אשר לאלה שעסקו בי ובכלבי - לימדוני רבותי להיות מהנעלבים ואינם עולבים. יותר מכל רגש אחר שיש לי כלפי המזעיפים יש בי חמלה וצער על כך שהתרבות הרבנית לא השכילה לטפח יחס של חמלה ורכות כלפי כל מי שאינו למדן, יהא זה הגוי, האשה והבור (כך בתוספתא ברכות בדברי ר' יהודה, וראה ב' מנחות, מה בין עבד ובור ואשה), אלה שסבבו ופרנסו את הלומד...
...היו בין המתדיינים גם אחדים שעדיין הרגש פועם בלבם, וניסו למצוא ערך גם בכלבים. לא ארחיק עד לתורה שכבר הזכירו בעניין "לכלב תשליכוהו", אבל יצויין שהמכילתא מדבי רבי ישמעאל יש בה באופן שיטתי יחס מפתיע לטובה לא רק לכלבים בסיפור יציאת מצרים, כפי שציין אחד הכותבים, אלא גם למצרים עצמם. על כך כתבתי פעם לצורכי הוראה מאמר שאינו מוגמר מבחינה מחקרית אבל נכנס לעובי הקורה בעניין שבישיבות לא מרבים לעסוק בו - מחלוקת דבי רבי עקיבא ורבי ישמעאל בעניין סיפור יציאת מצרים, כפי שמשתקף במכילתא דר"י ובמכילתא דרשב"י. איני דוחף עצמי ללמד איש, אבל אם תרצה ותשאל אשלח לך.
לבסוף, יש לשים לב ללקח שיש בקטע שבוודאי מוכר לך מבבא בתרא ח ע"א:
"רבי פתח אוצרות בשני בצורת, אמר: יכנסו בעלי מקרא, בעלי משנה, בעלי גמרא, בעלי הלכה, בעלי הגדה, אבל עמי הארץ אל יכנסו. דחק רבי יונתן בן עמרם ונכנס, אמר לו: רבי, פרנסני! אמר לו: בני, קרית? אמר לו: לאו. שנית? א"ל: לאו. אם כן, במה אפרנסך? [א"ל:] פרנסני ככלב וכעורב, פרנסיה." המשך הסוגיא הוא מדברי סתם התלמוד ואינו מאפיין את המקבילות בספרות התנאים לדברי רבי יונתן בן עמרם. חשוב לראות לעומת זאת את הירושלמי על רבי והנהגתו עם בעלי חיים, ואמונתו שכאביו נבעו מכך שאמר לעגל המובל לשחיטה, "מה לך גועה הרי לכך נוצרת". ושוב, באופן כולל יותר, אף כי מקובל עלינו שמשנת רבי היא משנת רבי מאיר, מבית מדרשו של רבי עקיבא, הרי פעמים רבות סוטה הוא מקו זה ומאמץ דוקא את שיטת רבי ישמעאל, וגם בכך עסקתי במחקר שעתיד להתפרסם אי"ה, ואתי בכתובים.
אדג כתב:עוד ביקש לתקן ולומר כי אין זו הקדמת הספר כי אם פתח-דבר, ואילו ההקדמה עסקה כנהוג בדברי תורה.
אדג כתב:והנה מענהו של בעל הספר, ככתבם וכלשונם והמשכיל ידום בעת ההיא:אשר לאלה שעסקו בי ובכלבי - לימדוני רבותי להיות מהנעלבים ואינם עולבים. יותר מכל רגש אחר שיש לי כלפי המזעיפים יש בי חמלה וצער על כך שהתרבות הרבנית לא השכילה לטפח יחס של חמלה ורכות כלפי כל מי שאינו למדן, יהא זה הגוי, האשה והבור (כך בתוספתא ברכות בדברי ר' יהודה, וראה ב' מנחות, מה בין עבד ובור ואשה), אלה שסבבו ופרנסו את הלומד...
...היו בין המתדיינים גם אחדים שעדיין הרגש פועם בלבם, וניסו למצוא ערך גם בכלבים. לא ארחיק עד לתורה שכבר הזכירו בעניין "לכלב תשליכוהו", אבל יצויין שהמכילתא מדבי רבי ישמעאל יש בה באופן שיטתי יחס מפתיע לטובה לא רק לכלבים בסיפור יציאת מצרים, כפי שציין אחד הכותבים, אלא גם למצרים עצמם. על כך כתבתי פעם לצורכי הוראה מאמר שאינו מוגמר מבחינה מחקרית אבל נכנס לעובי הקורה בעניין שבישיבות לא מרבים לעסוק בו - מחלוקת דבי רבי עקיבא ורבי ישמעאל בעניין סיפור יציאת מצרים, כפי שמשתקף במכילתא דר"י ובמכילתא דרשב"י. איני דוחף עצמי ללמד איש, אבל אם תרצה ותשאל אשלח לך.
