יישר כח חיס. נראה שאכן יש שורש לשמועה ששמעתי אודותיו, אלא שנתחלף למספר שמו השני של הר"ר יעקב שלום. האם מדובר במי שהחזיק את ביתו של הגרח"מ מויז'ניץ בראשית שנות ממלכתו, כמסופר במאיר החיים ח"ד עמוד קנז?
עוד סיפור ששמעתי בהקשר זה עוסק בר' חיים אריש (=אהרן) האזה, שהיה בעל תפילה אצל הרבי הראשון מראדזימין, ר' יעקב אריה. ר' שלמה שביסגולד, ממתפללי ביהח"ס דגור נורדאו בת"א, מספר בזכרונותיו הנקראים בשם "גחלי רתמים" (פרק ח עמוד 51) [אינו ב"אוצר" וחבל], שבשבעה עשר בתמוז היה ר' אהרן מנחם מנדל מראדזימין (הרבי השלישי) מגיע לקברי אבותיו, וקהל רב היה נאסף שם לראותו, ובאחת השנים נפטר במהלך ההמתנה "ר' משה האזה", שהיה ש"ץ בבית התפילה של הרבי הזקן בימים הנוראים, והחסידים שראו בכך אות להתקשרותו לרבי הקודם כרו לו קבר בסמיכות מקום. מספר טעויות נפלו בסיפורו, והם תוקנו בהעתקה שבספר ליקוטי רא"ם, על ידי ישראל לייב רייס, עמוד קט: יום ההילולא של הרבי מראדזימין אינו בשבעה עשר בתמוז אלא בי"ח בו; שמו של בעל התפילה, שאכן קבור בסמיכות מקום (השני מהאוהל) אינו משה אלא חיים אהרן (על המצבה: אריש), והוא לא נפטר מיד, אלא כנראה חלה אנושות מהנפילה ונפטר מספר חדשים אחר כך, בראש חודש אדר, כמופיע על המצבה. ולא החסידים הם שראו בכך אות להתקשרותו אל הרבי הקודם, אלא הרבי מראדזמין אמר: אני הבנתי מה שהוא מתכוין. הוא רוצה להישאר באוהל. מסיפור זה נראה שאף אם נפטר אחר זמן, ראו לנכון לקברו במקום שבו נפל את הנפילה שהביאה לפטירתו.
וזו תמונת מצבתו (מתוך הספר "הסבא קדישא מראדזימין):
- מצבת חיים אהרן האזה.jpg (429 KiB) נצפה 3609 פעמים
פענוח: פ"נ
איש זקן ושבע ימים
מעודו הלך בדרך תמים
בניו הדריך ביראה ובחכמה
? בדרך יפה ונעימה
שלשים וארבעה שנה היה בעל ש'
מתפלל לפני רבותינו בק"ק ראדזמין
שמו ר' חיים אריש
ב"ר צבי משה האזה
נשמתו עלה למרום
ביום ל שבט א' דר"ח אדר
[ת]רס"ה (או [ת]רס"ד?) לפ"ק