רחמים כתב:מי שמתרגל לומר או לשמוע מוסר שלא על מנת לקיים אלא על מנת לקבל תמורה כל שהיא מאבד את הסיכוי שאי פעם ישתנה במשהו, כיון שהוא מתרגל שאפשר לא להתיחס לדברי מוסר ועל דרך שאמרו אין נביא בעירו.
תוכן כתב:רחמים כתב:מי שמתרגל לומר או לשמוע מוסר שלא על מנת לקיים אלא על מנת לקבל תמורה כל שהיא מאבד את הסיכוי שאי פעם ישתנה במשהו, כיון שהוא מתרגל שאפשר לא להתיחס לדברי מוסר ועל דרך שאמרו אין נביא בעירו.
ואם הוא מתרגל לשמוע מוסר על מנת לקיים מותר לקבל על זה כסף?
עשוי לנחת כתב:עצם רעיון נתינת כסף על דבר רוחני כבר מקומם, אבל משום מה לרעיון זה התרגלנו...
תוכן כתב:ראיתי ברחוב מודעה על כתיבת מערכות מוסר, שיש עליו פרסים. הכתובת למשלוח המערכות היא: עלית בית חנניה ת.ד. 18348 ירושלים. (כתבתי מהזכרון, ואולי אני טועה.)
האם יש מישהו שיודע יותר פרטים על המקום? איזה סוג מוסר הם אוהבים? סגנון הרב דסלר? סגנון הרב פינקוס? האם יש סיכוי לאדם ללא פרוטקציה לנצח?
בוא חשבון כתב:הצעיר כתב:קופץ על ההזדמנות.
פתחתי ארגון שמי שיתפלל שמו"ע הכי ארוך מכל המניין שבו הוא מתפלל, ישתתף בהגרלה כספית.
פרטים באישי :)
להתפלל שמו"ע יותר מכל המניין לא בהכרח זה טוב ויכול להיות טרחא דציבורא במניין קטן.
מאן דהו כתב:עוד לא ראיתי שהעלו את הטענה פה, נכון שזהו דבר חדש ומשונה, אבל המטרה היא אחת, לימוד המוסר כמות שהוא לא תמיד חודר ללב כמו שצריך, וגם מי שילמד לשמה וכו', לעולם לא יגיע לרמה של לימוד עיוני ומעמיק של כל נושא, וכידוע מהחזו"א שלימוד הסוגיא של כל דבר הוא ההצלחה היותר גדולה להחדיר הדבר לליבו, היות ומוסר עליו את שכל עיונו להעמיק בו ונעשה כ'תורתו' דיליה ודבר שהוא קנין נפשו מנחיל אצלו את הלימוד למעשה, וזה מטרת הסיפור הזה, רוצים להכניס את ענייני באל"ח שיהא חלק מלימוד סוגיות הש"ס כפשוטו, עם כל המשתמע מכך.
ולענינינו יעוין בחזו"א אמו"ב פ"ג ובעיקר אות ז' וח' וט', ובעצם כדאי לקרוא כל הפרק שם ברצף, ולדעתי כל ענין הנ"ל הוקם על בסיס זה, כי החזו"א בעצם טוען שם שלימוד המוסר כשלעצמו כמקובל אינו יכול להועיל מספיק וצריך לימוד הדבר מתוך עיון ההלכה וכו' עיי"ש, ויתכן שבצורה הנ"ל רוצים לעודד ענין זה, ובעצם למי שקורא את כל דברי החזו"א שם, יוצא שלדעתו אין הבדל כלל בין מערכה בלימוד למערכה במוסר, דהכל חד הוא.
רחמים כתב:מאן דהו כתב:עוד לא ראיתי שהעלו את הטענה פה, נכון שזהו דבר חדש ומשונה, אבל המטרה היא אחת, לימוד המוסר כמות שהוא לא תמיד חודר ללב כמו שצריך, וגם מי שילמד לשמה וכו', לעולם לא יגיע לרמה של לימוד עיוני ומעמיק של כל נושא, וכידוע מהחזו"א שלימוד הסוגיא של כל דבר הוא ההצלחה היותר גדולה להחדיר הדבר לליבו, היות ומוסר עליו את שכל עיונו להעמיק בו ונעשה כ'תורתו' דיליה ודבר שהוא קנין נפשו מנחיל אצלו את הלימוד למעשה, וזה מטרת הסיפור הזה, רוצים להכניס את ענייני באל"ח שיהא חלק מלימוד סוגיות הש"ס כפשוטו, עם כל המשתמע מכך.
ולענינינו יעוין בחזו"א אמו"ב פ"ג ובעיקר אות ז' וח' וט', ובעצם כדאי לקרוא כל הפרק שם ברצף, ולדעתי כל ענין הנ"ל הוקם על בסיס זה, כי החזו"א בעצם טוען שם שלימוד המוסר כשלעצמו כמקובל אינו יכול להועיל מספיק וצריך לימוד הדבר מתוך עיון ההלכה וכו' עיי"ש, ויתכן שבצורה הנ"ל רוצים לעודד ענין זה, ובעצם למי שקורא את כל דברי החזו"א שם, יוצא שלדעתו אין הבדל כלל בין מערכה בלימוד למערכה במוסר, דהכל חד הוא.
כתוב שדואג ואחיתפל וכן ירובעם היו ממש מופלגים בתורה וזה לא עזר כלל ולא חזרו בתשובה. והכל משום שאם לומדים עם כוונה לא מתאימה נעשית לו סם המוות כמו שאמרו חז''ל. כך שברור שחזון איש דיבר על אדם שעוסק בהלכה עם כוונה לדעת מה לקיים וכדומה או עכ''פ לומד שלא לשמה על מנת להביא עצמו ללשמה, אבל לא עם כוונות פסולות.
מאן דהו כתב:לא הבנתי מה כוונות פסולות המה, הרי לפי מה שהבנתי מהחזו"א, אין הבדל בין מערכה כזו או אחרת הכל תורה וגם ענייני המוסרים ראוי ללמוד בעיון, ומעתה מי שלוקח מילגה על מערכה בחו"מ אין טעם שיגביל עצמו ממערכה על תורת בין אדם לחבירו, שהרי אינו עוסק בלהוכיח את עצמו על חטאיו אלא עוסק נטו בלימוד ועיון התורה.
רחמים כתב:מאן דהו כתב:לא הבנתי מה כוונות פסולות המה, הרי לפי מה שהבנתי מהחזו"א, אין הבדל בין מערכה כזו או אחרת הכל תורה וגם ענייני המוסרים ראוי ללמוד בעיון, ומעתה מי שלוקח מילגה על מערכה בחו"מ אין טעם שיגביל עצמו ממערכה על תורת בין אדם לחבירו, שהרי אינו עוסק בלהוכיח את עצמו על חטאיו אלא עוסק נטו בלימוד ועיון התורה.
ההבדל הוא עצום, מי שלומד הלכות שבת כדי להתחזק בשמירת שבת או לומד הלכות לשון הרע בעיון עם כל הסוגיות כדי להתחזק בשמירת הלשון וכעצתו של החזון איש, הרי הוא לומד כדי לקיים וזה אכן יועיל לו ולימוד העיון יחזקנו כאילו למד מוסר על אותו עינין ואפשר אף יותר ממוסר, אבל הלומד מוסר בעיון לא כדי לקיים אלא כדי להבחן על ידיעות המוסר שלו הרי לא לומד כדי לקיים אלא הוא משחית את נפשו שמתרגל שאפשר לדעת לא לקיים אלא להתעלם!!
אה''נ אם ילמד בעיון מוסר על דרגות בעבודת ה' שהוא עצמו אוחז בהם ומקיים אותם ניחא, אבל אם לומד בעיון רק מן השפה ולחוץ אבל מרגיש שאין זה מחייב אותו הרי בזה הוא משחית לעצמו וגם כאשר ירצה באמת ללמוד מוסר ולהתחזק לא יוכל כי כבר הכהה את הרגש שלו למוסר והתרגל שאפשר ללמוד דברים מלהיבים ונכונים ואמתיים ולא להשתנות מאומה.
רחמים כתב:כתוב שדואג ואחיתפל וכן ירובעם היו ממש מופלגים בתורה וזה לא עזר כלל ולא חזרו בתשובה. והכל משום שאם לומדים עם כוונה לא מתאימה נעשית לו סם המוות כמו שאמרו חז''ל. כך שברור שחזון איש דיבר על אדם שעוסק בהלכה עם כוונה לדעת מה לקיים וכדומה או עכ''פ לומד שלא לשמה על מנת להביא עצמו ללשמה, אבל לא עם כוונות פסולות.
אוצר החכמה כתב:נדמה לי שכבר הזכירו כאן בפורום את ההצעה שהציעו לקרוא לכולל ליל פורים הנ"ל כולל "כי נמכרנו".
סתם כתב:ומה עם סדרי לימוד בתשעה באב אחר חצות
ובכל ליל פורים 8 שעות
{תמורת תשלום"הוגן"?}
כרם כתב:סתם כתב:ומה עם סדרי לימוד בתשעה באב אחר חצות
ובכל ליל פורים 8 שעות
{תמורת תשלום"הוגן"?}
אני מכיר אברכים, שלמדו בליל פורים, ומהמלגה הזו חגגו את הפורים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים