורי ועלול להחטיא וע"ז מתרץ שלא יבואו לטעות. איך אפשר להבין במאירי אחרת??
דניאל כתב:ברזילי כתב:אני חושב שטעית בהבנת דבריו, המאירי לא נותן שתי תשובות חלופיות, אלא נימוקים מצטברים. ראשית הוא אומר שרפואות אלה אין בהם חשש ע"ז, אלא רק הבל. וע"ז עדיין קשה למה ללמד רפואות הבל, ומה עם דרכי האמורי, ולכן הוא מוסיף שהן גם מועילות לטפשים שמאמינים בהם, ואין שום צורך להעמיס בדעתו פירוש פנימי שחסר מן הספר.דניאל כתב:אם השאלה היא מצד שהם שטות אז מה המאירי עונה?? לענ"ד ברור בדעת המאירי שהבין שהדברים נאמרו לאיזשהו פירוש פנימי ורק שואל כיצד רמזו חז"ל את הדברים באופן שיש בו משום דרכי האמורי ועלול להחטיא וע"ז מתרץ שלא יבואו לטעות. איך אפשר להבין במאירי אחרת??
לא נ"ל שטעיתי. המאירי כותב את כל דבריו אחרי שהקדים שגם דברים שאין בהם משום ע"ז יש בהם משום דרכי האמורי. וגם מה בכלל הקשר בין כזבי נשים לזה שזה לא ע"ז, אתה חושב שהנשים לא היו מכזבות לע"ז?
ברזילי כתב:דבר שהוא טעות במציאות הוא עוד פחות אמיתי ו"תורה" ממה שרק נחלקו עליו (גם הש"ס עצמו מלא מימרות שיש עליהם מחלוקת, האם משום כך אינן תורה?), וזה מה ששאלתי לעיל.איש רגיל כתב:לא הבנתי את כל דבריך, אם ניתן לחלוק על ראשונים זה אומר שאין דבריהם בעצם דברי תורה, אלא רק פירוש לדברי תורה, וככל שהפירוש אמיתי הרי זה דברי תורה.
ברזילי כתב:אחזור שוב בקיצור - וראה למעלה. בדוגמא שלך, יש הבדל בתוכן וכוונת הדברים. יש מי שאומר אסור לאכול חזיר, והסבטקסט שלו הוא "כי הקב"ה צוה את ישראל בתורתו" ויש, להבדיל, מי שאומר את אותו משפט, בכוונה "כי הקב"ה אמר כן למחמד". אלו שני משפטים שונים. בדוגמא שלנו, מדובר באותו משפט.איש רגיל כתב:הדוגמה שלי מחזיר כן קשורה לענין. אדרבא, תסביר למה לא, למעלה לא מצאתי שום תשובה בעניין זה.
ברזילי כתב:ראה למשל הקדמת הרמב"ם ליד - "אבל כל הדברים שבגמרא הבבלי חייבין כל ישראל ללכת בהם וכופין כל עיר ועיר וכל מדינה ומדינה לנהוג בכל המנהגות שנהגו חכמי הגמרא ולגזור גזירותם וללכת בתקנותם. הואיל וכל אותם הדברים שבגמרא הסכימו עליהם כל ישראל". לאמור, הקבלה היא על הלכות ומנהגות, גזרות ותקנות. לא על נוסח, או כל תג ותג. (בכלל, לא ברור לי מה שייך קבלה על אמיתות עובדתיות. קבלה מועילה מטעם נדר או משהו שדומה לנדר, וזה שייך על איסור והיתר. אין מקום לדבר על קבלת הציבור שעכשיו יום, או עכשיו לילה. אם זה נכון לא צריך קבלה, ואם לא, וכי מועילה קבלת הרבים להפוך שקר לאמת?)איש רגיל כתב:ולגבי קבלת עם ישראל את הש"ס, אולי תאמר לי היכן מבואר בדיוק מה קיבלו ומה לא קיבלו? בפשטות קבלו כל תג ותג. אתה הוא המוציא בעניין זה.
ברזילי כתב:(ההדגשה בקו תחתון היא שלי) אין לי מה להוסיף. דבריך כפי שהבנתי אותם נראים לענ"ד מופרכים לחלוטין.איש רגיל כתב:ומה שאמרתי בפירוש דברי אביי לדעת המאירי, אתה שוב מכניס דברים שלא אמרתי ושוב אענה לך, אם הדברים היו הבל קודם לכן הם ישארו הבל גם אחר שנכתבו בש"ס, רק אדם שיאמר שבש"ס כתוב בשם אביי הבלים שאמרה אמו-מניקתו, יקיים בזה מצוות תלמוד תורה, אף שהוא יודע ואומר שדבריה הם הבלים.
דניאל כתב:ברזילי כתב:אני חושב שטעית בהבנת דבריו, המאירי לא נותן שתי תשובות חלופיות, אלא נימוקים מצטברים. ראשית הוא אומר שרפואות אלה אין בהם חשש ע"ז, אלא רק הבל. וע"ז עדיין קשה למה ללמד רפואות הבל, ומה עם דרכי האמורי, ולכן הוא מוסיף שהן גם מועילות לטפשים שמאמינים בהם, ואין שום צורך להעמיס בדעתו פירוש פנימי שחסר מן הספר.דניאל כתב:אם השאלה היא מצד שהם שטות אז מה המאירי עונה?? לענ"ד ברור בדעת המאירי שהבין שהדברים נאמרו לאיזשהו פירוש פנימי ורק שואל כיצד רמזו חז"ל את הדברים באופן שיש בו משום דרכי האמורי ועלול להחטיא וע"ז מתרץ שלא יבואו לטעות. איך אפשר להבין במאירי אחרת??
לא נ"ל שטעיתי. המאירי כותב את כל דבריו אחרי שהקדים שגם דברים שאין בהם משום ע"ז יש בהם משום דרכי האמורי. וגם מה בכלל הקשר בין כזבי נשים לזה שזה לא ע"ז, אתה חושב שהנשים לא היו מכזבות לע"ז?
איש רגיל כתב:ברזילי כתב:דבר שהוא טעות במציאות הוא עוד פחות אמיתי ו"תורה" ממה שרק נחלקו עליו (גם הש"ס עצמו מלא מימרות שיש עליהם מחלוקת, האם משום כך אינן תורה?), וזה מה ששאלתי לעיל.איש רגיל כתב:לא הבנתי את כל דבריך, אם ניתן לחלוק על ראשונים זה אומר שאין דבריהם בעצם דברי תורה, אלא רק פירוש לדברי תורה, וככל שהפירוש אמיתי הרי זה דברי תורה.
אתה דמגוג, בתוך הש"ס יש מחלוקות בין חז"ל, אך אין מחלוקות שלנו עם חז"ל. וזאת משום שאנו מאמינים שכל דבריהם אמת וצדק.
איש רגיל כתב:ברזילי כתב:ראה למשל הקדמת הרמב"ם ליד - "אבל כל הדברים שבגמרא הבבלי חייבין כל ישראל ללכת בהם וכופין כל עיר ועיר וכל מדינה ומדינה לנהוג בכל המנהגות שנהגו חכמי הגמרא ולגזור גזירותם וללכת בתקנותם. הואיל וכל אותם הדברים שבגמרא הסכימו עליהם כל ישראל". לאמור, הקבלה היא על הלכות ומנהגות, גזרות ותקנות. לא על נוסח, או כל תג ותג. (בכלל, לא ברור לי מה שייך קבלה על אמיתות עובדתיות. קבלה מועילה מטעם נדר או משהו שדומה לנדר, וזה שייך על איסור והיתר. אין מקום לדבר על קבלת הציבור שעכשיו יום, או עכשיו לילה. אם זה נכון לא צריך קבלה, ואם לא, וכי מועילה קבלת הרבים להפוך שקר לאמת?)איש רגיל כתב:ולגבי קבלת עם ישראל את הש"ס, אולי תאמר לי היכן מבואר בדיוק מה קיבלו ומה לא קיבלו? בפשטות קבלו כל תג ותג. אתה הוא המוציא בעניין זה.
ודאי ששיך לקבל, אך באמת לא מטעם נדר. וכי מאיפה אנו יודעים שהתורה שבכתב היא אמת? מאיפה אנו יודעים שדברי הנביאים אמת? הכל ממה שקיבלנו מאבותינו שקיבלו מאבותיהם. וילד יהודי נורמלי יונק עם חלב אמו את האמונה הפשוטה שכל מה שנאמר בתורה, בנביאים, בכתובים ובדברי חז"ל הכל אמת. על קבלה זו היו דברי אמורים.
איש רגיל כתב:אמר רבי אלעזר בן עזריה לרבי עקיבא (חגיגה יד:) מה לך אצל הגדה, כלך מדברותיך אצל נגעים ואהלות.
אוצר החכמה כתב:זה ממש מגוחך, אני חושב שלא תמצא אחד מכל רבותינו שסובר שאין צורך ללמוד את הדפים האלה בש"ס.
ודשאלתון למיכתב לכון הני אסואתא דמי שאחזו קורדיקוס מן רב ושמואל עד פסאקא דמתניתין היאך קיבלוהו (נ"א קרייתו) ופירושו בלשון הגרים צריכין אנן למימר לכון דרבנן לאו אסותא אינון ומילין בעלמא דחזונין בזמניהון וכחד חד קצירא אמרונין ולאו דברי מצוה אינון הילכך לא תסמכון על אילין אסותא וליכא דעביד מיהון מידעם אלא בתר דמבדיק וידע בודאי מחמת רופאים בקיאים דההיא מילתא לא מעיקא לה וליכא דליתי נפשיה לידי סכנה והכין אגמרו יתנא ואמרו לנא אבות וסבי דילנא דלא למעבד מן אילין אסותא אלא מאי דאיתיה כגון קיבלא דקים ליה לההו דעביד ליה דלית ביה עקתא וכו'
איסתרא בלגינא כתב:ותימה על אשכול העוסק בעניני רפואות שבש"ס, שכל אחד מחלק בו מקבלתו האישית מרבותיו איש מפי איש על ימין ועל שמאל, שלא הובאו בו דברי רב שרירא גאון שכל דבריו דברי קבלה באמת (גנזי קדם ה' עמ' 2 ואילך):
איסתרא בלגינא כתב:דבר פשוט הוא שאף אחד לא העלה על דעתו ל'צנזר' את הדפים הללו מן הש"ס, בין אם סבר שהם רומזים לדברים פנימיים ובין אם לא, ואף הרמב"ם שכתב על דברים מסוימים בש"ס שאפשר שהם דברי יחיד שטעה בדבר זה, לא העלה בדעתו להגיהם בספרו ח"ו. ומה ישרו דברי ברזילי שביאר לעיל כי כל דברי חז"ל בכלל תלמוד תורה ע"פ פשוטם, שאפילו שיחת חולין של תלמידי חכמים צריכה תלמוד, וק"ו לזו.
דבר פשוט הוא שאף אחד לא העלה על דעתו ל'צנזר' את הדפים הללו מן הש"ס, בין אם סבר שהם רומזים לדברים פנימיים ובין אם לא, ואף הרמב"ם שכתב על דברים מסוימים בש"ס שאפשר שהם דברי יחיד שטעה בדבר זה, לא העלה בדעתו להגיהם בספרו ח"ו. ומה ישרו דברי ברזילי שביאר לעיל כי כל דברי חז"ל בכלל תלמוד תורה ע"פ פשוטם, שאפילו שיחת חולין של תלמידי חכמים צריכה תלמוד, וק"ו לזו.
אבק פורח כתב:איסתרא בלגינא כתב:דבר פשוט הוא שאף אחד לא העלה על דעתו ל'צנזר' את הדפים הללו מן הש"ס, בין אם סבר שהם רומזים לדברים פנימיים ובין אם לא, ואף הרמב"ם שכתב על דברים מסוימים בש"ס שאפשר שהם דברי יחיד שטעה בדבר זה, לא העלה בדעתו להגיהם בספרו ח"ו. ומה ישרו דברי ברזילי שביאר לעיל כי כל דברי חז"ל בכלל תלמוד תורה ע"פ פשוטם, שאפילו שיחת חולין של תלמידי חכמים צריכה תלמוד, וק"ו לזו.
מה ישר? לא הסברת/ם כלום!
. למה שיחת חולין של ת"ח צריכה תלמוד (זו שיחת חולין ולא ד"ת) כי היא מחמת חכמתם היא כוללת בתוכה תמיד דברי תורה ואינה רק עובדות מדעיות, שאינן נכונות.
כיון שברזילי היה בעל הדעה שדברי חז"ל בנוגע לחכמת הטבע וכד' אין הם דברי תורה והלומדם אינו מקיים מצוות תלמוד תורה
אמנם, אתמול על משכבי חשבתי כיוון אחר, שאולי קשור קצת לדבריך האחרונים, ואני חוזר בי במקצת ממש"כ לעיל. יש באמת הבדל תכני בין האמירה "רפואת הקורדייקוס היא בישרא וכו'" לבין "כתוב בש"ס כי רפואת הקורדייקוס היא בישרא וכו'". לא בגלל שעצם כתיבת התוכן בש"ס הופכת אותה לתורה, כמו שכנראה אתה סבור (כי לדעתי היות המשפט תורה אינה תלויה אלא בתוכנו), ולא בגלל סודות שגנוזים במשפט, אלא מסיבה אחרת. כאשר רק מספרים על הרפואה, זה ידע רפואי גרידא. כאשר הרפואה נכתבה בש"ס יש כאן ידע נוסף - שזו רפואה כשרה שזכתה לאישור ע"י חז"ל. אמנם במקרה של קורדייקוס קשה לראות איזה דיון הלכתי בעבר או בעתיד יזדקק לעובדה שחז"ל התירו לחולה קורדייקוס לאכול בשר לרפואה, אבל עצם העובדה שיש כאן אמירה שניתן עקרונית ללמוד ממנה דבר הלכה כבר עשויה לשנות את תוכן המשפט מבחינת היותו תורה.
איסתרא בלגינא כתב:ומה שכתב "קשה מאוד לראות וכו'", קל מאוד לראות לפנינו איך מדברי חז"ל בכל תחום הובאו ראיות להלכות שונות - בין אם המדובר באגדה, עניני הטבע, בהלכה אחרת לגמרי, או פרט טכני שהוזכר בהקשר שונה לחלוטין, ומכאן שכל מה שנקבע בש"ס, גם אם בטלה כוונתו הראשונה והעיקרית לפי פשוטה - רפואות שונות לחלאים שונים,כפי שתאמו את המציאות (ואת הידע) של זמן חז"ל, והיום אינן רלבנטיות למטרה זו - ודאי שלא בטלה קדושתם בשל היותם דברי חז"ל ודברי תורה הצריכים תלמוד.
איסתרא בלגינא כתב:ומה שכתב "קשה מאוד לראות וכו'", קל מאוד לראות לפנינו איך מדברי חז"ל בכל תחום הובאו ראיות להלכות שונות - בין אם המדובר באגדה, עניני הטבע, בהלכה אחרת לגמרי, או פרט טכני שהוזכר בהקשר שונה לחלוטין, ומכאן שכל מה שנקבע בש"ס, גם אם בטלה כוונתו הראשונה והעיקרית לפי פשוטה - רפואות שונות לחלאים שונים,כפי שתאמו את המציאות (ואת הידע) של זמן חז"ל, והיום אינן רלבנטיות למטרה זו - ודאי שלא בטלה קדושתם בשל היותם דברי חז"ל ודברי תורה הצריכים תלמוד.
אוצר החכמה כתב:זה ממש מגוחך, אני חושב שלא תמצא אחד מכל רבותינו שסובר שאין צורך ללמוד את הדפים האלה בש"ס.
ולעניין הראייה מהגמרא בשבת כנראה שאתה לא קראת מה שדובר כאן. הרי על כל הגמרות מהסוג הזה היה הנידון. וע"ז המהר"ל מפרש שמדובר על פנימיות הדברים. ועיין באבן שלמה שביאר עניין זה על מידות.
גנזך כתב:אוצר החכמה כתב:זה ממש מגוחך, אני חושב שלא תמצא אחד מכל רבותינו שסובר שאין צורך ללמוד את הדפים האלה בש"ס.
ולעניין הראייה מהגמרא בשבת כנראה שאתה לא קראת מה שדובר כאן. הרי על כל הגמרות מהסוג הזה היה הנידון. וע"ז המהר"ל מפרש שמדובר על פנימיות הדברים. ועיין באבן שלמה שביאר עניין זה על מידות.
אני ממש לא מבין אותך, הרי האמורא אומר מפורשות שהוא לא מעוניין לשמוע את הדברים האלה, כיון שאין זה תורה, והגמ' עונה שעדיין צריך לדעת גם ענינא דעלמא, ואתה אומר לו שבכל זה כתוב נסתרות, מדוע הגמ' לא אומרת את זה?
דניאל כתב:האי מאן דעייל לבית הכסא וכו'
בן יהוידע שם במקום וכמדומני שהוא כותב את זה שם בתור עיקרון.
גנזך כתב:אוצר החכמה כתב:זה ממש מגוחך, אני חושב שלא תמצא אחד מכל רבותינו שסובר שאין צורך ללמוד את הדפים האלה בש"ס.
ולעניין הראייה מהגמרא בשבת כנראה שאתה לא קראת מה שדובר כאן. הרי על כל הגמרות מהסוג הזה היה הנידון. וע"ז המהר"ל מפרש שמדובר על פנימיות הדברים. ועיין באבן שלמה שביאר עניין זה על מידות.
אני ממש לא מבין אותך, הרי האמורא אומר מפורשות שהוא לא מעוניין לשמוע את הדברים האלה, כיון שאין זה תורה, והגמ' עונה שעדיין צריך לדעת גם ענינא דעלמא, ואתה אומר לו שבכל זה כתוב נסתרות, מדוע הגמ' לא אומרת את זה?
אוצר החכמה כתב:איסתרא משום מה מהפך פה את הבנת הויכוח. ברזילי טען שכל עוד שהוא לא מוצא טעם תורני בדברים איזה שיהיה אין זה דברי תורה. ואני טענתי להיפך שעצם העובדה שזה נכתב בש"ס ונקבע ע"י חז"ל כדברי תורה, הרי זה דברי תורה. הסברים נוכל למצא, ואם לא נמצא לא יהיה זה הדבר הראשון שאיננו מבינים.
אבק פורח כתב:אתה מתכוון לומר שמלכתחילה לא הייתה להם קדושה אלא בגלל שיבוא איזשהו איסתרא בסוף כל הדורות וילמד מהם איזה הלכה? נו נו.
איש רגיל כתב:איסתרא בלגינא כתב:ומה שכתב "קשה מאוד לראות וכו'", קל מאוד לראות לפנינו איך מדברי חז"ל בכל תחום הובאו ראיות להלכות שונות - בין אם המדובר באגדה, עניני הטבע, בהלכה אחרת לגמרי, או פרט טכני שהוזכר בהקשר שונה לחלוטין, ומכאן שכל מה שנקבע בש"ס, גם אם בטלה כוונתו הראשונה והעיקרית לפי פשוטה - רפואות שונות לחלאים שונים,כפי שתאמו את המציאות (ואת הידע) של זמן חז"ל, והיום אינן רלבנטיות למטרה זו - ודאי שלא בטלה קדושתם בשל היותם דברי חז"ל ודברי תורה הצריכים תלמוד.
לדבריך כל החומר בספרי הכימיה כולו תורה, כיון שניתן ללמוד ממנו הלכות, וכל הלומד קורס לטכנאי מקררים הרי הוא אברך כולל לכל דבר ועניין, כיון שיוכל להשתמש בידע שלומד כדי לגעת אפ מותר לפתוח מקרר בשבת. ומה בכך שלא למד כן מרבו, הלא אף דברי חז"ל הם תורה רק משום שאולי ישתמשו בהם לדברי תורה.
איסתרא בלגינא כתב:אני מתכוון לומר שדברי הרפואות האלה לפי פשוטם מטרתם לת רפואה לחולים, ואם אין הדבר נאה בעיניך כלך לך אצל רב הונא.
איסתרא בלגינא כתב: ודאי ימצאו בהם הרבה תועלות אחרות
איסתרא בלגינא כתב:עזוב שניה את הגמרא בגיטין, אני מניח שמוסכם על רוב המשתתפים כאן בדיון שהתיאור של הרמב"ם בתחילת יסוה"ת איננו תואם את המציאות, וכ"ש שאינו מעשה המרכבה ומעשה בראשית.
אם כן, מה לנו ולטורח הזה, ולמשא כל הדפים המיותרים האלה? הבה נוציא מהדורה מתוקנת ומחודשת של היד החזקה, מהדורת שנות אלפיים, משם נסיר את כל מה שלא מתאים לנו, ונכריז שכל מי שעוסק בדברי הרמב"ם במהדורה הישנה שחלף זמנו הרי הוא מבזבז את זמנו, ושלום על ישראל!
כבר קדמוך הרבנים אוצר החכמה ודניאל.
זו אמונה השערה או תקוה? [size=85]אם אתה לא מניח שמלכתחילה רמוז בהם סודות
לא מדובר על צינזור. אבל אני יכול להבין שאדם לא יעסוק בזה...
[b]אמנם נראה לי בעומק כוונת מר שלא באת אלא מאהבת הפשט ור"ל שגם ע"פ הפשט יש להשאיר דברים אלו בש"ס ולא כסותר להבנת המהר"ל והרמח"ל אלא כמוסיף עליה. ויש לחוש משום בל תוסיף...
איסתרא בלגינא כתב:אין דברי הבן יהוידע מוציאים את דברי הגמרא מפשוטם.
איסתרא בלגינא כתב:אני יכול להבין שאדם לא יעסוק בזה, אבל לא שמישהו יגיד שזה בזבוז זמן. וזה כשמדובר על הרמב"ם, ומכאן אתה דן לשכינה ארבעה עשר, ובדברי הגמרא ודאי שצריך לעסוק גם בזה.
איסתרא בלגינא כתב:דברי הרמח"ל ומהר"ל מתייחסים למקומות שבהם חז"ל לפי פשוטם של דברים התכוונו לרמזים, וכמו שהסביר ברזילי למעלה.
התפתלותך איננה ברורה לי, אבל כמדומה לי ששכחת דין דיו...
אוצר החכמה כתב:חוץ מלומר כד ניים ושכיב ברזילי כד כתב זאת איני יודע מה לומר, כי זה פשוט מדהים איך אתה מוציא מסקנה כזו מדברי הרמב"ם הרמב"ם מדבר כאן על החיוב לעשות מה שכתוב בגמרא לעומת מנהגים ותקנות שהתחדשו אחרי הגמרא, ולצורך זה הוא מונה את כל הסוגים של ההוראות המעשיות המופיעות בגמרא ומסביר מדוע לא ניתן לחלק עליהם בהלכה. מה זה נוגע בכלל לשאלה האם עלינו להאמין שדברי חז"ל בעניינים אחרים (שמוסכם על כולם שאינם הוראה למעשה כפי שכתבתי כבר) הם אמת או שטות ואם הדברים נקראים תורה.
"קשה מאד לראות" התכוונתי על דוגמא ספציפית זו - שחז"ל אישרו רפואה זו של בישרא סומקא אגומרי וחמרא מרקא. במחשבה מהירה לא מצאתי רעיון איזה ענין הלכתי אפשר ללמוד מכך, אבל אולי למישהו יש רעיון.איסתרא בלגינא כתב:ז"ל ברזילי:אמנם, אתמול על משכבי חשבתי כיוון אחר, שאולי קשור קצת לדבריך האחרונים, ואני חוזר בי במקצת ממש"כ לעיל. יש באמת הבדל תכני בין האמירה "רפואת הקורדייקוס היא בישרא וכו'" לבין "כתוב בש"ס כי רפואת הקורדייקוס היא בישרא וכו'". לא בגלל שעצם כתיבת התוכן בש"ס הופכת אותה לתורה, כמו שכנראה אתה סבור (כי לדעתי היות המשפט תורה אינה תלויה אלא בתוכנו), ולא בגלל סודות שגנוזים במשפט, אלא מסיבה אחרת. כאשר רק מספרים על הרפואה, זה ידע רפואי גרידא. כאשר הרפואה נכתבה בש"ס יש כאן ידע נוסף - שזו רפואה כשרה שזכתה לאישור ע"י חז"ל. אמנם במקרה של קורדייקוס קשה לראות איזה דיון הלכתי בעבר או בעתיד יזדקק לעובדה שחז"ל התירו לחולה קורדייקוס לאכול בשר לרפואה, אבל עצם העובדה שיש כאן אמירה שניתן עקרונית ללמוד ממנה דבר הלכה כבר עשויה לשנות את תוכן המשפט מבחינת היותו תורה.
ומה שכתב "קשה מאוד לראות וכו'", קל מאוד לראות לפנינו איך מדברי חז"ל בכל תחום הובאו ראיות להלכות שונות - בין אם המדובר באגדה, עניני הטבע, בהלכה אחרת לגמרי, או פרט טכני שהוזכר בהקשר שונה לחלוטין, ומכאן שכל מה שנקבע בש"ס, גם אם בטלה כוונתו הראשונה והעיקרית לפי פשוטה - רפואות שונות לחלאים שונים,כפי שתאמו את המציאות (ואת הידע) של זמן חז"ל, והיום אינן רלבנטיות למטרה זו - ודאי שלא בטלה קדושתם בשל היותם דברי חז"ל ודברי תורה הצריכים תלמוד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 374 אורחים