לבסוף, יש לשים לב ללקח שיש בקטע שבוודאי מוכר לך מבבא בתרא ח ע"א:
"רבי פתח אוצרות בשני בצורת, אמר: יכנסו בעלי מקרא, בעלי משנה, בעלי גמרא, בעלי הלכה, בעלי הגדה, אבל עמי הארץ אל יכנסו. דחק רבי יונתן בן עמרם ונכנס, אמר לו: רבי, פרנסני! אמר לו: בני, קרית? אמר לו: לאו. שנית? א"ל: לאו. אם כן, במה אפרנסך? [א"ל:] פרנסני ככלב וכעורב, פרנסיה." המשך הסוגיא הוא מדברי סתם התלמוד ואינו מאפיין את המקבילות בספרות התנאים לדברי רבי יונתן בן עמרם. חשוב לראות לעומת זאת את הירושלמי על רבי והנהגתו עם בעלי חיים, ואמונתו שכאביו נבעו מכך שאמר לעגל המובל לשחיטה, "מה לך גועה הרי לכך נוצרת". ושוב, באופן כולל יותר, אף כי מקובל עלינו שמשנת רבי היא משנת רבי מאיר, מבית מדרשו של רבי עקיבא, הרי פעמים רבות סוטה הוא מקו זה ומאמץ דוקא את שיטת רבי ישמעאל, וגם בכך עסקתי במחקר שעתיד להתפרסם אי"ה, ואתי בכתובים.
עוד ביקש לתקן ולומר כי אין זו הקדמת הספר כי אם פתח-דבר, ואילו ההקדמה עסקה כנהוג בדברי תורה.
אדג כתב:במילים פשוטות וברורות: גם אם מותר לדון ולפלפל על כלבים ובעליהם, להעליבם ולהלבין את פניהם מי התיר?
אמר לאחד הנכדים: תוכיח מהגמ' שלשמואל היה כלב.
ואמר: זה פעמיים בש"ס, חולין קי"ב א' שמואל שדי ליה לכלביה. וכן עירובין פ"א א'. וכנראה שגידל בשביל שמירה דבזה שרי
חכם באשי כתב:חכם אחד הפנני לקטע המשעשע הזה, המופיע בסוף הקדמתו של אחד מחוקרי התלמוד:
ויש לעיין, האם יאפי הכלב ג"כ קיים מצוות תלמוד תורה (בהנחה, שרבו, כותב הספר, כן קיים...) ואם זכה לבוא בשערי גן עדן...
קלונימוס הזקן כתב:שמחתי לראות את האשכול, לאחר היעדרות ממושכה שלי מהפורום.
הריני לצרף מידע רלוונטי, מתוך פרק בספר החדש 'מנחת תודה' מהגר"ח קניבסקי העוסק בחידות שחד הגרח"ק לחידודי מילתא בכמה הזדמנויותאמר לאחד הנכדים: תוכיח מהגמ' שלשמואל היה כלב.
ואמר: זה פעמיים בש"ס, חולין קי"ב א' שמואל שדי ליה לכלביה. וכן עירובין פ"א א'. וכנראה שגידל בשביל שמירה דבזה שרי
יורה_דעות כתב:קלונימוס הזקן כתב:שמחתי לראות את האשכול, לאחר היעדרות ממושכה שלי מהפורום.
הריני לצרף מידע רלוונטי, מתוך פרק בספר החדש 'מנחת תודה' מהגר"ח קניבסקי העוסק בחידות שחד הגרח"ק לחידודי מילתא בכמה הזדמנויותאמר לאחד הנכדים: תוכיח מהגמ' שלשמואל היה כלב.
ואמר: זה פעמיים בש"ס, חולין קי"ב א' שמואל שדי ליה לכלביה. וכן עירובין פ"א א'. וכנראה שגידל בשביל שמירה דבזה שרי
והרי לדוד המלך היה כלבים כדאי' בשבת, ולרבא היה חתול כדאמרי' עוד בשבת
יורה_דעות כתב:מפני מה צריך הרופא כלב, ילמדנו רבנו?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 269 אורחים