אדג כתב:מעשה שאירע איתי היום, ומחמת חשיבותו אמרתי לפרסמו כאן.
תלמיד-חכם חשוב, מחבר ספרים שזכו ונתקבלו בקהל תלמידי הישיבות, זכה והוציא גם פירוש על ההגדה, כיד ה' הטובה עליו. לפני ימים מספר, ראה ספר (יחסית חדש, מספר שנים) על ההגדה, עב כרס ומרשים, הת"ח שהתרשם מן הספר קנה אותו על אתר.
כשהגיע לביתו, עבר בין בתריו והנה חלקים רבים מספרו משוקעים בו, מילה במילה אות באות, כמובן בלי להזכיר שנלקחו ממקום אחר. רק במקום אחד זכה המחבר שתיאמר תורה בשמו ושתבוא גאולה לעולם על ידו.
לבקשתו, לא אזכיר את שמו ואת שם הספר שנטל במשיכה מחידושיו.
מזמור שיר כתב:כבר ידועה אמרתו של הגר"ח שמואלביץ [או ראש ישיבה אחר], "אני לא מקפיד על מי שאומר דברים שלי על שם עצמו, אבל כן אקפיד עליכם אם תגידו דברים שלכם, בשמי".
.אבל המתגנב מאחר חבירו והלך לשנות בדברי תורה, אף על פי שנקרא גנב הרי זה זכה לעצמו, ועליו הוא אומר +משלי ו ל+ לא יבוזו לגנב כי יגנוב
אבל ישראל שגנב דברי תורה, זכה לעצמו, ועליו אמר שלמה: לא יבוזו לגנב כי יגנב
חכם באשי כתב:כבר היה לעולמים...
מכילתא, משפטים, נזיקין יג:.אבל המתגנב מאחר חבירו והלך לשנות בדברי תורה, אף על פי שנקרא גנב הרי זה זכה לעצמו, ועליו הוא אומר +משלי ו ל+ לא יבוזו לגנב כי יגנוב
ובניסוח של ר' טוביה בר' אליעזר (לקח טוב, שמות כב ג):אבל ישראל שגנב דברי תורה, זכה לעצמו, ועליו אמר שלמה: לא יבוזו לגנב כי יגנב
אוצר החכמה כתב:לפעמים צריך לומר פה בפורום את המובן מאליו. דברי באשי הם בבדיחותא שכן התוספתא והמכילתא מדברים על השונה לעצמו ולא על המפרסם בשמו דברי אחרים.
חכם באשי כתב:אוצר החכמה כתב:לפעמים צריך לומר פה בפורום את המובן מאליו. דברי באשי הם בבדיחותא שכן התוספתא והמכילתא מדברים על השונה לעצמו ולא על המפרסם בשמו דברי אחרים.
אוצר,
אני חשבתי שמספיקות שלושת הנקודות שבראש הודעתי כדי להבהיר את הדבר.
אדג כתב:המעשה קרה איתי, כי בפני הוא חשף את צערו.
אין מדובר בהעתקה אחת או שתיים, מדובר בספר שלם! ויש לחוש שמא אף בשל אחרים שלח ידו.
אגב, ספר אחר של אותו "כותב", תורני פחות, התברר כגנוב כולו מרישא לסיפא, חוץ מההקדמה ושם הספר.
(כמו שאמרתי אינני חושש לפרסם את שמו של אותו 'מחבר', אבל כיון שביקש ממני בעל המעשה שלא לפרסם - אני נמנע).
לבב כתב:ושמעתי שהמהרש"ל כתב במפורש ששו"ת בנימין זאב יש בו גניבות.
אברהם גולדשמיד כתב:לבב כתב:ושמעתי שהמהרש"ל כתב במפורש ששו"ת בנימין זאב יש בו גניבות.
ביש״ש בב״ק פ״ח, סי' ע״ב מזהיר שאין ללכת אחר פסקיו אפי' לאסור (!) רק באם ידקדק היטב היטב. עיי"ש. ואכמ"ל.
איש_ספר כתב:השאלה שכבר נשאלה פה, האם יש לשה"ר בדבר? האם מותר לומר קיים זה מה שכתוב בזה? ואם אסור, האם למחבר עצמו מותר לצעוק את זעקת הנגזל? מי חכם ווידע?
...אחד הבחורים הותיקים (היה אחר כך רב גדול ומפורסם) ביטל אותי ואת חידושי התורה שאמרתי לפני חבורת בני הישיבה. רציתי לנקום בו, והיות שסיפרו לי שהוא אומר חידושי תורה שלקח מהספר "ראשי בשמים" נסעתי לוילנא כדי לקנות אכסמפלרים רבים מבנו של הג' המחבר ז"ל שדר בוילנא. קניתי ומכרתי לבני הישיבה, והיה מי שהניח את הספר עם חידושי התורה שאמר הנ"ל בו ביום על העמוד שלפניו והישיבה צהלה ושמחה...
אדג כתב:מעשה שאירע איתי היום, ומחמת חשיבותו אמרתי לפרסמו כאן.
תלמיד-חכם חשוב, מחבר ספרים שזכו ונתקבלו בקהל תלמידי הישיבות, זכה והוציא גם פירוש על ההגדה, כיד ה' הטובה עליו. לפני ימים מספר, ראה ספר (יחסית חדש, מספר שנים) על ההגדה, עב כרס ומרשים, הת"ח שהתרשם מן הספר קנה אותו על אתר.
כשהגיע לביתו, עבר בין בתריו והנה חלקים רבים מספרו משוקעים בו, מילה במילה אות באות, כמובן בלי להזכיר שנלקחו ממקום אחר. רק במקום אחד זכה המחבר שתיאמר תורה בשמו ושתבוא גאולה לעולם על ידו.
לבקשתו, לא אזכיר את שמו ואת שם הספר שנטל במשיכה מחידושיו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 231 אורחים