בברכה המשולשת כתב:נחלקו בזה רבותינו הראשונים:
דעת רבי אברהם בן הרמב"ם כדעת מחבר שהבאתם, ואילו דעת ראשונים רבים (רשב"א ובייחוד ריב"ש) כשיטה השניה
תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:נחלקו בזה רבותינו הראשונים:
דעת רבי אברהם בן הרמב"ם כדעת מחבר שהבאתם, ואילו דעת ראשונים רבים (רשב"א ובייחוד ריב"ש) כשיטה השניה
הרשב"א והריב"ש אמרו דבריהם לגבי טריפה, לא לגבי שאלות בדעות. ובכדי לענות על השאלה צריך לברר מהו כוונת השואל בתיבת "אפיקורוס". האם כוונתו לאפיקורוס כפי שמופיע בספרי הלכה ושאין לו חלק לעולם הבא, או אפיקורוס כמו שעמא דבר היינו אחד שדעותיו פסולות.
גילוי כתב:
ב' נושא אשכול בעניין השפעה על הולד, יש בזה הרבה נפק"מ, האם יש טעם לחשוב על הצדיקים וכ' בשעת תשמיש? וכן האם יש לחוש לאזהרות חז"ל בעניין תשמיש, והדברים צריכים אריכות גדולה, האם חז"ל הזהירו רק מפני פגם הולד או שאותם הנהגות אינם ראויות מצד עצמם, וכמד' שיש בזה חילוקים ואולי גם מחלוקות.
[/b][/size]
אוצר החכמה כתב:זה בכלל לא מעניין אותנו מה חשב רב אשי לגבי חיצוניות הדברים, סביר להניח שאם זו היתה עמדת הרפואה בימיו הוא חשב גם שזו המציאות, אבל כיוון שזה לא כוונת עיקר דברי חז"ל אין לזה שום משמעות.
אוצר החכמה כתב:סוף דבר אם המהרי"ל עדיין חשב בזמנו שסביר להניח שרפואות חז"ל יעבדו, למה שיאמר נשתנו הטבעים או החיצוניות שונה מהפנימיות. אבל אם מישהו אחר יחשוב שהמציאות שונה אז יבחין את ההבחנה הנצרכת.
אולי את כבוד מנהל האתר זה לא מעניין, אך אותי זה מאוד מעניין, ויותר ממה שזה מעניין, אני מצווה ממצוות תלמוד תורה לדעת ולהבין את דברי רב אשי על כל דבר [על הצד שכוונתו היתה גם לחיצוניות הדברים].
רצונך לומר שבזמן מהרי"ל (לפני כחמש מאות שנה) היה פשוט שכל הרפואות שהיו בחז"ל לא השתנו, ואילו בזמננו כל זב וצרוע יוכל לומר שנשתנו הטבעים והרפואות?
על עצם דברי הרמח"ל ומהר"ל שהבאת, יתכן שהם חולקים על מהרי"ל בזה, והוא אשר אמרתי שצריכים לבדוק מהי דעת רוב רבותינו הראשונים והאחרונים בזה, ומה התקבל אצל אלו המכונים 'בני נביאים הם'.
אוצר החכמה כתב:ואני מתקשה למצוא את בני הנביאים הסבורים שאכן השמש עולה מעל השמים בלילה, כך שפירושם מוכרח.
אגב מי שאומר שסוגיית הגמרא בפסחים אינה כפי המציאות בעניין זה הם הגאונים המובאים בדברי מהר"ם אלשקר בעניין זמן השקיעה.
איש רגיל כתב:רצונך לומר שבזמן מהרי"ל (לפני כחמש מאות שנה) היה פשוט שכל הרפואות שהיו בחז"ל לא השתנו, ואילו בזמננו כל זב וצרוע יוכל לומר שנשתנו הטבעים והרפואות?
ועל עצם דברי הרמח"ל ומהר"ל שהבאת, יתכן שהם חולקים על מהרי"ל בזה, והוא אשר אמרתי שצריכים לבדוק מהי דעת רוב רבותינו הראשונים והאחרונים בזה, ומה התקבל אצל אלו המכונים 'בני נביאים הם'.
והעיקר, הספר שצוטט לעיל כתב שחז"ל טעו כבר כשאמרו כן, ולא רק שהשתנו הטבעים, ולכאו' אין מי שיאמר שהאומר כן אינו אפיקורס.
איש רגיל כתב:אוצר החכמה כתב:ואני מתקשה למצוא את בני הנביאים הסבורים שאכן השמש עולה מעל השמים בלילה, כך שפירושם מוכרח.
אגב מי שאומר שסוגיית הגמרא בפסחים אינה כפי המציאות בעניין זה הם הגאונים המובאים בדברי מהר"ם אלשקר בעניין זמן השקיעה.
אדרבא, מכך שהגאונים מעירים שדברי חז"ל הנ"ל אינם כפי המציאות, מוכח שברובא דרובא דברי חז"ל נכונים ומדוייקים הן בפירושם הפשוט, והן בפירושם הפנימי.
אין כוונתי לחלוק חלילה על מהר"ל, רק נראה לי שאן דבריו מוסכמים.
אודה לכת"ר אם יודיעני היכן ר' אברהם בן הרמב"ם שהוזכר לעיל.
אוצר החכמה כתב:לענ"ד אין לזה משמעות ואיני יודע מה העניין בשאלה אם חז"ל טעו בחכמת הטבע, אם אין הדבר חלק מהותי מן התורה. הם גם היו בורים באלקטרוניקה כמו שניוטון היה בור בתורת הקוונטים.
אוצר החכמה כתב:ממילא גם הקטע הבא שכתבת לא מובן לי, הגישות השונות שהזכרת צריכות להניח שחלקים בתורה שאנו לומדים אינם תורה בכלל אלא ידיעות חיצוניות וזה מאד לא מתקבל על הדעת ומאד לא מתאים לתפיסה הכללית שלנו על התורה ששבעים פנים לה ועומק לפנים מעומק. מתוך כך אפשר גם לפרש שהמהרש"א בעצם שואל למה המשילו באלה דווקא וע"ז תשובתו. אבל כיוון שלא הבאת דבריו אי אפשר לברר.
בכל מקרה את התירוץ הזה כפי שאתה מבין אותו אפשר לומר אם מניחים שהידיעות נכונות ולא אם אינן נכונות, כך שיש איזה בעייה בעניין.
בהסכמת הגרשז"א ללב אברהם כתב שאין להציג את דעת הר"ש גאון ודעימיה בענייני רפואות חז"ל אלא כדעת יש-אומרים, והדעה המרכזית היא "נשתנו הטבעים", ונמצא שאף הוא חשב שיש משמעות לחילוק הזה (אם מסיבות חינוכיות או לגופו של ענין, אינני יודע).
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה יש כאן הנחת המבוקש. אולי הלשון שלי היתה קצת לא ברורה. יש כאן שתי טענות האחת שזה לא מתקבל על הדעת שחלקים בש"ס הנמצא לפנינו אינם תורה כלל. ואפילו אם יטען מישהו שאמנם הם ידיעות חיצוניות אבל הן תורה (משום שהן אמת) אבל אין בהן יותר מהידיעה החיצונית עצמה, כמו שאתה טוען שסוברים הראשונים, ע"ז הוספתי שאין זה תואם את תפיסתנו הכללית שתורה יש בה עומק לפנים מעומק.
כמובן שמעשה דרב הונא הוא עצמו מתפרש עם עומק פנימי ואין זה צריך לפנים.
אני חושב שעל העיקרון שאגדות חז"ל בכללם אינם כפשוטם תמצא הסכמה רחבה ביותר.
טענה הראשונה שלך היא עיקר הנידון, ואינני יודע למה אינו מתקבל על הדעת (כמובן, אם יש או אין כוונה פנימית אין לי שום מושג, אחר שאני בודאי אינני יודע מהי הכוונה הפנימית, השאלה היא אם יש הכרח לומר כן גם כשאין לנו שום ראייה חיובית לכך שיש כאן כוונה כזו). אם בעוד אלף שנה ילמדו את שו"תי זמננו ובהם תיאורים רפואיים וטכנולוגיים שיראו אז מופרכים, האם עליהם יהיה להניח שכיוון שהדברים נכתבו ע"י גדולי עולם, לפני אלף שנה ויותר, ע"כ יש בהם עומק וכו' ולא מסתבר שעמודים שלמים של תשובות הקדמונים אינם תורה? כמדומה שבזה אין חולק, שכיוון שהוצרכו לכתוב את מצב הידע, כתבו לפי הידוע, ואם יתברר בעתיד שאין זה נכון, כל אותם תיאורים הם חסרי משמעות לגופם (מלבד מה שהם נצרכים להבנת דברי התורה שנסמכים עליהם). אצ"ל שיש הבדל בין הש"ס עצמו לספרי זמננו, אבל בעקרון, לא ידעתי מניין שלא ייתכן לומר אותו הדבר על חכמי הש"ס, ומדוע אין זה מתקבל על הדעת שנזכרו בש"ס גם ידיעות טבעיות אגב הסוגיא (או מטעם אחר), והעובדה שנדפסו באותו דף יחד עם תורת חז"ל לא הופכת אותם, לכשעצמה, להיות תורה שיש בה שבעים פנים וכו'.
מ"מ כיוון שאין אנו יודעים מה פשר אותם פירושים פנימיים לכל אותם המאמרים, הרי שבפועל אין כל כך משמעות לשאלה אם הם קיימים או לא
אוצר החכמה כתב:בשו"ת יש נידונים הלכתיים אודות מצבים מסויימים החלק ההלכתי הוא התורה והתיאור של הגרש"ז איך עובד מקרר הוא צורך הדיון מה הקשר בין זה לבין נושא הדיון שלנו?
אוצר החכמה כתב:למה אנחנו לא יודעים? רבותינו הסבירו לנו הרבה דברים. (מהר"ל, מקובלים ואחרים) ומה שלא או שנזכה או שלא ככל התורה כולה.
א) מאן דעייל לבית הכסא לא ליתיב בהדיא ולא ליטרח טפי שנזכר לעיל
הכהן כתב:בנוגע למשהו דומה: כל שישי בהיקפו שלושה יש ברחבו טפח - עי' פיה"מ להר"מ ריש עירובין
כן אחר שנאמר שאלכסון הריבוע ארוך יותר מאמה ותרי חומשי, אלא שחז"ל לא ראו צורך לדייק, או שאמרו ע"פ הידוע בזמנם, לתוספת ההערה שיש משמעות פנימית סודית לדברים אין כל כך תוכן כל עוד לאיש מאתנו אין מושג מה היא. אולי יש משמעות לומר כך, כי זה מחייב לטרוח ולהשיג את עומקן של דברים. מ"מ למי שלא מתכנן לילך ולעסוק בסודות אותו אלכסונא, אין כל כך נפק"מ בזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 293 אורחים