רש"י על מלכים א כתב:וירפא את מזבח ה' ההרוס. בנה מזבח, והזכיר לישראל להיות מזבח ה' עולה על לבם ושגור בפיהם, שהיה הרוס ונפגר ובטל שמו והזכרתו מפי כל עשרת השבטים, כך שמעתי פשוטו ומדרשו שמעתי , ששאול בנה מזבח בהר הכרמל, וזהו שאמר (שמואל א טו יב): בא שאול הכרמלה והנה מציב לו יד, ולהלן (בראשית לג כ) הוא אומר: ויצב שם מזבח, ומלכי ישראל הרסו כל המזבחות והבמות שבארצם שנעשה לשם שמים, ובנה אליהו מזבח זה של שאול, שהיה הרוס:
אוצר החכמה כתב:לכן זה מדרשו
מציב לו יד. בונה לו מזבח הוא המזבח שנאמר באליהו ( מלכים-א יח ל ): וירפא את מזבח ה' ההרוס.
גבול ים כתב:בפשוטו הכרמלה בה' הידיעה מורה יותר על הר הכרמל.
ובעיקר הדבר ראה מש"כ הרד"ל בפדר"א
הכהן כתב:רש"י על מלכים א כתב:וירפא את מזבח ה' ההרוס. בנה מזבח, והזכיר לישראל להיות מזבח ה' עולה על לבם ושגור בפיהם, שהיה הרוס ונפגר ובטל שמו והזכרתו מפי כל עשרת השבטים, כך שמעתי פשוטו ומדרשו שמעתי , ששאול בנה מזבח בהר הכרמל, וזהו שאמר (שמואל א טו יב): בא שאול הכרמלה והנה מציב לו יד, ולהלן (בראשית לג כ) הוא אומר: ויצב שם מזבח, ומלכי ישראל הרסו כל המזבחות והבמות שבארצם שנעשה לשם שמים, ובנה אליהו מזבח זה של שאול, שהיה הרוס:
האם שאול חזר ממלחמת עמלק היושב בארץ הנגב לביתו שבגבעת שאול אשר בבנימין, דרך הר הכרמל שבנחלת אשר? למה לא נפרש כפוטו שהלך לעיר כרמל אשר ביהודה ככתוב "מעון כרמל וזיף ויוטה" (יהושע טו נה)?
יבנה כתב:שם משמואל ויקרא בהפטרה שנת תר"ע דן בזה.
פי האתון כתב:וחשבתי לומר: שכרמל היינו כל מקום שיש בו כרמים ולאו דוקא הר מסויים (וכמדומני שיסוד זה ראיתי באחד ממפרשי הנ"ך) ולפי"ז מיושב גם 'בא שאול הכרמלה' שהיה בדרום ונקרא ג"כ כרמל.
גבול ים כתב:בפשוטו הכרמלה בה' הידיעה מורה יותר על הר הכרמל.
ולפי"ז מיושב גם 'בא שאול הכרמלה' שהיה בדרום ונקרא ג"כ כרמל.
לייטנר כתב:פי האתון כתב:וחשבתי לומר: שכרמל היינו כל מקום שיש בו כרמים ולאו דוקא הר מסויים (וכמדומני שיסוד זה ראיתי באחד ממפרשי הנ"ך) ולפי"ז מיושב גם 'בא שאול הכרמלה' שהיה בדרום ונקרא ג"כ כרמל.
הכרמל הוא מקום גידול הממצע בין היער מחד למדבר מאידך.
וּכְבוֹד יַעְרוֹ וְכַרְמִלּוֹ מִנֶּפֶשׁ וְעַד בָּשָׂר יְכַלֶּה וְהָיָה כִּמְסֹס נֹסֵס. ישעי' י יח.
מצודת ציון:
וכרמלו" - שם כרמל הונח למקום שדות וכרמים וכמ"ש והיה מדבר לכרמל (לקמן לב)
אוצר החכמה כתב:אבל מצד שני, אם אינו שם מקום אלא סוג מקום, יהיה צריך ביאור לאיזה עניין מציינים את ביאתו הכרמלה האם יש חשיבות מסויימת בעובדה שהציב יד דווקא באיזור שהוא כרמל ולא ביער או במדבר.
אפרקסתא דעניא כתב:לייטנר כתב:פי האתון כתב:וחשבתי לומר: שכרמל היינו כל מקום שיש בו כרמים ולאו דוקא הר מסויים (וכמדומני שיסוד זה ראיתי באחד ממפרשי הנ"ך) ולפי"ז מיושב גם 'בא שאול הכרמלה' שהיה בדרום ונקרא ג"כ כרמל.
הכרמל הוא מקום גידול הממצע בין היער מחד למדבר מאידך.וּכְבוֹד יַעְרוֹ וְכַרְמִלּוֹ מִנֶּפֶשׁ וְעַד בָּשָׂר יְכַלֶּה וְהָיָה כִּמְסֹס נֹסֵס. ישעי' י יח.
מצודת ציון:
וכרמלו" - שם כרמל הונח למקום שדות וכרמים וכמ"ש והיה מדבר לכרמל (לקמן לב)
במעשה אליהו בהר הכרמל כתוב וירפא את מזבח ה' ההרוס. וכתב רש"י ומדרשו שמעתי ששאול בנה מזבח בכרמל כמו שנאמר בא שאול הכרמלה והנה מציב לו יד ויסוב ויעבור וירד הגלגל, וכו' ואליהו בנה מזבח זה של שאול שהיה הרוס.
והנה מלחמת שאול עם עמלק היתה בדרום ארץ ישראל, מחוילה בואך שור אשר על פני מצרים, וכתוב שם שבא הכרמלה ואח"כ סב ועבר הגלגל. ולכאורה קשה מאוד לפרש שמדובר בהר הכרמל שבצפונית מערבית ארץ ישראל, שהרי התחיל בקצה הדרומית של ארץ ישראל אצל מושב עמלק, ואחר כך הלך הכרמלה עם אגג וכל הצאן, ואח"כ עבר אל הגלגל שהוא בדרומית מזרחית של ארץ ישראל, והוא ממש מהלך של כמה ימים לכל רוח.
אשמח ליישוב בזה, ו/או באם יש מהמפרשים וכיו"ב ע"ז
משה דוויק כתב:עיין מגדים חדשים [וייס]בשבת ל"ה.
עזריאל ברגר כתב:תרי "כרמל" איתנהו:
הר הכרמל בצפון, והיישוב "כרמל" בדרום הר חברון, ובו היה גם "נבל הכרמלי" כנראה.
משה דוויק כתב:עיין מגדים חדשים [וייס]בשבת ל"ה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 388 אורחים