תוכן כתב:צפיתי פעם בסרט טעביא דער מילכיגר של מאריס שווארץ ונהניתי מאד. (הסרט מומלץ ביותר למי שצריך לבטל קצת מזמנו כדי שיוכל לחזור ללימודו ביתר שאת.) בקיצור, אחרי שראיתי את הסרט סיפרתי לסבתא שלי ע"ה שראיתי את הסרט וממש התפעלתי מהשחקן הראשי, היינו מאריס שווארץ. כשסבתא שלי שמעה דבר זה, היא ירקה על הרצפה ואמרה: 'ער איז געווען א מחלל שבת בפרהסיא'. כנראה שהיא גם הכירה את שמעו, ופעם לא לפני יותר מדי שנים כך התייחסו ליהודי מחלל שבת.
תוכן כתב:יכול להיות שהיו כאלה שהיו להם יחסים טובים עם ביאליק, אבל לא בזאת תפארתם. היינו, שאם נמנה שבחיו של ר' יחזקאל אברמסקי, כגון שקידתו, מסירות נפשו, כוח לימודו, מידותיו הנעלות וכיוצא לא נמנה לידם גם יחסיו עם ביאליק. אלא את יחסיו עם ביאליק נזכיר - אם בכלל - בנשימה אחת עם מנהגו בעת צחצוח נעליו, במאכלים האהובים עליו וכדומה. יכול מאד להיות שגורן היה חייב הכרת הטוב רב לביאליק, ומ"מ איני חושב שראויים להניף אל על יחסים אלו, ואם מזכירים אותם הרי שראוי לעשות זאת בהסתייגות.
הגהמ כתב:אני חושב שבכה"ג אומרים 'איש כפי מהללו' ואיננו צריכים לחוס על כבודו יותר ממה שהיה רוצה הוא עצמו. מנין לכם שלולא הכרת הטוב שהרגיש כלפי ביאליק היה מתייחס אליו כמו ר' ברוך בער שלא הסכים אפילו להסתכל עליו? טבעי הדבר לחשוב שהנהגהתו היתה יותר קרובה לזה של ר"מ בר-אילן, למשל, שהתפאר מפגישתו אתו ומספר עליו בגעגועים.
לייטנר כתב:
מעניין שהרב אברמסקי והאדמו"ר מויז'ניץ לא חששו לדבריך.
http://www.haaretz.co.il/literature/1.1181258
איש_ספר כתב:מתפעל כתב:מה ידוע על אביו של הרב גורן?
הוא היה אברך ישיבה בגיל מבוגר? לפי מה שהובא לעיל, היה תלמיד ישיבת תורת החיים.
מתי הגיע ארצה? מתי נפטר? האם היו לו עוד ילדים?
רצ"ב מספר קהילת זמברוב
היו לו עוד בן ובת. אין לי מושג היכן צאצאיהם.
לייטנר כתב:איש_ספר כתב:מתפעל כתב:מה ידוע על אביו של הרב גורן?
הוא היה אברך ישיבה בגיל מבוגר? לפי מה שהובא לעיל, היה תלמיד ישיבת תורת החיים.
מתי הגיע ארצה? מתי נפטר? האם היו לו עוד ילדים?
רצ"ב מספר קהילת זמברוב
היו לו עוד בן ובת. אין לי מושג היכן צאצאיהם.
בספר מספר הרב גורן על אחותו ועל שני אחיו מרדכי ויעקב.
הראבד כתב:מסמך היסטורי לא ידוע כלל
אוצר החכמה כתב:הראבד כתב:מסמך היסטורי לא ידוע כלל
כיוון שנראה שזה מסמך מודפס, כדאי שתכתוב מה המקור ממנו צילמת.
הראבד כתב:מסמך היסטורי לא ידוע כלל
תוך כדי דיבור כתב:הראבד כתב:מסמך היסטורי לא ידוע כלל
ידוע למדי לכל מי שפשפש בעניין האח והאחות או בעניין היחסים שבין שני הרבנים הראשיים דאז (על הנושא האחרון נכתב בהרבה מקומות ובלי ספק שנזכר בהם או בחלקם מכתב זה). ואכן פורסם בהמודיע.
הראבד כתב:אוצר החכמה כתב:הראבד כתב:מסמך היסטורי לא ידוע כלל
כיוון שנראה שזה מסמך מודפס, כדאי שתכתוב מה המקור ממנו צילמת.
נמצא באוצרותי, כתוב עליו שזה מעיתון המודיע דאז, כמדומה שהורדיתיו מאחד האתרים בעבר ואיני זוכר כעת, בל"נ אבדוק.
אורייתא! כתב:הנה המקור
בית שביעי כתב:מעניין שלא הוזכר שמו של הגה"ק רבי יוסף אלי' הנקין זצוק"ל באשכול הזו...
ספרן כתב:לשאלת פותח האשכול:
"ובכן מי הוא הנדיב, יהודי עשיר מלטביה, ממקום מגוריו של הרב קוק, שהדפיס את ספרו, היה עמוד התווך בפרנסת" וכו'
מפורש יוצא ממכתב הסכמתו של הרב קוק שמדובר בר' (ב)צלאל דווילעצקי (אביו של הג' המקובל ר' שריה שליט"א) שמעשי החסד שלו בבויסק ואחריה מתוארים בספרו של רא"ז רבינר "אנשי צדקה וחסד" עיי"ש.
מתפעל כתב:בפורום בחצרות חסידים השתתף לפני כשנתיים יהודי נחמד חסיד גור שבינתיים נלב"ע, זכרונו לברכה, השתתף בשמו האמיתי ולא בשם ניק, והוא טען שם מידיעה אישית שהאדמו"ר הבית ישראל זצ"ל אהד את הרב גורן וכן אחיו הרבי הלב שמחה זצ"ל. הוא סיפר שהם העריכו את פועלו הגדול בענייני כשרות ושבת בצבא ושיש לו זכויות גדולות עד מאד שלא ניתן למוחקם.
אנסה בע"ה למצוא את דבריו ולהעתיקם לכאן.
איש_ספר כתב:ספרן כתב:לשאלת פותח האשכול:
"ובכן מי הוא הנדיב, יהודי עשיר מלטביה, ממקום מגוריו של הרב קוק, שהדפיס את ספרו, היה עמוד התווך בפרנסת" וכו'
מפורש יוצא ממכתב הסכמתו של הרב קוק שמדובר בר' (ב)צלאל דווילעצקי (אביו של הג' המקובל ר' שריה שליט"א) שמעשי החסד שלו בבויסק ואחריה מתוארים בספרו של רא"ז רבינר "אנשי צדקה וחסד" עיי"ש.
א. הצגתו של ר' מרדכי לוריא ז"ל כחסיד גור מן השורה, [ועוד כזה שמופיע בשמו המלא ברשת...] עד כדי שדעתו מייצגת את הגישה של גור לר' גורן, היא התייחסות שנעה במרחב המשתרע במשולש שבין הנאיביות, הכסילות והאוילות.
ב. גם אם הוא היה מנכבדי החסידים, זה עדיין לא הופך את דעתו למייצגת, וכשם שאין פרצופיהם וכו', בפרט בציבור גדול כזה.
ג. עאכו"כ שר' מרדכי לוריא ז"ל היה מה שנקרא 'מזרחיסט' לכל פרטיו ודקדוקיו, אמנם מבית של חסידי גור [מודרניים!] אבל נסע הלאה. אולי שמר על קשר עם החצר ועם האדמורי"ם, אבל ממש ממש לא מייצג עמדה ולא זוית ראיה אפילו לא של חסיד מהשורה.
ד. ואם יתמם הכותב להצטדק ולומר שלא הכירו, מנין לו לדעת שהיה "יהודי נחמד"?
ה. לגבי יחסם של אדמור"י גור להר' גורן אפשר לסכם זאת בכמה זויות ראיה: 1. החזיקו עמו קשר מאז ומקדם כמי שבא מבית גוראי. 2. הרבה לפני הפרשיה הידועה לא אהבו את התנשאותו. מיוחסת אף אמירה להא"א זי"ע שא"ל 'עליות וגגין לא נתקדשו – כי הם גבוהים מדי..." וזה הרקע לכ"מ אמירות שאמרו לו או עליו. [בין היתר נושא הירושלמי, סברו שהוא משתמש בזה כדי להתיהר ולכן הל"ש זי"ע הזכיר לו שזה גם בבלי וזה הרקע לאמירת הפנ"מ זי"ע שכולם ידעו וכו'] 3. מאידך – העריכו את ידענותו וגם פועליו של האיש למען האידישקייט בצה"ל וכו'. כך שהיחס היה מורכב ולא שחור – לבן. 4. גם אחרי הפרשיה נמשך היחס הזה: החזיקו קשר והסתייגו מדפוסי התנהגות מסויימים. שאז עוד החריפו. 5. מאידך, הב"י ממש נאבק שלא לנתק עמו קשר לחלוטין כי חשש שע"י כך יתרופפו עוד דברים ברבנות. ומה שאפשר להציל צריך להציל. זה על קצה המזלג.
[א' בשעת הברכה, א' באמירת הודו לה', ב' פעמים באנא ה', ופ"א בהודו שבסוף ההלל]
לא הבנתי, חמש כפול שש זה שלושים ולא 18.
…הנער שלמה גורונצ'יק התגורר עם אמו האלמנה בשכונת קרית שמואל בירושלים.
ביתם היה מול בית סבי שהיה ממקימי השכונה ומראשוניה – ר' יצחק צבי אטינגר ז"ל.
זכורני, שפעמים רבות שמעתי מסבי את הסיפור אודות הגביר ויסוצקי (כן, יצרן התה הנודע !), שבקש ממנו להמליץ בפניו על אברך צעיר שברצונו לתמוך בו. התנאי היה, שאברך זה יהיה מלבד ת"ח ובעל כשרון, גם בעל פוטנציאל להביא "תועלת לעם ישראל".
סבי ז"ל שהיה יליד ירושלם, דור שישי, נצר למשפחות אטינגר וריבלין, הפנה את ויסוצקי לשלמה גורונצ'יק עם המלצה חמה…
לדברי סבי, ויסוצקי העביר תמיכה חודשית קבועה לנער.
מיללער כתב:מענין לענין, בפורום ספרים וסופרים העלה הניק חידקטור את הקדשו של הר"ש גורן בספרו נזר הקודש שנתן להרבי מליואבאוויטש, ההעתק נסרקה באתר היברו בוקס:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... t=&pgnum=2
הראבד כתב:תוך כדי דיבור כתב:הראבד כתב:מסמך היסטורי לא ידוע כלל
ידוע למדי לכל מי שפשפש בעניין האח והאחות או בעניין היחסים שבין שני הרבנים הראשיים דאז. ואכן פורסם בהמודיע.
אולי תצייין לנו מקור שזה הוזכר כבר, דווקא מעניין אותי מאוד
שומר כתב:בספר על הרב מטשובין שהוזכר כתוב שהיתה שהיתה ידידות גדולה בין ר' משולם ראט לרב מטשבין שהחשיבו כאחד מגדולי הדור
הראבד כתב:התחלנו לארגן סדר קטן לשלושים איש. הבאנו את האוכל איתנו - הרבנית הכינה את האוכל כי אני לא אוכל בפסח אוכל שבושל במקום אחר.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: עתניאל בן קנז ו־ 204 אורחים