מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי שלח » ה' יוני 13, 2013 7:05 pm

ראיתי שבגלל מאורע שהיה לפני כ100 שנה לא עושים חתונות בירושלים עם כלי נגינה,חוץ מהספרדים שלא קיבלו זאת,רצו להגיד שמדובר רק בירושלים העתיקה,אבל ראיתי שכל הפוסקים אומרים שזה גם בירושלים החדשה,אני רואה שיש חתונות בירושלים החדשה עם כלי נגינה האם יש פוסקים שמתירים זאת?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' יוני 13, 2013 7:18 pm

מקורו בחרם של הגר"ח זוננפלד [בטח תמצא אחרי שתחפש באויצר]
הגרח"פ שיינברג זצ"ל היה מתיר באורגן
רוב הפוסקים מאוד החמירו בדינים אלו מפחד מהחרם.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי יאיר » ה' יוני 13, 2013 7:33 pm

מהו המאורע?

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי יתר10 » ה' יוני 13, 2013 7:53 pm

עשוי לנחת כתב:מקורו בחרם של הגר"ח זוננפלד [בטח תמצא אחרי שתחפש באויצר]
הגרח"פ שיינברג זצ"ל היה מתיר באורגן
רוב הפוסקים מאוד החמירו בדינים אלו מפחד מהחרם.

[url=http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15088&st=%u05D0%u05DE%u05E8%u05D9%20%u05D1%u05D9%u05E0%u05D4]האמרי בינה[/url]

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי שלח » ה' יוני 13, 2013 7:55 pm

קבצים מצורפים
חתונה.pdf
(1.45 MiB) הורד 565 פעמים

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי יאיר » ה' יוני 13, 2013 8:25 pm

יתר10 כתב:
עשוי לנחת כתב:מקורו בחרם של הגר"ח זוננפלד [בטח תמצא אחרי שתחפש באויצר]
הגרח"פ שיינברג זצ"ל היה מתיר באורגן
רוב הפוסקים מאוד החמירו בדינים אלו מפחד מהחרם.

[url=http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15088&st=%u05D0%u05DE%u05E8%u05D9%20%u05D1%u05D9%u05E0%u05D4]האמרי בינה[/url]


http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=230

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' יוני 13, 2013 9:29 pm

לא פתחתי את הלינקים, אבל לבטח צויין שם שהחרם היה דור לפני הגריח"ז. ומאחר והתקבל על דעת רבים, במעמד כל אנשי ירושלים ועל פי גדולי הרבנים האשכנזים בלי יוצא מן הכלל, אין דרך להתירו. כך סברו הגרשז"א והגריש"א.

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' יוני 13, 2013 10:02 pm

באותו ענין רציתי לנסות לשאול ולברר.
זכור לי שקראתי בספרו של ר' שלום מאיר וולך "השרף מבריסק" שכתב בהרחבה על ענין זה, בתוך דבריו מספר שבאותם ימים פנה אל האמרי בינה רב חשוב שהגיע אז מחו"ל ועמד לערוך את שמחת נשואי צאצאיו, ושאלתו בפיו בהיות שאשתו מורגלת מחו"ל בחתונה מפוארת בכלי זמר, וכעת בירושלים אינה יכולה לעמוד באיסור שתיקן האמרי בינה, האם יש לו איזה היתר לשנות מן התקנה, השיב לו הרב מקאליש בעל אמרי בינה בתוקף שח"ו לשנות מן התקנה שהונהגה, והוסיף לומר לו שימסור לאשתו שאם תשנה מהנהוג מרה תהי' אחריתה.
הרב הנ"ל לא יכל היה לעמוד בהפצרות אשתו שדחקה בו לעשות את שמחת הנשואין בכלי זמר, ומאחר שבעלי המנגנים האוחזים בכלי זמר מקרב העדה האשכנזית לא הרהיבו בנפשם לעבור על תקנת הרב מקאליש, פנה אל מנגנים מעדת הספרדים, שלא קיבלו עליהם תקנה זו, והם הסכימו לנגן בחתונה זו, ואכן בליל החתונה רבתה השמחה מאד כשכלי זמר ניגנו ברוב הוד והדר, אך מיד לאחר החתונה פגעה בה חויא דרבנן, באותה לילה נעלמה זוגתו של אותו רב ולא נודעו עקבותיה אף לאחר חיפושים רבים.

האם אכן התרחש מעשה זה, ובאשתו של איזה רב מדובר.
ושמא נתחלף לו בזוגתו השניה של הרב מקאליש, אשר השמועות אמרו כי נעלמה בלי להותיר עקבות.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי גילוי » א' יוני 16, 2013 3:07 am

א' מקור האיסור- שמועה שאמרי בינה גזר ע"ז, ופלא שאין שום תיעוד ברור מתי נגזר וכו' אולם קשה שלא לקבל את השמועה משום שכמד' הקפידו ע"ז מאוד בירושלים, אולם קשה לדעת מי תיקן ולמה תיקן.
הגרי"ח כותב בשם מהרי"ל "ראוי", לא איסור גמור ולא תקנה וכו'. אולם בציר נאמן (עמ' עא, ירושלים תרס"ב) ובטוב ירושלים (עמח' שמח, זכרונות הגרב"צ ידלר) מסופר שמהרי"ל שלח שליחים לשכנע את בעלי שמחה שלא לנגן בכלי שיר, ומבואר דלא הוי רק "ראוי" בעלמא.

ב' יש אומרים שטעם הגזירה משום צניעות וכנראה שהטעם לא שייך כיום, וא"כ היה מקום להתיר כיום, וכי שייך כאן בטל הטעם לא בטל הגזירה? [מהרי"ל דיסקין חידש דיש מקום להחמיר משום חרבן הבית, אולם אין בזה תקנה וכו' וכל אחד יכול לעשות בזה כפי דעתו.] אולם בספר ישא יוסף ס' קכב, כותב הרב אפרתי שהמובא בשם הגריש"א שעיקר הטעם משום צניעות אינו נכון כלל, אלא דעתו דהטעם משום חרבן הבית כדברי מהרי"ל דיסקין. וכעת ראיתי שבציר נאמן (שם) ובאות חים ושלום (רסה,כט) מבואר כדעת הגריש"א שכל טעם האיסור משום חרבן הבית, ולא משום צניעות.

ג' הישוב החדש בירושלים בהרבה דברים לא נהג כישוב הישן, וא"כ אפשר שתקנת הישוב הישן אינה מחייבת כלל את הישוב החדש, אלא שבריוני ירושלים כידוע מקפידים ע"ז עד מאוד ואבוי לו למי שיפרוץ גדר ואכמ"ל, וגם פוסקי ירושלים מבני הישוב הישן חיזקו את התקנה וצ"ע

ד' יש להוסיף שדעת הגריש"א דלא הוי רק בחתונה אלא גם בשבע ברכות כמבואר בספר ישא יוסף ח"א ס' קכב [ואין כן מנהג העולם]
הגריש"א גם כידוע אסר לנגן בכל כלי דלא התירו רק בתוף. [ודלא כאומרים שמותר כלי זמר אחד]

ה' וראה זה חדש ראיתי מביאים שבשו"ת חים שאל כא הוזכר מנהג זה ומבואר דהוא מנהג קדום.[עיינתי כעת מקופיא בשו"ת הנ"ל ול"מ]

ו' בישא יוסף ס' קכא מובא בשם הגריש"א שמותר בדבעת זאב ובמושב אורה, וכל הגדרים בזה צ"ע.

ז' מסברא היה נראה דאינו מהראוי כלל לבטל את שמחת חתן וכלה, ומאוד שמחתי לראות במאמר שהובא לעיל, שבלאו הכי אנשי א"י לא הורגלו כלל במיני זמר וא"כ לא היה בזה מיעוט שמחה אלא המשיכו את המנהג הישן, אולם כיום נראה דיש בזה מיעוט שמחה.

ח' אומרים שלמרן הגר"ש יש בזה כל מיני קולות, ולא ידעתי האם בגל האמור באות ג' או משום האמור באות ז'.

ט' יש שמועה שבירושלים הקפידו להרעיש בתוף, משום קול באשה ערווה.
נערך לאחרונה על ידי גילוי ב א' יוני 16, 2013 3:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' יוני 16, 2013 7:42 am

לאות ט' - הסיבה שתוף כן התירו, ולא אסרו גם אותו - זה בגלל קול באשה, כדי שלא ישמעו את השיר או הריקוד מהעז"נ. שמעתי מירושלמיים מבוגרים לפני עשרות שנים.
זכורני שבחתונה אחת בבלז לפני כ-20 שנה נהגו היתר בכלי נגינה בודד, ואמרו שלכן הגרש"ז אוירבך מיאן להופיע להשתתף.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 16, 2013 9:32 am

האם אין מי שקישר זאת לחשש לשיטת הרמב"ם (שכן כמדומני כך היה מנהג רבים מבני תימן)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 16, 2013 11:46 am

' הישוב החדש בירושלים בהרבה דברים לא נהג כישוב הישן, וא"כ אפשר שתקנת הישוב הישן אינה מחייבת כלל את הישוב החדש, אלא שבריוני ירושלים כידוע מקפידים ע"ז עד מאוד ואבוי לו למי שיפרוץ גדר ואכמ"ל, וגם פוסקי ירושלים מבני הישוב הישן חיזקו את התקנה וצ"ע


קצת מוזרה הטענה הזאת שהרי כיוון שכבר הרבה שנים רוב הנישאים האשכנזים בירושלים (לפחות מהציבור החרדי, אצל שומרי מצוות אחרים איני יודע) מקפידים על זה א"כ וודאי שגם הציבור של היישוב החדש קיבל עליו מנהג זה. וקצת קשה לקרא לגרש"ז איערבאך מהודעתך הקודמת, ולגרי"ש אלישיב מהמשך הודעתך זו בריוני ירושלים.

עזרה
הודעות: 72
הצטרף: א' דצמבר 02, 2012 12:02 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי עזרה » א' יוני 16, 2013 12:19 pm

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 40&page=27
משום מה חסר באוצר הקונטרס אל גיל בעמים – הגאון רבי משה יהושע לנדוי ז"ל ויבלחט"א ... שליט"א.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי יאיר » א' יוני 16, 2013 12:26 pm

עזרה כתב: http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 40&page=27
משום מה חסר באוצר הקונטרס אל גיל בעמים – הגאון רבי משה יהושע לנדוי ז"ל ויבלחט"א ... שליט"א.


נראה שזה זה ('אל גיל כעמים'):
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?107115&

עזרה
הודעות: 72
הצטרף: א' דצמבר 02, 2012 12:02 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי עזרה » א' יוני 16, 2013 1:18 pm

יישר כוחך ר יאיר.
חיפשתי לפי שם ומשום כך לא מצאתיו, ולא זכרתי שרבי משה יהושע לנדוי ז"ל לא כתב את שמו כמחבר הקונטרס.

ולעצם העניין.
א. זכור לי שבשנת תשל"ד הופיע הקונטרס שוב כשהוא מוסיף על כך עוד הרבה.
ב. מעניין על סמך מה מקילים היום לשמוע נגנים וכדו' כאשר לפי הרבה פוסקים אסור לשמוע כל זמר בזמן הזה. וכפי שמבואר כל זה בקונטרס.

עזרה
הודעות: 72
הצטרף: א' דצמבר 02, 2012 12:02 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי עזרה » א' יוני 16, 2013 1:24 pm

מחולת המחנים כתב:באותו ענין רציתי לנסות לשאול ולברר.
האם אכן התרחש מעשה זה, ובאשתו של איזה רב מדובר.
ושמא נתחלף לו בזוגתו השניה של הרב מקאליש, אשר השמועות אמרו כי נעלמה בלי להותיר עקבות.


ראה כאן.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?107115&&page=31

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי יתר10 » א' יוני 16, 2013 1:36 pm

עזרה כתב:
מחולת המחנים כתב:באותו ענין רציתי לנסות לשאול ולברר.
האם אכן התרחש מעשה זה, ובאשתו של איזה רב מדובר.
ושמא נתחלף לו בזוגתו השניה של הרב מקאליש, אשר השמועות אמרו כי נעלמה בלי להותיר עקבות.


