שליטא כתב:יצויין רק כי במקור הראשון שראיתי נעשה חילוק הפוך 3 חלקי 3.14 ו-106 חלקי 111 והתוצאה היתה 0.95
[הדבר כמובן אינו משנה זה קורה בכל זוג מספרים שתהפוך את חילוקם].
לא הבנתי את הקטע הזה, תוכל להסביר
חוץ מזה ישר כח גדול!
דראל כתב:רמז חביב. אהבתי אותו בנעורי.
יש לזכור כי הכתיב והקרי של המילה 'קו' מופיע גם בזכריה (ללא כל קשר לפאי). ייתכן שיש בכך עדות קדומה לצורת הדיבור של המילה 'קו'
יאיר כתב:דראל כתב:רמז חביב. אהבתי אותו בנעורי.
יש לזכור כי הכתיב והקרי של המילה 'קו' מופיע גם בזכריה (ללא כל קשר לפאי). ייתכן שיש בכך עדות קדומה לצורת הדיבור של המילה 'קו'
פָּרְשֶׁן..
[יישר כח!..הניקוד הסתדר והוא מופיע כמו שצריך].
אוצר החכמה כתב:אגב המ"ב דן שאולי לעניינים הנוגעים להלכה יש הלכה למשה מסיני לחשב כשלוש
זה בשעה"צ בהלכות עירובין.
הור ההר כתב:אוצר החכמה כתב:אגב המ"ב דן שאולי לעניינים הנוגעים להלכה יש הלכה למשה מסיני לחשב כשלוש
זה בשעה"צ בהלכות עירובין.
יש גם חזו"א מעין זה בעירובין ועולה מדבריו שזו כונת המשנה "כל שיש בו רוחב טפח יש בהקיפו שלשה", שאין זה כלל חשבוני אלא כלל הלכתי, כיון שלא ניתנה תורה למלאה"ש שיכולים לצמצם בדיוק, לכן מצד הלכה אם יש בהקיפו ג' כיש בו רוחב טפח. וזה למדנו ממה שחישב הכתוב את רוחב יש"ש ל-30 אמה. כמדומה שראיתי פעם אסמכתא לדבר בלשון תו' רא"ש בסוכה או ערובין.
דניאל כתב:אם נפרש שעשר אמות רוחב כולל את הדופן טפח ואילו ההיקף הוא ללא הדופן נקבל היקף 30.36 שזה פחות מחצי אמה ממה שמוזכר בפסוק.
דניאל כתב:אם נפרש שעשר אמות רוחב כולל את הדופן טפח ואילו ההיקף הוא ללא הדופן נקבל היקף 30.36 שזה פחות מחצי אמה ממה שמוזכר בפסוק.
הסרפד כתב:דניאל כתב:אם נפרש שעשר אמות רוחב כולל את הדופן טפח ואילו ההיקף הוא ללא הדופן נקבל היקף 30.36 שזה פחות מחצי אמה ממה שמוזכר בפסוק.
כמדומני שזכיתם לכוון לתירוץ מזמן התנאים - מביאים אותו בשם ר' נחמיה בברייתת 'משנת המידות'. (אולי יודיענו אחד מן החכמים מה טובו של ברייתא זו ואיפה היא נמצאת.)
חשבונות רבים כתב:אבל אז איך תסביר אלפים בת יכיל? לפי החישוב שלי אם הרוחב הוא כמו שאמרת זה יוצא הרבה פחות.
חשבונות רבים כתב:הסרפד כתב:דניאל כתב:אם נפרש שעשר אמות רוחב כולל את הדופן טפח ואילו ההיקף הוא ללא הדופן נקבל היקף 30.36 שזה פחות מחצי אמה ממה שמוזכר בפסוק.
כמדומני שזכיתם לכוון לתירוץ מזמן התנאים - מביאים אותו בשם ר' נחמיה בברייתת 'משנת המידות'. (אולי יודיענו אחד מן החכמים מה טובו של ברייתא זו ואיפה היא נמצאת.)
אבל מה עם השאלה שלי?חשבונות רבים כתב:אבל אז איך תסביר אלפים בת יכיל? לפי החישוב שלי אם הרוחב הוא כמו שאמרת זה יוצא הרבה פחות.
(אלא אם כן נשחק עם האמות המרובעות שלא כמו שכתוב בגמרא)
בעניין ברייתת משנת המידות נמצא בהיברו בוקס (המדות - בלי יו"ד) נראה לי ברור שזה לא מזמן התנאים וראיתי כבר מישהו שמעיר בזה, אבל ודאי חכמי הפורום ידעו להחכימנו יותר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים