תולעת ספרים07 כתב:ראה תולדות כ"ו כ"ב ויעתק משם ויחפור באר אחרת ולא רבו עליה - ובכמה מן הקדמונים שם שפירשו שלכן לא רבו עליה בהיות שיצחק בעצמו חפר אותו ועל כן היה לה קיום.
בכל אופן עניין הנחת אבן הפינה כבר דשו בה הרבה ספרים שיש עניין בזה שאיש חשוב יהיה זה אשר יחנוך את הבית - וראה תשובת חוות יאיר בעניין סעודת חנוכת הבית - וראה גם בת"י מי האיש אשר בנה בית ולא חינכו שכתב שם שלא הניח עדיין מזוזות.
כך שמוזר לי מאוד שהרב סירב להניח מזוזות - בכל אופן הראה לו את דברי הת"י בפסוק ולא חינכו ומשם להדיא מבואר ששימת מזוזות זהו חנוכת הבית.
(כתבתי בראשי פרקים ויש הרבה לדון בעניין מהו הנחת אבן הפינה ומהו חנוכת הבית ועוד)
תולעת ספרים07 כתב:חושבני שכתבתי דברים ברורים מאוד:
שיש אומרים שקביעת המזוזות זהו החנוכת הבית וכפי שמבואר להדיא בתרגום יונתן מי האיש אשר בנה בית ולא חנכו ע"ש.
ובמידה וכך הם פני הדברים הרי ידוע הוא שכדי לחנוך בית כדי שיהא לו קיום צריך שאדם חשוב ביותר יהא זה החונך וכפי שהבאתי גם מיצחק אבינו ע"ה וראה גם אצל יעקב אבינו ע"ה שהוא זה אשר בנה את הקרשים למשכן וכל זה כדי שיהא קיום למשכן כידוע - וכפי שכתבתי וכבר מבואר דבר זה בהרבה ספרים שהחינוך לבית עדיף שייעשה בידי אדם גדול בכדי שיהא לו קיום.
ולדעתי פשוט הדבר שאם זה לצורך הבית ולשמירה וכדו' שאין לומר בזה מצווה בו יותר מבשלוחו - אם כי דיש לדון בזה קצת אך לדעתי לא אמרו מצווה בו יותר מבשלוחו אלא במידה והוא יודע לעשות לבד אך במידה והדבר ייעשה על ידי שליח הרי זה ייעשה טוב יותר ברור הדבר שצריך שייעשה על ידי שליח.
הגע בעצמך שמא תאמר שהיה להם לתנאים לעשות קוגל לשבת כאשר לא ידעו לבשל והרבנית ידעה טוב יותר איך לעשות את הקוגל??
הוא הדין בברית ועוד הרבה כהנה.
ויש להתיישב.
נאשער כתב:אני מחפש תשובה לשאלה זו אחרי שרב חשוב לא רצה לקבוע אצל אבי מזוזה דמצוה בו יותר מבשלוחו, אלא שיש להקשות,למה כלל העולם אינם נזהרים בזה.
דניאל כתב:נאשער כתב:אני מחפש תשובה לשאלה זו אחרי שרב חשוב לא רצה לקבוע אצל אבי מזוזה דמצוה בו יותר מבשלוחו, אלא שיש להקשות,למה כלל העולם אינם נזהרים בזה.
הפוסקים דנו בזה לגבי מצוות מילה, וכותבים סברא (אאל"ט זה תבואות שור) שבמקום שנעשה דרך כבוד ולא כמתעצל במצוה אין שייך מצוה בו יותר מבשלוחו.
בברכה המשולשת כתב:דניאל כתב:נאשער כתב:אני מחפש תשובה לשאלה זו אחרי שרב חשוב לא רצה לקבוע אצל אבי מזוזה דמצוה בו יותר מבשלוחו, אלא שיש להקשות,למה כלל העולם אינם נזהרים בזה.
הפוסקים דנו בזה לגבי מצוות מילה, וכותבים סברא (אאל"ט זה תבואות שור) שבמקום שנעשה דרך כבוד ולא כמתעצל במצוה אין שייך מצוה בו יותר מבשלוחו.
וידוע שנחלקו בזה הש"ך ושאר אחרונים (וכמדומני שהיה על כך אשכול)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים