הודעהעל ידי כתונת_פסים » ו' אפריל 26, 2013 3:36 pm
יישוב הקושיא בנגלה ועל פי חסידות
אילן כירק
יש מי שישב ע"פ שו"ת הרדב"ז (ח"ג סוס"י תקלא, הובא בס' מאמר מרדכי (סי' רג סק"ג) ובברכי יוסף (או"ח סי' רג, ויו"ד סי' קצד סק"ד)), שאילן העושה פירות מיד תוך שנה הראשונה אין בו משום ערלה, שאינו נקרא אילן אלא נחשב כמו ירק. ולפי זה נמצא שבירך רשב"י בורא פרי האדמה על חרובין אלו.
סיפור המעשה בירושלמי
ויש מציין להירושלמי (שביעית פ"ט) שאולי משמע שרשב"י התחבא במערה שכבר הוכן לו שם חרובין ומעין מלפני זמן. אבל בהקדמת תיקוני זוהר מסופר כתלמוד בבלי שלנו.
אילן העולה מאיליו
ובס' שערים המצויינים בהלכה (וס' חלק הלוי ועוד) מיישב ע"פ סתירה בין המשנה והתוספתא אם אילן העולה מאיליו חייב או פטור מערלה, והירושלמי (ערלה ה"א) מחלק שעולה מאליו במקום ישוב חייב, ובחורשין או טרשין פטור. והרי רשב"י נתחבא הרחק ממקום יישוב.
וכן פסק הרמב"ם (מעשר שני פ"י ה"ו) והשו"ע (יו"ד סי' רצד סכ"ז).
אבל קשה, שבירושלמי "אמר רבי אלעזר הדא תימא בשאינה עושה כדי טפילתה, אבל אם היתה עושה כדי טפילתה חייבת", וכן נפסק בשו"ע. ופירש בזה הפרישה: "הטעם דכדי טפילה חייבת, היינו משום דאז ניחא ליה באילן זה, ובמחשבתו אחשביה, והוי כאילו נטע וקרי ביה ונטעתם".
וא"כ קשה, הרי אילן רשב"י ודאי הניב פירות כדי טפילה, ובודאי אחשבוה, שקבעו רשב"י ובנו רבי אלעזר סעודתם במשך שלש עשרה שנה! (אבל יש לצדד, שלא שייך כאן ענין 'אחשביה' שיהא בגדר 'נטעתם', שהרי ידעו בודאי שנברא זה בנס. או יש לצדד (ע"פ הפני משה) שהתחבאותם של רשב"י ובנו מיראת המלכות הוי כבית האסורין שאינו גדר יישוב).
ע"ד החידוד
וע"ד החידוד היה אפשר ליישב, בשלמא בנו רבי אלעזר ברבי שמעון שפיר אכל החרובין, לשיטתו שערלת חוץ לארץ אינו מן התורה (קדושין לח, ב), ואף שגדל אילן זה בארץ ישראל בגליל אצל מירון, הרי זהו כשאלת "חטים שירדו בעבים", שאינו נקרא "מושבותיכם" (מנחות סט, ב), אבל איך אכל רבי שמעון אותם החרובין, שלשיטתו גם ערלה בחו"ל אסור מן התורה?
עוד היה אפשר ליישב בפשטות, דשאני אילן חרוב, שאינו טוען פירות עד שבעים שנה, כידוע סיפורו של חוני המעגל (תענית כג, א), היינו שמעולם לא חל איסור ערלה בעץ החרוב באופן טבעי (רק אם הבריך והרכיב ממנו), והרי נברא עץ זה כמו שנושא פירות בטבע, שפירותיו הרי הן כסימנים לבגרות אילן דרשב"י, שנברא בגידול שלאחר שלש שנות ערלה. וזה תלוי בחקירת רבינו אם חיוב ערלה הוא איסור גברא או איסור חפצא (לקו"ש חכ"ב ע' 104).
גדר שינוי בנס
אבל רבינו (התוועדויות תשמ"ב ע' 1395) מביא התירוץ, שאילן שנברא בנס אינו כעץ טבעי, ולכן לא נתחייב בערלה, וגם לא בתרומות ומעשרות.
(ויש להעיר שרבינו מביא שם מנהג בית אבא מילדותו, שהיו אוכלים חרובין בל"ג בעומר לזכר אילנו של רשב"י).
אבל לכאורה הרי זה סותר ענין השמן שנתרבה בנס חנוכה, איך קיימו ישראל מצות הדלקה המנורה בחנוכה בשמן ניסי, הרי לא היה זה 'שמן זית' אמיתי, שלא נתגדל מפרי עץ הזית?
והגר"ח תירץ, שאין הכוונה שנתוסף השמן, אלא הנס היה באיכות אופן ההדלקה, שלא כלה ממנו רק שמינית השמן כל יום.
אבל לפי הט"ז ועוד מפרשים משמע שניתוסף שמן בנרות, שמצאו נרות המנורה כל יום מלאים, וכלשון הפיוט 'מנותר קנקנים' .
ורבינו הקשה שאם לא נתוסף השמן, הרי 'כלי שרת אין מקדשין אלא מלאים' (מנחות פח, ב)?
והרי מוכח מזה ששמן שנעשה בנס נחשב לדינא כמציאות ממש.
וכן מוכח שנס בלתי טבעי נידון כמציאות ממש מההשתמשות למצוה בשמן נסי ב'שמן המשחה, שנמשחו בו מלכים וכהנים גדולים, וכולו קיים לעתיד לבוא' (כריתות ה, א).
בשר היורד מן השמים
אבל לאידך גיסא קשה מזה שה'מלאכים צלו בשר לאדם הראשון' (סנהדרין נט, ב), אף שלא הותר לאדם לאכול בשר, ותירצו בגמרא ש'בשר הבא מן השמים' אינו בשר ממשי, ומסיק הגמרא בעובדא דרשב"א שירדו שני חתיכות בשר מן השמים, ובא ושאל בביהמ"ד והתירוהו לו?
גדר מציאות נס להלכה
ויש להקדים במשנת 'עשרה דברים שנבראו ערב שבת בין השמשות'' (אבות פ"ה), שהקשו (רמב"ם, המאירי, מגן אבות ועוד) למה רק עשרה נסים אלו? ומה עם 'עשרת הנסים שנעשו לאבותינו במצרים, ושעל הים', ול'עשרה נסים שנעשו לאבותינו בבית המקדש' (משנה ה), ואין לתרץ תנא ושייר, שהרי מנינא למעוטי אתא?
החילוק בין 'נבראו' ל’נעשו'
ולולי דמסתפינא יש לחלק בין תופעות נסים שהם שונים זה מזה: שבמשנת 'עשרה נסים נבראו בין השמשות', מיוחדים בזה, שרק דברים אלו נבראו בגדר בריאה ממש, כמפורש בבליעת קורח ב'פי הארץ' 'ואם בריאה יברא ה'', וכן 'אילו של אברהם' היה כשר להקריב לה' אף שלא נולד מבהמה (פרדס יוסף בראשית לז, ב).
ולכן אין בעשרה נסים אלו הזהירות והאיסור שלא ליהנות ממעשי נסים. ומדויק לשון הגמרא (שבת לג, ב) "אתרחיש להו ניסא ואיברי להו חרובא ועינא דמיא".
אבל עשרת המכות שבמצרים, ושאר הניסים (חוץ מנסים פרטיים דלהלן) נעשו רק בשינוי הטבע, לא גדר בריאה ממשית.
'הוא אשר נתן לכם ה' לאכלה'
וזה מיוסד על הערת רבינו כ"שנעשה הנס במיוחד בשביל זה" דקי"ל "לא עביד קוב"ה ניסא למגנא" (ברכות נח, א), שהקב"ה עושה את הנס לצורך הנאת האדם, ולא לחובתו, שהנותן בעין יפה נותן.
וכפירוש החיד"א על 'ויאמרו איש אל רעהו מן הוא כי לא ידעו מה הוא', שלא היתה זו רק שאלת תמיהה, אלא ששאלו ישראל ממשה פסק הלכה, שאם זהו מעשה נסים ('מן' ר"ת 'מעשה נסים') – הרי אסור להנות ממנו?
ועל זה ענה להם משה: 'הוא אשר נתן לכם ה' לאכלה', שה'מן' זוהי בריאה חדשה שיוכלו לאכלו, לא שינוי הטבע. ולכן תיקן עליו משה ברכת המזון, שנברא המן בנס מציאותי, ליהנות ממנו.
וכן לאנשים פרטים מצינו נסים שהיו בריאה ממש, כמו אליהו שאכל עוגת אשה הצרפית, ובנו של רבי יוסי שאמר "תאנה הוציאי פירותיך ויאכלו פועלי אבא", וכן תקרות בית האלמנה שהאריך רבי חנינא בן דוסא, וכן בתו ש'נכנסה להביא מרדה, שמלומדת בנסים היתה'.
ובפשטות, הרי זהו הטעם של "גמירי אין דבר טמא יורד מן השמים" .
כמה דרכים למקום
אבל בנוגע לבשר שצלו המלאכים לאדם הראשון, נס זה אינו רק בלתי טבעי, אלא בריאה חדשה, שאם לא כן, הרי נאסר לו לאכול.
וכן לא נברא העץ לתקלת רשב"י ורשב"א שייאסר עליהם מצד ערלה, אלא להנאתם, ולכן שם לא נעשה הנס באופן של מציאות ממשית,
ולפי זה, לא היה רשב"י מברך "בורא פרי העץ" על אותם החרובים .
אבל בנוגע ל"תחש שנברא רק לשעה" (שבת כז, ב) – נס זה נברא באופן טבעי כדי שיוכלו ישראל לכסות בו את המשכן.
וכן שמן הנס של חנוכה ושל שמן המשחה באו לזכות את ישראל, וכדי שיוכלו לקיים את המצוה כהלכתה, נברא כשמן זית אמיתי .
מה שאין כן במידת פורעניות, של מכות מצרים, ואשת לוט שנעשית נציב מלח, שלא באו להיטיב לאדם, אלא להרע, בזה נחלקו רבי אליעזר רבי יהושע ורבי עקיבא אי הוי גדר מציאותי או לא.
השמן שנתרבה בכלים הריקים של אשת עובדיה
אבל לכאורה קשה מהשמן שנתרבה בברכת אלישע, למה נפטר ממעשר? (תוספתא – רד"ק מלכים ב' ד, ז), הרי שמן זה היה בריאה ממשית שתוכל אשת עובדיה למכור לשלם חובותיה ולחיות בנותר שמן זה?
ובספר 'ימות המשיח בהלכה' מאת ידידי מנוער הרה"ג אברהם גערליצקי שליט"א, דן בענין זה בהרחבה (ח"א עמ' שמח, וח"ב סי' יד) בנוגע לברכת אכילת המן,
ומפרש שם , ששמן אשת עובדיה נפטר ממעשר מפני שנתרבה משמן שכבר נתעשר. ועוד , שדבר הנברא בנס פטור ממעשר מצד שבא מן ההפקר.
ולהעיר שבתו של רבי חנינא בן דוסא הדליקה נר שבת בחומץ , אבל (להיעב"ץ) הוצרך להדליק נר אחר (חוץ מנר החומץ) לקיים מצות הבדלה. וכן הזהיר רב מרי מלאכול קמח נסי שבספינה, שכנראה לא נעשה הנס בשבילם.
ורבי אליעזר הדיר את בתו מהחיטים שנתרבו בנס ש'אין נהנין ממעשה נסים, שינכו מזכיותיו' (רש"י) . ומכל מקום התירה ליהנות מהם "כאחד מעניי ישראל" .
[קיבלתי בדוא"ל]