ראה כאן.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?107115&&page=31

ייש"כ, ומבו' שם שגם הרי"ז מינצברג נכלל ב'בריוני ירושלים' נוסף על הגרשז"א והגריש"א..

עזרה
הודעות: 72
הצטרף: א' דצמבר 02, 2012 12:02 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי עזרה » א' יוני 16, 2013 1:39 pm

איני יודע מה קשור לכאן ביריוני ירושלים, המהרי"ל זי"ע והאמרי בינה הוכיח כן מהגמ' אם יש לו לגילוי מה להשיב עליהם מה טוב ואם לאו עליו לסתום את פיו.
בריוני ירושלים?! של נעליך.
גם הגאון רבי משה יהושע לנדוי תלמידו הנאמן של החזו"א לא קטל קנים באגם.

עזרה
הודעות: 72
הצטרף: א' דצמבר 02, 2012 12:02 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי עזרה » א' יוני 16, 2013 2:17 pm

מש"כ גילוי בסעיף ו'.
הגדר הוא כל מקום שנחשב לעיה"ק ירושלים.
וידעו שהמהרי"ל דיסקין זי"ע סבר שגם שכונת גבעת שאול נחשבת לירושלים וכפי שהעיד הגרי"ח זוננפלד ז"ל שהמהרי"ל אמר שהוא בונה את בית היתומים דיסקין בירושלים.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי הכהן » א' יוני 16, 2013 2:41 pm

מחכים ליזם שיפתח אולם שמחות בגבעת זאב....

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי יאיר » א' יוני 16, 2013 2:43 pm

הכהן כתב:מחכים ליזם שיפתח אולם שמחות בגבעת זאב....

יש ב'אורה'...
(האתר שלהם משו מה לא עובד כעת)

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי גילוי » א' יוני 16, 2013 2:48 pm

אוצר החכמה כתב:
' הישוב החדש בירושלים בהרבה דברים לא נהג כישוב הישן, וא"כ אפשר שתקנת הישוב הישן אינה מחייבת כלל את הישוב החדש, אלא שבריוני ירושלים כידוע מקפידים ע"ז עד מאוד ואבוי לו למי שיפרוץ גדר ואכמ"ל, וגם פוסקי ירושלים מבני הישוב הישן חיזקו את התקנה וצ"ע


קצת מוזרה הטענה הזאת שהרי כיוון שכבר הרבה שנים רוב הנישאים האשכנזים בירושלים (לפחות מהציבור החרדי, אצל שומרי מצוות אחרים איני יודע) מקפידים על זה א"כ וודאי שגם הציבור של היישוב החדש קיבל עליו מנהג זה. וקצת קשה לקרא לגרש"ז איערבאך מהודעתך הקודמת, ולגרי"ש אלישיב מהמשך הודעתך זו בריוני ירושלים.


ח"ו לא עלתה על ליבי לקרוא לגדולי ופוסקי הדור.... ואיני יודע למה כתבת לשון כ"כ רכה "קצת קשה", כמד' שהמכנה כן את הגרשז"א והגריש"א חייב נידוי..
כוונתי שהיו כמה חתונות שלא נהגו כמנהג ירושלים, ובריוני ירושלים הרסו את החתונה וד"ל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 16, 2013 3:31 pm

כתבתי קצת קשה באירוניה, שלא חלי ומרגיש מר שמצד אחד כותב שהסיבה היא בריוני ירושלים, ומצד שני לדבריך הדבר על פי גדולי עולם. ואע"פ שהבאת את זה וכתבת צ"ע, עדיין לענ"ד דבר שתמכו בו אלו, אין לכתוב שהטעם הוא משום הבריונים

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי גילוי » א' יוני 16, 2013 3:41 pm

אוצר החכמה כתב:כתבתי קצת קשה באירוניה, שלא חלי ומרגיש מר שמצד אחד כותב שהסיבה היא בריוני ירושלים, ומצד שני לדבריך הדבר על פי גדולי עולם.


הדברים פשוטים, ישנם ב' סיבות לתוקף המנהג כיום בירושלים- א' הגרשז"א והגריש"א חיזקו את המנהג. ב' בריוני ירושלים..

