חכם באשי כתב:עכ"פ בנוגע לשאלה 1 - ר"ש אשכנזי כתב קונטרס רחב וגדול בסגנון של 'העלם דבר' של החיד"א ועדיין הוא לא נדפס.
יודל'ה כתב:יש ספר מהרב ? אומר השכחה, ושם כל המקומות שלא צויין מקורו במסוהש"ס.
קוץ בן פרח כתב:אציין דבר פלא
בס' חזון עובדיה - ברכות בהקדמה כותב: ובפי תפילתו של ר' ישראל נאג'רה הדור נאה זוי העולם נפשי חולת אהבתך וכו' וכו',
הנה בית זה הוא מהפיוט ידיד נפש, אשר כל צורבא דרבנן יודע שהוא מר"א אזכרי בעל החרדים, ומן התימה על גאון וזכרן כמותו שלא זכר זאת לפי שעה
יודל'ה כתב:ולא ימלט---הטבת לנחש.
בכת"ע המעיין מה א-ב בסוקרו זמר זה, ציין בהערה לאוצר השירה והפיוט המצו"ב להרב דוידזון ח"ב עמ' 277 סימן 407 שכתב כבר כי בטעות יש המייחסים זמר זה להר' ישראל נג'ארה.
קוץ בן פרח כתב:יודל'ה כתב:ולא ימלט---הטבת לנחש.
בכת"ע המעיין מה א-ב בסוקרו זמר זה, ציין בהערה לאוצר השירה והפיוט המצו"ב להרב דוידזון ח"ב עמ' 277 סימן 407 שכתב כבר כי בטעות יש המייחסים זמר זה להר' ישראל נג'ארה.
ומכאן נלמד להתייחס בכבוד ל"טעויות" של גדול"י.
שלח כתב:כתוב בספר תולדות הגר"א של הרב מימון,מעמוד פח בערך רשימה ארוכה, של גדולי ישראל ממשה רבינו עד האחרונים,שנשכח מהם או שחזרו בהם או טעו
חכם באשי כתב:ר"ש אשכנזי כתב קונטרס רחב וגדול בסגנון של 'העלם דבר' של החיד"א ועדיין הוא לא נדפס.
הגיון אמתי כתב:ומן הראוי לעיין כיצד התייחסו רבותינו הראשונים לענין טעות בהוראה לרבים, ?
למאי_נמ? כתב:חכם באשי כתב:ר"ש אשכנזי כתב קונטרס רחב וגדול בסגנון של 'העלם דבר' של החיד"א ועדיין הוא לא נדפס.
לא הכוונה לזה?
וכתיב כאן 'תעשה' בלשון יחיד ובפ' פנחס 'תעשו' בלשון רבים. להורות כי היחיד יכול למסור תמידין משלו לצבור
כוונת הדפסת הקובץ 'תעלומת עין' השגות והערות בדברי הגאונים ראשונים ואחרונים בקונטרסים 'אוצרות ירושלם' החשוב הוא תרתי לטיבותא, שלא יפול לב אדם ת"ח בהתעלם ממנו דבר הלכה, בש"ס תוס' ורמב"ם ובדומה, מחמת כמה סיבות שהוא ואל יתיאש משו"כ לחזור ולשנן, ולפרוש מהתמדה, כי האדם יראה לעינים, ואם בארזים נפלה שלהבת השכחה והשגיאה וההעלם לפי שעה או במצב לא טוב שנמצא בו הת"ח באותה שעה מה יעשו אזובי קיר, ואנן אמר אביי כי סיכתא בגודא לגמרא ואמר רב אשי אנן כי אצבעתא בבירה לשכחה (עירובין נ"ג ע"א).
שלא יתגאה שום תלמיד חכם וגדול אם יתפוס את המחבר ואת הגדול ממנו שנעלם ממנו דין הלכה גמרא כו', אכן עלול הוא בעצמו ליפול בהאי רשת השכחה והעלם עין עוד ביותר וביותר, וכהאי גוונא כבר נמצא בשו"ת חות יאיר ובחוט השני וסדר הדורות בהקדמתו הנפלאה.
ועוד תועלת היוצא מזה הפרסום נוכל לחשוב ג"כ שדרך אגב יתודע התלמיד חכם במאות ענינים שונים וע"י הדבר החידוש שבו יתרשם במוחו ותרי תמיהי מדכר דכירי אינשי, וה' יצילנו משגיאות וישם בלבנו להתמיד בתוה"ק לשמוע ללמוד וללמד ויגיה חשכנו ויסיר ממנו המניעות והגורמות לשכחה ולהעלם דבר אמן ואמן.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 220 אורחים