זאגער ישן כתב:איש_ספר כתב:הקטע הזה נשמע על פניו 'תמוה מאד'. ר' משה סולווויצ'יק בא לרי"א בתרפ"ט, נזר הקודש נדפס רק בתרצ"ה ור' משה ישב על כסאו.
(כנראה שגורן לא זכר בעת אמירת הדברים מר' משה וידע רק על בנו ר' יוסף דב, ואכן זה היה לפני שהגרי"ד נכנס למלא מקום אביו שנפטר בתש"א)
(ואני כבר לא מתייחס לעצם ההסתברות שבכל הסיפור שמוסד מכובד כמו רי"א יציע לבחור ירושלמי בן 17 לעמוד בראשו).
כנראה שהציעו לו להגיד שם איזה שיעור ובמשך השנים זה תפח לראש הישיבה...
בשנת תרח"צ כבר היתה ישיבה זו אויניברסיטה, לא כנשמע מדבריו שלימים צמחה. ובככלל התיאור על אלפי תלמידים קצת מוגזם.
[url]אגב, הגר"ח צימרמן אמר שם שיעור בתור בחור באותן שנים,[/url] כך שעצם ההצעה לבחור כשרוני ועילוי לומר שיעור לא תלושה מהמציאות, אכן מחוורתא כדברי א"ס שלא יתכן שהציעו לו 'לעמוד בראש' וז"פ.
מתפעל כתב:"אם תשאל את בני האדמו"ר מראדושיץ שליט"א, למשל, על קשר בין הורונצ'יק לגורונצ'יק, הם ודאי יעוו פניהם, אבל לגופו של ענין..."
גור אריה,
יש כיום אדמו"ר מראדושיץ? נדמה לי ששם משפחת ראדושיץ היה פינקלר, משהו כזה.
אז אביו של הרב גורן היה קרוב משפחה שלהם?
בר ששת כתב:מתפעל כתב:"אם תשאל את בני האדמו"ר מראדושיץ שליט"א, למשל, על קשר בין הורונצ'יק לגורונצ'יק, הם ודאי יעוו פניהם, אבל לגופו של ענין..."
גור אריה,
יש כיום אדמו"ר מראדושיץ? נדמה לי ששם משפחת ראדושיץ היה פינקלר, משהו כזה.
אז אביו של הרב גורן היה קרוב משפחה שלהם?
יש ויש. ונכון הוא לא נכד ישיר. הוא קרוי הורנצ'יק. והוא נכד לאדמורי לעלוב. חתן האדמו"ר משומרי אמונים זצ"ל.
איש_ספר כתב:אבא של גורן היה ת"ח (הבן שלו מביא בזנר הקודש כמה דברים חריפים ממנו) ולא גר קווקזי, באופן שלא הלך להתיעץ עם ביאליק לאיפה לשלוח את הבן שלו. לא להגזים.
אם הרב זלזניק היה מספר שכך שמע מביאליק, היינו בבעיה, אבל זו כמובן לא התמונה כאן.
איש_ספר כתב:במקו"א הובא כאן דוקא בשם הגרא"י זלזניק שלא רצה לדבר עליו סרה.
מתפעל כתב:בויקיפדיה כתוב:
"בשנים 1940 - 1944 למד באוניברסיטה העברית".
מה באמת למד שם? האם קיבל איזה תואר?
איש_ספר כתב:ספרן כתב:את הנ"ל על השידוך שהוצע עם בת אחד הגדולים ודעת ה'אמרי אמת' מגור שרמז לשלילה בגלל יר"ש, שמעתי מפיו בהזדמנות במסיבת אירוסין משפחתית. ליושב לידי לחשתי, שלפי התיאור, הרי שמדובר בגדול זה וזה... הר"ג קלט את הנאמר והרעים עלי בקולו "אתה עתיד ליתן את הדין, התורה כסתהו ואתה מגלהו" ואילו אני שחקתי שהרי היה בכך אישור להשערתי... מאוחר יותר הביא דברים בענין ביטול שידוך בשם הגר"א והערתי שהנו מחליף עם תלמידו ר"ח וולוז'ינער. המקור היה מצוי שם בספריה הביתית בהישג יד ומיד פתחתי והראתיו בפנים והודה. מאז תמיד כשפגשני היה מדבר עימי בלימוד בידידות.
אמשיך את הקטע על פגישת ר"א גורנצ'יק והאמרי אמת (שתומך בהשערת הרב ספרן...):'...אבא אמר שהשידוך הזה לא יצא אל הופעל. השידוך הופסק. למרבה הפלא, אחרי שנים רבות התגללה שחששו של הרבי מגור כנראה היה מוצדק. הבחורה ההיא התחתנה עם אחד הרבנים הגדולים והיו להם חמישה או ששה ילדים אולם הם התגרשו, מאחר שהיא רצתה לצאת לבלות והוא מכיון שהיה רב לא רצה. כנראה זה מה שחזה הרבי מראש, ועל כך רמז לאבי כששאלו על השידוך.
תודה הרב אי"ס על הארה-הערה זו.איש_ספר כתב:אני לא מתכון לילך רכיל, אבל בידיעה אין המדובר על בת הגר"א קוטלר זצוק"ל
ואעפ"כ, לפנינו קטע ממכתב (שלא פורסם) של ר' אהרן לחמיו, אודות הצעת שידוך שהציע חמיו הגרא"ז לבתו של ר' אהרן. ר' אהרן מעלה פקפוקים שונים, ובסיום המכתב תמה למה לא יבוא ר' שלמה גורנצ'יק בחשבון.
בין הצעירים שהגיעו אז לישיבה, היה 'עולל' בין 12... בעל כשרון מיוחד, ששמעתי עליו עוד קודם לכן.
בהיותי מתגורר בבית ארבטר, נלוויתי לעיתים אל אבי המשפחה, שנסע הרבה לרחובות, בה היה לו פרדס תפוזים. שומר הפרדס היה יהודי תלמיד-חכם בשם גורונצ'יק. הוא סיפר לי כי יש לו בן בגיל 11, שלמה שמו, שהוא מוכשר ביותר, 'פצצת-כשרון'. בלילה אחד, כך סיפר לי, למד עמו מסכת שלימה, והוא זכרה אחר כך היטב.
זמן קצר לאחר מכן בא שלמה לישיבה. נער קטן-קומה, עילוי שבעילויים. הוא היה אז שנה לפני בר מצוה, אותה חגג בישיבה; היה זה דבר חסר תקדים.. שלמה ישב לידי. הוא היה צעיר ממני בכ-7 שנים. עם זאת, היינו בקשרי ידידות טובים עוד שנים ארוכות.
בהקשר אליו זכורני כי פעם מסר רבי ראובן כץ, רבה של פתח תקוה, שיעור בישיבה. שלמה הקטן, הטיל שאלה לחלל השיעור. ר' ראובן שמע את השאלה מגיעה מ'שום מקום', והתאמץ לחפש ולראות מהיכן היא באה. לבסוף איתר את הזאטוט... תגובתו היתה בהתאם לגיל השואל: נֶאֱמר, כך פנה אליו, 'וילך ראובן בימי קציר חיטים וימצא דודאים בשדה'; יש לשאול, אם ראובן היה חיגר, היאך מצא את הדודאים? שלמה: וכי מנין שחיגר היה? ר' ראובן: וכי מנין לך הנחות אלו שאתה שואל על פיהן?...
פעם נכנסתי לר' איסר זלמן, והוא אמר לי: היה כאן עתה שלמה גורן; יש לו בכף היד בבלי וירושלמי!
שלמה היה אחר כך הרב הראשי לצה"ל, הרב הראשי לתל אביב והרב הראשי לישראל, וחלקו עליו גדולי התורה מפני הוראותיו ופסקיו. עילוי גדול היה, וחבל שהגיע לידי כך. במשך שנים רבות הכרנו זה את זה ועבדנו יחדיו, כפי שאספר. הוא היה מגיע אלי הרבה בכדי להיוועץ עמי בנושאים שונים. כאשר הייתי מתעניין לאחר מכן, היה מתברר לי כי נהג ההיפך ממה שדיברנו... הוא היה טיפוס מאוד עצמאי, והדבר בלט באופיו.
אי משום הא לא איריא ורבים וטובים דנו בזה עי' בהפרדס אייר תרצ"ז בעמ' 15 [לא מצאתי באוצר רק בהיברו] בהערת העורך שציין את קו' הנזר הקודש והביא מהאור שמח שהגיה ומהרי"ד מבוסטון שמצא גירסאות בזה עיי"ש [לא בדקתי בפרנקל]איש_ספר כתב:כיון דאיירין בעיליותו של בעל נזר הקודש, שמעתי מן הזקנים כי כשיצא הספר, שחקו בישיבות למשבתו שתמה, כאן (למטה ד"ה ומאד פליאה) http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?101053&&page=16 עמש"כ הרמב"ם, הולכה שלא ברגל אינה הולכה לפיכך כהן גדול שקיבל את הדם וזרקו פסול וכו', ותמה המחבר, מה ענין כה"ג לכאן שהרי כהן הדיוט נמי, ובדק גם בדפו"י וסו"ד הניח דברי הרמ"ם בצע"ג ! ולפום חריפותיה לא חש שכוונת הרמב"ם 'כהן גדול' היינו כהן גדל גוף. יעו"ש.
מנין לך תש"ה? [אם אין אתה אי"ס]זאגער ישן כתב:תודה הרב אי"ס על הארה-הערה זו.איש_ספר כתב:אני לא מתכון לילך רכיל, אבל בידיעה אין המדובר על בת הגר"א קוטלר זצוק"ל
ואעפ"כ, לפנינו קטע ממכתב (שלא פורסם) של ר' אהרן לחמיו, אודות הצעת שידוך שהציע חמיו הגרא"ז לבתו של ר' אהרן. ר' אהרן מעלה פקפוקים שונים, ובסיום המכתב תמה למה לא יבוא ר' שלמה גורנצ'יק בחשבון.
אאל"ט, מכתב זה מתוארך תש"ה, א"כ ברור שאין לומר שכבר שנתיים-שלש לפני כן - זמן האירועים המתוארים בספר - כבר הוצע לו השידוך עם גורן והשידוך ירד, כי אם כן לא היה שואל את חמיו אחרי שנתיים מה עם גורן למה לא יכנס לחשבון.
מתפעל כתב:אבל גור אריה, מה הקשר למשפחת גורונצ'יק?
זאגער ישן כתב:הנוסח "למה לא יכנס לחשבון" משתמע שלא דובר עליו מכבר, והוא שואל למה באמת לא.
איש_ספר כתב:יש"כ לרבנים זאגער ואיש היה.
כיון דאיירין בעיליותו של בעל נזר הקודש, שמעתי מן הזקנים כי כשיצא הספר, שחקו בישיבות למשבתו שתמה, כאן (למטה ד"ה ומאד פליאה) http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?101053&&page=16 עמש"כ הרמב"ם, הולכה שלא ברגל אינה הולכה לפיכך כהן גדול שקיבל את הדם וזרקו פסול וכו', ותמה המחבר, מה ענין כה"ג לכאן שהרי כהן הדיוט נמי, ובדק גם בדפו"י וסו"ד הניח דברי הרמ"ם בצע"ג ! ולפום חריפותיה לא חש שכוונת הרמב"ם 'כהן גדול' היינו כהן גדל גוף. יעו"ש.
אשרי הפורום שהראבד בתוכוהראבד כתב:כבוד הלומדדים היקרים שליט"א
עם כל הכבוד לרב אלוף שלמה גורן, מעשיו וכו', כבר מנוחתו עדן בישיבה ש"מ.
אביר כתב:אשרי הפורום שהראבד בתוכוהראבד כתב:כבוד הלומדדים היקרים שליט"א
עם כל הכבוד לרב אלוף שלמה גורן, מעשיו וכו', כבר מנוחתו עדן בישיבה ש"מ.
יגלה לנו רבנו, מה מדרגתו שם ועל יד מי מיסב
תוך כדי דיבור כתב:איש_ספר כתב:יש"כ לרבנים זאגער ואיש היה.
כיון דאיירין בעיליותו של בעל נזר הקודש, שמעתי מן הזקנים כי כשיצא הספר, שחקו בישיבות למשבתו שתמה, כאן (למטה ד"ה ומאד פליאה) http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?101053&&page=16 עמש"כ הרמב"ם, הולכה שלא ברגל אינה הולכה לפיכך כהן גדול שקיבל את הדם וזרקו פסול וכו', ותמה המחבר, מה ענין כה"ג לכאן שהרי כהן הדיוט נמי, ובדק גם בדפו"י וסו"ד הניח דברי הרמ"ם בצע"ג ! ולפום חריפותיה לא חש שכוונת הרמב"ם 'כהן גדול' היינו כהן גדל גוף. יעו"ש.
לא ברור כלל מה כאן השחוק ועל איזה משבת. אין זה צריך לפנים שלא מקובלנו בלשון חכמים הביטוי "כהן-גדול" במשמעות של כהן גדול-גוף. וכמדומני שלא נמצא כן בש"ס אפילו פעם אחת (ויש לשאול להכרם יהושע). ולכן מצד עצמו אכן הלשון לא נהירא (וממילא תמוה גם מה שהביא בזה 'עשוי לנחת'). ולו היינו יודעים שכך ממש יצא מלשון הרמב"ם, מילא, והיה לנו לדחוק ולתרצה (כמו שעשה בזה בשו"ת ציץ אליעזר ח"ד סי' כ"ט פל"א) - אבל עיין ברמב"ם פרנקל על אתר שבאמת השמיטו מילה זו "גדול" מפני שאיננה בכת"י! וציינו שם לחבל אחרונים (הר המוריה, האור שמח ועוד) שכתבו שבאמת הוא ט"ס, הגם שיש שתירצו שהכוונה גבוה (ובסה"מ הביא מי שביאר דבא לאפוקי כהן ילד. והציץ אליעזר הנ"ל יישב דבאמת מיירי בכהן גדול כפשוטו! עיי"ש מה שביאר). וע"ע בלח"מ ומשנה למלך ושאר מפרשים שאין בהם שום זכר לעניין זה דמיירי בכהן גדול-גוף, לא בגירסתם ברמב"ם ולא בביאוריהם את דבריו.
והסליחה על ביטול שיחת זקנים זו...
תוך כדי דיבור כתב:איש_ספר כתב:יש"כ לרבנים זאגער ואיש היה.
כיון דאיירין בעיליותו של בעל נזר הקודש, שמעתי מן הזקנים כי כשיצא הספר, שחקו בישיבות למשבתו שתמה, כאן (למטה ד"ה ומאד פליאה) http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?101053&&page=16 עמש"כ הרמב"ם, הולכה שלא ברגל אינה הולכה לפיכך כהן גדול שקיבל את הדם וזרקו פסול וכו', ותמה המחבר, מה ענין כה"ג לכאן שהרי כהן הדיוט נמי, ובדק גם בדפו"י וסו"ד הניח דברי הרמ"ם בצע"ג ! ולפום חריפותיה לא חש שכוונת הרמב"ם 'כהן גדול' היינו כהן גדל גוף. יעו"ש.
לא ברור כלל מה כאן השחוק ועל איזה משבת. אין זה צריך לפנים שלא מקובלנו בלשון חכמים הביטוי "כהן-גדול" במשמעות של כהן גדול-גוף. וכמדומני שלא נמצא כן בש"ס אפילו פעם אחת (ויש לשאול להכרם יהושע). ולכן מצד עצמו אכן הלשון לא נהירא (וממילא תמוה גם מה שהביא בזה 'עשוי לנחת'). ולו היינו יודעים שכך ממש יצא מלשון הרמב"ם, מילא, והיה לנו לדחוק ולתרצה (כמו שעשה בזה בשו"ת ציץ אליעזר ח"ד סי' כ"ט פל"א) - אבל עיין ברמב"ם פרנקל על אתר שבאמת השמיטו מילה זו "גדול" מפני שאיננה בכת"י! וציינו שם לחבל אחרונים (הר המוריה, האור שמח ועוד) שכתבו שבאמת הוא ט"ס, הגם שיש שתירצו שהכוונה גבוה (ובסה"מ הביא מי שביאר דבא לאפוקי כהן ילד. והציץ אליעזר הנ"ל יישב דבאמת מיירי בכהן גדול כפשוטו! עיי"ש מה שביאר). וע"ע בלח"מ ומשנה למלך ושאר מפרשים שאין בהם שום זכר לעניין זה דמיירי בכהן גדול-גוף, לא בגירסתם ברמב"ם ולא בביאוריהם את דבריו.
והסליחה על ביטול שיחת זקנים זו...
עשוי לנחת כתב:ובעוד שכולם התקשו מה ענין כהן גדול לכאן [כפי שמשמע מפשיטות לשון הרמב"ם] דווקא האו"ש חידש שהכוונה לכהן גדול גוף.
בסה"ק מבואר [עי' הקד' שו"ת ברכת יוסף ידיד ח,ג ועוד] דגם רשעים, מ"מ שעסקו בתורה זוכים בסוף לג"ע, ושורש הדבר דמי שעסק בתורה זה לא הלך חינם, ולמעלה מחשיבים את עסק התורה יותר מהכל
והנה על רשעים גמורים כ' דלא יותר מיב' חודש,,,,
אוצר החכמה כתב:בסה"ק מבואר [עי' הקד' שו"ת ברכת יוסף ידיד ח,ג ועוד] דגם רשעים, מ"מ שעסקו בתורה זוכים בסוף לג"ע, ושורש הדבר דמי שעסק בתורה זה לא הלך חינם, ולמעלה מחשיבים את עסק התורה יותר מהכל
והנה על רשעים גמורים כ' דלא יותר מיב' חודש,,,,
בלי שום קשר לאף אחד, לרעיון שהבאת בשם השו"ת הנ"ל יש ראייה מהגמרא חגיגה גבי אחר, אבל מהגמרא שם גם מוכח שהיה הרבה שנים (עד זמן ר' יוחנן)
מאיר סובל כתב:ולפני שהתחיל לדבר עמו בלימוד פלט לו הגרא"ז משפט אחד על זה שיצא כעת: הוא לא עקום, הוא עגול לגמרי סיבוב שלם. [המעיד אמר לי את זה באידיש ואיני זוכר לצטט מילה במילה].
שומר כתב:חמיו הרב הנזיר גר בקרבת מקום זאת הסיבה
שומר כתב:אבל גם לא רחוק ראיתי כתבה נדמה לי בעיתון משפחה לפני כמה שנים אם מישהו מתולדות אהרן שכתב שהרב גורן בא להתפלל שם בגלל זה והרבי מתולדות אהרן אמר לחסידים להתעלם ממנו כלומר לא לפגוע בו
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 299 אורחים