אוצר החכמה כתב:בלי קשר לגימטרייה לא מובן מה הוא טוען, האם מימי דוד עד ימי ירמיהו לא הוברר העניין? (שאלה אחרת האם לפי דרכו אשרי מוכיח לפי הפשט שלא היה ברור אם יש בכלל נון בשפה העברית)
ואם טוען שהיו שתי מסורות א"כ מה הקושייא על הגימטריה, המסורת השנייה היתה מחשבת אחרת, ואנחנו נוקטים כאחת מהן.
גילוי כתב:הרב א"ס – "סדר אותיות הא-ב לא היה חד משמעי כגון אותיות פ וע' ולכן לפעמים ע' קודמת לפ'- [ע"ד הדרש נאמרו בזה טעמים, אבל ע"ד הפשט הביאור הוא כנ"ל] וא"כ אין כל מקום לגימטרייה"
והנה "גימטרייה" אינה המצאת מאוחרת אלא היא מופיעה כבר בחז"ל, ולכן יתכן שהרב הנ"ל החולק על חז"ל הרי דינו כאפיקורס
בברכה המשולשת כתב:מה גם שיש גם הלכות דאורייתא הנדרשות מגימטריא- יהיה = 30 יום סתם נזירות
לייטנר כתב:הגימטריה היא אכן המצאה מאוחרת, דוקא בגלל שהיא מופיעה רק בחז"ל ולא קודם לכן.
לייטנר כתב:השימוש בה מיועד לדרשות ולא להלכה (ואם כן, ככל מדרשי חז"ל וחזרנו לדיון האם חובה לפרש כחז"ל או לא).
דניאל כתב:לייטנר כתב:הגימטריה היא אכן המצאה מאוחרת, דוקא בגלל שהיא מופיעה רק בחז"ל ולא קודם לכן.
על זה לבד מגיעות לך מלקות בכיכר העיר. גם גזירה שווה מופיעה רק בחז"ל ולא קודם לכן וכל גופי תורה אנחנו למדים מחז"ל!
דניאל כתב:לייטנר כתב:השימוש בה מיועד לדרשות ולא להלכה (ואם כן, ככל מדרשי חז"ל וחזרנו לדיון האם חובה לפרש כחז"ל או לא).
בשום אופן לא! אף אחד לא העלה על דעתו שלא חייבים להסכים לחז"ל על עצם המושג של דרשה מסויימת...
לייטנר כתב:ג"ש היא לימוד הלמ"מ, ולכן א"א לחדש ג"ש. אני מניח שמוכרת לך האמירה במסכת אבות שגימטריה היא פרפראות לחכמה בניגוד לגופי תורה.
לייטנר כתב:אם הלימוד הוא הלכתי, הרי ברור שהדבר כדבריך, אלא שאין גימטריה כלימוד הלכתי (ולכן טרח הרמב"ם (האם כ"כ הרא"ש שם?) להדגיש שהחיוב לומר שסתם נזירות שלושים יום אינה מהגימטריה).
אם הלימוד אינו הלכתי, אז אכן אין חובה לקבל ש'חניכי ביתו' זה אליעזר רק ע"ס הגימטריה.
דניאל כתב:בשום אופן לא! אף אחד לא העלה על דעתו שלא חייבים להסכים לחז"ל על עצם המושג של דרשה מסויימת...
דניאל כתב:לייטנר כתב:ג"ש היא לימוד הלמ"מ, ולכן א"א לחדש ג"ש. אני מניח שמוכרת לך האמירה במסכת אבות שגימטריה היא פרפראות לחכמה בניגוד לגופי תורה.
אילו אמרת כך מלכתחילה, החרשתי. אבל אתה כתבת "שהיא מופיעה רק בחז"ל ולא קודם לכן", בכל מקרה מודה ועוזב ירוחם.
לייטנר כתב:אם הלימוד הוא הלכתי, הרי ברור שהדבר כדבריך, אלא שאין גימטריה כלימוד הלכתי (ולכן טרח הרמב"ם (האם כ"כ הרא"ש שם?) להדגיש שהחיוב לומר שסתם נזירות שלושים יום אינה מהגימטריה).
אם הלימוד אינו הלכתי, אז אכן אין חובה לקבל ש'חניכי ביתו' זה אליעזר רק ע"ס הגימטריה.
לייטנר כתב:האם זה אומר שנפטרתי על ידך ממלקות בכיכר העיר?!
לייטנר כתב:אודה לך אם תסביר את דבריך, רצוי בתוספת דוגמא.
לייטנר כתב:[בברכה המשולשת כתב:מה גם שיש גם הלכות דאורייתא הנדרשות מגימטריא- יהיה = 30 יום סתם נזירות
כבר כתב הרמב"ם בפיה"מ שמדובר שם בקבלה "אלא שהסמיכוהו כעין סימן".
בברכה המשולשת כתב:לייטנר כתב:[בברכה המשולשת כתב:מה גם שיש גם הלכות דאורייתא הנדרשות מגימטריא- יהיה = 30 יום סתם נזירות
כבר כתב הרמב"ם בפיה"מ שמדובר שם בקבלה "אלא שהסמיכוהו כעין סימן".
בודאי שאני כתבתי על-פי השיטה השניה בין רבותינו הראשונים, שהרי הרמב"ם לשיטתו בעניין הדרשות בכלל, (ויעויין בהרחבה במש"כ מע"כ ידידי רש"א גליקסברג ורש"א קסירר בספרם מסיני ללשכת הגזית, על אף שאין אני מסכים בדווקא עם כל האמור שם.)
לייטנר כתב:האם יש עוד מדרשי הלכה הנשענים על גימטריה?
מזמור שיר כתב:לייטנר כתב:האם יש עוד מדרשי הלכה הנשענים על גימטריה?
בברכת פרץ [עמ' ע"ח] מביא כמה דברי חז"ל שנשענו על גמטריאות.
איש רגיל כתב:לדעת הרמב"ן שהובא כאן, לית מאן דפליג שהחולק על דרשות חז"ל שנלמדו מגימטרי' הרי הוא כופר ומין ואפיקורס ומה שרק לא תרצו.
השאלה היא לדעת הרמב"ם וכן לדעת הרמב"ן בגימטריות שאינם הלכתיות, ועיין בזה בארוכה באשכול 'האם כל החולק על אחד מדברי חז"ל הוא אפיקורס'.
לייטנר כתב:האם יש עוד מדרשי הלכה הנשענים על גימטריה?
חכם באשי כתב:לייטנר כתב:האם יש עוד מדרשי הלכה הנשענים על גימטריה?
עי' אנצי' תלמודית, ערך 'גימטריא'.
לייטנר כתב:עיינתי היטב. גם שם לא מביא מדרשי הלכה הנשענים על גימטריה, אלא כפי שכתבתי לעיל יש אי אלו מדרשים שקיימים בהם סימוכין מגימטריה (וכן, הדוגמא שהובאה לעיל אודות 'סתם נזירות שלושים יום', היא חריגה גם ברמת הלימוד וגם בשימוש בה בגמרא, ואפילו עליה כתב הרמב"ם שהיא אסמכתא בעלמא).
לייטנר כתב:שוב, ניתן לדרוש.
דניאל כתב:לייטנר כתב:עיינתי היטב. גם שם לא מביא מדרשי הלכה הנשענים על גימטריה, אלא כפי שכתבתי לעיל יש אי אלו מדרשים שקיימים בהם סימוכין מגימטריה (וכן, הדוגמא שהובאה לעיל אודות 'סתם נזירות שלושים יום', היא חריגה גם ברמת הלימוד וגם בשימוש בה בגמרא, ואפילו עליה כתב הרמב"ם שהיא אסמכתא בעלמא).
לא הבנתי מה בוער לך "להילחם" בגימטריא זה אשכול שלם. הרי כבר הודית:לייטנר כתב:שוב, ניתן לדרוש.
לייטנר כתב:דניאל כתב:לייטנר כתב:עיינתי היטב. גם שם לא מביא מדרשי הלכה הנשענים על גימטריה, אלא כפי שכתבתי לעיל יש אי אלו מדרשים שקיימים בהם סימוכין מגימטריה (וכן, הדוגמא שהובאה לעיל אודות 'סתם נזירות שלושים יום', היא חריגה גם ברמת הלימוד וגם בשימוש בה בגמרא, ואפילו עליה כתב הרמב"ם שהיא אסמכתא בעלמא).
לא הבנתי מה בוער לך "להילחם" בגימטריא זה אשכול שלם. הרי כבר הודית:לייטנר כתב:שוב, ניתן לדרוש.
נראה לי שדנים פה להבנת האמת. לא?
לייטנר כתב:אני עונה לתשובה שבכותרת האשכול.
בהדגשה שאין מדרש הלכה המבוסס על הגימטריה, אני מראה שאכן אין כל בעייתיות שלא לקבל גימטריה של חז"ל (ושוב יש לשאול: מה לא לקבל? את העובדה שאליעזר הוא בגימטריה 318 או את החובה לסבור שמגימטריה זו מוכח שהתורה כיונה לאליעזר באומרה 'חניכי ביתו'?), באשר כפיפותנו לחז"ל היא בפסיקת ההלכה ולא בפרשנות, פרפראות, אסמכתאות וכו'.
לייטנר כתב:שוב, ניתן לדרוש.
אך כיון שהשימוש בגימטריה אינו הלכתי, אין חובה לקבל כל שימוש בגימטריה ע"י חז"ל.
כלומר, בתשובה לשאלה שבכותרת האשכול, א"א לקרוא למי שאינו מוכן לקבל את הגימטריות של חז"ל 'אפיקורוס'.
(האמת ניתנה להיאמר שלא ממש הבנתי מהי 'כפירה בגימטריה'. האם הכפירה היא ביסודות (א' לא שווה 1 וב' לא שווה 2)? בשימוש בה? בכל שימוש בה? בשימוש בה ע"י כל מ"ד?)
ומצד שני אף אחד לא הביא הלכה המבוססת רק על גימטריה, וברור שא"א לבסס הלכות על גימטריות שהרי אין לדבר סוף.
היימישער כתב:לא הבנתי, מה שפירוש שדרשת הגימטריה התחדשה אצל חז"ל? ומה היה לפני זה? ולמה הם המציאו אותה אם היא לא היתה בכוונתו של נותן התורה?
היימישער כתב:לא הבנתי, מה שפירוש שדרשת הגימטריה התחדשה אצל חז"ל? ומה היה לפני זה? ולמה הם המציאו אותה אם היא לא היתה בכוונתו של נותן התורה?
אוצר החכמה כתב:ומצד שני אף אחד לא הביא הלכה המבוססת רק על גימטריה, וברור שא"א לבסס הלכות על גימטריות שהרי אין לדבר סוף.
אני קצת מתפלא על הביטוי הזה שהרי הובאו כבר לעיל ראשונים שהבינו שלא כדעת הרמב"ם שהלימוד לנזיר הוא באמת מהגמטריה
הכהן כתב:"כי פי המדבר אליכם" בגי' 'בעגלה ערופה'.
יוסף הצדיק ואחיו הקדושים ידעו מזה? הוא התכוין לומר להם את זה? הם הבינו?
או שמא, יוסף אמר להם בפירוש עניין עגלה ערופה, והתורה רמזה זאת ע"י גימטריא?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 135 אורחים