אריאל דוד כתב:ברור שאם חסידות בויין הייתה דוחה את ההדלקה ליום שני לא היה חילול שבת כלל על זה נאמר הכלל תהיה חכם ועל תהיה צודק, שהרי היה באפשרותם למנוע את החילול שבת ההמוני ואת הקריאה של הרבנות הראשית הבאתי רק לשם דוגמא בעלמא אלא שחסידות בויין הייתה צריכה לדחות את ההדלקה מעצמם ללא קריאת הרבנות הראשית
אריאל דוד כתב:הדלקת המדורה היא האירוע המרכזי שבציון הרשב"י במירון ואפילו אם קודם ההדלקה ישנם ארבה אנשים זה מחמת ההדלקה שהרי אם חסידות בויין תכריז שנדחה ההדלקה ליום הבא זה יכניס במודעות הציבור הכללי לא לבוא כלל במוצאי שבת לציון מחמת חומרת העניין ובכך יפחית למעט החילול שבת ההמוני ואם כך ינהגו למשך כמה שנים יחל וידעך חילול השבת.
היימישער כתב:ההדלקה של בויאן נדחתה לחצות כדי שלא יהיה צורך לחלל את השבת, ואלו שחיללוה עשו את מעשם הנפשע כי התחשק להם ולא בגלל ההדלקה, וגם אם ההדלקה הייתה נדחית למחרת הם היו עושים כן.
היימישער כתב:חוץ מזה כדאי שתקלוט בהקדם שהפסק של הרבנות מעניין את החרדים כשלג דאשתקד, והסיבות לכך לא ממש משנות.
היימישער כתב:ועתה באת אתה בשאלה חדשה למה לא התארגנו כל החסידויות לדחות את ההדלקה ביום, כדי למנוע חילול שבת בפרהסיה מצד מוסדות המדינה (דהיינו השוטרים הללו ממילא אינם שומרים שבת, וגם לו לא היו בתפקיד היו מחללים שבת בפרהסיה - כל אחד במקום שהותו, אלא שכאן היה זלזול בכבוד השבת מצד 'מדינת ישראל').
יין המשמח כתב:1. הרבנים שפסקו לדחות הם רבנים ספרדים שלהם מנהגי האבלות בטלים בלג. לעומת ציבור האשכנזים שממשיכים עד שבועות.
יין המשמח כתב:2. אכן ביום העצמאות אין כל קדושה ולכן אפשר לדחותו... אך בל"ג בעומר יש קדושה שבו היא הילולא דרשב"י - יום פטירתו.
יין המשמח כתב:3. לגבי החילול שבת, הרי כל עמך בית ישראל לא יחללו בעצמם שבת עבור זה, אלא הבעיה היא השוטרים והנהגים. ובכן אם היו רוצים יכלו לסדר לנהגים מלון בי-ם וכו', וכן לשוטרים לינה בצפת וכו'.
כתונת_פסים כתב:מדובר במחללי שבת, וגם אילו היו נשארים בבית היו מחללים את השבת, ובזה אמרינן, הלעיטהו לרשע וימות. ויש לדון.
כתונת_פסים כתב:א. בנוגע למה שהקשה הרב אוצה"ח שלא אמרו שמותר לגרום לו לרשע לעבור עבירות, ומה שאמרו הלעיטהו וכו' הכוונה בזה, שאין עלינו כל חיוב למנוע מן הרשע את העבירה.
מדברי הפוסקים משמע שהבינו מדברי הגמ' שיש עניין לגרום להם לעוברי עבירה לעבור על עוד ועוד עבירות כדי שימותו.
ב. מה שכתב הרב הכהן שרשע שעובר על השבת לצורך פרנסתו אסור לגרום לו לעבור עבירות, ראה בפוסקים שאפי' תינוק שנשבה וכדו' מותר וצריך לגרום שיעבור על עוד ועוד עבירות ועיין אג"מ בנוגע לעירוב במקום שיש מחללי שבת ובס' יראים סימן רכ"ג.
עיין במש"כ הרמ"א או"ח תר"ח שאף במזיד ולא ישמע לו חייב למחות בו. ונקט הרמ"א כדעת היראים שכתב אדרבא הלעיטהו לרשע וימות ואע"פ שעכשיו חמור טפי במה שעובר במזיד עם התראה יעו"ש.
אפרקסתא דעניא כתב:הרב מרדכי קפלן מצפת טוען, שאין ספק שגם אם ידחו את ההדלקות, עדיין יגיעו עשרות אלפי אנשים מכל שדרות הציבור למירון כבר במוצ"ש, וממילא המשטרה מחויבת לאבטח אותם. כך שאין שום קשר בין ההדלקות למצב החוגגים במירון ולחילולי השבת של המשטרה.
אוצר החכמה כתב:עיין במש"כ הרמ"א או"ח תר"ח שאף במזיד ולא ישמע לו חייב למחות בו. ונקט הרמ"א כדעת היראים שכתב אדרבא הלעיטהו לרשע וימות ואע"פ שעכשיו חמור טפי במה שעובר במזיד עם התראה יעו"ש.
איני מבין למה לדבריך אסור לתת כוס יין לנזיר, הלעיטהו לרשע וימות? אלא וודאי שחלוק, ששם מוכיחו כדין שחייבתו התורה, רק על מה שמרשיע יותר בגלל שמוכיחו אמרינן הלעיטהו, כמ"ש הרב בברכה משולשת.
אפשר לטעון שגם כאן אין אחריות החוטאים עלינו ואין חיוב להמנע, או לטעון להיפך שכאן ניחא לנוסעים בחילול שבת ולכן אסור ולזה איני נכנס, רק להלעיטהו לרשע וימות לענ"ד אין לזה שייכות.
בברכה המשולשת כתב:אינו דומה. כשמוחה הרי הוא מציג בפניו את דין התורה ומתרה בו שהדבר אסור, ואילו הדיון באשכול הנוכחי הוא שהיהודי היר"ש עושה מעשה שבגינו התינוק שנשבה (ואפילו אינו תינוק שנשבה) עובר עבירה - ללא שאומרים לו שהדבר אסור
לעצם השאלה מנזיר מדוע אסור לתת לו יין משום לפני עיוור, ולא אמרינן הלעיטהו לרשע, בפשטות יש לומר בזה, משום שהתם טרם חטא, ועל כן אסור להכשילו, אך נזיר המזיד ושותה יין מותר להכשילו שישתה עוד יין. וכך ראיתי גם בשו"ת משנה הלכות.
כתונת_פסים כתב:שו"ת משנה הלכות חלק ה סימן רפב:
ולכאורה צ"ע דמ"ש מהא דלא יושיט אדם יין לנזיר ואבמה"ח לב"נ ולא אמרינן הלעיטהו לרשע, ונ"ל לומר בזה סברא דדווקא במקום שעדיין אינו עושה עבירה ואין בידו לעשות העבירה בלי שיסייעו לו כה"ג אסור להושיט לו, אבל היכא דהוא כבר עבר על העבירה והוא עומד במרדו כה"ג אמרינן הלעיטהו לרשע, אבל להכשילו בעבירה אחרת אסור ודו"ק ועיין ב"ש יו"ד סי' י"ז כעין זה ע"ש.
הכהן כתב:הבה נחדד את השאלה: מה יותר "אביזרייהו דחילול שבת", זה או שפע שוק?
הרב הכהן כתב:הבה נחדד את השאלה: מה יותר "אביזרייהו דחילול שבת", זה או שפע שוק?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 380 אורחים