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' יוני 16, 2013 8:42 pm

מעניין באמת לחקור מדוע היו מתקנות ומנהגי ירושלים שגם הבאים אליה בשנים שלאחר השואה ומעט לפניה החזיקו באותם המנהגים, וכדוגמת תקנת הדלקת נרות 40 דק' לפני השקיעה וכן המנהג שלא לנגן בכלי זמר בחתונות בירושלים, ואילו מנהגים אחרים "תפשו" פחות, כגון הלבוש הירושלמי וענין החרם על בתי הספר ולימוד שפות זרות, אשר רוב רובם מן הבאים אליה בדורות האחרונים לא קיבלו הנהגות אלו עליהם.
ואולי שענין המנהג שלא לנגן בכלי זמר הוא מפני שעיקר התקנה היתה משום כבוד ירושלים שעומדת בחורבנה, ואינה משום טעם חיצוני אחר, ולכך קיבלוהו עליהם.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי גילוי » א' יוני 16, 2013 9:06 pm

מחולת המחנים כתב:מעניין באמת לחקור מדוע היו מתקנות ומנהגי ירושלים שגם הבאים אליה בשנים שלאחר השואה ומעט לפניה החזיקו באותם המנהגים, וכדוגמת תקנת הדלקת נרות 40 דק' לפני השקיעה וכן המנהג שלא לנגן בכלי זמר בחתונות בירושלים, ואילו מנהגים אחרים "תפשו" פחות, כגון הלבוש הירושלמי וענין החרם על בתי הספר ולימוד שפות זרות, אשר רוב רובם מן הבאים אליה בדורות האחרונים לא קיבלו הנהגות אלו עליהם.
ואולי שענין המנהג שלא לנגן בכלי זמר הוא מפני שעיקר התקנה היתה משום כבוד ירושלים שעומדת בחורבנה, ואינה משום טעם חיצוני אחר, ולכך קיבלוהו עליהם.


יש להוסיף את הויכוח הגדול בעניין פירות נכרי, שהגריש"א הרה להחמיר בזה על אף שמנהג הישוב הישן להקל.

אפשר גם להוסיף את מנהג ירושלים שהבנים אינם הולכים אחר מיטת אביהם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 16, 2013 9:30 pm

מחולת המחנים כתב:מעניין באמת לחקור מדוע היו מתקנות ומנהגי ירושלים שגם הבאים אליה בשנים שלאחר השואה ומעט לפניה החזיקו באותם המנהגים, וכדוגמת תקנת הדלקת נרות 40 דק' לפני השקיעה וכן המנהג שלא לנגן בכלי זמר בחתונות בירושלים, ואילו מנהגים אחרים "תפשו" פחות, כגון הלבוש הירושלמי וענין החרם על בתי הספר ולימוד שפות זרות, אשר רוב רובם מן הבאים אליה בדורות האחרונים לא קיבלו הנהגות אלו עליהם.
ואולי שענין המנהג שלא לנגן בכלי זמר הוא מפני שעיקר התקנה היתה משום כבוד ירושלים שעומדת בחורבנה, ואינה משום טעם חיצוני אחר, ולכך קיבלוהו עליהם.


ייתכן אבל באופן כללי כך דרכם של מנהגים שתלויים בציבור ולפעמים נמשכים ולפעמים משתנים.
(גם פשוט ששינוי בגדים הוא דבר שהרבה יותר קשה לבאים מקרוב לקבלו מאשר פרט קטן שנוהג לכל אדם פעם בחייו או מספר פעמים אם נספור את חתונות ילדיו)

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 16, 2013 10:25 pm

גילוי כתב:[אפשר גם להוסיף את מנהג ירושלים שהבנים אינם הולכים אחר מיטת אביהם.


זה אינו מנהג ירושלים בדווקא אלא מנהג המקובלים

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' אוגוסט 06, 2013 11:48 pm

א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?
ב. האם יש שכתבו להקל כששני הצדדים אינם תושבי ירושלים? [ובפרט כשהחתונה אינה בירושלים העתיקה]

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי מ.ל. » ד' אוגוסט 07, 2013 1:22 am

עשוי לנחת כתב:בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?
עובדא ידענא על א' ששאל את הגאון ר"מ הלברשטאם זצ"ל, לפני כעשור שנים, על 'תקליטן' בחתונות בירושלים, וא"ל שבאם אכן זה יתפשט, מעיקר הדין יהיה מותר, [ולכאו' ה"ה אורגן, שזה כלי אחד שמשמיע כמה מיני קולות זמר].

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי מ.ל. » ד' אוגוסט 07, 2013 1:28 am

מעניין, שעל אף הידוע כיום על איסור כלי זמר בחתונות בירושלים, הרי המקור הראשון שבו נזכרים ההגבלות על כלי זמר בחתונות, הוא לאו דווקא על ירושלים אלא על כל ארץ ישראל כולה, וביחוד בצפת. וכך כותב ר' משה ב"ר מנחם מנדיל ריישר בספרו "שערי ירושלים" , בין דבריו על תיאור עניני הנשואין בארץ ישראל:

"עושים משתה גדול, רק הסעודה לא ימשוך הרבה, כי במהרה עושים ומכינים את הכל על השולחן, כשלשים מיני מאכלים, יחד על טס גדול של נחושת, ואוכלים כל אחד כחפצו ורצונו, ואין אומרים שירה וזמרה, רק הנשים מרננין ומטפחין בתוף ומחול בבית הכלה, והאנשים הקרואים מברכים ברכת המזון וברכת הנשואין והולכים לבתיהן. משך הסעודה תהיה לערך שעה אחת ולא יותר".
"בכל ארץ ישראל אין מי שידע לנגן בנבל וכינור, ואיזה אנשים שבאו מחו"ל לשם, והם מנגנים בכינור על החתונות, אך לא האריכו ימים שמה, וזה כשתי שנים שבא יודע נגן בכינור לעיה"ק צפת"ו, ועשה שם כשני חדשים, וקראו אותו על החתונות, ואחר כך הלך לחו"ל וחזר והביא אתו עמו כנור חדש קטן וכינור הגדול וחליל, ולאחר שתי שבועות נפטר לבית עולמו, אז ראו בחוש שאסור לזמר בכינור בעת החורבן, כמאמר רז"ל".
"כדי לקיים מצות שמחת חתן וכלה בא"י, יש חבורות משמחים חתן וכלה, ויש להם תוף, וכשיש חתונה, בין עשיר בין עני, הולכים לשם ומכין בתוף ומרננים בפיהם בכל כחם, ורוקדים במחול בכל מיני שמחה עד אור הבוקר".

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' אוגוסט 07, 2013 10:07 am

עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?

כן היא דעת הגר"ה זקס שליט"א שמתיר זאת לכתחילה.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' אוגוסט 07, 2013 4:59 pm

ארי שבחבורה כתב:
עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?

כן היא דעת הגר"ה זקס שליט"א שמתיר זאת לכתחילה.

עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' אוגוסט 07, 2013 5:42 pm

עשוי לנחת כתב:
ארי שבחבורה כתב:
עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?

כן היא דעת הגר"ה זקס שליט"א שמתיר זאת לכתחילה.

עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?

אולי זה יפתיע אותך, אולם אפילו בדורנו הדל שבו כבר מזמן נוצרה הפרדה מוחלטת בין הכובע של "ראש הישיבה" לכובע של ה"פוסק" ישנם עדיין כמה יחידי סגולה שמאחדים בקרבם את שני הכוחות הללו, ואחד המיוחדים שבהם הוא הגר"ה זקס שליט"א אשר רב כוחו הן באמירת 'שיעור כללי' בנוי לתלפיות והן באסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא (דוגמא נוספת היא הגרח"פ שיינברג זצ"ל).
אמנם אם כוונתך היתה לאישים המוכרים בציבור כ"פוסקים" אכן אין הגר"ה זקס נכלל בקטגוריה זו ועמך הסליחה.

צדק תרדוף
הודעות: 60
הצטרף: ד' יולי 17, 2013 3:51 pm

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

הודעהעל ידי צדק תרדוף » ד' אוגוסט 07, 2013 11:07 pm

ארי שבחבורה כתב:אולי זה יפתיע אותך, אולם אפילו בדורנו הדל שבו כבר מזמן נוצרה הפרדה מוחלטת בין הכובע של "ראש הישיבה" לכובע של ה"פוסק" ישנם עדיין כמה יחידי סגולה שמאחדים בקרבם את שני הכוחות הללו, ואחד המיוחדים שבהם הוא הגר"ה זקס שליט"א אשר רב כוחו הן באמירת 'שיעור כללי' בנוי לתלפיות והן באסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא (דוגמא נוספת היא הגרח"פ שיינברג זצ"ל).
אמנם אם כוונתך היתה לאישים המוכרים בציבור כ"פוסקים" אכן אין הגר"ה זקס נכלל בקטגוריה זו ועמך הסליחה.

גם מרן הגרש"ז אוירבך זצ"ל היה ראש ישיבה חשוב מאוד וגם פוסק חשוב מאוד ואף פוסק הדור.

הסקרן_הקטן
הודעות: 237
הצטרף: ד' יוני 15, 2016 5:20 pm

תזמורת בחתונה בירושלים

הודעהעל ידי הסקרן_הקטן » ב' ינואר 28, 2019 2:51 pm

אתמול השתתפתי בחתונה בעיה"ק ירושלים, כנהוג ברוב קהילות ישראל (למעט גור - ככל הידוע לי) היה מתופף ולא תזמורת מלאה

באמצע הריקודים - עצרו הזמרים והמתופף, לצורך השמעת שיר בכדי שבנות המשפחה (כנהוג בשנים האחרונות) יבצעו ריקוד לפני הכלה בליווי צלילים.
הבחורים שהיו באולם הגברים - התחילו גם הם לרקוד לצלילי המוסיקה.

אבי החתן - דעתו לא היה נוחה מזה ובקש מהבחורים להפסיק את הריקוד

מה דעתכם? מה הבדל בין בנות המשפחה שרוקדות לצלילי מוזיקה לבין בחורי ישיבה?

פלוריש
הודעות: 2616
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: תזמורת בחתונה בירושלים

הודעהעל ידי פלוריש » ב' ינואר 28, 2019 6:19 pm

לא נראה לי שזה מנהג 'רוב קהילות ישראל חוץ מגור', ברוב החתונות שראיתי (של כל מיני סוגי אנשים) היתה תזמורת

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תזמורת בחתונה בירושלים

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 28, 2019 6:33 pm

מפורסם שזהו "מנהג ירושלים".
אמנם, ככל מנהג ירושלים יש ירושלמים שאינם נוהגים בו.

יעקב_ב.
הודעות: 164
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: תזמורת בחתונה בירושלים

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ג' ינואר 29, 2019 11:31 pm

כיום נהוג בכל החתונות שבירושלים שהתזמורת משמיעה ניגונים ערבים בזמן הסעודה, ובדרך כלל אין פוצה פה ומצפצף, אע"פ שבעיקר הגזירה האיסור הוא להשמיע כלי זמר בכל שבעת ימי המשתה. אין הבדל בין זמן החתונה עצמו לבין כל שבעת ימי המשתה.
עיקר הסיבה להתיר היא בגלל שהחרם היה על ירושלים שבין החומות, ואפשר לומר שעל שאר ירושלים לא גזרו, ואע"פ שדעת גדולי ירושלים היא שגם בזה גזרו, מכל מקום אין לך אלא מנהג הציבור. עוד יש סיבה להתיר מאחר שרוב יושבי ירושלים כיום אינם צאצאי אלו שהיו בזמן החרם, ובכלל ידועה דעת ר' דוד פרידמן מקרלין שלא חל חרם בירושלים, לגבי החרם שהוטל על בית מדרשו של רי''מ פינס.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: תזמורת בחתונה בירושלים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' ינואר 30, 2019 12:02 am

ההסבר לניגונים בשעת הסעודה הוא מאוד פשוט, עיקר החרם היה על הריקודים עם תזמורת, וזה גם עיקר השמחה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים