צמא לדעת כתב:שפתי כהן ישמרו דעת ודבריו ברורים לענ"ד, דלא שייך לומר כסברת האחרונים דמה שלא נראה אינו כלום לענין דיני התורה כ"א במקום שאנו צריכים את עצם הדבר, כתולעים ונקבים, ע"ז אמרינן מה שאין אנו רואים כאילו אינו קיים, אבל כשאין אנו צריכים להחשיב את עצם הדבר (כנידון דידן, שהרי אנו רואים את המכונה ואת התוצאה, רק לא את אופן הפעולה), הא ליכא למאן דאמר.
הגע בעצמך, הרואה אנשים מרחוק ע"י טלסקופ, האם מותר לו לזרוק טיל להרגם (שהרי לא ראה בעיניו, וכאילו אינם קיימים)?
ולא הבנתי סברא זו דמה שייכות איסורי שבת לאיסור השחתה
למאי_נמ? כתב:תימה שלא הוזכר הספר הדרת פנים זקן (לרבי משה ווינער).
כמדומה שמש"כ הרב 'בברכה המשולשת' נדפס בהליכות שלמה, וע"ע במכתביו שבסוף ועלהו לא יבול ח"ב. וכמעט שאין מי מפוסקי זמנינו שלא כתב בזה לפחות במק"א.
אוצר החכמה כתב:ולא הבנתי סברא זו דמה שייכות איסורי שבת לאיסור השחתה
כבר כתבו בתוספות (ביומא ועוד מקומות) שדין דבר שאין מתכוון הוא גם בשאר איסורין שבתורה.
אוצר החכמה כתב:ביחס לדברי החיי"א בעניין חיידקים אפשר לטעון כך, אבל כמו שכתבתי לעיל נראה לי שיש מספר דוגמאות מהחזו"א שסבר שגם בדברים דומים לדרך הפעולה ההסתכלות היא על הנראה לעין ולא על ההסבר המדעי או ה"אמיתי" שבו הדבר נעשה, אולי כשאהיה יותר פנוי אחפש להביאם.
קצור הדברים הוא שאין להשתמש בביהכ"נ לצרכי תפילה במיקרופון ורם - קול, היות שהדבר הזה נחשב רק כהנפת סודרים שהיתה באלכסנדריה של מצרים לדעת היכן החזן עומד בתפלתו, אבל אי אפשר כלל לצאת בשמיעה זו בשום דבר שחייבים לשמוע מפי אדם. ואף שיודע אני שרבים יתמהו על כך וכמו זר יהיה דבר זה בעיניהם, עם כל זאת האמת הוא כדברינו, וברור הוא בעיני שזה מוזר רק לאלה שאינם יודעים כלל מה טיבם של המכשירים האלה (וחושבים מחשבות הבל שחוטי הטלפון או גלי הרדיו מוליכים ממש את קול האדם. וכדי להוציא מלבם טעות זו הארכתי מאד בביאור הדברים) אבל לא ליודעים את האמת, כי בדברי בזה עם מביני מדע ויודעים בהלכה כולם הסכימו לי.
הערת המחבר: לאחר שכבר נדפס מאמר זה נזדמן לי לדבר עם מרן בעל החזו"א זצ"ל ואמר לי שלדעתו אין זה כ"כ פשוט, ויתכן דכיון שהקול הנשמע נוצר ע"י המדבר וגם הקול נשמע מיד כדרך המדברים "אפשר" דגם זה חשיב כשומע ממש מפי המדבר או התוקע. וכמדומה לי שצריכים לומר לפי"ז דמה שאמרו בגמ' אם קול הברה שמע לא יצא, היינו מפני שקול הברה נשמע קצת לאחר קול האדם משא"כ בטלפון ורם - קול, ולענ"ד הוא חידוש גדול מאד ואין אני מבין אותו.
לענד כתב:יש בנידון זה ספר בשם 'מכונת גילוח בהלכה- ליקוט כל דעות הפוסקים האוסרים והמתירים' , ע"י יהודה ארי' פפויפר, ומשולם יוסף שומן, יצא לאור בירושלים שנת"ע בהסכמת הגר"מ שטרבוך שליט"א
ונגד זה יצא לאור קונ' בשם 'הזהרו מן המשחיתים'
וגם גם מאמר בקובץ אור ישראל גליון ל"ה עמ' רל"ו
אב בבינה כתב:האם אחד מחברי הפורום יכול להעלות או לשלוח לי באישי "הזהרו מן המשחיתים"?
בדבר שאלתו על דבר מכונה חשמלית לגילוח, לפי דעתי אם הלהב אינו נוגע בבשר יש להתיר, ואין זה נקרא גילוח של תע האסור
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 427 אורחים