מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דעת התורה על מיחזור

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ה' מרץ 28, 2013 10:27 pm

מקורותנו עמוסים כידוע בחובת השמירה על הבריאה, ישנם ציטוטים למכביר המורים על החשיבות הגדולה שנתנה התורה לענין זה. העולם המערבי, כידוע, מרבה לעסוק כיום בענין המיחזור. למצויים מעט בתחום,ידוע, כי זהו אחד התחומים הכלל עולמיים הבוערים והמודברים ביותר. ממבט ראשון, נראה, כי לתורה ולציבור בני התורה אין הענין נוגע כמעט מסיבות אלו ואחרות. גם אם כן, ודאי שאינו ממוקם במקום גבוה בסולם העדיפויות. אבקש את חברי הפורום לתת את דעתם הענינית לשאלות הבאות: א. האם ניתן / צריך לראות בתופעת ה'מיחזור' משהו שקשור לחובת השמירה על הבריאה, או שמא אין לראות בו כחלק מחובה זו? (ובאשר לטענות על בזבוז משאבים, זיהום ושאר מרעין בישין הנגרמים כתוצאה מצריכת יתר, עלינו לראות בהם תוצאה בלתי נמנעת של צורת החיים המודרנית). ב. אם אכן נמצא כי דעת התורה מעודדת את תופעת המיחוזר, מדוע לא נשמע כל קול בענין זה בבתי מדרשותינו (חיפוש באוצר הניב כמעט 0 תוצאות)? אודה מראש לכל תשובה \ דעה \ הכוונה ענינית בענין.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי אדג » ה' מרץ 28, 2013 11:17 pm

יש לדון בנושא זה בזהירות המתבקשת, כיון שכאמור מקורתינו כמעט ואינם עוסקים בנושא:
א. דבר ברור, לענ"ד, שהשחתת הטבע ובזבוז וכילוי המקורות הרי הם נגד מה שציוותה התורה "לשבת יצרה". שהרי (כמו שכתבת) אם לא נקפיד בתכלית השמירה על העולם שסביבנו, הרי תוך זמן מועט יחסית לא יוכלו להתקיים כל מיני הבריאה, נגד תכלית בריאת העולם, יישוב העולם.
ב. מאידך, יש להמנע ממה שרבים מעמי הארץ מחשיבים "שמירה על הטבע" כערך עליון ומטרה בפני עצמה. לא כן היא דעת תורה, אלא בוודאי שמטרת הבריאה כולה וכל מיני בעלי החיים הם לשימוש ותועלת האדם, ולא להיפך. ולכן, אין שימור הטבע מטרה - כי אם אמצעי. ולכן, יש לשקול במאזני הדעת ובבירור מוחלט שאכן הסיבה היא לא "שמירת הטבע" פר-סה, כי אם בכדי לשמר את קיום העולם והמין האנושי.
ג. הסיבה הפשוטה, וכמדומני שהיא ברורה לכל בר דעת, שלא מצינו בדברי חז"ל אודות ענין זה, כי בכלי הטכנולוגיה שהיו בידיהם, עד לפני כמאה וחמישים שנה לא היה בכוחם (כמעט) להשחית ולקלקל את מה שעשה הבורא, רק מעט מזעיר, באופן שלא השפיע לטווח ארוך. וממילא, לא היה צורך להזהיר על כך, אבל לא חלילה שאין לכך חשיבות.

וכמדומני שבחיפוש נכון ימצאו מאמרי חז"ל לרוב המזהירים את האדם שיתקן את מה שקיבל מן הבורא ולא חלילה ישחית, כי בכוחו לתקן ולהשלים (כביכול) את מה שברא הקב"ה, וגם ביכולתו להשחית רח"ל, ברוחניות כמו גם בגשמיות.

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ה' מרץ 28, 2013 11:40 pm

אדג כתב:יש לדון בנושא זה בזהירות המתבקשת, כיון שכאמור מקורתינו כמעט ואינם עוסקים בנושא:
א. דבר ברור, לענ"ד, שהשחתת הטבע ובזבוז וכילוי המקורות הרי הם נגד מה שציוותה התורה "לשבת יצרה". שהרי (כמו שכתבת) אם לא נקפיד בתכלית השמירה על העולם שסביבנו, הרי תוך זמן מועט יחסית לא יוכלו להתקיים כל מיני הבריאה, נגד תכלית בריאת העולם, יישוב העולם.
ב. מאידך, יש להמנע ממה שרבים מעמי הארץ מחשיבים "שמירה על הטבע" כערך עליון ומטרה בפני עצמה. לא כן היא דעת תורה, אלא בוודאי שמטרת הבריאה כולה וכל מיני בעלי החיים הם לשימוש ותועלת האדם, ולא להיפך. ולכן, אין שימור הטבע מטרה - כי אם אמצעי. ולכן, יש לשקול במאזני הדעת ובבירור מוחלט שאכן הסיבה היא לא "שמירת הטבע" פר-סה, כי אם בכדי לשמר את קיום העולם והמין האנושי.
ג. הסיבה הפשוטה, וכמדומני שהיא ברורה לכל בר דעת, שלא מצינו בדברי חז"ל אודות ענין זה, כי בכלי הטכנולוגיה שהיו בידיהם, עד לפני כמאה וחמישים שנה לא היה בכוחם (כמעט) להשחית ולקלקל את מה שעשה הבורא, רק מעט מזעיר, באופן שלא השפיע לטווח ארוך. וממילא, לא היה צורך להזהיר על כך, אבל לא חלילה שאין לכך חשיבות.

וכמדומני שבחיפוש נכון ימצאו מאמרי חז"ל לרוב המזהירים את האדם שיתקן את מה שקיבל מן הבורא ולא חלילה ישחית, כי בכוחו לתקן ולהשלים (כביכול) את מה שברא הקב"ה, וגם ביכולתו להשחית רח"ל, ברוחניות כמו גם בגשמיות.

תודה רבה. ראשית, מסכים עם כל מילה. שנית, לעצם הענין, הייתי שמח למצוא התייחסות לכך בדברי פוסקי \ בעלי המחשבה בדורותינו. שלישית, יטען הטוען: עם כל הכבוד למיחזור, 'המטרה' ובהקשר זה - מניעת בלבול הראש עולה בחשיבותה על האמצעי שהפך לטרנד עולמי, שמבקש לשדד מערכות טבע

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי הסרפד » ו' מרץ 29, 2013 1:01 am

לפי זכרוני, יש ברמב״ן עה״ת התיחסות לשמירת הטבע כטעם לאיסור כלאים (אלא שנשכח ממני מקום דבריו).

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ו' מרץ 29, 2013 7:59 am

הודעה שנשלחה אלי באישי:

"הירוקים" אמנם לא המציאו את הפעילות הירוקה, התורה הייתה שם קודם. אך, ה"ירוקים" לכל גוונם דואגים בצורה אקטיבית לסביבה בה הם חיים ושומרים עליה. לצערי, אלו אשר טוענים לפעול לפי התורה לא תמיד עושים מספיק, אם בכלל, כדי לשמור על כדור הארץ נקי. הערים החרדיות לרוב בראש טבלת הערים המלוכלכות ביותר, ותרבות הכלים החד פעמיים היא מהמזהמות הגדולות של הטבע. יש לפעול ולעבוד לפי רצון לעשות טוב כפי שכתוב בתורה, ולא רק להתגאות בכך ששם זה כתוב קודם אבל להתנהג בצורה הפוכה. *כל זאת נאמר לא כתקיפה אלא כהתבוננות.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי אדג » ו' מרץ 29, 2013 10:32 am

כואב ונכון.

ראוי לציין את "חרדים לסביבה" ועוד אירגונים הפועלים בנושא.

לומד
הודעות: 129
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 5:28 pm

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי לומד » ו' מרץ 29, 2013 12:52 pm

וכמובן, המדרש הידוע בו משתמשים כל אנשי איכות הסביבה, אלא שמעיון בו נראה שהכוונה הפשוטה היא שלא לעבור עבירות.


ראה את מעשה האלקים כי מי יוכל לתקן את אשר עותו, בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך, ולא עוד שאת גורם מיתה לאותו צדיק, משל משה רבינו למה"ד, לאשה עוברה שהיתה חבושה בבית האסורים, ילדה שם בן גדלה שם ומתה שם, לימים עבר המלך על פתח האסורים כשהמלך עובר התחיל אותו הבן צווח, ואומר אדני המלך כאן נולדתי כאן גדלתי באיזה חטא אני נתון כאן איני יודע, אמר לו בחטא של אמך, כך במשה כמו שכתוב הן האדם היה כאחד כתיב הן קרבו ימיך למות.
קהלת רבה (וילנא) פרשה ז

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ו' מרץ 29, 2013 4:25 pm

בחיפוש באוצר העליתי את מאמרו של הרב רוזן. נדמה שהוא די ממצה את הענין. מסקנת דבריו בודאי אמורה לקבל הסכמה רחבה - 'אי אפשר לדרוש מאדם דרישות מוגזמות הנוגעות למידת חסידות'! למקושרים, ניתן להגיע אל המאמר בדרך ישירה.
קבצים מצורפים
איכות הסביבה מול נוחיות האדם.PDF
(1.04 MiB) הורד 343 פעמים

יגדיל תורה
הודעות: 43
הצטרף: ב' אוקטובר 22, 2012 11:19 pm

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי יגדיל תורה » ד' אפריל 03, 2013 3:58 pm

כל סערת המיחזור התעוררה אחרי שהתחכם האדם ושיבש את העולם בהמצאותיו הסינטטיות, הטבע כשלעצמו ממחזר את עצמו באופן המושלם ביותר.
אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱל' אֶת הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ה' אפריל 04, 2013 3:34 pm

יגדיל תורה כתב:כל סערת המיחזור התעוררה אחרי שהתחכם האדם ושיבש את העולם בהמצאותיו הסינטטיות, הטבע כשלעצמו ממחזר את עצמו באופן המושלם ביותר.
אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱל' אֶת הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים

וכיצד עלינו לנהוג בהתאם למציאות בשטח?

איסתרא בלגינא
הודעות: 440
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » א' אפריל 07, 2013 3:16 pm

יגדיל תורה כתב:כל סערת המיחזור התעוררה אחרי שהתחכם האדם ושיבש את העולם בהמצאותיו הסינטטיות, הטבע כשלעצמו ממחזר את עצמו באופן המושלם ביותר.
אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱל' אֶת הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים


מן הראוי לזכור, התחכמות זו של האדם לשבש את העולם בהמצאות סינטטיות, האריכה את תוחלת החיים פי שנים ויותר, כך שאולי בכל זאת לא כדאי לזלזל בה כל כך.

וכבר מעשה מעשה ששאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא: איזו מעשים נאים, של הקדוש ברוך הוא או של בשר ודם? אמר לו : של בשר ודם נאים. אמר לו טורנוסרופוס: הרי השמים והארץ יכול אדם לעשות כיוצא בהם?! אמר לו רבי עקיבא: לא תאמר לי בדבר שהוא למעלה מן הבריות שאין שולטין עליו, אלא אמור דברים שהם מצויין בבני אדם. אמר לו : למה אתם מולין ? אמר לו : אני הייתי יודע שעל דבר זה אתה שואלני, ולכך הקדמתי ואמרתי לך, שמעשה בני אדם נאים משל הקדוש ברוך הוא. הביא לו רבי עקיבא שיבולים וגלסקאות. אמר לו : אלו מעשה הקדוש ברוך הוא, ואלו מעשה ידי אדם. אמר לו: אין אלו נאים יותר מן השיבולים?

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' ינואר 23, 2017 2:26 am


איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' ינואר 23, 2017 2:47 am

שי אבי דוד כתב:הערים החרדיות לרוב בראש טבלת הערים המלוכלכות ביותר

סתם ככה, זה לא נכון עובדתית, פוק חזי מה המצב בביתר מודיעין עלית והדומים להם (אל נא נשפוט לפי בני ברק שאיננה בנויה כראוי, כי היא מושבה שללא כל תכנית הפכה להיות עיר).
אאמו"ר ז"ל עבד פעם בעיריית ירושלים, ושאלו אחד מהרחוקים שעבד עמו שם: מדוע הרחובות החרדים מלוכלכים יותר? אמר לו: בוא עמי לביתר, ותראה את יופי נקיון העיר! ואם כן, מה נשתנה גורל ירושלים? שהעירייה לא מתאימה את הפחים וכו' לפי צרכי התושבים, אלא לפי צרכים שנמצאים באזורים החילונים ע"פ מדד של בן בת וכלב רח"ל.

ואגב, לנושא האשכול, מעניין לציין שכשבאו ליהושע עם מצוקת דיור, הפתרון שהוא נתן היה לכרות את היערות!

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי משה נטע » ב' ינואר 23, 2017 3:33 am

איש גלילי כתב:ואגב, לנושא האשכול, מעניין לציין שכשבאו ליהושע עם מצוקת דיור, הפתרון שהוא נתן היה לכרות את היערות!

אולי בזמנו היו יותר יערות שלא כרתו כמו היום כל כך הרבה עצים בשל התעשיה.
מצד שני יערות קק"ל ניטעו בשנים האחרונות...

מתישהוא

Re: דעת התורה על מיחזור

הודעהעל ידי מתישהוא » ב' ינואר 23, 2017 3:59 am

אני מניח שכותב השאלה בראשית השאכול נתעורר לכך עקב חוק השקיות החדש במדינת ישראל. אז לעניין זה יש לנו התייחסות מפורשת בתנ"ך, בפרשת מקץ, בה נאמר כמעט בפירוש (אלא אם כן נדחוק בפירוש הכתובים) שאחי יוסף הביאו אתם כלים ושקים מארץ כנען כדי למלא אותם באוכל, ואילו יוסף לא הביא שקיות בחינם לכל מי שקנה אוכל. וידוע שמעשה אבות סימן לבנים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 236 אורחים