הודעהעל ידי גילוי » ג' יולי 02, 2013 3:02 am
"ללמד כל הכלל כולו יצא"
ברכת שעשאני כרצונו
אבודרהם והטור (ס' מו) -ונהגו הנשים לברך שעשאני כרצונו ואפשר שנוהגים כן שהוא כמי שמצדיק עליו הדין על הרעה.
הגר"א (יונה א יד) – כי אתה ה כאשר חפצת עשית – החומר מזגו רע ומה אנחנו חייבין, אתה עשית את החומר כרצונך ממקום מטונף ובזה מרומז ברכת הנשים שהשאני כרצונו שהוא משל אל החומר כנ"ל [לעיל מינה הביא שאשה משל לגוף והחומר ווכבזוהר ח"א קכב ויבא אברהם זו היא הנשמה לספוד לשרה זה הגוף ]
הגר"ח מוולוז'ין רוח אבות (סוף פ"ד) על שפלת העולם כוונו רז"ל בנוסח הקדיש כרעותיה והוא כענין ברכת שעשאני כרצונו בברכת האשה.
הרב י. אמר בשיחה אמר שחיפש בכל המקורות ...לא הבנתי היכן חיפש הרב הנ"ל אם לא פתח את אבודרהם והטור.
השאלה היא לא רק ההיסטוריה אלא מה יעשה הרב הנ"ל מעתה האם ישנה את תפיסתו בנוגע למעמד האשה? הרי הוא סבורא שהפירוש הנ"ל הוא "מזוויע" "ולא יעלה על הדעת"...
נ.ב את פירושו בשם מרח"ו עדיין לא מצאתי, ואף אם נמצא מי שיפרש כן, מי פתי יחשוב שזה הפירוש הפשוט.
כיון שנבראת נברא שטן
מדר"ר (בראשית יז ו)א"ר חנינא בריה דר' אידי מתחלת הספר ועד כאן אין כתיב סמ"ך כיון שנבראת נברא שטן- מהר"ל שאשה היא חומר והעדר , יפ"ת ע"י האשה נתעורר התאווה,
ועיין פירוש מחודש של הרב י. בתורה ועבודת השם עמ' 58 ולא ידעתי מנין לו פירושו המחודש, וכמד' שבשיחה הרב הנ"ל דיבר חריף מאוד כנגד אותם שפירשו דברי המדרש כפירוש הנ"ל [ודלא כפירוש שהוא המציא.]
האשה הולכת במנהגים אחר הבעל
הרב . מביא (מעמד האשה עמ' 8 ) הסבר חדש בשם הרמח"ל, קשה לי לחזור על הדברים ואיני מאמין שיצאו הדברים מפי רבינו הרמח"ל
מים גנובים וכו'
למה לפרש פירוש חדש בלא להזכיר את דברי רש"י על אתר?
ציטטות
אין כל קשר בין מציאת חן ליופי - האמנם?
ע"פ היהדות האשה חשובה לעצמה לא פחות מאף גבר- האמנם?
והוא ימשול בך מראה את כח השפעתה של האשה שאל"כ לא היה צריך ציווי מיוחד ע"ז.
ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס החריבה וכו' משום שנאת חינם אילולא היה עיוות בשנאת חינם לא היה עיוות בענווה.
צדיע ורע לו אין לבן אנוש תשובה וכו' אמנם יש התולים בגילגול ואינו נכון, גלגול אינו תירוץ לשום קושיה אמיתית
שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו -היינו בעוה"ז
"האדמו"ר מאמשינוב הזקן למד כל יום ד' שעות עם הגרי"ז "חסידות"
יש הרבה מה להאריך לסתור את דבריו של הרב הנ"ל, ולא ידעתי אם יש בזה צורך וטעם, ובכלל לא ידעתי מניין העוז לדבר בצורה כ"כ בוטחת כאילו רק הוא יודע מה האמת.
ברם יש להדגיש שיש כמובן הרבה דברים נפלאים ונכונים בתורתו של הרב י. והעיקר לדעת לקחת את התבן ולזרוק את הבר ולא לקבל כל דבר כסומא בארובה ותל"מ.
נערך לאחרונה על ידי
גילוי ב ד' יולי 03, 2013 10:47 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.