מבקש לדעת כתב: לא לצביעה! אלא לְמַה? לתצוגת מוזיאון?
אוהב אוצר כתב:מבקש לדעת כתב: לא לצביעה! אלא לְמַה? לתצוגת מוזיאון?
אחרי ההקדמה של כב' ציפיתי לדברים יותר של טעם.
ברור שלצביעה! השאלה אם צבעו איתו את פתילי הציצית עבור מצות התכלת! ע"ז דנים פה!
ואת זה א"א להוכיח ממציאה שכזו.
ואדרבה אם "אוצר החכמה" היקר מבין שאין הגיון לשם צביעה כזו להביאו, הרבה פחות הגיון ישנו להביא בעל חי מהים שאין בו לא אכילה ולא סיכה ולא שום הנאה.
מבקש לדעת כתב:מוכח בגמ' במנחות (מג.) שישנה אפשרות שאדם יצבע בצבע הזהה לתכלת הוא קלא אילן ואין אפשרות אחרת: מר ממשכי אייתי תכלתא בשני רב אחאי, בדקוה בדרב יצחק בריה דרב יהודה ואיפרד חזותיה, בדרב אדא ואישתנאי למעליותא, סבר למיפסלה, אמר להו רב אחאי: אלא הא לא תכילתא היא ולא קלא אילן היא (בתמיהה), אלא שמע מינה שמועתא אהדדי איתמר, עכ"ל הגמ'. ולפי דניאל "שלא חושב שישנו ויכוח" שאמנם צבעו בו אבל לא תכלת- ישנה אפשרות נוספת. קלא אילן לפי כל הדעות הוא צמח ידוע הנקרא איסטי"ס (אינדיק"ו) והא זהה לצבע המופק מהחילזון הנ"ל.
דניאל כתב:מבקש לדעת כתב:מוכח בגמ' במנחות (מג.) שישנה אפשרות שאדם יצבע בצבע הזהה לתכלת הוא קלא אילן ואין אפשרות אחרת: מר ממשכי אייתי תכלתא בשני רב אחאי, בדקוה בדרב יצחק בריה דרב יהודה ואיפרד חזותיה, בדרב אדא ואישתנאי למעליותא, סבר למיפסלה, אמר להו רב אחאי: אלא הא לא תכילתא היא ולא קלא אילן היא (בתמיהה), אלא שמע מינה שמועתא אהדדי איתמר, עכ"ל הגמ'. ולפי דניאל "שלא חושב שישנו ויכוח" שאמנם צבעו בו אבל לא תכלת- ישנה אפשרות נוספת. קלא אילן לפי כל הדעות הוא צמח ידוע הנקרא איסטי"ס (אינדיק"ו) והא זהה לצבע המופק מהחילזון הנ"ל.
אחר מחכ"ת אתה לא עיינת כלל וכלל בנושא, שאילו היית מעיין בזה קצת היית יודע שלדעת החוקרים שחילזון הזה שימש לשני צבעים ארגמן וסגול (מלבד התכלת) בזמנו לא ידעו בכלל כיצד שייך לצבוע ממנו תכלת והיו שטענו בגלל זה שתכלת של התורה הוא סגול (!)
"בזמנו לא ידעו" אם כוונתך על זמן חז"ל טועה הנך, אם כוותך על זמנים אחרים אתה צודק. זה נכון שהייתה תקופה שלא ידעו ואז היו שחשבו שזהו סגול ("היו שטענו" הוא לא פחות מה'חוות יאיר' שמשאתו יגורו אלים. ואדרבה עד כדי כך היה ברור לו שזהו התכלת ששינה את פשטות הגמ' והראשונים שדומה לים וכו'. אלא שאין כוונתי לפתוח את עצם הנושא), אבל בזמן חז"ל ידעו גם ידעו.
אוצר החכמה כתב:האם לא זהו נושא הדיון בעצמו אם בזמן חז"ל צבעו בקהה קוצים תכלת או שלא ידעו לצבוע תכלת וצבעו בו ארגמן, ותכלת צבעו בחילזון אחר.
במילים אחרות מנין פשוט לך שבזמן חז"ל ידעו לצבוע תכלת מארגמן קהה קוצים.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים