מתעמק כתב:אם כבר דנו בשם בגון, אזכיר עוד שני רבנים שיתכן ששייכים לאותן משפחות
א) הגאון רבי ישכר בער המסדר ספר מעשה רב להגר"א זצ"ל, נזכר בחתימת שם "בהגאון". בישורון כרך כא עמוד תשצד הערה 57 ניסה ר"ד קמנצקי לדחות דעה זו, וס"ל ש"בהגאון" רומז להיותו נצר למשפחת גאונים. לכאורה זה דחוק, בפרט שבשני הדוגמאות שהביא שם בעצמו, לא משמע שיש שם שאליו יתקשר תיבת בהגאון. ויותר נראה שזה שם משפחתו בהגאון-באגון.[/url])
אוצר החכמה כתב:האם מו"ל ילקוט ידיעות האמת הרב יוסף ביגון מאותה משפחה?
'...לענין יבום וקדושין נראה לי מצד הסברא דלא קני בפרישה וכו' דענין ביאת יבום וקדושין שונה במובנה ובמהותה לפי הסברא מענין ביאת עריות ושאר איסורי הביאה, דבאיסורי ביאה הוי הנאת הביאה מעיקר האיסור, אבל ביבום עיקר המטרה לא ההנאה רק הביאה, דהתורה גילתה שגדר היבום הוא 'להקים לאחיו שם', ולא מיבעי לפי"מ שכתבו התוס' ביבמות דף נג, ב ד"ה שאנסוהו, דאפילו למ"ד משמש מת בעריות חייב, לענין יבום בעינן ביאה דרך הקמת שם דודאי מסתבר דגם פרישה לא הוי דרך הקמת שם, אלא אפי' לפי"מ שכחב שם הר"י מקודם דלמ"ד משמש מת בעריות חייב גם ביבמה קונה, ג"כ מסתבר דפרישה גרע, דבפרישה אין שם ביאה כלל רק הנאת ביאה, וביבום העיקר עצם הביאה וכן ביאת הקדושין דקניא מסתבר דהוי גדר אישות דשייך יותר בביאה לא בפרישה. ואם האמת כדברנו אמרתי לבאר בזה שינוי לשון המקרא שידוקדק לפו"ז בכי טוב, דבאיסורי ביאה כתיב לשון 'גילוי ערוה' 'שכיבה' וכדומה (ויקרא י"ח י"ט כ') דגם פרישה נכללת במובן זה, אבל גבי יבום כתיב לשון 'ביאה', 'יבמה יבא עליה' (דברים כ"ה) ובקדושין כתיב לשון 'בעילה' דמה שנקנית בביאה ילפינן מבעלת בעל (שם כ"ב) או מובעלה (שם כ"ד) כדאיתא בקדושין דף ט, ב. ע"ש ופרישה אינה נכללת כל כך בלשון זה אכן זה לא כבר ראיתי בדבר אברהם חלק א' סימן כ"ו שנראה מדבריו שנקם לדבר פשוט שפרישה מהני בקדושי אשה דכמו דיציאה הויא כביאה גמורה בכל העריות ה"ה לענין קידושין ע"ש. ולאחר שכתבתי מזה להגאון הגדול האמיתי מרן בעל הדבר אברהם גאב"ד דקאוונא שליט"א כתב אלי: ב"ה כ"ב אדר תרצ"א קאוונע. אל מע"כ ידידי ורב חביבי וכו' הגיעתי יקרתו וכו' וגם אנכי לא טפלתי בו בספרי כלל אלא נאמר דרך אגב וגררא, ומקופיא נראה דהיינו הך דקיחה קיחה ואין גז,ש למצחה והנני ידידו וכו' אברהם דובער כהנא שפירא.
לא הבנתי, הרי רבי ישכר בער חותם הקדמתו לספר מעשה רב (מצוטט שם בישורון שבלינק דלעיל) ישכר בער באמ"ו הרב הגאון מוהר"ר תנחום זלה"ה בהגאון. ואיך ס"ד שבהגאון חוזר על היותו בן הגאון רבי תנחום.מחולת המחנים כתב:מתעמק כתב:אם כבר דנו בשם בגון, אזכיר עוד שני רבנים שיתכן ששייכים לאותן משפחות
א) הגאון רבי ישכר בער המסדר ספר מעשה רב להגר"א זצ"ל, נזכר בחתימת שם "בהגאון". בישורון כרך כא עמוד תשצד הערה 57 ניסה ר"ד קמנצקי לדחות דעה זו, וס"ל ש"בהגאון" רומז להיותו נצר למשפחת גאונים. לכאורה זה דחוק, בפרט שבשני הדוגמאות שהביא שם בעצמו, לא משמע שיש שם שאליו יתקשר תיבת בהגאון. ויותר נראה שזה שם משפחתו בהגאון-באגון.
כפי הבנתי ונ"ל שכך מצאתי באיזהו מקומן רבי יששכר בער בעל מעשה רב ומשנת שכיר נקרא בהגאון, על היותו בנו של הגאון רבי תנחום ראב"ד הוראדנא, שהיה ראב"ד לאחר רבי בנימין ברודא אב"ד אחרון דהוראדנא, ועל היות רבי תנחום גאון מפורסם לבני דורו נקרא בנו בהגאון על שמו.
מתעמק כתב:מצד הסברא לכאורה פרישה שוה ממש לשלכ"ד, והרי שלכ"ד קונה ביבמה ובקידושין, ודו"ק.
אך לפום ריהטא לא הדברי יחזקאל ולא השדה יצחק העירו בזה, וצ"ע, ואם ריק היא ממני.
ישבב הסופר כתב:עפ"י המצבה: רא"ז בעגון נולד בשנת תרכא - תרכב - 1861 - 1862.
מהעולה מתוך פנקס הח"ק של חסידי סטולין בניו יורק, ר' אלכסנדר זיסקינד בעגון [שתמונת מצבתו מובאת לעיל], נכנס כחבר בח"ק בחודש אב תרס"ד, יולי 1904, וסביר להניח שהגיע אז.[זה היה אחד הדברים הראשונים שהיו עושים אז כשאך ניסו כף רגלם הצג על הארץ ההיא, שכן במקרה של פטירה פתאומית לא היתה יכולת לסמוך על קרובים וכדו' ורק כך היה אפשר לוודא שיבואו לקבר ישראל.]
הרבה מהאנשים הראשונים הגיעו בלי משפחתם, וכשנשתקעו וצברו פרוטה לפרוטה, אם צלחה ידם מעט, שלחו והביאו את משפחותיהם אליהם.
אך מאידך אני מוצא שר' אלכסנדר זיסקין בעגון - בערקאוו [ז"א בן ר' דוב - זהה למצבה הנ"ל] מצוי ברשימת המצביעים בבחירות, באיזור פינסק, בשנת תרס"ו - 1906. ומסתמא הכוונה למשפחתו, אע"פ שהוא כבר היה בארה"ב.
ועתה מצאתי בעז"ה רשימת "SISKIN BEGUN" המתפרנס כחייט, שנסע מהמבורג ללונדון ב7 במאי 1904. [תחנת ביניים בדרכו לארה"ב]. זה תואם לפנקס הח"ק, שנכנס אח"כ בחודש אב של שנה ההיא לח"ק.
אבל במסמך בקשת האזרחות של רא"ז, המתוארך 1924, כתוב כך:
ZISKIN BEGUN
מתפרנס כחייט
נולד בפינסק ב10 במרץ 1862,
היגר לארה"ב בשנת 1922. [זה אינו סתירה ללעיל, שהיגר ב1904. כי מצאתי שהרבה נהגו כך לרשום במסמך רק אודות פעם האחרון ששהו בארה"ב, ולא הזכירו שנסעו וחזרו וכדו'. ואקוה שיחכימוני לפשר הדבר.]
אשתו "אלטא" נפטרה באירופה בשנת 1912.
הוא רושם את צאצאיו [כולם נולדו ברוסיה], עם מקומות מושבותיהם:
1) שרה - נ' 1881, מתגוררת אתו בברוקלין.
2) נתן [או נחמן] - 1885 - ברוקלין.
3) נחמה - 1897 - מתגוררת בפולין.
4) בערטא - 1897 - (תאומה של נחמה) - ברוקלין.
5) איידא - 1901 - ברוקלין.
את נחמה הוא מונה, למרות שאינה גרה איתו בארה"ב. אבל הוא אינו מונה בן בשם יצחק. שאר הנתונים תואמים, ואם אמנם מדובר באבי הגר"י, וכעדות הידען הרב קליטניק הנ"ל, כנראה נולד בין התאומות ובין איידא.
כל זה מצריך קצת חקירה ודרישה.
גם צע"ק כיצד אימץ את הגרא"ז גרבוז שנולד בתרס"ג ולפ"ז היה צעיר ממנו בכחמש שנים בלבד...איש_ספר כתב:אגב כך ראיתי באוצר שר' יצחק נולד בתרנ"ח בלהישין פלך מינסק, הוי אומר שבתרנ"ח עוד היה אביו שם, קצת משונה לומר שבהיותו בן שנתיים השאירו אביו בליטא אבל מי יודע הנסיבות ואולי גם הוא היה איתו בארה"ב?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 167 אורחים