יגאל10 כתב:מקובלנו מכמה גדו"י זי"ע (אף שיש חולקין ע"ז (חזו"א?)) שהבטחון בו ית' פועל שכן יהי'. וכהפתגם (שכמדומה מגיע מחב"ד): "טראכט גוט וועט זיין גוט".
ומתמיד תמהתי: הן אמת שזה אכן כך. אך אמאי? מדוע הבטחון גורם שכן יהי'?
אשמח לתשובות.
מאיר סובל כתב:זכורני בשם המשגיח [רבי יחזקאל לוינשטיין מפוניבז'] שהיה חוזר הרבה פעמים, כנראה בשם קדמונים, כי יש ב' הנהגות של השי"ת.
הנהגה פשוטה של הסתר פנים וטבע, למי שמאמין פשוט.
והנהגה של השגחה פרטית, למי שבוטח בה' ומתבונן לראות את השגחת השם על כל פרט בחייו.
זה לא רק שכר מצוה, ואף לא הענין הפסיכולוגי של "טראכט גוט...".
זה מטבעי הנהגת ה', שמנהיג בהם את העולם. מי שבוטח בהשגחה פרטית, מונהג בה. ומי שלא - היחס אליו ג"כ ע"ד ריחוק והסתר פנים.
תוכן כתב:ר' יוסף זלמן בלוך ממונסי ארה"ב כתב על זה ספר.
איפכא מיסתברא! כתב:מאיר סובל כתב:זכורני בשם המשגיח [רבי יחזקאל לוינשטיין מפוניבז'] שהיה חוזר הרבה פעמים, כנראה בשם קדמונים, כי יש ב' הנהגות של השי"ת.
הנהגה פשוטה של הסתר פנים וטבע, למי שמאמין פשוט.
והנהגה של השגחה פרטית, למי שבוטח בה' ומתבונן לראות את השגחת השם על כל פרט בחייו.
זה לא רק שכר מצוה, ואף לא הענין הפסיכולוגי של "טראכט גוט...".
זה מטבעי הנהגת ה', שמנהיג בהם את העולם. מי שבוטח בהשגחה פרטית, מונהג בה. ומי שלא - היחס אליו ג"כ ע"ד ריחוק והסתר פנים.
לא כ"כ הבנתי את דבריו.
מי שבוטח בהשם ורואה בכל דבר השגחה פרטית - פשוט שהוא יראה השגחה פרטית!
לא בגלל שהקב"ה מנהיגו בדרך אחרת. אלא כי הוא עצמו רואה את הדברים בצורה אחרת!!! בצורתם האמיתית!
ועוד משהו, האם הוא אומר שמי שבוטח, הקב"ה חייב למלאות את משאלות ליבו?!
תוכן כתב:מה יקרה אם שני אנשים יקנו כרטיס הגרלה שרק אדם אחד יכול לזכות, ושניהם יאמינו באמונה שלימה שיקבלו פרס ראשון.
תוכן כתב:מה יקרה אם שני אנשים יקנו כרטיס הגרלה שרק אדם אחד יכול לזכות, ושניהם יאמינו באמונה שלימה שיקבלו פרס ראשון.
תוכן כתב:כוונתי בשאלה לא היתה אלא להוכיח שא"א מבחינה הגיונית לקבל את האימרה שאם אדם מאמין באמונה שלימה שמשהו יקרה, זה אכן יקרה.
הגיון אמתי כתב:תוכן כתב:כוונתי בשאלה לא היתה אלא להוכיח שא"א מבחינה הגיונית לקבל את האימרה שאם אדם מאמין באמונה שלימה שמשהו יקרה, זה אכן יקרה.
זה גם דעתי אם הבנתי אותך נכון. ולזה גם חתרתי בניסוח השאלה - להביא להבנה שאי אפשר להכתיב לה' כיצד ינהיג את עולמו הנפלא. אלא להאמין שהכל המתרחש - לטובה הוא, גם אם לא קיבל מבוקשו (הספיציפי) על ידי האמונה!
אך יש בכוח האמונה לחולל פלאים - אך אין העניין ("הספיציפי") מובטח למאמין! אלא מובטח לו ישועה לעניין - בכללות, כפי מה שרואה החכמה העליונה היותו הנאות עבור המאמין. שאין טוב ממנו כפי אותה העת.
עשוי לנחת כתב:דברי חז"ל (מדרש תהלים לב) והבוטח בה' חסד יסובבנו וכו' אפילו רשע בוטח בה' חסד יסובבנהו עיי"ש [ובזכרוני שמוכיח נגד החזו"א אם כי אינו מזכיר ששיטה זו היא שיטת החזו"א].
זה שנים רבות כמדומני שזה היה עוד בימי ילדותי שמעתי בשם הגר"א זצ"ל, ממקור נאמן שיש לסמוך עליו, כי הגנב החותר במחתרת, אם יוכל באותה שעה להיות חדור במידת הבטחון בה' - יצליח גם כן בגנבתו. כמובן לא יכלתי להשיג את רעיון דבריו, כי הביטחון בהשי"ת יועיל לו לאדם לעבור עבירה ולהרשיע נגדו יתברך.
אך זה מה שאמרנו. כי הלא מידת הביטחון סגולה רוחנית היא, שהוטבעה בטבע הבריאה.
יגאל10 כתב:מקובלנו מכמה גדו"י זי"ע (אף שיש חולקין ע"ז (חזו"א?)) שהבטחון בו ית' פועל שכן יהי'. וכהפתגם (שכמדומה מגיע מחב"ד): "טראכט גוט וועט זיין גוט".
ומתמיד תמהתי: הן אמת שזה אכן כך. אך אמאי? מדוע הבטחון גורם שכן יהי'?
אשמח לתשובות.
עשוי לנחת כתב:יגאל10 כתב:מקובלנו מכמה גדו"י זי"ע (אף שיש חולקין ע"ז (חזו"א?)) שהבטחון בו ית' פועל שכן יהי'. וכהפתגם (שכמדומה מגיע מחב"ד): "טראכט גוט וועט זיין גוט".
ומתמיד תמהתי: הן אמת שזה אכן כך. אך אמאי? מדוע הבטחון גורם שכן יהי'?
אשמח לתשובות.
לא מוצא כרגע, חז"ל אומרים, כי בי חשק ואפלטהו, שכדאי הוא הבטחון שבשכרו הקב"ה עונה לאדם, משהו כזה בערך, היינו שזה כעין שכר על הבטחון בה'.
[בהמשך נחפש אצלי מה כתבתי בזה]
תוכן כתב:מה יקרה אם שני אנשים יקנו כרטיס הגרלה שרק אדם אחד יכול לזכות, ושניהם יאמינו באמונה שלימה שיקבלו פרס ראשון.
יענקלה הכונס כתב:תוכן כתב:מה יקרה אם שני אנשים יקנו כרטיס הגרלה שרק אדם אחד יכול לזכות, ושניהם יאמינו באמונה שלימה שיקבלו פרס ראשון.
שמעתי פעם בשם הגרי"מ קנובולוביץ ז"ל ששיכנע אנשים כל הזמן להאמין בכוחותיהם ולהגדיל את שאיפותיהם, וכלשונו, אם תרצה-תצליח.
שאלוהו פעם הרי שני המתמודדים לנשיאות ארה"ב רוצים להיבחר, והרי רק אחד מהם נבחר. וענה שההוא שנבחר רצה יותר מהשני. ולפי"ז גם לגבי האמונה, באם אחד מהם יאמין יותר, הרי הוא יהיה הזוכה.
תוכן כתב:כוונתי בשאלה לא היתה אלא להוכיח שא"א מבחינה הגיונית לקבל את האימרה שאם אדם מאמין באמונה שלימה שמשהו יקרה, זה אכן יקרה.
כרם כתב:תוכן כתב:מה יקרה אם שני אנשים יקנו כרטיס הגרלה שרק אדם אחד יכול לזכות, ושניהם יאמינו באמונה שלימה שיקבלו פרס ראשון.
מזכיר לי, משום מה, את השאלה ששאל אותו קיסר את החכם היהודי:
אתם מתפללים כל שבת תפילת הנותן תשועה למלכים, שאנצח במלחמתי את אומה פלונית, והיהודים שבאומה פלונית מתפללים גם כן כל שבת הנותן תשועה למלכים שהמלך שלהם ינצח במלחמה נגדי - אז מה יהיה?
איתן נוי כתב:כרם כתב:תוכן כתב:מה יקרה אם שני אנשים יקנו כרטיס הגרלה שרק אדם אחד יכול לזכות, ושניהם יאמינו באמונה שלימה שיקבלו פרס ראשון.
מזכיר לי, משום מה, את השאלה ששאל אותו קיסר את החכם היהודי:
אתם מתפללים כל שבת תפילת הנותן תשועה למלכים, שאנצח במלחמתי את אומה פלונית, והיהודים שבאומה פלונית מתפללים גם כן כל שבת הנותן תשועה למלכים שהמלך שלהם ינצח במלחמה נגדי - אז מה יהיה?
כן הביא בחובת האדם בעולמו "ביטחון".
מעשה שהיה עם הגאון רבי יצחק מוולאז'ין זצ"ל שפעם קראהו הקיסר הרוסי ושאלו, אתם מתפללים כל שבת לשלום הקיסר ולהצלחת ממשלתו, והלא כמו כן אחיכם בגרמניה מתפללים לשלום הקיסר הגרמני שאני במלחמה מתמדת איתו, ואם כן מה תועלת יש בתפילתכם עלי בו בזמן שאחיכם מתפללים שם לשלום שונאי הקיסר הגרמני! השיבו הגר"י מוולאז'ין, יתבונן הקיסר היאך פותחים אנו בתפילתנו לשלום הקיסר: 'הנותן בים דרך ובמים עזים נתיבה, הוא ירים ויעלה את שלום הקיסר'. ובכן מדוע פותחים אנו דווקא בפסוק זה? אלא נתבונן בים שם שטים אוניות מכח הרוח המוליכתם. האוניות שטות בעת אחת כל אחת למחוז חפצה זו למזרח וזו למערב, והלא פלא הוא הדבר - האוניה הנצרכת לשוט ממזרח למערב נכונה לרוח מזרחית ומכוחה היא נוסעת לכיוון מערב. והיאך בעת אחת ובעונה אחת שטה לה אוניה ממערב למזרח, והלא זו זקוקה לרוח מערבית להסיעה לכיוון מזרח? אלא שהקב"ה כבר מסדר בים דרך ובמים עזים נתיב לכל אוניה ואוניה, והוא כבר עושה בכוחו ובפלאיו שלא יהווה סתירה מעצם הרוחות הנצרכות למסע האוניות ואף שסותרות המה בכיוונם זו לזו. כך הוא בתפילתנו. אנו מתפללים לשלום הקיסר הרוסי, אחינו מתפללים לשלום הקיסר הגרמני, והקב"ה יכול לסדר שתתקבלנה התפילות שלנו ושלהם בלי שיפגע אף קיסר.
כך אנו מתפללים לה' ואין לנו לחוש שמא נפגע מכך, ואסור למתפלל או לבוטח להכנס בחשבונותיו של הקב"ה ולחשוב שבאם תענה בקשתו זו שלא תבוא לו צרה אחרת לייסרו, שכן לא חסרות לקב"ה דרכים להסיר יסורים מהאדם מכח תפילתו, ובכך יתוקן מבלי שיבואו לו יסורים אחרים.
וא"כ אינו מחייב שיקבלו שניהם מחברת הלוטו אלא אחד יקבל פרס מהלוטו, ואחד יקבל מדוד זקן ירושה באותו הסכום.
תוכן כתב:ר' יוסף זלמן בלוך ממונסי ארה"ב כתב על זה ספר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים