ברזילי כתב:יש יותר אברכים החיים בדוחק מבחירה ומרצון (היינו, אף שיש בידי הוריהם וברצונם לאפשר להם לחיות ברווחה יתרה).
אוצר החכמה כתב:אני לא יודע אם גם לאברך שנותנים לו הוריו ברצון ממה שיש להם (בשונה מדברים עליהם דובר למעלה),
אוצר החכמה כתב:נכון. ומתוך דבריך מתעוררת לי שאלה על הרוצה להנות ת"ח מנכסיו, אם שייך בזה בכלל שונא מתנות יחיה. כי אולי כיוון שהנותן נותן את זה לכבוד שמים אין בזה בכלל שונא מתנות ורק שייך כאן הרוצה ליהנות.
דניאל כתב:אוצר החכמה כתב:אני לא יודע אם גם לאברך שנותנים לו הוריו ברצון ממה שיש להם (בשונה מדברים עליהם דובר למעלה),
בכך אתה חושדני? אני הדגשתי בשאלתי שהמדובר במי שיש ביד הוריו וברצונם ליתן.אוצר החכמה כתב:נכון. ומתוך דבריך מתעוררת לי שאלה על הרוצה להנות ת"ח מנכסיו, אם שייך בזה בכלל שונא מתנות יחיה. כי אולי כיוון שהנותן נותן את זה לכבוד שמים אין בזה בכלל שונא מתנות ורק שייך כאן הרוצה ליהנות.
ראיתי מי שדן בזה ואיני זוכר כרגע מי הוא, אבל בעיני קשה לומר שאלישע עבר על שונא מתנות יחיה.
אגב, ברבפ"י נאמר שמיום עמדו על דעתו לא נהנה מסעודת אביו, אך נראה שזו היתה מעלה יתירה.
אוצר החכמה כתב:אכן פלא גם מהמשנה בסוף פאה שכל הצריך ואינו נוטל וכולי. רק אולי יחלק החיד"א בין הנוטל מקופה של צדקה לנוטל מאדם פרטי שרק ע"ז יש את סברתו. וזה גם יהיה תירוץ לדעתו על עשה שבתך חול.
בברכה המשולשת כתב:כספי הקופה ניטלים בכפיה (לפי הרמב"ם וסיעתו) משא"כ צדקה מאדם פרטי
ברזילי כתב:אוצר החכמה כתב:אכן פלא גם מהמשנה בסוף פאה שכל הצריך ואינו נוטל וכולי. רק אולי יחלק החיד"א בין הנוטל מקופה של צדקה לנוטל מאדם פרטי שרק ע"ז יש את סברתו. וזה גם יהיה תירוץ לדעתו על עשה שבתך חול.
אני לא מבין את הסברה בחילוק. בשלמא אם נוטל מאדם פרטי שנותן לו שלא בתורת צדקה, אלא כמתנה בין חברים או קרובי משפחה, היה מקום לומר שזה אינו בכלל מצטרך לבריות, אלא כדרך אנשים המהנים זא"ז לפעמים, וכעין שכתבת לעיל גבי הורים (כמדומני שכך ביארו הנהגת הרמב"ם שגינה מאד ת"ח הנהנים מאחרים, ולמעשה חי שנים רבות על חשבון אחיו. ושמעתי אומרים שאחיו לא נתן לו בתורת ת"ח אלא בתורת אח). אבל החיד"א מדבר להדיא על נתינה בתורת צדקה, ואם כן מה בין צדקה ישירות לעני לבין הנוטל מן הקופה? האם רצונך לומר שכל החסרון בנוטל מן הקופה הוא אך זאת שממעט ממון עניים אחרים (משא"כ במתנה ישירה)? כמדומה שלא זו משמעות מאמרי חז"ל הנ"ל
ברזילי כתב:אכן, הענין שלא להנות מאחרים, והערך של פשטות וצניעות שני ענינים שונים הם. תמהני עליך שאתה מתפלא על ענין אחרון זה, האם צריך להביא ממרחק מקורות למעלת ההסתפקות במועט, גנות המותרות וכו' ?
ברזילי כתב:אמנם מסקנתך הגורפת (שהיא לכאורה העולה מדברי החיד"א) אינה נלענ"ד - הלא הפוסקים ששקלו וטרו בהיתר קבלת מתנות לת"ח, והרבה מהם הגבילו הדבר שייקח רק כדי סיפוקו ולא יותר (למשל ב"ח ס"ס רמו), ומינה שיש חסרון בעצם לקיחת מתנה (של ממש, לאפוקי מתנות נימוסין כנהוג; עי' דרישה ס"ס רמ"ו שהעמיד דורונות לת"ח רק במתנות סמליות ולכאורה הוא שלא כמו שהבאת משמו). אם כן, נראה שלא סברו כדברי החיד"א הנ"ל שכל שהנותן מתכוון לצדקה ולש"ש הוא צורך מספיק ואין לחוש יותר.
ברזילי כתב:לא מצאתי לעת עתה את דברי הדרישה שציינת בסעיף הראשון לדבריך - האם תוכל לתת מקור מדוייק יותר בבקשה?
כדרך נושאים אלה יש צדדים ומקורות לכאן ולכאן, אולם מופרז לומר שאין בכלל מקור לרעיון של הסתפקות במועט.דניאל כתב:לעולם יאכל אדם פחות ממה שיש לו וילבש כמו שיש לו ויתן לאשתו ובניו יותר ממה שיש לו. נ"ל שמכאן רואים שיש חילוק בזה בין הנאות גופניות לדברים אחרים (כמו לשכור דירה במקום לקנות) אבל זה באמת נושא רחב בפני עצמו.
אם ננקוט שאין חסרון כלל במתנה שניתנת לשם שמים, ואין ענין להמנע ממנה, למה להגביל נטילת מתנות כאלה לכדי סיפוקו בלבד?דניאל כתב:לא עיינתי כעת במקורות שהבאת, אבל אני שמח במה שהבאת מהב"ח כי פעם פירשתי את דברי הגמרא הרוצה ליהנות יהנה כאלישע שהכוונה כאלישע-מיטה ושולחן וכסא ומנורה ותו לא.
אך אינני יודע למה זה סותר לדברים שכתבתי...
תודה, חפשתי ביו"ד רמט... כמדומני שאין ללמוד משם באופן גורף שאם יש צורך אז "אין ענין" להמנע. מה שרואים בדרישה הוא שיש לשקול שיקול זה של שנאת מתנות כנגד תועלת אפשרית בלקיחתן, ולפעמים הענין שבלקיחה גובר על הענין שבהמנעות, והכל לפי הענין וכמו שכבר נאמר כאן כמה פעמים.דניאל כתב:דרישה חו"מ סי' רמ"ט זה הדרישה היחיד בסימן הזה ומבאר שלאברהם היו טעמים למה קיבל מפרעה ומאבימלך. (ואמנם שם הייתה סיבה חזקה אבל משמע מדבריו שהעיקר מ"ש בתחילה לשם מצוה קעביד).
ברזילי כתב:אם ננקוט שאין חסרון כלל במתנה שניתנת לשם שמים, ואין ענין להמנע ממנה, למה להגביל נטילת מתנות כאלה לכדי סיפוקו בלבד?
ברזילי כתב:תודה, חפשתי ביו"ד רמט... כמדומני שאין ללמוד משם באופן גורף שאם יש צורך אז "אין ענין" להמנע. מה שרואים בדרישה הוא שיש לשקול שיקול זה של שנאת מתנות כנגד תועלת אפשרית בלקיחתן, ולפעמים הענין שבלקיחה גובר על הענין שבהמנעות, והכל לפי הענין וכמו שכבר נאמר כאן כמה פעמים.
ברזילי כתב:לפי הטעם העיקרי שנקטו הפוסקים (רמב"ם סוף זכו"מ, טוש"ע) שהוא מצד מידת הבטחון, באמת כלל לא מובן טעמו של החיד"א.
ברזילי כתב:אמנם מסקנתך הגורפת (שהיא לכאורה העולה מדברי החיד"א) אינה נלענ"ד - הלא הפוסקים ששקלו וטרו בהיתר קבלת מתנות לת"ח, והרבה מהם הגבילו הדבר שייקח רק כדי סיפוקו ולא יותר (למשל ב"ח ס"ס רמו),
ברזילי כתב:זה שיש צורך מצוה של הנותן, לא משנה את המציאות שהתוצאה שהיא לצרכו ולהנאתו של המקבל, ואם סיפוק צרכים מידי
בו"ד הוא פגם בבטחון, מצוותו של הנותן לא תעלה ולא תוריד. אם להעדיף את התועלת לנותן על הפגם אצל המקבל היא
שאלה אחרת, אבל לומר שאין כלל פגם במקבל נשמע לי דחוק.
ברזילי כתב:לא מסכים. גם אם המקבל מתכוון לש"ש, בכלל שונא מתנות יחיה איננו
ברזילי כתב:לגבי סגולות אינני יודע לומר, ובעניני סגולות אין כל כך מקום לסברה. מ"מ אני אינני מבין את החיד"א כך כלל וכלל, ולענ"ד התכוון לומר שכשיש
תועלת לנותן, ממילא אין זו מתנה כלל, וכפי שהביא משל לזה משטמ"ק ב"ב, וזה איננו מובן לי בעניי וכמ"ש
אוצר החכמה כתב:אם ת"ח ראוי לו ליקח פרס זה עניין אחד והוא דווקא אם נותנים לו בגלל מעלתו אבל אם יש לו אוהב שנותן לו מחמת ידידותו והיה נותן לו גם אם היה ע"ה וודאי מותר. ואין לזה קשר כלל לשונא מתנות יחיה שזה יש מקום גם לא לקחת מאוהביו כהא דמגילה.
נערי האוצר כתב:לשאלתו של ר' דניאל, אם אני יודע על מקרה כזה, לא בפירוש שמעתי אלא מכללא איתמר, שכך מתואר בצבעים עזים ע"י הסופר הדגול ר' דוד זריצקי זצ"ל בספרו "למעלה מן השמש". וזכר לדבר נמצא גם במודעה קטנה בת שתי שורות - באמצע העמוד: http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... KS&page=18 [המציאה פורסמה בעבר בפורום ומשם לקחתיה].
אוהב אוצר כתב:אני מבהיר את עמדתי בצורה ברורה:
ראוי ונכון ורצוי וצריך שיהיה לחתן בן תורה עזרה בכדי שיוכל לשבת וללמוד לפחות בשנים הראשונות. [מילים אלו בעקבות הסברו של הגר"ח קניינבסקי שאמר שחתן צריך עזרה אפ' משווער אברך כי חמיו כבר מבוסס מבחינה תורנית ורוחנית והחתן עדיין לא]
השאלה היא כמה ניתן היום במצב הקשה לתת/להתחייב/לדרוש בעוד שאת חיי היום יום קשה 'לגמור' וכבר היו מקרים קשים של בריאות ומוות בעקבות התחייובות אלו.
אין היום שום הגיון לתת וק"ו לדרוש דירה ואפ' חצי דירה! ומי שיש לו שבע בנות? גם אם ימכור את עצמו לא יהיה לו לכולם.
מי שהוא מנהל מפעל ובעל עסקים, שיתן ויתן ואף ילחצו עליו רבותיו של הבחור אם הלה לא מבין עד כמה המשמעות חשובה, אבל מראש? עוד לפ
ני ששמעו על השידוך? זה לא דרכם של בני תורה כשרים ששקועים בלימוד בצורה אמתית והתורה עומדת לנגד עיניהם ולא הבלי העולם.
אתה חונן כתב:זה לא נכון אותה עובדה מגוחכת "שכמעט כל אלו שדרשו לאח"מ עזבו את הלימוד"
ופוק חזי
(אולי אותם אלה שהם בכ"א לא למדו ופשוט הגיעו ממשפחות מבוססות ונישאו למשפחות מבוססות
ולא נראה לי שהם שייכים לנושא האשכול)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 431 אורחים