הודעהעל ידי ערבי פסחים » ג' יוני 25, 2013 4:22 pm
שוע יו"ד קכז ג
כ] כג עד אחד נאמן באיסורים, להתיר, כא] אבל (י) לא להחמיר. הגה: כד (יא) כב] מיהו יש אומרים דבדבר דאיכא לברורי, כגון שאמר לו אחד: <ה> בא ואראך עובד כוכבים מנסך יינך, צריך לחוש לדבריו (ב"י בשם התוספות). כג] וכל דבר שלא אתחזק לא להיתר ולא לאיסור, כה עד אחד נאמן עליו כו אפילו לאסרו (אשירי פרק הניזקין ומרדכי פ' האשה רבה). כד] וכל היכא (יב) דאתחזק דבר באיסור, כגון טבל <ו> או חתיכת בשר שאינה מנוקרת, אין העד נאמן עליו להתירו כה] אלא א"כ בידו לתקנו (ג"ז שם). ואם היו בכאן (יג) ב' חתיכות, אחת של איסור ואחת של היתר, נאמן העד לומר: כז זה היתר וזה איסור (הר"ן שם). ואדם נאמן על שלו, כח ואפילו היכא דאתחזק איסורא (שם באשירי). וע"ל סי' קי"ט דין החשוד על הדבר, אם מעיד עליו. כו] וע"ל סימן קפ"ה מי שאומר: (יד) <ז> פלוני חכם (טו) הכשיר לי זה, והחכם כופר. כז] ועיין באבן העזר סימן קנ"ב אם אמרינן לגבי עדות שהפה שאסר הוא הפה שהתיר. כט כח] ואשה נאמנת בדבר איסור לומר: תקנתיו (ר"ן פרק האומר וריש חולין), ודוקא בודאי איסור, כגון ניקור בשר וכדומה לו, אבל בספק שמא אין כאן איסור, כגון שצריכה לברר דגים טמאים מטהורים (א"ו הארוך), ל או איסור שיש בו צדדים להקל (שם בר"ן), אין אשה נאמנת, דאשה דעתה קלה להקל. לא כט] קטן אין לו דין עד להיות נאמן באיסורין (ריב"ש סימן רמ"ה); לב ל] מ"מ בקטן חריף ובקי בדבר, ואיכא רגלים לדבריו, יש להחמיר אם מעיד על דבר איסור (רשב"א סימן כ"ד /ר"ד/). לא] ואם מעיד על איסור דרבנן להקל, ולא אתחזק איסורא, (טז) כגון בדיקת חמץ, נאמן, דהימנוהו רבנן בדרבנן (שם בריב"ש); לב] אבל אם אתחזק איסורא אינו נאמן כלל.