מחולת המחנים כתב:סליחה מכל הכותבים הנכבדים, אך אשאל האם נקלעתי לכאן לפורום של "המזרחי", בהעלאת רעיונות משונים שכבר נדחו בתוקף ע"י גדולי ישראל אשר מפיהם אנו חיים.
ובפרט בדור האחרון מאורי הזמן רבותינו החזון איש והרב מבריסק שהתנגדו בכל תוקף לרעיונות עוועים אלו.
אוצר החכמה כתב:למה להמציא סברות כרס בדעת החזון איש כשטענתו פשוטה וברורה, שגם בדורו של המהר"י בירב לא היה הדבר מוסכם ע"פ דין והמהרלב"ח התנגד, ובדורנו אין נראה שיש מי שראוי לכך, וודאי שיקשה למצוא מי שיסכימו עליו כל החכמים.
ומה הקשר בין הסנהדרין לחיי הפקר וכי אם יקימו סנהדרין יהיה פחות או יותר חיי הפקר כאן, אין זה אלא פטומי מילי בעלמא, ויותר נראה שהרדיפה אחרי כל מיני רעיונות מהסוג הזה היא כוללת בתוכה סוג של חיפוש פתרונות קלים ומהירים, ועול תוה"ק כולל בתוכו גם את קושי הספיקות וטרחת ההתמודדות מתוך אי ידיעה וצפייה לישועה אמיתית.
אוצר החכמה כתב:למה להמציא סברות כרס בדעת החזון איש כשטענתו פשוטה וברורה, שגם בדורו של המהר"י בירב לא היה הדבר מוסכם ע"פ דין והמהרלב"ח התנגד, ובדורנו אין נראה שיש מי שראוי לכך, וודאי שיקשה למצוא מי שיסכימו עליו כל החכמים.
ומה הקשר בין הסנהדרין לחיי הפקר וכי אם יקימו סנהדרין יהיה פחות או יותר חיי הפקר כאן, אין זה אלא פטומי מילי בעלמא, ויותר נראה שהרדיפה אחרי כל מיני רעיונות מהסוג הזה היא כוללת בתוכה סוג של חיפוש פתרונות קלים ומהירים, ועול תוה"ק כולל בתוכו גם את קושי הספיקות וטרחת ההתמודדות מתוך אי ידיעה וצפייה לישועה אמיתית.
בית שביעי כתב:בזה שמבזים את רוב רובם של גדולי תורה ויראה, והסכימו לבי"ד הגדול, לא ינקה דינכם. וחושבים שבכמה מלים, "ודי למבין" אין מקום לטעון וכו' יצאו ידי חובת "מחאה", וכאילו כלפיכם אין 'מגמות' לדעך בכל כוחכם חידוש הסנהדרין בסברות הבל וריק, וכאילו אני מחפש דרך קל לחיים...
כולם כאחד מודים שנכשלנו כ'עם חרדי', (כולנו מרוצים שהמדינה והבג"ץ מתנהג בידי חילונים, כי תתארו לכם אילו התנהג בידי העסקנים החרדים... [אני בעצם חולק ע"ז, כי אם נחזור בתשובה ונכיר באמיתות הענינים, אנחנו קרובים אל האמת יותר מחילונים]) ואלה שמחזיקים ידי העסקנים החרדים שיש על ידיהם גירוש יהודים, רציחת יהודים, ניאוף וכו' וכו' הם הם שיצטרכו לתת דין וחשבון ע"ז!
וקח למשל הקולנוע החרדי שנאסרו ע"י כל גדולי ישראל, אבל בזה העסקנים דוקא מחזקים את הענינים מאחורי הקלעים, כי רואים בזה כאילו 'כשר חזיר פיסל', אז הכל תלוי בהרצון, אז למה לא לטפח רצון לביהמ"ק וסנהדרין וכל המשתמע מזה?
בית שביעי כתב:בזה שמבזים את רוב רובם של גדולי תורה ויראה, והסכימו לבי"ד הגדול, לא ינקה דינכם. וחושבים שבכמה מלים, "ודי למבין" אין מקום לטעון וכו' יצאו ידי חובת "מחאה", וכאילו כלפיכם אין 'מגמות' לדעך בכל כוחכם חידוש הסנהדרין בסברות הבל וריק, וכאילו אני מחפש דרך קל לחיים...
כולם כאחד מודים שנכשלנו כ'עם חרדי', (כולנו מרוצים שהמדינה והבג"ץ מתנהג בידי חילונים, כי תתארו לכם אילו התנהג בידי העסקנים החרדים... [אני בעצם חולק ע"ז, כי אם נחזור בתשובה ונכיר באמיתות הענינים, אנחנו קרובים אל האמת יותר מחילונים]) ואלה שמחזיקים ידי העסקנים החרדים שיש על ידיהם גירוש יהודים, רציחת יהודים, ניאוף וכו' וכו' הם הם שיצטרכו לתת דין וחשבון ע"ז!
וקח למשל הקולנוע החרדי שנאסרו ע"י כל גדולי ישראל, אבל בזה העסקנים דוקא מחזקים את הענינים מאחורי הקלעים, כי רואים בזה כאילו 'כשר חזיר פיסל', אז הכל תלוי בהרצון, אז למה לא לטפח רצון לביהמ"ק וסנהדרין וכל המשתמע מזה?
אוצר החכמה כתב:למה להמציא סברות כרס בדעת החזון איש כשטענתו פשוטה וברורה, שגם בדורו של המהר"י בירב לא היה הדבר מוסכם ע"פ דין והמהרלב"ח התנגד, ובדורנו אין נראה שיש מי שראוי לכך, וודאי שיקשה למצוא מי שיסכימו עליו כל החכמים.
ומה הקשר בין הסנהדרין לחיי הפקר וכי אם יקימו סנהדרין יהיה פחות או יותר חיי הפקר כאן, אין זה אלא פטומי מילי בעלמא, ויותר נראה שהרדיפה אחרי כל מיני רעיונות מהסוג הזה היא כוללת בתוכה סוג של חיפוש פתרונות קלים ומהירים, ועול תוה"ק כולל בתוכו גם את קושי הספיקות וטרחת ההתמודדות מתוך אי ידיעה וצפייה לישועה אמיתית.
בית שביעי כתב:אוצר החכמה כתב:למה להמציא סברות כרס בדעת החזון איש כשטענתו פשוטה וברורה, שגם בדורו של המהר"י בירב לא היה הדבר מוסכם ע"פ דין והמהרלב"ח התנגד, ובדורנו אין נראה שיש מי שראוי לכך, וודאי שיקשה למצוא מי שיסכימו עליו כל החכמים.
ומה הקשר בין הסנהדרין לחיי הפקר וכי אם יקימו סנהדרין יהיה פחות או יותר חיי הפקר כאן, אין זה אלא פטומי מילי בעלמא, ויותר נראה שהרדיפה אחרי כל מיני רעיונות מהסוג הזה היא כוללת בתוכה סוג של חיפוש פתרונות קלים ומהירים, ועול תוה"ק כולל בתוכו גם את קושי הספיקות וטרחת ההתמודדות מתוך אי ידיעה וצפייה לישועה אמיתית.
אולי הנחת המחסום לכל מה שנוגע לאבק גאולה, בא מתוך רשלנות ובריחה מה"עומס" הזה, לחזור אלפיים שנה לבית דין הגדול וכל הכרוך עמה, וביהמ"ק וכל הכרוך עמה קרבנות, דם, ומה לא..., מלך בישראל וכל הכרוך עמה..., ובכלל מי יודע לאן זה יוביל אותנו, אז הדרך הפשוטה וקל ומהיר, היא לעזוב ת'כל העניין הזוי הזה ולדבוק במסורה, והעסק נגמר, והולכים לישון שינה מתוקה, זה לא בריחה "מספיקות וטרחת התמודדות מתוך אי ידיעה"?
מידת האמת - מבחן הסוכריה של אפרים
'מה אתם רוצים מהם', הטיח הטירון בחבריו, 'איך אתם רוצים שהם יעשו סריקה יסודית בבית, בלי להפוך את המיטות'. 'אפשר להפוך את המיטות בעדינות' העיר לו חייל אחר. 'בעדינות?' גיחך אחד החיילים שהיה שקט עד אז, 'עדינות משדרת חולשה. הם מבינים רק כוח. אתה שומע, רק כוח'.
סמל המחלקה שהעביר את סדרת החינוך, ניסה לקדם את הדיון. 'ומה אתם חושבים על כך שכשהחיילים באו לעצור את אחד הגברים, הם בעטו באמא שלו שניסתה לגונן עליו'. 'טוב מאוד', ענו כמה מהחיילים, ואחד מהם הוסיף, 'זה לא בסדר לבעוט סתם כך. אבל כשבאים לעצור מישהו חייבים לעשות זאת בלי היסוס. יש להם חושים מאוד מחודדים. הם תופסים מיד כל שבריר של הססנות'
כך נמשך הויכוח במשך שעה שלמה. כל פעולה של החיילים בסיפור זכתה לפרשנות כפולה. לקראת סוף הדיון קם אפרים וביקש את רשות הדיבור. אפרים היה ידוע כחייל שיש לו דעה על כל דבר. לא פלא שכל החיילים במחלקה הופתעו מכך שבמשך כל הויכוח הסוער הוא ישב ושתק.
'תראו, אני התלבטתי הרבה איך לפרש את מעשי החיילים. מצד אחד אלימות היא דבר רע מאוד וכבר אמר החכם באדם, 'דרכיה דרכי נועם'. מצד שני, לפעמים חייבים להפעיל אלימות. שהרי 'כל המרחם על אכזריים סופו שיתאכזר לרחמנים'. אבל עכשיו נראה לי שמצאתי פתרון פשוט להתלבטות שלי'
'אתה סיפרת', פנה אפרים לסמל, 'שכשהם סיימו את החיפוש ופנו לצאת מהבית לקח אחד החיילים סוכריה שהיתה מונחת על השולחן. נכון שהסוכריה היא עניין פעוט, אבל היא מלמדת על הכלל. אם המניעים שלהם היו כשרים, החייל לא היה לוקח את הסוכריה. הסיפור על הסוכריה מלמד אותנו שכל מעשיהם נבעו מתוך יצרים בהמיים וגסים!'
* * *
העולם המורכב גורם לנו לא אחת לעטוף רצונות אישיים בשיקולים ערכיים. זכריה הנביא מספר שהוא ראה את השטן עומד לימינו של יהושע הכהן הגדול. ועל כך אומרים המפרשים שהרבה פעמים השטן מתייצב דווקא בצד ימין (המסמל בתנ"ך את הצד החיובי) ועוטף את דבריו בטיעונים ערכיים ומהותיים.
אחת הדרכים שבהן אנחנו יכולים לבדוק את עצמנו הם 'מקרי הסוכריה'. האם כאשר הנימוקים האידיאולוגים הסתלקו אנחנו ממשיכים באותה התנהגות. אני מכיר רב חשוב שבדילמות מעין אלו נוהג לבודד בצורה מודעת את האינטרס האישי שלו. הוא קנה פתילי תכלת ושמר אותם בביתו כדי להוכיח לעצמו שההתנגדות שלו לפתילי התכלת לא קשורה למחירם הגבוה. מאותה סיבה הוא השתתף בסיבוב השערים של הר הבית. כך הוא יודע שההתנגדות הנחרצת שלו לעליה להר הבית לא נובעת מעצלנות או מהעדר כמיהה למקום אלא משיקולים הלכתיים בלבד.
הרב עמיחי גורדין
בן יהוידע כתב:אוצר החכמה כתב:למה להמציא סברות כרס בדעת החזון איש כשטענתו פשוטה וברורה, שגם בדורו של המהר"י בירב לא היה הדבר מוסכם ע"פ דין והמהרלב"ח התנגד, ובדורנו אין נראה שיש מי שראוי לכך, וודאי שיקשה למצוא מי שיסכימו עליו כל החכמים.
ומה הקשר בין הסנהדרין לחיי הפקר וכי אם יקימו סנהדרין יהיה פחות או יותר חיי הפקר כאן, אין זה אלא פטומי מילי בעלמא, ויותר נראה שהרדיפה אחרי כל מיני רעיונות מהסוג הזה היא כוללת בתוכה סוג של חיפוש פתרונות קלים ומהירים, ועול תוה"ק כולל בתוכו גם את קושי הספיקות וטרחת ההתמודדות מתוך אי ידיעה וצפייה לישועה אמיתית.
כבוד הרב אוצר החכמה, רק עכשיו נתרשמתי, אבל כבר זמן רב אני מבקר בפורום, ואני אומר בפה מלא,
חבל על כל מלה,
אין קץ לדברי רוח, לכל דבור אמת, יביא - הבית מלא בכופ''ר - חבילות חבילות מלא בשטותים והבלים, כולם ישאם הרוח.
בית שביעי כתב:אוצר החכמה כתב:למה להמציא סברות כרס בדעת החזון איש כשטענתו פשוטה וברורה, שגם בדורו של המהר"י בירב לא היה הדבר מוסכם ע"פ דין והמהרלב"ח התנגד, ובדורנו אין נראה שיש מי שראוי לכך, וודאי שיקשה למצוא מי שיסכימו עליו כל החכמים.
ומה הקשר בין הסנהדרין לחיי הפקר וכי אם יקימו סנהדרין יהיה פחות או יותר חיי הפקר כאן, אין זה אלא פטומי מילי בעלמא, ויותר נראה שהרדיפה אחרי כל מיני רעיונות מהסוג הזה היא כוללת בתוכה סוג של חיפוש פתרונות קלים ומהירים, ועול תוה"ק כולל בתוכו גם את קושי הספיקות וטרחת ההתמודדות מתוך אי ידיעה וצפייה לישועה אמיתית.
אולי הנחת המחסום לכל מה שנוגע לאבק גאולה, בא מתוך רשלנות ובריחה מה"עומס" הזה, לחזור אלפיים שנה לבית דין הגדול וכל הכרוך עמה, וביהמ"ק וכל הכרוך עמה קרבנות, דם, ומה לא..., מלך בישראל וכל הכרוך עמה..., ובכלל מי יודע לאן זה יוביל אותנו, אז הדרך הפשוטה וקל ומהיר, היא לעזוב ת'כל העניין הזוי הזה ולדבוק במסורה, והעסק נגמר, והולכים לישון שינה מתוקה, זה לא בריחה "מספיקות וטרחת התמודדות מתוך אי ידיעה"?
בית שביעי כתב:כהיום המצב היא שונה לגמרי. הערב רב של יהדות החרדית מושחת באופן מבהיל, ורוצחים וגוזלים ונואפים באופן הכי מבהיל בלי שום משטר...
ולכן מקודם צריך עם ישראל לבקש הסנהדרין ולא להסתכל עליו כהזוי, או ימשיך העם החרדי עם שחיתותיו, ותוצאותיו מי ישורנה.
ברוז כתב:קו"ק לחידוש הסנהדרין:
עקביה כתב:נראה שהוא נכתב בתרפ"ט, לאחר המאורעות הקשים.
עקביה כתב:עקביה כתב:נראה שהוא נכתב בתרפ"ט, לאחר המאורעות הקשים.
תיקון; אולי בתרצ"ג, שכן זו השנה הראשונה לאחר מאורעות תרפ"ט בה חל ט' אלול ביום ה', ככתוב בקול קורא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים